Ved Lauta Innovation i historiefaget Kirsten Oldenburg Lauta og Michael Thing Innovationskonference UVM efterår 2014 ved Lauta.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Advertisements

Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Innovation - viden i spilved Kirsten Lauta og Dorte Fensteen
AT og faget Engelsk På de følgende dias får du nogle gode tips til, hvordan faget engelsk mest hensigtsmæssigt indgår i AT-eksamen.
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
KIE-modellen på museum
Metode i AT Religion.
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Evalueringskriterier for artikel
Lærerprofessionen.
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Projektarbejde En praksishistorie.
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Fagets formål, fokus og fagmål
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Vestegnsprojektet Forebyggelsespuljens temadag 4. oktober 2012
Projekt i billedkunst Resten af tiden.
Internationalisering i og udenfor Danmark: Udover studieretningsfagene samfundsfag, matematik og psykologi inddrages andre fag, så oplagte tværfaglige.
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Fagdidaktisk kursus i religion
Deltagerstyret undervisning
Almen sTudieforberedelse - AT
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE AT Hvad er det nu AT er? AT er et samarbejde mellem fag inden for og på tværs af gymnasiets tre faglige hovedområder:
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
TEMA-EVENT OM KØN, KROP OG KOMPETENCER KØBENHAVNS UNIVERSITET 17/11/2010 Uniformerede mænd og maskuliniteter.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Agenda Lærerprofession Professionsidealet Lovgivning
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Evaluering - metoder og værktøjer -
Innovation i AT/SO.
Digital skriftlig- og mundtlighed
Et fagligt løft af folkeskolen.
Læreruddann elsen Det tværprofessionelle element – 2013 Casper Hindkjær (141327) Stinne Jensen (141729) Helle Hartmann (141752)
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Innovation, faglighed og motivation Danmarks Læringsfestival 2015 Thomas Schausen.
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Årsplan – en kort en lang
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Et udviklingsprojekt for Region Hovedstaden Projektets mål: Øge motivationen for lærere og elever Arbejde med fem innovative kompetencer.
Innovation Fredericia Gymnasium. De to spor:  Innovation i AT frem mod årsprøve i maj  Muligheder for innovation i studieretninger og afdækning.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Sygepleje og fagidentitet
Innovation og anvendelsesorientering HF Kalundborg Gym. og HF Program:
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
Innovation i biologi og AT Trine Iversen Gl. Hellerup Gymnasium.
To AT-forløb Verdensbilleder En iscenesættelse af atombomben.
- Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU
Hvad er AT – almen studieforberedelse
SUF - gevinstrealisering
Company programme - Veda
Ressourcer og globale relationer Case: DR Congo og Coltan
Vidensbaseret praksis i botilbud
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Det handler om eleverne
Gymnasiernes samarbejde med eksterne læringsmiljøer
Talentudvikling SOSU elever.
Arbejd effektivt og præcist
Innovation i Naturfaglige fag
Innovation i Naturfaglige fag
Præsentationens transcript:

ved Lauta Innovation i historiefaget Kirsten Oldenburg Lauta og Michael Thing Innovationskonference UVM efterår 2014 ved Lauta

Fem kompetencer og en definition:

ved Lauta Navigation Problemforståelse og evnen til at se, hvilken viden der skal indsamles, for at løse en opgave. Eleven kan arbejde konstruktivt med komplekse opgaver. Vurdering af historiske kilder og fagligt stof, finde relevante ressourcer, samarbejdspartner, materialer. ved Lauta

ved Lauta Handling elevernes mulighed for at handle på givende problemstillinger, handleparathed og risikovillighed – eleven kan sætte sig selv og andre i spil. Besøg på plejehjem til interviews om velfærdsstaten, interviews af aktører, fx ifm. menneskerettigheder. ved Lauta

ved Lauta Samarbejde Med eksterne samarbejdspartnere og i gruppesammenhæng som en medlevende person, der tager ansvar. Eleven er rummelig overfor samarbejdspartnere. Fx museer, skoler, faglige institutioner ved Lauta

ved Lauta Kreativitet: Evnen til at få ideer, se og skabe muligheder samt evnen og lysten til problemløsning. Eleven er åben overfor mangfoldige/alternative ideer. Udvikle ideer til fx byvandring/vidensmesse/ uv materialer eller arbejde med løsninger på historiske problemstillinger ved Lauta

ved Lauta Formidling Af faglige problemstillinger og løsninger. Kommunikationsanalyse – eleven kan træffe informerede kommunikationsmæssige valg. Fokus på målgruppe. Vidensmesse, byvandring, udstillinger, mm. KL ” ved Lauta

ved Lauta Definition: Disse kompetencer tilsammen udgør kernen i innovationsbegrebet, når vi taler om innovation i gymnasial kontekst. Dertil hører begrebet om merværdi, altså at eleverne lærer at omsætte akademiske viden til et ”produkt”, der er til gavn/skaber værdi for andre end dem selv. Innovationsdidaktikken skaber dermed en undervisning og et undervisningsmiljø, som styrker elevernes innovative kompetencer i relation til deres faglighed og deres evne til at sætte i værk. ved Lauta

Eksempel 1: Folkedrabet i Rwanda et forløb om imperialisme, afkolonisering og globalisering Arbejdsgiver: Adra – hjælpeorganisation Problemstilling: Unge interesserer sig ikke for Afrika – hvordan kan man skabe forståelse for problemstillingen og udviklingen i Rwanda? Produktkrav: Vidensmesse om Rwanda – skal spredes til 5 andre gymnasier 4 fag: Historie, engelsk, matematik og samfundsfag

ved Lauta ved Lauta

ved Lauta Eksempel 2: Da-hi forløb: En byvandring i København, der fokuserer på danskernes identitet Faglige mål: I forløbet skal eleverne tilegne sig viden om centrale begivenheder i den danske historie og demonstrere viden om træk af den danske litteraturs historie med eksempler på samspillet mellem tekst, kultur og samfund. Historiske perioder skal knyttes an på den danske identitet og kobles med centrale tekster fra dansk litteratur. Produkt: Eleverne udvikle en formidlingspost et sted i byen, hvor de skal formidle deres viden om dansk identitet dannet gennem historien og litteraturen. Kompetencemål: Samarbejde Kreativitet Formidling Tidsforbruget: Faglige moduler 4 pr. fag projekt 5 idégenerering 2 gennemførelse 1 ved Lauta

Produktkrav: udvikling af en formidlingspost om en given historisk periode – vi samarbejder med 8.v fra Skolen ved Sundet a) vikingetiden / middelalderen b) Oplysningstiden c) det danske demokrati d) Industrialisering e) Globalisering Inddragelse af et stykke dansk litteratur Inddragelse af en bygning / et sted i byen krav om elevaktivering af modtagergruppen

Fag: historie og religion Eksempel 3: Samarbejde: med Glyptotekets skoletjeneste Problemstilling: Hvordan tiltrækker vi unge til vores ægyptiske udstilling? Produktkrav: ideer til nye udstillingsformater, der udvikles og afprøves prototyper Fag: historie og religion

Eksempel 4: Menneskerettigheder Formidling af menneskerettigheds-problematikken til unge mennesker ved hjælp af avisartikler.

Organisering Produkt: En elektronisk avisartikel hvor eleverne formidler deres undersøgelse af et konkret eksempel på overtrædelse af menneskerettigheder til skolens andre elever. Grupperne opsøger institutioner og/eller aktører, der i kraft af deres arbejde/viden/livssituation kan bidrage med nye synsvinkler til emnet. Gruppernes artikler samles i en elektronisk avis af en redaktionsgruppe.  Tydelige deadlines og præsentation af prototyper. Artikel krav: En beskrivelse af konflikten, aktører og deres interesser. Undersøgelse af hvilke konvektioner der er overtrådt, diskussion og vurdering. Artiklen skal være udformet således at den er i stand til at fange og fastholde en ung modtagergruppe. I evalueringen af artiklen er der fokus på formidling, præsentation af interessekonflikter, indsigt i menneskerettighedsregler samt brug af de taksonomiske niveauer, gruppens arbejdsproces, handlingskompetence, formidling og samarbejde.  Produkterne bedømmes i samarbejde med Instituttet for menneskerettigheder.

Eksempel 5: Samarbejde: Arken Kunstmuseum Problemstilling: Har kunst betydning for historiefaget? Kan kunst bidrage til elevernes historiske bevidsthed? Eller kan historie bidrage til en bedre kunstforståelse? Produktkrav: Ideer til Arken til inddragelse af historisk og engelsk faglige emner i forbindelse med udstillingen om Warhol og Basquiat.

USA fra 1968-1980’erne I historie arbejder eleverne bl.a. med The Great Society, fattigdom, BNP, krisestyring, Reaganomics, kunst og kultur i 80’erne. samarbejde med engelsk – som fokuserer mest på Andy Warhol og dertilhørende emner.

Lærerrollen og den innovative process ved Lauta Lærerrollen og den innovative process Rammesætning Viden opbygges Idegenerering - produkt Nyt behov for viden - planlægning produktet gennemføres proces- designer Fag-lærer facilitator Vejle-der / coach Dom-mer ved Lauta

Vores erfaringer Do Don’t Lav ikke en for åben problemstilling ved Lauta Vores erfaringer Do Don’t Samle timerne og samlæs nogle af dem med andre fag – emnets indhold kan fordeles på flere fag. Høj styring Skab rammer med deadlines, prototype-fremvisninger og milepæle Præsenter og opøv kompetencer inden projektet går i gang. Opstil både fagfaglige/tværfaglig mål OG kompetencemål. Evaluer eleverne på BEGGE Lad eksterne evaluere produktet Tør at fejle!!! Lav ikke en for åben problemstilling Giv ikke for meget tid i de forskellige faser Forvent ikke, at du har kontrol – men forvent, eleverne når målet Giv ikke udtryk for din egen frustration eller usikkerhed ved Lauta