Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Mund-til-mund markedsføring

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Mund-til-mund markedsføring"— Præsentationens transcript:

1 Mund-til-mund markedsføring
Viral markedsføring Mund-til-mund markedsføring [ SAP ] [ IVÆRKSÆTTER ] [ IT ] [ LEAN ] [ SALG ] [ LEDELSE ] [ ØKONOMI ] [ VUC ]

2 Viral markedsføring Viral stammer fra ordet virus
En tilfreds kunde fortæller i gennemsnit tre personer om et produkt, som han eller hun kan lide Dårlige kundeoplevelser fortælles typisk 11 gange. Viral marketing beskriver og udnytter netop denne naturlige menneskelige adfærd.

3 Viral markedsføring Undgå stort budget på trykte annoncer, bannere eller tv-reklamer. Kunderne kan gøre arbejdet Kunderne tager del i din kampagne ved at dele den med deres venner, bekendte og familie Erfaringer viser at en veludført kampagne kan have mange tusinde gange mere effekt end en ”normal reklame” Evian kildevand

4 Kommunikation med brugerne
En af de nok største virale kampagner er relancering af Old Spice Der blev lagt en sjov reklame ud på forskellige sociale netværk fx Twitter, Facebook og Youtube. Den fik en del opmærksomhed i form af kommentarer. Old Spice-folkene producerede en række humoristiske videosvar Old spices videoerne er på Youtube samlet set over gange. På Facebook synes over godt om Old Spice manden followers på Twitter, Salget Old Spice Body Wash steg med 27% over de første seks måneder af kampagnens løbetid og med 107% den sidste måned body wash produkter I de seneste dage er Old Spice ganske overraskende for de fleste, inklusive undertegnede, blevet hipt i cyberspace. Specielt Twitter er flydt over med links og retweets. Baggrunden er en om end ikke unik, så i hvert fald meget fiks anvendelse af sociale medier som Twitter og YouTube. Det startede for nogle måneder siden med en større relancering af Old Spice, der som bekendt har det som sin mission at få mænd til at lugte bedre. Man præsenterede et nyt mærke, Swagger (brovtende, spankulerende) og en reklamekampagne indeholdende denne ganske platte, og derfor morsomme, tv-reklame. Reklamen blev selvsagt også lagt ud til de rigtige vandhuller på nettet og fik også en del opmærksomhed i form af kommentarer. Old Spice-folkene samlede disse kommentarer og gik derefter i gang med at producere en række både intelligente og vittige videosvar til kommentarerne; udført af selvsamme skuespiller, som optræder i reklamen. Dét gav opmærksomhed, og Old Spice blev nødt til at følge op med endnu flere individuelle videosvar, ikke mindst fordi en række (semi)berømtheder/kultfigurer som George Stephanopoulos, Perez Hilton og Kevin Rose meldte sig på banen med spørgsmål til reklamefiguren. En viral succes var skabt. Se nogle af de mest populære videosvar her. En del af succesen skyldes naturligvis den behændige håndtering af sociale medier, hvor man også har været god til at følge op med sjove sidegevinster, som denne lav-din-egen-telefonbesked udi Old Spice. Men i al virakken om sociale medier og viral-effekt bør man ikke glemme, at succesen først og fremmest er skabt på godt indhold, både mht. manuskript og skuespil. Hvis ikke disse faktorer, plus timing, havde været i orden, havde der formentlig heller ikke været nogen viral-effekt. Se i øvrigt dette ganske kapable, og danske, viral-projekt fra Microsoft, der viser en verden uden Office. ’Hver reklame to ca 7 minutter at optage, hvilket ikke er meget.

5 Øget salg T-Mobile – Liverpool street station og Trafalgar Square
Kampagnerne gav et løft i salget på 22% hos T-Mobile i UK. Flere gode videoer

6 Kampagner på sociale medier
Kampagner foregår ofte ved at kunderne skal anbefale hjemmesider, videoer, billeder, links eller andet til hinanden Kampagner må ikke opfattes som direkte salg eller pressemeddelelser De fleste vil have modvilje mod at sende direkte salg videre. Det opfattes som spam Man skal give folk noget de gerne vil have eller få dem til at fremstå positivt Det kan for nogen være meget positivt at blive sat i forbindelse med et bestemt produkt eller holdning

7 Energi Nords - Lys i Afrika
Normal kampagne Skift til os som el-leverandør, (så sparer du penge og bliver glad) Facebook kampagne Energi Nords ”Lys i Afrika”-kampagne: For hver 25 Synes godt om giver de en solcellelampe til Afrika. De er siden passeret fans, som har fået kendskab til Energi Nord.

8 Citroën – Book prøvetur
Citroën Danmark bruger nu Facebook. En kampagne kørte i Ekstrabladet og på Facebook samtidigt. Facebook gav mange flere bookninger end den almindelige reklame. Flere prøveture = Øget salg

9 Hvorfor bruge video i viral markedsføring?
Video udgør i dag en tredjedel af al internettrafik YouTube er i dag verdens anden største søgemaskine Folk bliver 50 procent længere, når der er video på en hjemmeside Video er et stærkt virkemiddel, der kan skabe stemning og identifikation. Det giver kunderne et personligt ansigt af dig og din virksomhed Videoen kan placeres på din hjemmeside, Facebook, YouTube, Vimo eller lignende En viral video må ikke være over 3 min

10 Vigtige tips som virker fra eksperterne!
Få følelserne frem i folk Det vigtigste inden for viral markedsføring er at få en stærk følelse frem i folk. Dit mål er at få mennesker til fx at være: Meget glade eller vrede Føle kærlighed eller had Være imponeret eller overrasket Medfølelse eller forargelse Overraskelse Få dem til at fremstå positivt Osv….. Mange HADER eller ELSKER Britta og Claus fra TDC Reklamen er fjernet fra Facebook, da de synes at den er lige på kanten Reklamerne med Bitta og Claus er fjernet fra Facebook for ikke at få lukket siden. De har placeret alle filmene på deres egen side, hvor brugerne kan dele dem fx på youtube. Dette videoklip fra Carslberg er på YouTube blevet vist over gange.

11 Vigtige tips som virker fra eksperterne!
Sørg for at dit firma eller dit produkt bliver diskret præsenteret, så det ikke virker som en reklame Carsberg T-Mobile

12 Vigtige tips som virker fra eksperterne!
Gør det nemt at dele Placer din kampagne på sociale netværk hvor kunderne er som fx Facebook, Youtube osv. En modeblogs vil sikkert være passende for Dove reklamen Udenfor Facebook

13 Joachim B. Olsen brækker sig
Andre små tips En dårlig viral reklame eller omtale kan aldrig trækkes tilbage fra nettet, så tænk dig om ‘Hello, my name is Karen and I’m from Denmark.’ Sådan begynder Karen sin præsentation af sig selv i den hjemmevideo, som hun - ifølge videoen - har lagt op på hjemmesiden YouTube. Videoen er et forsøg på at få fat i faren til August, som er den baby, hun sidder med på skødet. Hun forsikrer om, at hun ikke er en bimbo, for hun har ikke været sammen med andre fyre siden den nat i Nyhavn for halvandet siden, hvor hun inviterede Augusts far med hjem for at vise ham, hvad ‘hygge’ går ud på. »I don’t remember where you’re from and I don’t even remember your name,« siger Karen. Og det er der en grund til. For episoden i Nyhavn har aldrig fundet sted, Karen er i virkeligheden skuespiller, og August er slet ikke hendes søn. Hjemmevideoen om mødet mellem turisten i København og Karen er nemlig en reklamefilm for den offentligt finansierede turistorganisation VisitDenmark, som skal få flere turister til at rejse hertil. Politisk pres Reklamefilmen nåede at ligge på internettet i fire dage og blive set af en million mennesker, før filmen i går blev fjernet igen. Begrundelsen var, at filmen havde stødt for mange mennesker, og at reklamens indhold var blevet negativt fortolket i pressen. Men filmen er et smart træk, vurderer adjunkt ved Aarhus Universitet Sophie Esmann Andersen. For på den måde får reklamefilmen sit helt eget liv på internettet. »Hvis VisitDenmarks argument for at fjerne reklamefilmen er, at den er blevet misfortolket, så er det en stor misforståelse fra deres side. For det er netop dét, et socialt medie som YouTube går ud på. Sådan en hjemmeside lever jo af, at folk går ind på siden, skriver kommentarer til videoer og sender dem videre til hinanden og taler om dem,« siger hun. Sophie Esmann Andersen mener, at reklamefilmen får ekstra meget omtale nu, hvor den er blevet fjernet. For selv om filmen er blevet fjernet af VisitDenmark lever den stadig videre i form af alle de kopier, som efterfølgende er dukket op på YouTube. Christian Strand, som er direktør for interaktive medier i mediebureauet IUM, tror dog ikke, at det på forhånd var planlagt, at videoen skulle slettes. »Der er kommet et politisk pres, som gør, at VisitDenmark ikke har haft noget valg. Der er sandsynligvis nogen, der har vredet armen om på dem. For ud fra en reklameøkonomisk vinkel giver det ikke mening at fjerne filmen,« siger Christian Strand. Han mener, at reklamefilmen er vellykket, fordi den har formået at sætte Danmark på landkortet. »Ud fra den hensigt kan man ikke være i tvivl om, at det er lykkedes. For filmen har i høj grad gjort Danmark kendt for andet end tegninger,« siger Christian Strand og tilføjer, at de værdier, som bliver præsenteret i filmen, stemmer overens med de værdier, som Danmark ellers står for. »Det er Karen selv, der vælger at stå frem og blotte sig for resten af verden,« siger han. Christian Strand vil dog ikke kommentere filmens kvindebillede og seksuelle undertoner. Det vil professor ved Copenhagen Business School Suzanne C. Beckmann til gengæld gerne. Hun mener ikke, at VisitDenmarks argument om, at filmen viser et eksempel på en selvstændig og frigjort dansk kvinde holder. »Der er tale om en kvinde, som har fået et blackout, dyrket ubeskyttet sex og nu sidder i en uheldig situation. Hvis formålet med filmen har været at skabe et positivt billede af Danmark, er den helt forfejlet,« siger hun. Gratis fadøl virker også Sophie Esmann Andersen mener heller ikke, at reklamefilmen er en succes, fordi den er blevet set af en million mennesker verden over. »Hvis VisitDenmark sætter lighedstegn mellem klik på YouTube og antallet af besøgende turister, så er den lykkedes. Men så enkel er verden ikke. Videoen har medført en masse omtale og snak om pik og patter, men det er en temmelig uinteressant effekt,« siger hun og tilføjer, at det også ville blive en succes, hvis Danmark tilbød gratis fadøl ved grænserne. »Spørgsmålet er bare, om det ville være en specielt langsigtet strategi«. Lektor ved Copenhagen Business School Henrik Merkelsen mener også, at strategien er forfejlet. Han hæfter sig især ved, at filmens budskab ikke trænger igennem. »På YouTube kan man som bruger ikke vide, om formålet med den enkelte video er reklame eller noget helt andet. Derfor skal budskabet være klart,« siger han og understreger, at det ikke er tilfældet med VisitDenmarks reklame. »Filmen rammer forbi målgruppen, fordi den i første omgang er blevet taget alvorligt, mens folk i anden omgang bare er blevet skuffede over, at den viste sig at være falsk. Budskabet har været meget nemt at misforstå, og på den måde er chancen for at det reelle budskab når ud til folk forsvindende lille,« siger han. Selv om VisitDenmark har fjernet reklamefilmen, findes den stadig i en række versioner på YouTube. Her er en række kreative bud på, hvem der måtte være Augusts far, begyndt at dukke op. Visit Denmark vil sælge Danmark som et frisindet land men gav Danmark et dårligt omdømme pga. denne video Joachim B. Olsen brækker sig

14 Gatekeepers En fejl at tro, at det hele går af sig selv
Det kræver ofte nogle såkaldte gatekeeperes at få viral succes: Journalister Bloggere Nyhedssites Eller andre Gatekeeperen sørger for at kontrollere og filtrere informationsstrømmene. I mediemæssig sammenhæng handler det om journalisten, der afgør, hvilke kilder der skal medtages, eller redaktøren, der beslutter, hvilke historier der skal dækkes og trykkes. Der skal mere til end et højt råb Af Annette Sand, Lørdag den 14. februar 2009, 17:47 Der skal mere til end et videoklip på Youtube og en profil på Myspace for at markedsføre en musiker på nettet. Det kræver benarbejde og en målrettet indsats. Du kan råbe. Højt og tydeligt – igen og igen. Men hvis den virale markedsføringsindsats skal give genlyd – og faktisk blive hørt, så kræver det snilde, planlægning, opfølgende indsats – og ikke mindst, at budskabet bider sig fast hos en såkaldt 'gatekeeper' - eksempelvis et nyhedssite, en blogger eller et online community, som tager videoen, Facebook-applikationen, quizzen eller andre gimmicks til sig og publicerer dem for et større publikum. Sådan lyder nogle af erfaringerne fra et projekt om at markedsføre en musiker online. Det hele starter til en koraften, der skal sluttes af med lidt social hygge over en fadøl, hvor lederen fortæller om den forestående udgivelse af sin cd. Det får Lars Damgaard Nielsen, der er specialestuderende på IT-Universitetet i København på linjen Digital Design og Kommunikation og tidligere uddannet journalist, til at foreslå ideen om at producere en musikvideo og få lanceret hele herligheden gennem online markedsføring. - Jeg lavede en hurtig analyse af de mange online kanaler og værktøjer, som jeg bruger i hverdagen – og herudfra får vi lavet en plan med otte trin for, hvilke platforme vi vil satse på og hvordan, forklarer Lars Damgard Nielsen. Nogle af trinnene bliver imidlertid droppet - enten fordi de viser sig ikke passe rigtigt sammen med ideen for kampagnen, eller fordi arbejdsindsatsen simpelthen vil blive for stor i forhold til, hvad han og musikeren Peter Bom forvente at høste i gevinst. Læs også Viral markedsføring kræver hårdt arbejde Fem film der hitter på nettet Læs blog om markedsføring Læs blog om online-markedsføring Kræver benarbejde - Der findes adskillige værktøjer og tjenester, som kan bruges til viral markedsføring. Men det handler simpelthen om fra starten at lave en grundig vurdering af, hvor meget man kan overskue at holde gang i. Det er så vigtigt ikke at have urealistiske målsætninger og tro, at man i løbet af 'no time' kan få skub i kampagnen. Det kræver benarbejde – og at du bliver ved med at opdatere og skubbe til aktiviteten. Skulle jeg gennemføre projektet en gang til, ville jeg nok allerede fra begyndelsen fokuserer på færre trin, siger han. Musikeren får blandt andet en profil på Myspace, en video på Youtube og en fanside på Facebook samt en 100-kroners annonce samme sted. Netop annoncepladsen på Facebook har ifølge Lars Damgaard Nielsen været et af de gode trin i projektet. - Vi købte for 100 kroner annonceplads målrettet mænd over 20 år, som er interesseret i mænd - fordi Mr. Gay optræder i videoen. At annoncere over for en meget specifik målgruppe giver omkring visninger af annoncen og 200 visninger af videoen, siger Lars Damgaard Nielsen. Han er ikke i tvivl om, at det altafgørende for at få succes med viral markedsføring er, at man formår at opnå interesse hos en gatekeeper, der i sin blog, på sit site eller på anden vis sender budskabet videre til en større gruppe mennesker. - Vores video blev opdaget af en populær fransk bruger af videositet Dailymotion. Han hentede videoen fra Youtube og publicerede den på sit videosite - og her fik videoen hurtigt visninger og overhalede dermed antallet af visninger på Youtube, lyder det fra Lars Damgaard Nielsen. Han råder generelt andre, som ønsker at kaste sig ud i viral markedsføring, til at være meget opmærksomme på at målrette indsatsen mod de kanaler, hvor det faktisk er muligt at blive hørt - snarere end at skyde med spredehagl.

15 sociale medier? Sociale medier gør det nemt og gratis at dele indhold og kommunikere. Som virksomhed bliver I derfor nødt til at holde øje med hvad der foregår.

16 Kategorier for sociale medier
Sociale netværkssider Communities, hvor brugerne deler den samme interesse, hobby, studie etc. Finder nye og fastholder gamle kontakter. Sociale multimedie-medier Brugerne deler alle former for information, videoer, billeder, links etc. Delingsmedier Brugerne er med til at forme, administrere og styre indholdet.

17 Kategorier for sociale medier
Sociale bookmarksider Brugerne opbevarer, organiserer, styrer deres favorit-hjemmesider online og gør deres bookmarks offentlige. Sociale anmeldelsessider Forbrugere skriver anmeldelser på produkter, bedømmer og skriver om personlige oplevelser med produktet eller virksomheden.

18 Hvorfor være på de sociale medier?
Det er der kunderne er: YouTube: Der ses 4 milliarder videoer om dagen Facebook: 995 millioner brugere og i Danmark næsten 3 millioner Twitter: 190 millioner brugere og i Danmark Blogs: Der er over 200 millioner blogs LinkedIn: 175 millioner brugere og i Danmark over

19 Facebook DK 2012 feb. - Antal: 2.811.280

20 Hvorfor være på de sociale medier?
Facebook Danmark er en af verdens største Facebook-nationer! Alle aldersgrupper er repræsenteret 50 til 60% af brugerne logger på dagligt Der oprettes millioner statusopdateringer hver dag Over 200 millioner mennesker har adgang til Facebook via deres mobiltelefon

21 Fordele ved at være på Facebook
Flere kunder kan få kendskab til virksomheden Kan følge med i hvad der bliver sagt om ens virksomhed Billig/gratis teknologi Kan sælge produkter Kan kommunikere med kunderne Kan afholde konkurrencer Gratis markedsføring - som breder sig som ringe i vandet! Eksempel: 10 fans, som hver har 250 venner = 2500 mennesker! Nå ud til mange mennesker inden for få sekunder! Facebook-annoncer: Demografisk målrettede annoncer Paradise Hotel – Blev markedsført overfor hele den danske ungdom på en enkelt dag ebinars for mig er en seminar-form med mange deltagere og primært 1 til mange, mens web-møder er interaktive online møder mellem et mindre antal ligeværdige parter.

22 Kampagner på Sociale medier
Undersøgelse: Hvilke muligheder eller aktiviteter på Facebook-siden ville du opleve som relevante? Kilde – Virkeligheden.dk (panelundersøgelse hos Userneeds)

23 Cross media branding Brug Facebook-siden i forbindelse med anden markedsføring Henvis til jeres Facebook-side (F.eks. I jeres butik På jeres emballage I tilbudsaviser På hjemmesiden På visitkort Flyers/små kort stående fremme i butikken QR koder Andre steder hvor det er relevant Lov folk opdateringer, rabatter og gode tilbud.

24 Giving is the new selling
I social markedsføring drejer det sig om at få en loyalitet hos brugeren og ikke et salg i første omgang Annoncering er ofte dyr i forhold til at give Du kan give Vigtig information Sider med smart funktionalitet Et godt grin Film Vejledninger til download Spil Konkurrencer Links Jo mere du giver, des mere får du igen. Den Jyske Sparekasse

25 Markedsføring på sociale netværk
Vælg med omhu det netværk dine brugere er på I Danmark bruges Facebook, LikedIn, Twitter og Youtube Der skal dagligt sættes tid af til at arbejde med de sociale medier Vær også opmærksom på at der i starten næsten ingen aktivitet vil komme fra de sociale medier, men at det er en mere langsigtet investering, som kan skabe et godt afkast

26 Markedsføring – Hvilket netværk
Facebook er et godt redskab til B2C-markedet LinkedIn er god til B2B markedet Twitterprofil bør oprettes for at sikre dig retten til firmanavnet, så der ikke er andre der misbruger det.

27 Forventningsafstemning
Det er vigtigt at fortælle målgruppen, hvad de kan forvente af virksomheden, fx. på deres Facebook side. 24/Support Dialog Branding Lytter Support Information Osv. SU-styrelsen lukkede deres Facebookside. De unge mennesker brugte den så meget til at klage, at der ikke var ressourcer nok til at behandle dem.


Download ppt "Mund-til-mund markedsføring"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google