Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Innovation og anvendelsesorientering HF Kalundborg Gym. og HF Program:

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Innovation og anvendelsesorientering HF Kalundborg Gym. og HF Program:"— Præsentationens transcript:

1 Innovation og anvendelsesorientering HF Kalundborg Gym. og HF Program:

2 Globalisering Videnssamfund Individualisering Netværksorganisering IT / Digitalisering Acceleration, 24-timers samfund Kommercialisering Drivhuseffekt,sundhed, miljø Velstand Befolkningsudvikling Bioteknologi Megatrends

3 Vores start på innovation REAL (Rural Entrepreneurship Through Active Learning) USA REAL (Rural Entrepreneurship Through Active Learning) USA REAL Norge REAL Norge Fordanskning af materiale til HF Innovation i undervisningen Fordanskning af materiale til HF Innovation i undervisningen

4 Innovation i Kalundborg 1. Hvad er innovation i undervisningen og hvordan griber vi det an? 1. Hvad er innovation i undervisningen og hvordan griber vi det an? 2. Eksempler på forløb. 2. Eksempler på forløb. 3. Udfordringer og løsninger ifm. Innovation. 3. Udfordringer og løsninger ifm. Innovation.

5 Innovativ undervisning er Deltagerstyret – større elevaktivitet og ansvar, lærere er tilrettelæggere Deltagerstyret – større elevaktivitet og ansvar, lærere er tilrettelæggere Problemorienteret – arbejde med virkelige problemer Problemorienteret – arbejde med virkelige problemer Erfaringsbaseret – knyttet til elevens egen hverdag og lokal samfundet Erfaringsbaseret – knyttet til elevens egen hverdag og lokal samfundet

6 Resultatorienteret - meningsfuld præsentation Resultatorienteret - meningsfuld præsentation Refleksion og overføringsværdi Refleksion og overføringsværdi – hvordan udnyttes den tilegnede viden/erfaring Kompetencegivende øvelser som indgang til kreativ selvstændig procesarbejde Kompetencegivende øvelser som indgang til kreativ selvstændig procesarbejde Innovativ undervisning er

7 Den innovative metode - de seks faser 1. Vidensfasen 1. Vidensfasen Tilegnelse af viden Tilegnelse af viden Klasseundervisning, selvstudie, gruppearbejde, mv. Klasseundervisning, selvstudie, gruppearbejde, mv. 2. Den kreative fase 2. Den kreative fase Brainstorm og ideudvikling Brainstorm og ideudvikling Forskellige vinkler og fag Forskellige vinkler og fag Tavs refleksion, automatskrivning, lyt og byt mv. Tavs refleksion, automatskrivning, lyt og byt mv. 3. Den innovative fase 3. Den innovative fase Bedste ideer udvikles Bedste ideer udvikles Udvælgelse af bedste ide Udvælgelse af bedste ide Nytteværdi Nytteværdi Analyse og konsekvenser mv. Analyse og konsekvenser mv.

8 Den innovative metode - de seks faser 4. Iværksætterfasen 4. Iværksætterfasen Undersøgelser, eksperimenter Undersøgelser, eksperimenter Stoftilegnelse Stoftilegnelse Produktfremstilling Produktfremstilling Spørgeskema, analyse, interview, forsøg og produktion Spørgeskema, analyse, interview, forsøg og produktion 5. Formidlingsfasen 5. Formidlingsfasen Mundtlig eller skriftlig formidling Mundtlig eller skriftlig formidling Målgruppefokusering Målgruppefokusering Artikler, læserbreve, temaavis, foredrag, PP Artikler, læserbreve, temaavis, foredrag, PP 6. Refleksionsfasen 6. Refleksionsfasen Hvad gik godt og galt Hvad gik godt og galt Overføringsværdi Overføringsværdi Evaluering mv. Evaluering mv.

9 Et eksempel fra KS SUBKULTURER SUBKULTURER Historie, religion,samfundsfag og dansk Historie, religion,samfundsfag og dansk Det var i 1p og 1q Det var i 1p og 1q 16 KS moduler a 75 minutter 16 KS moduler a 75 minutter

10 Innovativ metode: De seks faser 1. Vidensfasen Tilegnelse af viden Klasseundervisning, selvstudie, gruppearbejde, mv. VidensKreativeFormidlingRefleksionInnovativeIværksætter

11 Historie Introduktion til Danmark i 1980’erne Introduktion til Danmark i 1980’erne 80’er ungdom 80’er ungdom 3 moduler 3 moduler

12 Religion Introduktion af ”nye religioner” Introduktion af ”nye religioner” Hvad er en ny religion? Hvad er en ny religion? 3 moduler 3 moduler

13 Samfundsfag Identitetsdannelse Identitetsdannelse Socialisation Socialisation 3 moduler 3 moduler

14 Dansk Formidling Formidling Taleteknik Taleteknik Retorik Retorik

15 Innovativ metode: De seks faser 2. Den kreative fase Brainstorm og ideudvikling Forskellige vinkler og fag Tavs refleksion, automatskrivning, lyt og byt mv. VidensKreativeFormidlingRefleksionInnovativeIværksætter

16 Idemylder 10 min. Lyn ideer, mundtlige fremlæggelse 10 min. Lyn ideer, mundtlige fremlæggelse 10 min. Flere ideer, sedlerne op på tavlen 10 min. Flere ideer, sedlerne op på tavlen

17 Innovativ metode: De seks faser 3. Den innovative fase Bedste ideer udvikles Udvælgelse af bedste ide Nytteværdi Analyse og konsekvenser mv. VidensKreativeFormidlingRefleksionInnovativeIværksætter

18 Den innovative fase Udvælger 10 ideer Udvælger 10 ideer Vælger en idé, fremlægges for klassen Vælger en idé, fremlægges for klassen Den enkelte elev vælger nu sin egen subkultur Den enkelte elev vælger nu sin egen subkultur Den kreative og innovative fase 1 modul Den kreative og innovative fase 1 modul

19 Innovativ metode: De seks faser 4. Iværksætterfasen Undersøgelser, eksperimenter StoftilegnelseProduktfremstilling Spørgeskema, analyse, interview, forsøg og produktion VidensKreativeFormidlingRefleksionInnovativeIværksætter

20 Iværksætterfasen Nogle arbejder nu i grupper enkelte selvstændigt Nogle arbejder nu i grupper enkelte selvstændigt Produktkrav Produktkrav 1q 3 min. fremlæggelse 1q 3 min. fremlæggelse 1p 2 sider skrift 1p 2 sider skrift Logbog Logbog

21 Innovativ metode: De seks faser 5. Formidlingsfasen Mundtlig eller skriftlig formidling Målgruppefokusering Artikler, læserbreve, temaavis, foredrag, PP VidensKreativeFormidlingRefleksionInnovativeIværksætter

22 Formidlingsfasen 1q 1q Oplæsning af papir Oplæsning af papir Power Point Power Point Film Film Rollespil Rollespil 1p 1p Et 18 siders kompendium om subkulturer Et 18 siders kompendium om subkulturer

23 Innovativ metode: De seks faser 6. Refleksionsfasen Hvad gik godt og galt Overføringsværdi Evaluering mv. VidensKreativeFormidlingRefleksionInnovativeIværksætter

24 Refleksionsfasen Elevernes Elevernes Lærernes Lærernes Klassens Klassens Rektors Rektors

25 Innovativ metode: De seks faser VidensKreativeFormidlingRefleksionInnovativeIværksætter

26 Ideudvikling i praksis VidensKreativeFormidlingRefleksionInnovativeIværksætter

27 Iværksættelse i praksis VidensKreativeFormidlingRefleksionInnovativeIværksætter

28 Produkt i praksis VidensKreativeFormidlingRefleksionInnovativeIværksætter

29 Formidling i praksis VidensKreativeFormidlingRefleksionInnovativeIværksætter

30 Program: NF ressourcer i KalundborgNF ressourcer i Kalundborg NF bæredygtig udvikling i KalundborgNF bæredygtig udvikling i Kalundborg NF klimaforandringerNF klimaforandringer NF + dansk netavisNF + dansk netavis NF + danske unge i KalundborgNF + danske unge i Kalundborg Alle fag Kost og sundhedAlle fag Kost og sundhed Alle fag innovationsmessedagAlle fag innovationsmessedag Dansk digtningDansk digtning Afprøvede innovative forløb VidensKreativeFormidlingRefleksionInnovativeIværksætter

31 Et alle fags eksempel KIK i introforløbet: Krop, Indlæringsevne og Kost KIK i introforløbet: Krop, Indlæringsevne og Kost Fag: dansk, KS, idræt og nfFag: dansk, KS, idræt og nf Formidling under naturvidenskabsfestivalen 2008Formidling under naturvidenskabsfestivalen 2008 Start med digtning: Jeg er så ked af/glad for min krop Start med digtning: Jeg er så ked af/glad for min krop 8-10 klasser går rundt mellem stande og hører og bliver testet: 8-10 klasser går rundt mellem stande og hører og bliver testet: SteptestSteptest Sund madSund mad Rygning og konsekvenserRygning og konsekvenser Alkohol og konsekvenserAlkohol og konsekvenser FodboldFodbold Hip hopHip hop BasketballBasketball Forbrænding og konditionForbrænding og kondition Afrundes med fællessang: lad være med at ryge – uopfordret!Afrundes med fællessang: lad være med at ryge – uopfordret! Evaluering Evaluering VidensKreativeFormidlingRefleksionInnovativeIværksætter

32 Hvad er det nye i innovation?? Tager udgangspunkt i eleverne/ejerskabsfølelse Tager udgangspunkt i eleverne/ejerskabsfølelse Koblet til lokalsamfundet: virksomheder, kommune, personligheder, …… Koblet til lokalsamfundet: virksomheder, kommune, personligheder, …… Anvender praktiske øvelser der anskueliggør arbejdsprocesser mm. Foregår i VU: dræbersneglen, m.fl. Anvender praktiske øvelser der anskueliggør arbejdsprocesser mm. Foregår i VU: dræbersneglen, m.fl. Højere grad af refleksion over projekt og egen læring Højere grad af refleksion over projekt og egen læring

33 Udfordringer BekendtgørelserneBekendtgørelserne Lærermiljøet/ Lærermodstand/lærerrollenLærermiljøet/ Lærermodstand/lærerrollen Tid til refleksion over processen og elevens egen indsatsTid til refleksion over processen og elevens egen indsats Elevmassen/udgangspunktetElevmassen/udgangspunktet


Download ppt "Innovation og anvendelsesorientering HF Kalundborg Gym. og HF Program:"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google