Budgetopfølgning 2009. Budgetopfølgning historien Udsigterne og beslutninger i juni 2008. Regnskab 2007 viste pænt stort underskud Budgetopfølgningen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KiMs – Maj KiMs SMAGSTEST - franske kartofler - Maj 2012.
Advertisements

Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Offentligt budgetsamråd
God kommunal økonomistyring
1 Strategiske mål 2011/2012 April Medarbejderresultater 2006 Real 2007 Real 2008 Real 2009 Real 2010 Real 2011 Mål 2011 Real 2012 Mål 2013 Mål.
Børns indflydelse på familiens købsbeslutninger
4/3/2017 Ændringer i forvaltningen af boligorganisationernes og afdelingernes økonomi.
Udnyttelse af miljøgodkendelser
Økonomi Budget 2008 & Budgetlægning Budget opfølgning pr •Tilbagemeldingerne fra aftaleholderne om forventet årsresultat, viser.
Elevernes evaluering af grundforløbet Efterår 2012.
Budgetgrundlag i planteavlen
Skolemad i Helle Hallen
Beboermøde
Nyt fra Institutionsstyrelsen Gymnasieskolernes Inspektorforening Årsmøde, Nyborg Strand februar 2009.
Visionsproces Fra ord til handling.
Økonomien > - giv mig sindsro til at acceptere de ting
Hvordan bliver en boligsocial helhedsplan til ?
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Mulige fremtidsperspektiver Introduktion
Budget og regnskab Stenmagle skole
1 Effektiv forrentning Kjeld Tyllesen PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Status for Økonomisk Balance og Økonomistyirng17. december 2006 Status for Økonomisk Balance og Økonomistyring Regnskab 2006 Redegørelse for årsagerne.
Helle Ulrichsen Screening i et organisatorisk perspektiv Hvad er konsekvenserne af indførelse af screeningsprogrammer?
Dansk Gas Forening DGF årsmøde 2004 Dansk Gas Forenings årsregnskab 2003/2004 Ved kasserer Carsten Werner Hansen.
Bilag 4: Oversigt over afsluttede aktiviteter under delprogrammerne Økonomistyring og Økonomisk Balance Dato: 10. april
Fremtidens sundhedsvæsen i et økonomisk perspektiv Jan Rose Skaksen 24. august, 2011.
1 Middelfart Kommune Synsvinkler i forhold til den sociale udligning.
Randers Kommune Styrbar eller ikke-styrbar - det er spørgsmålet ! Byrådet den 27. august 2009.
2-01.
Region Midtjyllands tilbud 2013
Borgermøde Torsdag den 16. juni Proces: Der er gennemført et anlægsseminar i marts og et seminar i maj, hvor fokus var på driftsbudgettet. Der er.
Budgetorientering 2015 Juni Budgetprocedure & tidsplan Maj & juni 2014:Fagudvalg og økonomivalg orienteres om og drøfter budgetsituationen for 2015.
Oplæg vedrørende ny struktur på ældreområdet V/ Ældrechef
Lederforum Torsdag den 27. november 2008 Dagsorden: Dagens tema God ledelse – Søren Brandi Generel orientering Evaluering af lederforum Sandwich Budgetopfølgning.
Nyt Fælles Bibliotekssystem
Socialudvalget Temamøde 21. september Budgetønske eller spar / lån af eget budget Udbredelse af Længst muligt i eget liv.
Patienters oplevelser på færøske sygehuse 2010 Spørgeskemaundersøgelse blandt 886 indlagte patienter Enheden for Brugerundersøgelser på vegne af det færøske.
Økonomistyring og budgettering
Bevar Andkær Skole Møde den Det vi ved om lukning af Andkær: Økonomi udvalget har den 7. april vedtaget en budgetstrategi, som skal føre frem.
MTHSU d. 16. November 2006 Puljer i budget 2007: –Overførsler (mellem årene) –Puljer i det hele taget.
Indsæt et billede Klik på det lille billedindsættelses ikon, midt på siden og hent et billede Vælg layout 1. Højre-klik uden for dit slide 2. Vælg et passende.
Ny driftsstrategi for offentlige veje og parker i Københavns Kommune
1 Budgetorientering 13. oktober 2010 v. Borgmester Flemming Eskildsen Kulturcenter Limfjord.
Matematik B 1.
Orientering om fremtidig struktur i skolen
Grunde til at jeg elsker dig
Dialogmøde 17. januar 2011.
Erhvervsakademiloven VISION: Udvikling af KVU og VVU Stærke KVU-miljøer med Faglig tyngde Forankring af ansvar, herunder for økonomi Ledelsesmæssig kapacitet.
Budgetorientering 2014 Juni Budgetprocedure & tidsplan Maj & juni 2013:Fagudvalg og økonomivalg orienteres om og drøfter budgetsituationen for 2014.
Temamøde 3: Energirigtig adfærd, energieffektive indkøb og bygninger
Resultatet af økonomiaftalen Per Grønbech
Budget, økonomi og økonomistyring i Region Hovedstaden v/ økonomidirektør Peter Mandrup Jensen Regionsældrerådet den 10. marts 2010.
Budget 2014 TR møde 27. august Kommuneaftale for 2014 Reduceret ramme for kommunernes drift økonomi 2 mia. Anlægsloft på 18,1 mia. Finansiering.
Lovgivning om håndtering af boligers indeklimaproblemer hidrørende fra jordforurening.
Styringsaftale Oversigt over indhold 2012 Styringsaftale for 2012 Fordel for: DriftsherreBetalingskommune 2% reduktion af driftsherrens (kommune og region)
Sorø Kommune Side 1 af 6 Regnskab Sorø Kommune Regnskabsopgørelsen ( Minus er udtryk for et underskud) Sorø Kommune Årsregnskabet 2015 Mio. kr.
DM i Skills 2013 i Aarhus. 1.Formål 2.Samarbejdspartnere 3.Beslutningsgrundlag 4.Skills aktiviteter 5.Besøgende 6.Økonomi 7.Opsparing øvrige afdelinger.
2. budgetopfølgning 2015 for det specialiserede socialområde for voksne.
1. budgetopfølgning 2015 for det specialiserede socialområde for voksne.
Oktober 2008 Budget Vedtaget budget. Oktober 2008 Budget Minusmål Økonomi- og Planudvalget Budgetområde 1.01 Personalereduktion.
Opmærksomhedspunkter
Status i 1. budgetopfølgning
Introduktion Kommunens budget og økonomistyring
Orientering omkring Budget
Opmærksomhedspunkter
Formandsskabet for xx-Udvalg
Afdelingsmøde den Der kan ikke træffes beslutninger under eventuelt! 1
Målopfølgning - Økonomi-, Erhvervs- og Planudvalget
Orientering om budget Ved direktør for Teknik- og Stabsområdet Kenneth Jensen.
Præsentationens transcript:

Budgetopfølgning 2009

Budgetopfølgning historien Udsigterne og beslutninger i juni Regnskab 2007 viste pænt stort underskud Budgetopfølgningen viste det samme. Overskridelsen af såvel serviceramme som anlægsramme var betydelig. Likviditet og beslutningsret var truet. Beslutning om ansættelses- indkøbs- og anlægsstop/ny vurdering af anlæg. Ikke igangsat anlæg indgik i budget 2009 proces. Vurderet ansættelses- og indkøbsstop. Overførselsramme pr. udvalg fastfryses.

Budgetopfølgningen Historien De næste skridt. Opfølgning om efteråret viste at målet nærmere sig. Anlæg blev reduceret til lavere niveau end budget. Beslutninger blev fastholdt. Al administrativ kraft blev koncentreret om overholdelse af servicerammen. Herunder revurdering af alle anskaffelser til vurdering om de havde anlægskarakter.

Budgetopfølgning Historien – regnskab Regnskabets time. Servicerammen for 2008 blev holdt Anlæg blev reduceret til lavere niveau end budget. Såvel kassebeholdning som likviditet blev styrket. De betydelige underskud på visse udvalgsområder, blev opvejet af tilsvarende overskud på andre udvalgsområder. Der overførtes uforbrugte anlægsmidler på netto ca. 12 mio. til 2009 (efter at rettelser var foretaget)

Gældende overførselsregler  Ubegrænset overførselsadgang – dog under ansvar for de respektive udvalg  Dette gælder også for anlæg  Dog skal ikke igangsatte anlæg/anlægsramme konkret besluttes overført. Risici herved:  At der ikke er balance på udvalgsniveau.  At områder/udvalg har tilvendende merforbrug og derved kontinuerligt opsparer underskud.  At andre områder der opsparer på samme tidspunkt vil bruge sin opsparing på de serviceområder de hører til.  Altså samlet merforbrug i forhold til konkret års budgetramme.

Hvad måles vi på?  Serviceramme: Vedtaget budget sammenholdt med konkret forbrug (internt for kommunen fastsatte overførselsadgange er uvedkommende)  Overførselsudgifter: Som en forholdsmæssig andel af landet (i de fleste tilfælde)  Anlægsramme: Vedtaget budget sammenholdt med konkret forbrug (internt fastsatte overførselsadgange er uvedkommende for vurderingen)

Hvad er Faxe reglerne Fuld overførselsadgang betyder at områder med overførsel af overskud får forhøjet deres bevillinger med overførselsbeløbet, og områder med underskud får reduceret deres bevilling med det overførte underskud Det er således OK at bruge mere end budgetrammen – op til den fulde bevilling, hvis ikke andet besluttes Områder med overførsel af underskud forventes både at skabe balance mellem budgetramme og forbrug, og at nedbringe underskuddet

Budgetopfølgning 2009  Opfølgning 31/3:mio. kr.  Merforbrug serviceudgifter43,5 mio.  Mindreforbrug overførselsudgifter 1,5 mio.  Merforbrug anlæg11,7 mio.  Kassebeholdningen forsvinder.  Udvalgene anmodes om initiativer til budgetoverholdelse.  Budgetopfølgning pr. 31. maj afventes.

Overførselssagen: Overførsel drift: Udvalgbeløb mio. kr.  TMU+ 16,7  UDD- 16,0  BFU- 17,6  EKU+ 6,6  ØKU+ 29,0  OMS+ 3,9  SSU- 28,0  BESK+ 2,4  I alt (OBS afrunding)- 2,9

Budgetopfølgning 31/ Resultater: mio.  Afvigelser på serviceudgifter til korrigeret budget-81,1  Afvigelser overførselsudgift til korrigeret budget- 0,8  I alt-81,9  Serviceramme – merforbrug-78,5  Afvigelse på anlæg til korrigeret budget- 1,8  Anlægsramme – merforbrug- 17,8  Dog yderligere indtægter på ca.+20,0  Forventet kassebeholdning skattefinansieret omr.- 25,0  Og samlet - 22,0

Udvalgene specificeret Teknik og miljø ServiceudgifterMio. kr. Korrigeret budget excl overførsler64,464,4 Forbrugsskøn pr. 31. maj - 75,5 Overskridelse serviceramme (obs afrunding) - 11,0 Overførsel fra ,7 Korrigeret budget incl. overførsler81,1 Forbrugsskøn pr. 31. maj75,5 Konklusion: Udvalget overholder det korrigerede budget incl. overførsler, men da forbruget overstiger budgettet uden overførsler, overskrides servicerammen.

Udvalgene specificeret Uddannelse ServiceudgifterMio. kr. Korrigeret budget excl overførsler307,3307,3 Forbrugsskøn pr. 31. maj - 315,6 Overskridelse serviceramme - 8,3 Overførsel fra ,0 Korrigeret budget incl. overførsler 291,2 Forbrugsskøn pr. 31. maj 315,6 Konklusion: Udvalget overholder ikke det korrigerede budget incl. overførsler, men overførselsreglerne er gældende

Udvalgene specificeret Børne- og familieudvalget ServiceudgifterMio. kr. Korrigeret budget excl overførsler286,0286,0 Forbrugsskøn pr. 31. maj - 306,9 Overskridelse serviceramme - 20,9 Overførsel fra ,6 Korrigeret budget incl. overførsler268,4 Forbrugsskøn pr. 31. maj306,9 Konklusion: Udvalget overholder ikke det korrigerede budget incl. overførsler, men overførselsreglerne er gældende

Udvalgene specificeret Erhverv og kultur ServiceudgifterMio. kr. Korrigeret budget excl overførsler42,142,1 Forbrugsskøn pr. 31. maj - 44,1 Overskridelse serviceramme-2,0 Overførsel fra ,6 Korrigeret budget incl. overførsler48,7 Forbrugsskøn pr. 31. maj44,1 Konklusion: Udvalget overholder det korrigerede budget incl. overførsler, men da forbruget overstiger budgettet uden overførsler, overskrides servicerammen.

Udvalgene specificeret Økonomi ServiceudgifterMio. kr. Korrigeret budget excl overførsler242,2242,2 Forbrugsskøn pr. 31. maj - 260,0 Overskridelse serviceramme - 17,8 Overførsel fra ,0 Korrigeret budget incl. overførsler271,2 Forbrugsskøn pr. 31. maj260,0 Konklusion: Udvalget overholder det korrigerede budget incl. overførsler, men da forbruget overstiger budgettet uden overførsler, overskrides servicerammen.

Udvalgene specificeret Omsorg ServiceudgifterMio. kr. Korrigeret budget excl overførsler 89,4 89,4 Forbrugsskøn pr. 31. maj -100,9 Overskridelse serviceramme - 11,5 Overførsel fra ,9 Korrigeret budget incl. overførsler( obs afrunding) 93,4 Forbrugsskøn pr. 31. maj100,9 Konklusion: Udvalget overholder ikke det korrigerede budget incl. overførsler, men overførselsreglerne er gældende

Udvalgene specificeret Social og sundhed ServiceudgifterMio. kr. Korrigeret budget excl overførsler243,8243,8 Forbrugsskøn pr. 31. maj - 249,4 Overskridelse serviceramme - 5,6 Overførsel fra ,0 Korrigeret budget incl. overførsler215,8 Forbrugsskøn pr. 31. maj249,4 Konklusion: Udvalget overholder ikke det korrigerede budget incl. overførsler, men overførselsreglerne er gældende

Udvalgene specificeret Beskæftigelse ServiceudgifterMio. kr. Korrigeret budget excl overførsler 7,5 7,5 Forbrugsskøn pr. 31. maj - 8,5 Overskridelse serviceramme- 1,0 Overførsel fra ,4 Korrigeret budget incl. overførsler 9,9 Forbrugsskøn pr. 31. maj 8,5 Konklusion: Udvalget overholder det korrigerede budget incl. overførsler, men da forbruget overstiger budgettet uden overførsler, overskrides servicerammen.

Overførselsudgifter Afvigelser fra korrigeret budget t. kr. UDD - 39 BFU SSO 1400 BESK I alt TMU affaldshåndtering 1244 Netto afvigelse - 798

Anlæg Mio. kr. Udvalg Korrigeret budget Skøn Afvigelse TMU 8,3 8,3 0,0 UDD 38,337,9 0,4 BFU 19,019,0 0,0 EKU 6,3 6,6- 0,3 ØKU - 8,3 1,4- 9,6 OMS 10,3 1,6 8,7 SSO - 0,3 0,7- 1,0 I alt 73,775,5- 1,8

Budgetopfølgning pr. 31. maj Beslutninger: Vurderet ansættelsesstop Vurderet indkøbsstop Vurderet anlægsstop (ikke igangsatte anlægsarbejder) Udvalgene i arbejdstøjet Vurderet: Dispensation direktør Hvorfor: Forhindre økonomiske ”fodskud”

Budgetopfølgning pr. 31. maj Vurdering af servicerammeoverskridelsen:  Anvendelse af overført overskud32,6 mio.  Merforbrug på de borgernære udvalgsområder45,9 mio.  Samlet78,5 mio.  Forventet opjustering af kommunale servicerammer (1,3 mia. for landet)- 8,5 mio.  Netto afvigelse fra servicerammen70,0 mio. Hvad kan realiseres ved stop beslutninger:  Vurderet indkøbsstop – forventet30,0 mio.  Vurderet ansættelsesstop - forventet 8,0 mio.  I alt38,0 mio.

Budgetopfølgning pr. 31. maj Reduktions relative betydning. Mio. kr. Område Korrigeret budgetramme2,5% udgør TMU 64,4 1,6 UDD 307,3 7,7 BFU 286,0 7,1 EKU 42,0 1,0 ØKU 242,2 6,1 OMS 89,4 2,2 SSO 243,8 6,1 BESK 7,5 0,2 I alt1282,632,0

Budgetopfølgning pr. 31. maj Husk: Der reelle forbrug skal reduceres Alle områder skal bidrage Konkret udmøntning skal anvises (for alle områder og afdelinger – hvordan kan vi konkret løfte vores del) 80% af budgettet er direkte serviceudgifter og dermed serviceniveau for borgere og brugere Der skal derfor tages ansvar på alle niveauer, hvis reduktion skal kunne gennemføres