Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

IKT i forskning og undervisning Esben Munk Sørensen Hvordan optimerer man organisering og planlægningen af sit daglige arbejde gennem teknologibrug. (a)

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "IKT i forskning og undervisning Esben Munk Sørensen Hvordan optimerer man organisering og planlægningen af sit daglige arbejde gennem teknologibrug. (a)"— Præsentationens transcript:

1 IKT i forskning og undervisning Esben Munk Sørensen Hvordan optimerer man organisering og planlægningen af sit daglige arbejde gennem teknologibrug. (a) Hvordan påvirker det ens arbejde? (b) Hvad kræver det af en selv? (c) Hvad kræver det af omgivelserne? (d)

2 Forskningsverdenen har forandret sig Flere internationale projekter (forskningsnetværk, EU mv.) Mere nationalt samarbejde på tværs af institutioner Videnshjemtagning og national teoridannelse som grundlag for en grundforskning Den traditionelle videnskabelige formidlingsmetode endnu kun ”på vej” ind i elektronisk formidling

3 Undervisningsverdenen har forandret sig PhD-uddannelsen i nationale og internationale netværk Mere projektorientering og selvtilrettelæggelse på alle niveaur Forudsætter vedligeholdelse af evne til at kommunikere

4 Kommunikationsbehovet i forskning og undervisning (Fastholde faget - ”Back to basis”) En til mange (Studenter og omverden) En til en (forsker/forsker og forsker/sekretær, forsker/privatliv ) Formidling (Tidsskrifter, bøger, konferencer) Mange til sig selv (konferencedeltagelse, Selektiv Internetsurfing, studier)

5 (a) Hvordan optimerer man? Nem og hurtig adgang til Internet overalt Kritisk fokus på spildtid Velfungerende lokale netværk og kompetancemæssig back-up Hyppig udskiftning af soft- og hardware

6 (b) Ændring af arbejdsbetingelser ”9-16” helt ophævet, arbejde fritid hænger sammen, opgaveorienteret Mere fokus på ”projektledelse” (ikke autoritativ) Faste rytmer for direkte konfrontation (møder, vejledning) Mere inspirerende input og tværfaglig organisering om opgaver

7 © Krav til en selv Motivation og Tid Konsekvent ajourføringsdisciplin Konstant krav om omstilling til nye kommunikationsværktøjer Selvdisciplin mht. kvalitetssikring

8 (d) Forhold til omgivelserne Langsom selektion i samarbejdsnetværk Mere alene arbejde og anderledes netværk Lejlighedsvis et forklaringsproblem Mange invitationer (må selv prioritere) Kan savne et ”beskyttende forkontor”


Download ppt "IKT i forskning og undervisning Esben Munk Sørensen Hvordan optimerer man organisering og planlægningen af sit daglige arbejde gennem teknologibrug. (a)"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google