Reklame & Markedsføring Medier & Midler
Planlægning af reklamekampagne Fastlæggelse af målgruppe ↓ Mål for kampagne (Budgetlægning) Formulering af budskab Valg af reklamemiddel og medie (ud fra målgruppe/budget) (Opfølgning og kontrol)
Fastlæggelse af målgruppe Man skal kende sin målgruppe! Markedsføring er meget dyrt! God reklame/kommunikation er målrettet Tal om det, dine kunder går op i og gerne vil høre om Målgrupper afgrænses i segmenter Alder, køn, geografi, civilstatus, vaner, interesser, osv. Skriv evt. en personkarakteristik af en typisk kunde
Fastlæggelse af kampagnemål Hvad vil man opnå med kampagnen? Øget salg Øge kendskabsgraden Forbedre image/brand Ændre vaner hos målgruppen Andet? Alle kampagner sigter i sidste ende mod at ændre målgruppens adfærd
Fastlæggelse af kampagnebudskab Kender man sin målgruppe & sit mål? Tid til at finde et kernebudskab! Den vinkel man tror bedst kan ændre målgruppens adfærd Telefon: Fx: Tekniske specifikationer, batteritid, ‘vær altid online’, ‘vær smart og moderne’, store knapper
Fastlæggelse af kampagnebudskab Eksempel: Vi vil sælge boremaskiner til håndværkere Håndværkere går mere op i kvalitet end pris Kernebudskab: ”Når du køber vores boremaskine får du den bedste boremaskine på markedet”
Valg af medier & midler Definition: Reklamemiddel: Reklamemedie: Hvilken reklameform vil man anvende? (Annonce, radiospot, tv-reklame, etc.) -> HVAD? Reklamemedie: Hvor skal reklamen anbringes? (avis, TV, radio, etc.) -> HVOR?
Valg af medier & midler Midler Medier Annoncer Tryksager Outdoor Radio & TV Posters & Billboard Elektronisk Medier Aviser, ugeblade, magasiner, fagblade Tilbudsavis, katalog, brochure, flyer Stationære: busskure, stationer, facader, stilladser, etc. Mobile: Bus, tog, taxi, bycykler TV2, TV3, radiokanaler Butikker, stormagasiner Internet (e-mails, pop-ups, chat, blogs, youtube, bannere) & mobil (sms, mms, push-meddelelser, apps)
Valg af medier & midler Valg af midler og medier hænger sammen med målgruppe & budget: Hvilke midler og medier kommer din målgruppe i kontakt med? Læser de avis, hører de radio (og hvilken), hvad ser de på TV, hvor stor Hvor stort er dit markedsføringsbudget? TV-tid er dyrt!
Planlægning af reklamekampagne Fastlæggelse af målgruppe ↓ Mål for kampagne (Budgetlægning) Formulering af budskab Valg af reklamemiddel og medie (ud fra målgruppe/budget) (Opfølgning og kontrol)
Typer af markedsføring Traditionel Reklame Annoncer i dagblade, ugeblade etc… Brochurer TV-spots Plakater Outdoor (buslæskure, reklamestand) Online markedsføring E-mail Bannerreklamer (grafisk felt på hjemmeside med logo) og pop-ups Viral markedsføring (’tip en ven’, virus) SMS, MMS, chatrooms Sales promotion Konkurrencer Loyalitetsprogrammer (rabat til tilbagevendende) Vareprøver og reklamegaver Messer og udstillinger PR (Public Relations) – (Ikke-betalt markedsføring) Pressemeddelelser Sponsoring Legater og gaver Product placement (skjult reklame i film eller TV-udsendelser)