Evidensinformeret udvikling af dagtilbud og skoler i Fredericia.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Skolereform august 2014………………
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Forældrearrangement om folkeskolereform
Alle børn skal være del af fællesskabet
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Ny folkeskolelov Ikrafttrædelse August Overordnede rammer En længere og varieret skoledag • 30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, • 33 timer.
Et væksthus for børn og voksne
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Folkeskole-reformen August 2014.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Reformmesse på Sofiendalskolen
LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN,
Skolereform august 2014………………
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
1 Naturfagene i skolen? UVM’s road show febr.-marts 2009 Peter Norrild.
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Inspiration til reformarbejdet
- Hvad kan I forvente som forældre?
Alle børn er alles ansvar
Konference om styring af specialundervisning og inklusion, 4. oktober 2010.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Læring og inklusion i skolen
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Den inkluderende skole
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Dagsorden 1.netværksmøde matematik
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Et fagligt løft af folkeskolen.
Kvalitetssikring af lærerpræstationer - Hvordan?
Målstyret læringsreform
Det politiske arbejde med udvikling af folkeskolen i Esbjerg kommune
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Inklusion og inkluderende processer
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Målstyret undervisning
LÆRING, DER SES!.
1 Kortlægning i program for læringsledelse 2 Kortlægning Kortlægningen i Program for læringsledelse er udformet som netbaserede, elektroniske spørgeskemaer.
Program for læringsledelse Ved Birgit Lindberg, Sekretariats- og dagtilbudschef 12. januar 2016.
Samskabelse – forældre som ressource Rådet for Børns Læring, 8. April 2016 Rikke Slot Johnsen, konsulent Aarhus Kommune T: E:
Program for Læringsledelse Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
Genrepædagogik på Sølystskolen - hvorfor, hvad og hvordan? 7. møde for SFL i professionerne Sprogbaseret pædagogik i praksis 4.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Et fagligt.
Sammenhæng mellem indsatsområder på Dagtilbud v/Birgit Lindberg Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Skoledagens indhold: Helstøbt kompetencebegreb, mange læringsrum SFO Tænketank Danmark Landsmøde 5. april 2013.
Program for dagen Intro ved Eva og Mette 5 min Den didaktisk ramme og erfaring fra Canada Nikolaj Schnurre. 15 min Den didaktiske model og rundtur på EMU.
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
AP-Møller projekt: Øget læring og inklusion gennem synlige mål og kvalificering af praksis i skolen – Læring, der ses Pia Gelardi og Julie Aarø-Hansen.
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Oplæg om den styrkede pædagogiske læreplan V
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
KLF - konference om chancelighed
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Evidensinformeret udvikling af dagtilbud og skoler i Fredericia

Udfordringerne Forventninger om kvalitet/bedre resultater En usammenhængende organisationsstruktur En sektoropdelt børne-/ungepolitik De begrænsede ressourcer Den gamle professionskultur/-forståelse på alle niveauer Udfordringer: Kvaliteten/resultaterne (95 %, lære på 8 år hvad man tidligere lærte på 9 år, alle skal blive dygtigere, lykkes med inklusion …. Men også reducere betydningen af den sociale arv, bidrage til at øge sundheden, mindske kriminaliteten …) Der er tale om en meget fragmenteret struktur, som ikke fremmer det tværgående arbejde, ikke bidrager til tæt samarbejde og tidlig koordineret indsats. Der opstår i stedet konkurrence og lukken om sig. Man møder verden med sin egen logik og forståelse – uagtet at udfordringerne kun kan løses i fællesskab Der er ikke langt op til fest og glade dage i kommunernes budgetter. Der er sparet på Børne-/ungeområdet de senere år. Udgangspunktet har ofte været en sammenligning med andre kommuners serviceniveau Man taler om at vi er i et paradigmeskifte i disse år. Folkeskolereformen er det seneste markante udtryk for at vi skal til at arbejde anderledes. At vi er udfordret på vores opfattelse af hvad god undervisning/hvad læring er? Hvordan skal vi kunne leve op til de mange nye og voksende forventninger med privatpraktiserende lærere eller pædagoger, med synsninger og fravær af viden om effekten af hvad vi foretager os, med forfægtelsen af metodefriheden, ettalstyranniet osv. Vi kan heller ikke møde de voksende forventninger med fravær af synlig, pædagogisk ledelse, eller med et forvaltningsniveau som ofte bestiller nye udviklingstiltag i organisationen – og som ikke følger op og foretager strategiske overvejelser om ressourceallokering, videndeling osv.

Forandringer inden for de sidste år Ny institutionsstruktur Ny skolestruktur Ny 0 – 18 års organisering Nye fritidstilbud Ny sammenhængende børne-/ungepolitik

1 skole 1 institution 1 tværsteam Den nye organisering Stendalen Frederiksodde Videns- og Ressourcecenter Pædagogisk udviklingscenter 1 skole 1 institution 1 tværsteam Familie og Børnesundhed Distriktsmodellen 10 UU Administrativt sekretariat USK

Distriktsmodellen Skal fremme Kvaliteten Sammenhæng (horisontalt, vertikalt) Samarbejde Tidlig koordineret & målrettet indsats Effektiv anvendelse af støttestrukturen Gevinster ved stordrift (internt og mellem skole/institution)

Det nye fælles grundlag … Capacity Building

Capacity Building Ontario, Canada 2003-2011 Klare fælles – målbare – mål Læringsudbyttet skal sættes i vejret Afstanden mellem de svageste og de bedste elevresultater skal reduceres Offentlighedens tillid til skolerne skal styrkes Capacity Building ”Enhver profession er karakteriseret ved at vide, hvad der virker bedst – uanset om man taler om læger, musikere, tømrere eller lærere” Den afgørende forudsætning for udvikling af skoler og pædagogisk praksis er kompetenceudvikling Gode lærere er den vigtigste enkeltforudsætning for elevernes læring og trivsel Vidensinformerede indsatser Forudsætningen for hensigtsmæssig pædagogisk indsats er viden om, hvad der med størst sandsynligvis virker bedst Forudsætningen for hensigtsmæssig pædagogisk indsats er evidente data om elevernes læring og trivsel

Kommunen

Institutionsniveau Alle elever ifølge kontaktlærer Kristiansand 2013

Køns- og forløbsniveau

Klasseniveau EUC Nord 2014

Klasseniveau EUC Nord 2014

Ledelse der virker Viviane Robinson: Student-Centered Leadership, 2011

Ledelsesopgaver og -kompetencer Anvendelse af relevant viden Løsning af komplekse problemer Opbygning af relationel tillid Høj kvalitet i undervisning og læring Skabe klare mål og forventninger Allokere strategiske ressourcer Sikre undervisningskvalitet Lede kompetenceudvikling Udvikle et understøttende miljø

Professionel kapital ”Human capital”: Talent, kompetence Ledelse af medarbejderne ”Social capital”: Interaktion, samarbejde, teams Ledelse af organisationen, meningsledelse ”Decisional capital”: ”Making decisions in complex situations is what it is all about” Beslutningsledelse

Program for læringsledelse mål: Bedre trivsel og læring for alle

Naturfaglige færdigheder: (Effekt-)Mål Læsefærdigheder: Elevernes læsefærdigheder er på hver af de fire folkeskoler over landsgennemsnittet i 2016. Naturfaglige færdigheder: Elevernes færdigheder inden for de naturfaglige fag ligger minimum på landsgennemsnittet eller over (nationale test mat, fys/kemi, bio., geo.) Innovationsfærdigheder: Udvikling af elevernes kompetencer til at finde kreative løsninger, samarbejdskompetencer, foretagsomhed, undren, risikovillighed etc..

(Effekt-)Mål for inklusion og trivsel Fysisk inklusion: Der er mellem 2-3 % af eleverne i grundskolen, der har behov for et alternativt skoletilbud på Frederiksodde Skole i 2016. Psykisk og social inklusion: Eleverne oplever at være psykisk og socialt inkluderet.

Mål for kapacitetsopbygning Teamsamarbejde: Opleves af lærerne/pædagogerne som et stærkt fundament for fælles pædagogiske/didaktiske refleksioner og videndeling - med henblik på at øge læringseffekten

Mål for kapacitetsopbygning Pædagogisk ledelse: Opleves af lærerne/pædagogerne som fagligt og pædagogisk udfordrende og udviklende for kvalificering af undervisningen – med henblik på at øge læringseffekten.

Mål for kapacitetsopbygning Skolernes PLUC, skolernes ressourcecentre, Fredericia Videns- og Ressourcecenter: Opleves af medarbejderne som en udviklende samt understøttende faglig, pædagogisk og didaktisk struktur i forhold til at kvalificere undervisningen – med henblik på at øge læringseffekten.

Dagtilbud: Vi fokuserer på tegn på, at målene i BU-politikken/LSP er opfyldt I alle distrikter skal dagtilbuddene som en del af det almindelige pædagogiske og didaktiske arbejde formulere, hvilke tegn der indikerer, at der arbejdes frem mod målene.

Konsekvenser for lærere/pæd. Læreren/pædagogen arbejder med læringsmål – ikke undervisnings-, pensum- eller aktivitetsmål Læreren/pædagogen identificerer kriterier for målopfyldelse – tegn på læring Disse tegn på læring bruges som grundlag for pædagogiske indsatser Læreren/pædagogen søger feedback på undervisningens/indsatsens virkning

Konsekvenser for teamkultur Funktionalitets-kultur Professionel kultur Familiekultur Lise Tingleff Nielsen 2013

Konsekvenser for ledelse Gør det moralske formål tydeligt Forstå forandrings-processen Frembring sammenhæng Skab stærke relationer Byg på, skab og del viden ”Leading with a moral purpose” Fullan 2001

Konsekvenser for forvaltningen Den effektive forvaltning Sætter mål og skaber kapacitet Udvikler et fælles sprog Monitorerer processen på den enkelte skole Sikrer et ”whole system approach” Kommunikerer klare prioriteringer Omlægger støttestrukturen, så der er fokus på læring og inklusion i den enkelte skole DuFour og Marzano 2011

Forventningsskolen EVA, 20/3 2013

Eksempler på indsatser iværksat med afsæt i kortlægningen 2014 på skole- eller dagtilbudsområdet i Fredericia

kortlægningsresultatet i AI-klasserne (0. – 2 kortlægningsresultatet i AI-klasserne (0. – 2. klasse) viser resultater (relationer, naturfag), som skolens ledelse ikke har ”set komme”. Støttestrukturen inddrages (hvad kan være årsagen?) Ud fra de opsatte mål for LSP-samarbejdet (læsning og matematik) bliver der sat i fokus på spørgsmålene: ”Gør vi det godt nok godt i indskolingen i fagene dansk og matematik? Er målene tydelige nok i vores pædagogiske arbejde? Har vi opsat de rigtige tegn i forhold til læringsmålene for fagene? Evaluerer vi godt nok i forhold til de enkelte kompetencehold? Støttestrukturen gennemfører i perioden februar/marts observationer på de to basismatrikler i alle AI-klasser og her har man særlig fokus på ovennævnte spørgsmål Der gennemføres herefter interviews med faglærerne, hvor afsættet er de erfaringer, som er dukket op gennem observationerne i klasserne. Det hele munder ud i en samlet beskrivelse med anbefalinger til AI-indsatsen – i et fremadrettet perspektiv, så skolen sikrer sig, at det de gør – også virker!

Kortlægningen bekræfter klart - og præciserer - over for lærere og ledere på hvilke områder en 8. klasse fungerer dårligt. Der er en meget stor spredning i klassen – fagligt og socialt. Det besluttes at involvere støttestrukturen en proces, der skal understøtte en u-vending i forhold til udvikling af læringsmiljøet for klassen, igangsættes Støttestrukturen udfører klasseobservationer gennem 3 uger – to konsulenter deler opgaven efterfølgende planlægges et 1-årigt forløb med flere forskellige indsatsområder (elevforventninger, klassens fysiske indretning fra ”være-lokale til læringsrum”, fælles læringssyn, målstyret læring, supervision til enkelte lærere i teamet etc.).

Distriktets samlede resultater af 1 Distriktets samlede resultater af 1. kortlægning gennemgås i samarbejde med forsker Ole Henrik Hansen. Udvalgte fokusområder i distriktet: Natur og naturfænomener, Dreng/pige- pædagogik, inklusion og børns sproglige udvikling. Organisering af indsatser Støttestrukturen inddrages Der er dannet et netværk for hver indsats (medarbejdere fordeler sig, to ledere pr. netværk) Netværk mødes samtidigt (fælles personalemøde) og faciliteres af støttestruktur Fælles overordnede mål i SMTTE-model Netværkene formulerer med afsæt i målene arbejdsopgaver, som skal løftes ude i alle afdelinger (konkrete SMTTE-model) Opfølgning på mål - eventuel inddragelse af støttestruktur i det videre arbejde

Afslutning og perspektivering Program for læringsledelse 12 kommuner 275 skoler 4 år forskningsinformeret, målstyret skole- og kompetenceudvikling