Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Et metodeudviklingsprojekt i UU DANMARK UU Vestsjælland
Advertisements

Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Ungepakke.
Fastholdelsesstrategier på EUC Syd Udfordringen  95 % af en ungdomsårgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse.  Det er nødvendigt at vi alle i fællesskab.
Hvordan gør man, hvis det skal gøres rigtigt
SOSU i EUD: Nye rammer og opgaver Charlotte Netterstrøm Uddannelseskonsulent Afdelingen for erhvervsrettet ungdomsuddannelse Undervisningsministeriet.
Fleksuddannelsen – fra vision til ?. Fleksuddannelse ” Til unge, der ikke har forudsætninger for at gennemføre en almindelig ungdomsuddannelse, skal der.
Kommunens forventninger til, at UU er med til at opfylde 95 % målsætningen Ved Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune.
S AMMEN KAN VI MERE – N Y BROBYGNING TIL ERHVERVSUDDANNELSE OG ERHVERVSLIV UU Vestsjælland v. Helle Jacobsen Overordnet fokus: Implementering af brugbare.
Vælg layout på masteren: Højreklik på siden / Layout / Vælg mellem ”Fastholdelseskaravenen” eller ”Brug for unge” Overskrift MAX 2 linjer Underoverskrift.
Uddannelsesparathed i Skive Kommune
EU Socialfondsprojektet
Roskilde Produktionsskole
Hvem er jeg Hvad kan jeg Hvor skal jeg hen
’Afklaring om valg af erhvervsuddannelse via frivillig brobygning’
Mentorgruppen Baggrund for mentorgruppens arbejde
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
EUD og vejledningsreform
Mentorordningen i UUO Overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse.
Fra Globaliseringsråd til Fremtidens erhvervsuddannelser 1.
”Vi når målet – men hvordan?”
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Hvad kræver det? Parat til erhvervsuddannelse. Parat til… Erhvervsuddannelser? En konkret erhvervsuddannelse? Grundforløb? En bestemt indgang? En konkret.
Eleverne bliver bedre Eleverne læser nu lige så godt i 3. klasse, som de gjorde før i 4. klasse. I naturfag og matematik er de nu lige så gode i 4. klasse,
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Bekymringsmærker og kontaktvejleder.
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Forældremøde 7. klasse.
Bo Ravn leder UU – Nordvestjylland Ungdommens Uddannelsesvejledning
1 Erhvervsgrunduddannelsen (egu). 2 Erhvervsrettede ungdomsuddannelser Uddannelsesbilledet Grundforløb (eud) Hovedforløb (eud) Grundskole – (introduktionsforløb)
Uddannelse for unge med særlige behov Produktionsskoleforeningens konference, Middelfart den 12. juni 2007 Fagkonsulent Preben Siersbæk, Undervisningsministeriet.
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Uddannelsesafklarende samtaler
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
Fokuspunkter Hvem er vi? Hvad tilbyder vi? Samarbejdsaftaler mellem skole og UUV. Valg af uddannelse - tal på vejen.
EUD reformen Voksensporet. Vad ved hvorfor Vad ved hvordan måske ikke.
Velkommen til forældremøde
Vejledning i 9. klasse. Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar: UU Skive, i samarbejde.
Regeringens globaliseringsudspil
1 De fornyede erhvervsuddannelser Praktikkonference den 23. april oplæg v. Finn Togo, UVM.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Nye mål – Regeringsgrundlag 2005 Danmark skal have en globaliseringsstrategi, der styrker konkurrenceevne og sammenhængskraft: Danmark som førende vidensamfund.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Erhvervsuddannelser.
Nye veje i overbygningen Udgangspunkt i elevernes læringsmål og læringsstrategier Undervisningen tilrettelægges fleksibelt på tværs af klasser og årgange.
UU Ringkøbing Fjord August 2008 Lov nr. 171 Der skal tilrettelægges en særlig indsats for elever fra 6. klasse, der har en øget risiko for ikke at påbegynde.
Velkommen til forældremøde
Forældremøde 8. klasse Orientering om Vejledning & UEA-undervisning.
Vejledning på den politiske dagsorden Regeringsgrundlaget ”Nye Mål” Aftalen ”En ny chance til alle” 4 debatoplæg til Globaliseringsrådet Udspillet om ungdomsklassen.
UU-ViborgEgnen UU/TS konference 27.marts og 3.april 2006 UU-ViborgEgnen
Ungdomsuddannelse til alle Konference d. 18. april 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Uddannelsesudfordringer efter globaliseringsrapporten og velfærdsforliget Paneldrøftelse i Danmarks Vejlederforening d. 30. januar 2007 v/ Per B. Christensen,
95%- målsætningen og kommunerne Konference for vejlederne på erhvervsskolerne d. 8. maj i Odense v/ Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved.
Forslag til uddannelsesstrategi og handleplan
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Status på implementeringen af vejledningsreformen
Glostrup §17.4 / UU ansvar:Uddannelsesvejledning og information Foretage endelig uddannelsesparathedsvurdering Formidling af intro, brobyg praktik.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på UU’s opgaver Vejledning op til 18 år - Grundskolen – ca. 10 årsværk - 15 – 17 årige –
Formål m.v. § 1. Formålet med erhvervsgrunduddannelsen er, at den unge opnår personlige, sociale og faglige kvalifikationer, som dels giver umiddelbar.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
Landsorganisationen i Danmark Bedre erhvervsuddannelser til unge og voksne Ejner K. Holst LO sekretær.
/Bent Storgaard Etablering af UU-Vestegnen Mange opgaveudvidelser siden 2004 ”Uafhængig af sektor- og institutionsinteresser” UU-Vestegnen:
UU - Centrenes lovgivningsmæssige ramme og opgaver Lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv: - Vejledningen skal bidrage til at valg af uddannelse.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på UU som indgangen til det kommunale system - bekymringsmærker og kontaktvejlederfunktion.
Produktionsskolernes ny rolle. Styrkelse af produktionsskolerne For unge der ikke umiddelbart har forudsætninger for at påbegynde en ungdomsuddannelse.
Kontanthjælpsreformens betydning -i forhold til arbejdet med de unge Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland Jørgen Dan Pedersen centerleder.
UU Danmarks perspektiver på anbefalingerne
Unge i fokus - baggrund Langsigtet strategi – 3 hovedområder:
Præsentation af projektet Udviklingsprojekt vedr
Kommunal ungeindsats Kortlægning af unge i Køge bugt
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Præsentationens transcript:

Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse) En opsøgende indsats efter grundskolen (udsatte og frafaldstruede unge) En mere fleksibel organisering af opgavevaretagelsen

Bo Ravn Forslag 1: Kommunal handlingsplan En tværsektoriel handlingsplan udarbejdes. Planen bør indeholde politiske mål, der går på tværs af de kommunale opgaveområder, som på forskellige måder er i kontakt med de unge uden uddannelse.

Bo Ravn Forslag 2: Tidligere identifikation af elever med henblik på forebyggende indsats fra 6. klasse For elever, der vurderes at have en øget frafaldsrisiko, skal der tidligt tilrettelægges en forebyggende indsats i et samarbejde mellem skolen og UU. Der skal tidligere foretages en konkret vurdering af, hvad eleven har brug for, for at forbedre elevens chancer for at gennemføre en ungdomsudd.

Bo Ravn Forslag 3: Brobygning/introduktionskurser – tidligt og differentieret Intro.kurser rykkes frem til 7. klasse. De skal indeholde en målrettet erhvervspraktik og skal tænkes ind som et meningsfuldt bidrag til elevens uddannelse- og erhvervsvalg. Opfølgningen skal dokumenteres i elevens uddannelsesbog.

Bo Ravn Forslag 4: Øget brug af folkeskolens §9 stk. 5 – brobygning til erhverv Tilrettelæggelse af individuelle og praksisnære forløb for elever med behov herfor. Undervisningsforløb, hvor teori og praksis kombineres i en undervisning, der kan finde sted på skolen eller på en virksomhed – dvs. som ulønnet praktik.

Bo Ravn Forslag 6: Mentorordning for unge med særlige behov Udsatte elever skal kunne få tilknyttet en mentor. Ordningen skal gælde fra 9.kl. til den unge er godt i gang med en ungdomsudd. Det skal være muligt, at den unge har tilknyttet den samme mentor gennem hele forløbet. Ordningen tilrettelægges på baggrund af en evaluering af de eksisterende forsøg med mentorordninger henholdsvis på erhvervsskolerne og i UU-regi.

Bo Ravn Forslag 7: Opsøgende indsats Fokus på uafklarede unge, ligesom den opsøgende vejledning bør prioriteres højere. For unge under 18 år, skal der tages kontakt til forældrene, der skal tilbydes information om den unges uddannelsesmuligheder De unge skal skrive under på at have modtaget et tilbud. Hvis de ikke ønsker yderligere kontakt med UU skal forældrene, hvis de unge er under 18 år, skrive under på, at de er bekendt med eventuelle økonomiske konsekvenser.

Bo Ravn Uddannelsesinstitutionernes indsats Forslag 9: Kompetencevurdering og fleksible grundforløb Styrkelse af kompetenceafklaringen ved indgangen til grundforløbet med henblik dels på bedre tilrettelæggelse af uddannelsesforløbet for alle elever, dels på styrket afklaring af uddannelsesvalget for uafklarede elever. Det øgede fokus på kompetenceafklaring skal endvidere bidrage til at sikre, at erhvervsskolerne er forberedt på at modtage en elev med behov for specialpædagogisk støtte

Bo Ravn Forslag 17: Mentorordninger på erhvervsskoler, social- og sundhedsskoler samt landbrugsskoler. I forlængelse af forslag 6 om mentorordninger i kommunalt regi etableres mentorordninger på de erhvervsfaglige uddannelser for elever, der mangler støtte i form af voksenkontakt. Nogle erhvervsskoler har allerede indført mentorer, uddannelsesguider mv. som forsøgsordninger. Erfaringer herfra anvendes ved tilrettelæggelse af én generel mentorordning, som også gerne bygger på mentorordningerne i Lov om aktiv beskæftigelsesindsats og integrationslovene.

Bo Ravn Forslag 18: Rådgivning til udsatte elever på erhvervsskoler, social- og sundhedsskoler samt landbrugsskoler På baggrund af de eksisterende ordninger på gymnasier og erhvervsuddannelser med rådgivningsfunktioner, der kan trække på psykologer, socialrådgivere mv. skal muligheden for at etablere rådgivningsordninger på de erhvervsfaglige uddannelser vurderes.

Bo Ravn Arbejdsgivernes indsats Forslag 23 : Partnerskabsaftaler Et mål i en partnerskabsaftale kunne være at øge antallet af elever, der gennemfører en given uddannelse med praktik i virksomheden. Aftalen kunne angive, hvad skolen bidrager med, fx elever der møder regelmæssigt, eller at skolen sender en medarbejder på virksomhedsbesøg før, under og efter praktikperioden. Herudover kunne aftalen angive, hvad virksomheden vil bidrage med, fx arbejdsopgaver til et praktikumprojekt, som eleven skal udføre i en skoleperiode eller en gæstelærer til en nærmere beskrevet undervisningsaktivitet

Bo Ravn Egu og produktionsskoler Forslag 26 : Modernisering af egu De gældende bestemmelser om egu skal moderniseres, så der kan oprettes fleksible og tidssvarende uddannelsestilbud for målgruppen. Definitionen af målgruppen skal præciseres, så det tydeligt fremgår, at uddannelsen retter sig mod unge, der ikke umiddelbart kan gennemføre en erhvervsuddannelse, en social- og sundhedsuddannelse eller en landbrugsuddannelse.

Bo Ravn Forslag 28: Målretning af produktionsskoleforløb Der skal som hovedregel indgå (meritgivende) brobygning til kompetencegivende ungdomsuddannelse i produktionsskoleforløb. Der skal etableres et formaliseret samarbejde mellem erhvervsskoler og produktionsskoler for så vidt angår elevers gennemførelse af grundforløb i erhvervsuddannelserne og gennemførelse af egu.

Bo Ravn Øvrig indsats Forslag 32: Øget forældreinddragelse i vejledningen Der skal ske en øget forældreinddragelse i vejledningen af unge, der skønnes at have behov for det. Forældrene skal, så vidt muligt, inddrages direkte og personligt i forhold til unge, der er frafaldstruede eller som falder fra en ungdomsuddannelse.