implementering af sprogbaseret undervisning Et uDKAST
Hvorfor sprogbaseret undervisning? Den øger alle elevernes faglige udbytte Understøtter inkluderende læringsmiljøer Øger elevernes trivsel – som en konsekvens af, at alle elever udfordres og lærer Eleverne oplever mestring hvorved motivationen øges Understøtter målstyret læring
Sprogbaseret undervisning LEDER BETYDNINGEN Forvaltningen skal understøtte skolerne ved at sætte det på dagsordenen Ved at inddrage denne tilgang i tiltag via fælles kurser Sprogbaseret undervisning Skoleledelsen skal Beslutte at skolen skal arbejde sprogbaseret Rammesætte arbejdet i fagudvalg Rammesætte samarbejdet i team – og årgange Rammesætte vejleder/ressourcepersonernes arbejde – som tovholdere for implementeringsarbejdet Fokusere på sprogbaseret undervisning i den pædagogiske ledelse
tovholdere på den enkelte skole Minimum 1 person på hver skole skal have en grundlæggende og basal viden om SFL både teoretisk og praktisk ( fx skolens læsevejleder(e)) Skolen skal have en ”gruppe” som kan være styregruppe og spydspidser på skolen – en enkelt er ikke nok, der skal være 2 – 3 kolleger, som også har stor viden om sprogbaseret undervisning i praksis. ( fx dansklærer, naturfagslærer, kulturfagslærer) Ovenstående skal ”gå foran” i forhold til at udvikle praksis med sprogbaseret undervisning
Sprogbaseret pædagogik fordrer viden om mmmmm Tekster både mundtlige og skriftlige - SFL Vejen hen til teksterne – den didaktiske tilgang begreber fra strataerne: leksikogrammatik semantik kontekst fra de tre metafunktioner (ideationel, interpersonel og tekstuel) Tekstaktivitet: formål og tekststruktur
Uddannelse af tovholdere Der oprettes kommunale kurser for videnspersoner/ tovholdere kurser af min. 50 timer gerne over flere år. Men allerbedst. UC´erne udvikler diplommoduler som giver skolens tovholdere af sprogbaseret undervisning den viden som er relevant i forhold til sprogbaseret undervisning. Forslag 3 moduler. Kunne vi evt. få Kathrin til at skitsere et sådan forløb
Udkast til implementeringsstrategi på skole Viden om Forenklede fælles mål og de sproglige krav – alle lærere Vejen til at arbejde med tekster – den didaktiske tilgang – alle lærere 3x3 timer Dansk/sprog: 1½ time x 30 Viden om fagets tekster og fagdidaktik Dansk/sprog Matematik Naturfag Kulturfag Matematik: 1½ time x 10 Indholdet i disse forløb – skal vi arbejde med i workshop Naturfag: 1½ time x 20 Kulturfag: 1½ time x 20
Sølystskolen Silkeborg Betty Mikkelsen og Anne Marie Jacobsen Projekt Uddannelseløft, Aalborg Jannie Høgh Jensen,