Informationskompetence identificere informationsbehov og formulere spørgsmål på grundlag af behovet indse at relevant og dækkende information er basis.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Workshop Cooperative learning
Advertisements

Præsentation af BibTeach2 Uddannelsesbiblioteket i en omstillingstid Middelfart, d november 2006 v. Susanne Nielsen Holstebro Tekniske Gymnasium.
Hvordan arbejder jeg som underviser så jeg er med til at skabe læring?
Informationskompetence i praksis
Hvordan folder jeg mit emne ud? Hvordan bygger jeg min opgave op?
Læring i bevægelse - hvorfor?
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Læselektiefri – hvorfor?.  Lektielæsning integreret i undervisningen (20 % af lektion)  Flere undervisningstimer  Næste time begynder hvor sidste.
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Læringscentret og nye vejledningsformer
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Udvikling af informationskompetencer hos folkeskoleelever i 9. klasse
RENOVERING OG UDBYGNING /03/14Christianshavns Skole.
Internet for børn & unge - nye formidlingsformer
Ergoterapeutuddannelsen – informationssøgning  Bibliotekets tilbud  Samarbejde – uddannelse og bibliotek  Informationssøgningsundervisning på ergoterapeutuddannelsen.
Informationskompetence
Fremtidens skole Gruppe 5.
Meritvejen til faglært status Det almene modul Hvilke fag kan indgå: • Dansk • Naturfag • Fremmedsprog • Informationsteknologi, dele af faget indgår naturligt.
Innovation og iværksætteri
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Fagets formål, fokus og fagmål
PUC Pædagogisk Udviklingscenter
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Erhvervsfaglige kompetencer
Kundeværdi.
Informationssøgning for ungdomsuddannelserne
TRIZ Formål: At kunne arbejde systematisk med at opfinde nye løsninger på konkrete problemstillinger gennem analogisk tænkning. 1 Hvad er TRIZ? 4 Værktøjer.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Naturvidenskab.
Integration af mennesker, processer og arbejdspladser... En fornyet tilgang til design af fremtidens bygning.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra kommunale repræsentanters selvevaluering.
Kompetent til at støtte livet med kræft
Cooperative Learning Workshop 4
INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET Den internationale forskning Om strategier, der styrker relationen mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelser.
Informationskompetence i en ny faglig verden ved en lang videregående uddannelse - Hvad forventes af de kommende studerende?
Præsentation af BibTeach2 Landsmødet for gymnasiebibliotekarer Middelfart den 10. maj 2006 v. Rikke Stein Biblioteksleder Biblioteket for Uddannelsescenter.
Projekt ”Læsevejlederen som kamæleon” 2014
Case-studiets 7 skridt 1.Læs og forstå casen og afklar/tydeliggør ukendte begreber/ord 2.Opstil problemer/begreber som skal studeres 3.Brainstorm for at.
07.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Funktioner Oversigt, principper og teknikker Kapitel 7.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
STUDIETEKNIK EUX - REBSLAGERVEJ.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Dansk på mellemtrinnet Blåvandshuk Skole 2014
Samarbejdet mellem medarbejderne i skolen. Petersmindeskolen
Transfer sammenhæng mellem uddannelse og anvendelse 31. januar 2013 FSUS temadag for kliniske vejledere Bjarne Wahlgren.
Stilladsering af det skriftlige arbejde i samfundsfag
Mundtlig matematik eksamen
Matematik A på hhx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou.
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
Pædagogisk it (pæd-it) Case fra Søndervangsskolen i Hammel som vandt e-læringsprisen i Uddannelsesinstitutionens tilrettelæggelse af uddannelsen.
Transfer mellem uddannelse og arbejde Temadag om transfer Center for Strategi og Innovation 5. maj 201 Bjarne Wahlgren.
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
IKT i forskning og undervisning Esben Munk Sørensen Hvordan optimerer man organisering og planlægningen af sit daglige arbejde gennem teknologibrug. (a)
Læring mellem uddannelse og arbejdsliv Voksenpædagogisk Forums konference 2015 Transfer mellem uddannelse og arbejde 5. maj 2015 Bjarne Wahlgren.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
O DDER G YMNASIUM S TX - ALMENT GYMNASIUM MED CA 500 ELEVER & 55 LÆRERE HTTP :// WWW. ODDER - GYM. DK / Fra selvledelse & medledelse til delt lederskab”
Mørdrupskolens ønsker til ”de 122 millioner” Udredning vedr. folkeskolen (forbedring af læringsmiljøet på folkeskoleområdet). I forbindelse med vedtagelsen.
Fra praktik til universitetsopgave Kapitel 12. Agenda At koble teori og praksis Mål for praktikopgaven Typiske krav til praktikopgaven Hierarkiet for.
Små glade ben i tal.
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
Pædagogiske intentioner ved inspirationsforløb i erhvervsøkonomi
Walt Disneys kreativitetsmodel
TITLE 21st century skills Samarbejde Kommunikative færdigheder
Målformuleringer i et børneperspektiv
Projekt: Koncept til formidling
Hvad har Matador Mix med Masterfile at gøre?
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Matematikvejlederrollen og opgaver
Præsentationens transcript:

Informationskompetence identificere informationsbehov og formulere spørgsmål på grundlag af behovet indse at relevant og dækkende information er basis for intelligent beslutningstagen identificere relevante hjælpemidler til informationssøgning, både traditionelle og elektroniske udvikle søgestrategier og søge systematisk undersøge og vurdere information kritisk organisere information til et bestemt formål tilegne sig nye erfaringer bruge information i kritisk tænkning og i problemløsning

Ansvar for egen læring Giv en mand en fisk og han vil klare sig en dag. Giv ham fiskeredskaber og han vil klare sig hele livet.

Undervisningens organisering Lærerstyret godt til holdningsbearbejdning og videnspræget stof udgangspunkt i behov er meget vigtigt må ikke vare for lang tid Elevstyret godt til færdighedsindlæring overblikket og motivationen kan forsvinde nødvendigt hvis man skal undervise en hel dag Bland ikke de to former!

Lokaler Adskil plenumundervisning og øvelser fra hinanden – også fysisk om muligt NOT HOT

Lokaler – skift mellem to lokaler Øverum med pc’er Plenumrum