S TATUS OVER KOMMUNALREFORMEN Roger Buch Forskningschef, Ph.d., cand.scient.pol. Danmarks Journalisthøjskole.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Løn •Generelle lønstigninger i 2013: 0,70 % •Generelle lønstigninger i 2014: 1,21 % •Forbedringer af overenskomsterne pr. 1. januar 2014: 0,25 % •Reguleringsordningen.
Advertisements

Den danske strukturreform
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
Nye krav og besparelser – hvordan sikrer vi kvaliteten v/ Dorte Bloch
Breddeidrætsudvalgets betænkning •Foreningsidræt •Kommerciel idræt •Selvorganiseret idræt •Institutionsidræt •Offentlig idræt.
Frivillige aktiviteter for og sammen med ældre flygtninge og indvandrere den 10. november 2008 Ældre flygtninge og indvandreres medborgerskab Hvordan?
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Afbureaukratisering Alle taler om det – ingen gør noget ved det.
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Evaluering af kommunalreformen og den nye nationale koordinationsstruktur Oplæg ved Torben Buse, Vicedirektør, Socialstyrelsen 8. Maj 2014.
Finansieringsmekanismer på det specialiserede socialområde
Risici for fremtidens velfærdssamfund
Reformens krav •Bemærkningerne til Lov om kommunale borgerservicecentre: –”Den offentlige sektor skal indrettes på borgernes præmisser og med udgangspunkt.
Grundkursus Politisk indflydelse. Grundkursus Politisk indflydelse.
Ø KONOMI – ROLLER - FAGLIGHED Roger Buch Forskningschef, Ph.d., cand.scient.pol. Danmarks Medie- og Journalisthøjskole.
Kommunalreformen. En dansk status
Kommunernes nye opgaver
1-01. Kurser for tillidsrepræsentanter Modul 3 Kommunalreformen: Del 1: Nye kommunale strukturer – DSI og kommunalreformen – opgaver i 2006 Kommunen:
Strategiplanen er fundament og retning.
Danske Handicaporganisationer – for retten til lige muligheder Konventionspiloterne på besøg i DH’s afdelinger.
Tillid Temadag for AMIR
Den fremtidige folkeskolestruktur  Et inspirationsoplæg KANUKOKA-seminar:Samarbejde på børn- og ungeområdet 1.
Ledelsesudfordringer i sociale institutioner
Overvejelser om institutionsstrukturen i Region Midtjylland Styrelseschef Lars Mortensen Institutionsstyrelsen, Undervisningsministeriet.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Fælles EPJ til hospitalerne i Region Midtjylland
Mandag 3. marts januar Borgmester Jannich Petersen, V Udbud og partnerskaber i Gribskov Kommune.
Intro og Problemformulering
1 New Right September Hvordan skabes politik Supply side – fokus på staten som bestemmende aktør Demand side – fokus på grupper som bestemmende.
”…regeringen har ingen planer om at foretage ændringer i den kommunale struktur. … Derfor er det meget korte svar …. at regeringen ikke har gjort sig overvejelser.
Nye fagprofessionelle lederroller
Adfærdsændringer i Almen praksis Pisk eller gulerod? Emne - Danske Regioners syn på: Overenskomsten som styringsredskab over for praktiserende.
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Folkeskolens uddannelsesøkonomi Skolerigsdag den 13. januar 2011 Jan Olsen, Cheføkonom i KL Erik Christensen, Borgmester i Nyborg Kommune.
Bibliotekstilbud i lokalområder -Projektmodning  Resultater  Formål Ringkøbing-Skjern Bibliotekerne Varde bibliotek Esbjerg Kommunes Biblioteker Syddansk.
1 Middelfart Kommune Synsvinkler i forhold til den sociale udligning.
2-01.
Oplæg om 12-timersvagter, FOKUS, 31. januar 2007 Helsingør Hjemmepleje 12 timers vagter Helsingør Hjemmepleje.
Ny kommunestruktur Strukturkommissionens anbefalinger – hvad betyder de for Odder Kommunes muligheder?
Elementer i ”Forebyggelsespakken om Tobak”, der i særlig grad kan løfte kommunernes indsats Tobakstemagruppemøde i Sund By Netværket 17. juni 2013 Chefkonsulent.
Oplæg om den danske kommunalreform v/ Ole Glahn, Det Radikale Venstre
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Bente Bjørnholt Kvalitetsreformen, tendenser forventninger og målinger Bente Bjørnholt Institut for Økonomi, Politik og forvaltning Ålborg Universitet.
Lokalområde 5 Med venlig hilsen Dagplejen Daginstitutionen Tumlegården Børnehaven Grankoglen Vestsalling Skole og Dagtilbud.
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
Fællesoffentlige løsninger Henrik Frost Christophersen,
Biblioteksservice i landdistrikterne Erfaringer, modeller og perspektiver  Om undersøgelsen  Diskursive kampe  Spørgeskemaundersøgelsen  Perspektiver.
H VAD SKAL DER TIL FOR AT REGIONER OG KOMMUNER FØLGER RETNINGSLINJERNE FOR BARSELSOMSORG ? Roger Buch Forskningschef, Ph.d., cand.scient.pol. Danmarks.
Hermann Christmann 29. oktober 2011 Stammeforeningen i Danmarks 40-års jubilæumskonference 1 Stammebehandling Fra et brugersynspunkt.
Sekretariatet for Landdistriktsprogrammet November 2005 Den nye fælles landdistriktspolitik v/ Rita Munk.
KL´s visioner for kroniske patienter
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Den Nordiske Model Hvad er en velfærdsstat? Analytisk perspektiv
RECTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN AARHUS UNIVERSITET REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN UNIVERSITETERNE I FREMTIDEN.
Hvordan ser fremtidens bibliotek og arkiver ud? Hvad vil det betyde for HK’erne Tove Bang.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Kommunernes behov for forskning AKF seminar 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen og Børne- og kulturdirektør i Næstved Per.
Hvem skal have magten og hvor meget skal den være spredt?  Danmark og de andre  Styreformer  Problemer i udvalgsstyret  Reformer i andre lande  Strukturkommisionen.
Kommunestørrelse, stordriftsfordele og demokrati Store eller små kommuner – spiller det nogen rolle ?
Herning Kommunes Handicapråd Høringer Nyborg Strand d. 9. juni 2008.
Handicapråd i Ballerup Kommune - af Servicedirektør Ole Nielsen
Vilkårene for det frivillige arbejde i udsatte boligområder Michael Fehsenfeld og Bjarne Ibsen Center for forskning i Idræt, Sundhed og Civilsamfund (CISC)
Sundhedsaftalernes betydning for bedre sektorovergange Det sammenhængende sundhedsvæsen – set fra regionernes perspektiv Kontorchef Janet.
Strukturreformen i Danmark
Reykjavik den 27. september 2016
Introduktionsmøde for nye byrådskandidater
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Konference Rådet for bedre Hygiejne september 2019
Præsentationens transcript:

S TATUS OVER KOMMUNALREFORMEN Roger Buch Forskningschef, Ph.d., cand.scient.pol. Danmarks Journalisthøjskole

K OMMUNALPOLITIK VIGTIGT !

D ANSK POLITIK Demokratidiskussionen 1840’erne – 1901/1915 Velfærdsstatsdiskussionen ’erne Produktionsdiskussionen

A MTER OG KOMMUNERS UDVIKLING Etableringsfasen – kommunalreform I 1960’erne - ultimo 1970’erne etablering af fysiske institutioner, administration, rutiner og roller Konsolideringsfasen slutningen af 1970’erne – medio 1980’erne ”hvilen på laurbærrene” Reformfasen – kommunalreform II Slutningen af 1980’erne – Ændring af organisering, roller og rutiner færre forvaltninger og udvalg, decentralisering til institutioner, mål- og rammestyring, bruger- og borgerundersøgelser, Ny løn, kvalitetssikring, kontraktstyring, kommunale samarbejder, digital forvaltning … Strukturreform – kommunalreform III

S KAT VS. VELFÆRD Penge/økonomi vs. Velfærd Penge/økonomi = Velfærd

V ISIONEN ”Den offentlige sektor skal i det hele taget indrettes på borgernes præmisser og med udgangspunkt i deres behov. Man skal ikke henvende sig flere forskellige steder, før man finder den rette myndighed. Med kommunerne som hovedindgang til den offentlige sektor bliver det mere enkelt og overskueligt for borgerne at finde ud af, hvor man skal henvende sig. Ansvaret – ikke mindst for de svageste borgere – bliver langt mere entydigt placeret. Regeringen ønsker en enkel og effektiv offentlig sektor tæt på borgerne, hvor skranker skal brydes ned, og vaner tænkes om. Regeringen vil skabe en offentlig sektor med én indgang og ét mål: Mennesker først.”

V ERDENS STØRSTE KOMMUNER ? England Irland Danmark – efter Portugal Sverige Holland Danmark – før Belgien Finland Norge Italien7.200 Tyskland5.600 Spanien4.800 Schweiz2.600 Frankrig1.600

T IDENS LØSEN Fødevarekontrollen 32 kommunale levnedsmiddelkontrolenheder, to statslige kødkontroldistrikter og dele af Fiskeridirektoratet sammenlægges til 11 fødevareregioner 1. Januar senere yderligere sammenlægning Told- og skat I 1999 selskabsligning flyttes fra kommuner til stat (20%) Nov staten overtager også ligning af lønmodtagere Domstolsreform Fra 84 til 24 – 1. Januar 2007 Politikredsreform Fra 54 til 12 – 1. Januar 2007 Videregående uddannelse Fra 12 universitet og 13 sektorforskningsinstitutioner til 8 universiteter

Økonomi Demokrati Faglighed Bæredygtighedens dimensioner?

S TORDRIFTSFORDELENE OG DE U- FORMEDE KURVER Administrativt ressourceforbrug 1991, indekseret og korrigeret for udgiftsbehov

+ 840 mio ansatte

NIRAS undersøgelsen – aug. 2009

R ESSOURCEKLEMMEN Uendelige behov begrænsede ressourcer

12 pct. indtil 1930’erne 20 pct. efter besættelsen 30 pct. medio 1960’erne 40 pct. i pct. i 1988 falder så, men når 50 pct. igen i 1999 og igen igen i 2005

SchlüterNyrupFogh/ Løkke

F AGLIG BÆREDYGTIGHED ? Ingen gode teorier og kun sparsomme undersøgelser, som viser: Der er faglige ulemper i små enheder: ÷ råd, rekruttering, karrierer, specialisering Men der er også faglige fordele: + korpsånd, helhedstænkning, fleksibilitet (Og der kan findes løsninger på problemerne – udlicitering, samarbejde…) Problemerne er undtagelsen ikke reglen

K OMMISSIONEN – FAGLIGT ”På en række sektorområder er der identificeret væsentlige svagheder, der knytter sig til den nuværende struktur. Disse svagheder er af en karakter, så de nedsætter niveauet for eller fordyrer den service borgeren modtager, og omfatter områder af stor betydning for de berørte borgere, herunder sundhed, beskæftigelse, grupper med særlige behov, specialundervisning og skatteområdet. På andre områder er der indikationer på svagheder, der også til en vis grad fører til et lavere serviceniveau eller fordyrelse, men ikke isoleret set har en karakter eller vægt, der kan begrunde ændringer i den offentlige sektors struktur. Det gælder psykiatri, ungdomsuddannelser, integration, planområdet, miljø, planlægning og drift af den kollektive trafik i hovedstadsområdet og øvrige udvalgte driftsopgaver.” ”Der er ligeledes vurderingen, at de strukturmæssige rammer for opgaveløsningen på nogle områder, herunder den almindelige folkeskole-undervisning og daginstitutionsområdet, generelt må betragtes som rimeligt velfungerende, om end den givne struktur ikke giver mulighed for fuldt ud at indhøste stordriftsfordele og ikke sikrer optimale vilkår for at give borgerne bredde i valgmulighederne.” (S: 13)

K OMPLICERET STRUKTUR – MANGE AKTØRER

U DFORDRINGER I FORHOLD TIL DE TIDLIGERE AMTSLIGE SPECIALOPGAVER - EKSEMPEL HØRE -, TALE - SYNSINSTITUTIONER Tidligere stor faglig autonomi – mål- og rammestyring, men uden så mange centrale amtslige mål = økonomisk rammestyring med stor faglig autonomi Fagligt udviklingsarbejde presses i den nuværende struktur Fra en lukket amtssilo til en lukket kommunesilo Institutioner har fået langt bedre samarbejde med kommune …men ringere samarbejde med institutioner i andre kommuner Man holder på kunderne – sender ikke folk videre Tænker mere på omkostninger …. …og indtægter! Tale- høre- syn institutionerne ligger i forskellige kommuner – nogle brugerne har flere behov Flere helhedsløsninger fordi kommunen har ansvaret for hele borgeren Mangel på helhedsløsninger, hvis brugerens hjemkommune ikke har alle typer af institutioner

D ET INDE I STRUKTUREN SKABER FORSKELLE – IKKE STRUKTUREN !

K VALITET ? Opfyldelse af de politiske mål Faglig kvalitet Oplevet kvalitet Tilfredse borgere… Tilfredse brugere… Løst problemet… Det som dokumenteres… Det som føles godt i maven!

D EMOKRATISK BÆREDYGTIGHED Hvad siger teorierne? ”Small is beautiful” Hvad siger undersøgelserne?

K OMMISSIONEN – DEMOKRATISK ”Hovedkonklusionen på undersøgelsen er, at store kommuner ikke er mindre demokratiske end små.” ”Undersøgelsen belyser imidlertid ikke om geografiske forhold – f.eks. Kommunens arealmæssige udstrækning – har nogen betydning for opfattelsen af politisk nærhed og demokrati, ligesom det selvsagt ikke er muligt at vurdere, om det forhold at kommunestørrelse ifølge undersøgelsen generelt ikke har betydning for borgernes opfattelse af det lokale demokrati, vil kunne overføres til nye sammenlagte kommuner. (S: 17)

Dynamisk analyse Nutid Fremtid

P OLITIKERROLLER Lige så mange problemer og beslutninger, men færre politikere Travlhed - volumen Delegation: Embedsmænd skal lære, at træffe beslutninger uden politikernes indblanding Politikerne skal lære at finde sig i, at de ikke må blande sig Specialiserede embedsmænd vil give stærkere modspil Viden, kendskab, jordforbindelsen Ressourcer: uddannelse, fra mundtlighed til skriftlighed Generalisten vs. sagsbehandleren, vagthunden

Lægen Skolen Købmanden Biblioteket Daginstitutionen Plejehjemmet ….

Økonomi Demokrati Faglighed Service Løsning af samfundsproblemer Lokalsamfund Skatteborgere Arbejdspladser Det som er på spil

R EGIONERNE DEN STORE TABER Ingen skatteudskrivning Kun én opgave: sundhed Ingen kommunalfuldmagt Ingen borgmester

Ældre vs. børn indtil 2025

Ældre vs. børn indtil 2048

S KÅL

R EGIONERNES FREMTID Demografisk pres Levevis-pres Medicinteknologisk pres Kvalitets-pres Rekrutterings-pres

K ONKLUSION Egentlig gået godt med gennemførelsen Økonomien uforandret – dårlig! Fagligt svære bedre – men hvad med det lette? Demokratiet fjernt – men handlekraftigt! Store satsninger – men hvad med de små? Økonomi, faglighed og demokrati – men hvad med lokalsamfundene? Små landsbyer og landdistrikter kommer under pres Kommunalreformen breder sig som ringe i vandet indad i kommuner og regioner Pengene skal flyttes fra børn/unge til ældre Strukturen ligger fast Kampen om kvalitet – hvad, for hvem….?