in in-dag for praktikvejledere Pædagogisk assistent December 2014

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Dansborgskolen – vi udvikler hele mennesker
Vejledende samtale Helhedsvurdering.
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
Mette Andersen SDE Ansættelse af elev. Mette Andersen SDE
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Læringsstile og ambitiøs it-anvendelse i undervisningen
Et væksthus for børn og voksne
Vejledende samtale og helhedsvurdering på SOSU Nord
Lærerprofessionen.
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
Revideret UDDANNELSE 1. JAN 2013
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Introduktion til Sprogpakken
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Vision Uddannelsesparate unge
in in-dag for praktikvejledere Pædagogisk assistent Juni 2012
Lærerprofessionen - en definition.
in in-dag for praktikvejledere Pædagogisk assistent April 2014
Introduktionsaften 10. klasse på Hjalleseskolen
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Hvad render vi rundt og laver?
in in-dag for praktikvejledere Pædagogisk assistent August 2012
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Sygeplejerskeuddannelsen
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Gentofte Kommunes skolevision
Social- og Sundhedsskolen i Middelfart
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Informationsmøde d. 28/9 Optag august Praktik: 1.
Folkeskolereform 2014.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
1 Temadag den 25. marts Lokale uddannelsesudvalg Rolle og opgavefordeling mellem Fagligt udvalg Skoler.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
Orienteringsaften på Byhøjskolen 24. januar 2012
Lærerprofessionen.
Obligatorisk selvvalgt opgave
Et fagligt løft af folkeskolen.
Vejledning i 9. klasse. Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar: UU Skive, i samarbejde.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
O RIENTERINGSMØDE FOR KOMMENDE 0. KLASSE. D AGSORDEN Præsentation af Langsøskolen Fra børnehave til skole Ny på en skole Forventninger til forældresamarbejdet.
in in-dag for praktikvejledere Pædagogisk assistent November 2012
Pædagogisk assistent in -dag for praktikvejledere in - formation - spiration - novation Februar 2013.
Hvad kan jeg efter 10. klasse ?
UU Ringkøbing Fjord Ungdommens Uddannelsesvejledning
Obligatorisk selvvalgt opgave
Velkommen 9. klasses forældre Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Janne Matthiassen Tlf:
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Praktikvejledertræf d. 28/9, 2015 Ny uddannelsesordning (PAU) Påbegyndelse: Januar 2016.
Den pædagogiske assistentuddannelse En uddannelse til fremtiden Oplæg v. Vibeke Nielsen Den 23. juni 2009.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
I mentor ordningen på elevmentor.dk
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Sundhed I den pædagogisk praksis
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

in in-dag for praktikvejledere Pædagogisk assistent December 2014 - formation - spiration - novation December 2014

Program for dagen: Kl. 8.10-8.25 Præsentation af dagens program Kl. 8.25-9.30 Info for nye vejledere Refleksionsgruppe for erfarne vejledere Kl. 9.30 - 10.20 Fælles info om vejledning på skolen Kl. 10.20- 12.30: Speeddating Eleverne viser rundt på skolen, hvorefter alle samles i klasser Præsentation Information om skoleforløb hidtil Arbejde med mål for praktik udarbejdet af PASS (Fagligt udvalg for den Pædagogiske Assistentuddannelse og Social- og Sundhedsuddannelsen)

Program for dagen Den gode vejledning i elevperspektiv v. Signe og Karina Kl. 12.30 - 13.00: Frokost i kantinen Kl. 13.00 – 14.00: Den gode vejledning i praktikvejleder perspektiv v./ Lise Charlotte og Anette fra Platanhaven Kl. 14.00- 14.30: Kaffe med frugt og chokolade samt afrunding af dagen Hvornår eftermiddagskaffe + tissepause kl. 13.45? Navn på Paeren?

Hvordan læres et fag?

Tal med din sidemand om jeres fag? Hvordan har din sidemand lært sit fag? Hvordan har du selv lært dit fag? Særligt stærke oplevelser som skiller sig ud? Positivt eller negativt?

Praktikvejlederkurser forår 2015 Praktikvejledning af PAU-elever (10 dage) Ca. 5000 kr. hvis uddannet pædagog el. lign 18.+19.+20. februar 4.+5.+6. marts 17.+18.+19.+20. marts www.sosufy.dk pædagogiske kurser kviknr.: 08152033 www.efteruddannelse.dk

Akademiuddannelse i Sundhedspraksis Modul: Pædagogik og kommunikation Henvendelse SosuFyn tlf. 63102700 14. Januar – 4. marts 2015

Info og refleksion Gr. 1 Nye vejledere/salen: Info v./Helle Krøis Gr. 2 Erfarne vejledere/I køkkenet: Refleksion/Charlotte Schultz (Mål og niveau)

Ungdoms- og erhvervsuddannelsens formål: Eleven opnår viden og færdigheder inden for følgende kompetenceområder: Udviklende, forebyggende, rådgivende og støttende opgaver Kulturelle og aktiverende opgaver Fysisk udviklende aktiviteter Sundhedsfremmende og forebyggende indsats Omsorgsrelaterede opgaver Koordinations-, dokumentations- og evalueringsopgaver Grundlæggende generalist-uddannelse med afsæt i praksis

Adgang og optagelse Kommune/region og vejleder fra skole optager eleverne i fællesskab Eleverne skal enten have: 9. kl. + mindst 1 års uddannelse eller arbejdserfaring eller 9. kl. + bestået grundforløb fra indgangen ”sundhed, omsorg og pædagogik” Eleverne får en uddannelsesaftale (ansættelseskontrakt), når de er optaget på uddannelsen. De er ansat i 37 timer af kommunen. Eleverne får elevløn under uddannelsen (ca. 9.700 kr. før skat) og har mødepligt i skoleperioder og i praktik. l

Elevens muligheder efterfølgende: Uddannelsen er kompetencegivende til pædagogseminariet. Og med supplering til følgende professionsbacheloruddannelser: Socialrådgiver – supplering: naturfag C og engelsk D Katastrofe- og risikomanager – supplering: naturfag C eller kemi C og Matematik C og engelsk D Psykomotorisk terapeut – supplering: enten bioteknologi A eller biologi C eller fysik C eller kemi C eller naturfag C

Her ses tydeligt forskellen på pædagoger og pædagogiske assistenter!!! http://www.passinfo.dk/PASS-for-professionelle/For-praktiksteder-SOSU-PAU/Uddannelserne

Pædagogisk assistent: (eksempel på mål for praktik) A: Planlægge, fagligt begrunde, gennemføre samt formidle praktisk pædagogisk arbejde G: Deltage i og bidrage til dialogen omkring det enkelte barns, unges eller voksnes udvikling, såvel som tilbuddets udvikling generelt H: Indgå i samarbejdet med forældre, pårørende, kolleger og andre professionelle Pædagog: (eksempel for mål for praktik) A: Beherske den pædagogiske praksis og bidrage til udvikling og fornyelse af den pædagogiske profession B: Yde en målrettet indsats i forhold til en valgt målgruppes behov C: Redegøre for, hvordan teoretisk og praktisk viden om en målgruppe kan kvalificere grundlaget for pædagogisk virksomhed generelt Introducerende litteratur om centrale begreber Dybdegående litteratur om centrale begreber

Uddannelsens fag: Områdefag: Grundfag: Specialefag (2x1 uge): Valgfag: Pædagogik Samfundsfag (C-niveau) Kultur og aktivitetsfag Dansk (C-niveau) Sprog, kommunikation og psykologi Engelsk (E-D niveau) Sundhedsfag Bevægelse og idræt Specialefag (2x1 uge): Valgfag: Socialpædagogik 2 uger Specialpædagogik Folkesundhed og sundhedsfremme Kost og bevægelse Børn og natur Æstetiske udtryksformer Pædagogiske aktiviteter

Personlige kompetencer: Eleven skal gennem skoleuddannelsen og praktikuddannelsen udvikle følgende personlige kompetencer, som er relevante for udførelsen af erhvervsfunktionen: 1. Initiativ, selvstændighed, ansvarlighed og empati for på den baggrund at kunne møde andre mennesker på en etisk og respektfuld måde og kunne se egen andel i udviklingen af mellemmenneskelige relationer 2. Evnen til at yde omsorg for sig selv og andre på en nærværende og professionel måde 3. Forståelse af kommunikationens betydning for at forstå, indgå i og udvikle en professionel praksis 4. Evnen til ud fra egne fysiske, psykiske, sociale og kulturelle ressourcer at indgå aktivt i samarbejdsrelationer og opgaveløsning

5. Indsigt i læreprocesser og egne lærings- og motivationsmæssige styrker og udviklingspotentialer 6. Nysgerrighed, kreativitet og åbenhed og dermed lyst til kontinuerligt at lære og til at indgå i forandringsprocesser samt til at håndtere og agere i en social og kulturel mangfoldighed 7. Færdigheder i at være aktivt søgende, spørgende og kritisk samt til at kunne handle hensigtsmæssigt i uforudsete situationer 8. Evnen til at anvende evaluering og selvevaluering som et redskab i egen lærings- og udviklingsproces

Inspiration: ”Den gode PAU-elev”

”Den gode PAU-elev” Elevers refleksioner på indkaldsdag i 3. praktik. Er engageret; dvs. indgå i aktiviteter, hjælper til, sætter noget i gang. Er nysgerrig, siger ja og griber ansvaret Spørger undrende og stiller spørgsmål til det, som de pædagogiske medarbejdere har gjort i lang tid. Viser, at vi vil lære noget, tager det nye til os. Tager initiativ til at gøre noget, være med til noget og at lære noget. Giver ikke op på trods af modstand Husker på, at vi kommer et nyt sted. Er rollemodeller for børnene Arbejder med sig selv, er ydmyg og tænker over sin egen personlighed, udseende.

Hold 529, 530 og 531 (september 2013) Progression i opnåelse af mål: 54 uger skole og 52 uger praktik 01.09.13 1.Skole 01.09.13 - 13.12.13 1.Praktik 14.12.13 03.08.14 2. Skole 04.08.14 30.01.15 2.Praktik 31.01.15 23.08.15 3. Skole 24.08.15 14.12.15 14.12.15 Almindelige dagtilbud Behov for særlig støtte Progression i opnåelse af mål: Begynder rutineret avanceret Fra aktiv deltagelse selvstændighed og overblik

Fra begynder til avanceret niveau gennem hele uddannelsesforløbet:

Erhvervsuddannelse: ”mesterlære”

”Den gode modtagelse af en ny PAU-elev” Inspiration: ”Den gode modtagelse af en ny PAU-elev” Hvilke overvejelser gør du dig for at få eleven til at føle sig som en del af et arbejdsfællesskab, når eleven er ny i institutionen?

Uddannelses-ansvarlig: De 4 parter i elevens uddannelse: Eleven: *Uddannelsesplan *Mødepligt *Nå mål for praktik *Udvise engagement og ansvarlighed *Udvikle sig fagligt og personligt Praktikvejleder: *Modtage eleven og støtte den faglige og personlige læring *Sikre tid til vejledning *Have fokus på elevens måde at lære på *Vælge opgaver med stigende sværhedsgrad *Sammen med eleven revidere, følge op på og evaluere mål for praktikken *Samarbejde med udd.ansvarlig og kontaktlærer ved problemer *Udfylde og sende PASS-skema til skole og udd. ansvarlig Uddannelses-ansvarlig: *Ansætte eleven *Overholde overenskomst *Holde øje med fremmøde på hele uddannelsen *Holde øje med at mål for uddannelsen nås *Evt. opsige Kontaktlærer: *Uddannelsesplan *Støtte den faglige og personlige læring *Fravær i skoleperiode *Formidle kontakt til hjælp *Samarbejde med udd. ansvarlige ved problemer i skole *Skolevejledning

Desuden… Praktikstedet er ansvarlig for at udarbejde en beskrivelse af praktikstedet og udarbejde en beskrivelse af indhold/arbejdsopgaver i relation til praktikperiodens mål og i henhold til elevens uddannelsesniveau. Beskrivelserne udleveres til eleven og anvendes i forbindelse med uddannelsessamtaler elev og praktikvejleder imellem. Beskrivelserne inddrages i forbindelse med udarbejdelsen af elevens faglige og personlige læringsmål.

Uddannelsessamtale i praktik OBS! OBS! OBS! Kontaktlæreren besøger eleven i praktik, hvis det skønnes nødvendigt. Eleverne har indkaldsdag på skolen d. 19.03.15 og d.18.06.15

Ideer til vejledningssamtaler: Drøftelse af relevant teoretisk materiale Planlægning af og feedback på aktiviteter elevens skolevejledning Gennemgang af Aktuelle emner Status for opnåelse af mål for praktik Stedets kultur og pædagogik Elevens personlige udfordringer og mål Drøftelse af hverdags-situationer (logbog) Stedets opgaver og funktion i samfundet Gensidige forventning-er

Praktikken vurderes godkendt/ ikke godkendt Ikke godkendt: Eleven kan ikke umiddelbart fortsætte skoleforløbet. Godkendt: Udtalelse og beskrivelse af, hvad eleven med fordel kan arbejde videre med. OBS: Så snart der er betænkeligheder i forhold til eleven, rettes henvendelse til uddannelsesansvarlig og kontaktlærer i god tid.

Social- og Sundhedsskolen Fyn Underskrevet PASS-erklæring (original) sendes til skole Social- og Sundhedsskolen Fyn Vestre Stationsvej 8-10 5000 Odense C og kopi gives/sendes til elev og uddannelsesansvarlige

Mere inspiration… ”I praktik” Pædagogisk assistent T. Gath og J. Larsen Forlaget Munksgaard

For yderligere information:

in-novation Ideer til videre udvikling af praktiksamarbejde tilbagemelding på IN-dag for praktikvejledere

in-novation mailes til: Charlotte Schultz Helle Krøis Louise Kruse Karlsen chsc@sosufyn.dk hekr@sosufyn.dk loka@sosufyn.dk praktikkoordinator praktikkoordinator sekretær for for for Nordfyn Middelfart hele Kerteminde Assens uddannelsen Nyborg Fåborg-Midtfyn Svendborg Langeland, Ærø Odense Odense Region Region

Det’ en dejlig dag i dag. Ja der bli’r PAU’er to the people Det’ en dejlig dag i dag. Ja der bli’r PAU’er to the people. Vi vil snakke, diskutere, stikke næsen ned i alt, prøve alting af i praksis, vove pelsen uden tøven: Hilse venligt på hinanden Vi bli’r skønne, vi bli’r go’e: Det’ da bare livets salt

Det’ en dejlig dag i dag. Ja der bli’r PAU’er to the people Det’ en dejlig dag i dag. Ja der bli’r PAU’er to the people. Vi vil snakke, diskutere, stikke næsen ned i alt, prøve alting af i praksis, vove pelsen uden tøven: Hilse venligt på hinanden Læse tykke tunge bøger Vi bli’r skønne, vi bli’r go’e: Det’ da bare livets salt

Det’ en dejlig dag i dag. Ja der bli’r PAU’er to the people Det’ en dejlig dag i dag. Ja der bli’r PAU’er to the people. Vi vil snakke, diskutere, stikke næsen ned i alt, prøve alting af i praksis, vove pelsen uden tøven: Hilse venligt på hinanden Læse tykke tunge bøger Hoppe rundt i hulla hopring Vi bli’r skønne, vi bli’r go’e: Det’ da bare livets salt