Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Reformens krav •Bemærkningerne til Lov om kommunale borgerservicecentre: –”Den offentlige sektor skal indrettes på borgernes præmisser og med udgangspunkt.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Reformens krav •Bemærkningerne til Lov om kommunale borgerservicecentre: –”Den offentlige sektor skal indrettes på borgernes præmisser og med udgangspunkt."— Præsentationens transcript:

1 Reformens krav •Bemærkningerne til Lov om kommunale borgerservicecentre: –”Den offentlige sektor skal indrettes på borgernes præmisser og med udgangspunkt i deres behov. –Kommunerne er indgangen til den offentlige sektor. –Heller ikke i forhold til kommunernes egne opgaver skal borgerne henvende sig i flere steder for at kunne få løst almindelige borgerrelaterede opgaver, som udspringer af typisk forekomne livssituationer." ROSKILDE KOMMUNE Kommunikationsenhed

2 Reformens krav •KL: –Kommunerne skal være hovedindgang til den offentlige sektor. –Borgerservicecentrene skal kunne levere en sammenhængende betjening af borgerne –Den personlige betjening i borgerservicecentrene bør sammentænkes med den telefoniske borgerbetjening, den digitale borgerbetjening og bibliotekernes rolle. ROSKILDE KOMMUNE Kommunikationsenhed

3 Reformens krav Hvad skal en kommunal hjemmeside indeholde? •Serviceinformation fra kommune, region og stat + selvbetjening •Politiske aktiviteter i kommunen •Fysisk planlægning •Institutionssites •Kultur, fritid, idræt (?) •Erhverv (?) •Handel (?) ROSKILDE KOMMUNE Kommunikationsenhed

4 Fællesoffentlig borgerportal •1. Skridt pr. 1/1 –07: Borger.dk •2. Skridt pr. ?: Borgerportal •Borger.dk samler Danmark.dk + Netborger.dk: –Danmark.dk: •Værd at vide artikler •Myndigheder •Lovgivning •Selvbetjening –Netborger: •Strukturering af selvbetjening ROSKILDE KOMMUNE Kommunikationsenhed

5 Fællesoffentlig borgerportal •Borger.dk:Borger.dk: –"en vejviser til alle offentlige myndigheder og deres ansvarsområder". –"på Borger.dk vil man kunne finde information om det offentlige. Det kan f.eks. være om at blive gift eller at ansøge om kontanthjælp.” •70.000 brugere pr. uge •Selvstændig markedsføring ROSKILDE KOMMUNE Kommunikationsenhed

6 Fællesoffentlig borgerportal •Borger.dk: –Projektlederne: ”Skal både opfylde intentionerne i kommunalreformen og brugernes krav om én overskuelig indgang til det offentlige”. –”Vi skal have begge dele” –Der arbejdes nu på at afdække, hvordan indhold evt. kan overføres til kommunerne. ROSKILDE KOMMUNE Kommunikationsenhed

7 Fællesoffentlig borgerportal •Fællesoffentlig borgerportal: –Styregruppen afgør den 9/5 –Projektlederen: ”Borgerportalen skal være et elektronisk udstillingsvindue for den offentlige sektor” –Der kommer en ”Min side””Min side” –Den skal markedsføres –Der skal være hotline ROSKILDE KOMMUNE Kommunikationsenhed

8 Fællesoffentlig borgerportal •Fællesoffentlig borgerportal: –Projektlederen: ”Måske har vi om nogle år én fælles borgerportal og én fælles telefonisk betjening og 98 butikker til den personlige betjening.” –Indenrigsministeren: ”Om 10 år forventer jeg derfor, at alle kommuner har borgerservicecentre og at de suppleres effektivt af et fælles elektronisk borgerservicecenter. Et e- borgercenter, der i princippet sikrer, at det offentlige er døgnåbent for personlige henvendelser." ROSKILDE KOMMUNE Kommunikationsenhed

9 Reformens krav •Hvad skal en kommunal hjemmeside indeholde? –Serviceinformation fra kommune, region og stat + selvbetjening –Politiske aktiviteter i kommunen –Fysisk planlægning –Institutionssites –Kultur, fritid, idræt (?) –Erhverv (?) –Handel (?) ROSKILDE KOMMUNE Kommunikationsenhed


Download ppt "Reformens krav •Bemærkningerne til Lov om kommunale borgerservicecentre: –”Den offentlige sektor skal indrettes på borgernes præmisser og med udgangspunkt."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google