Hvordan opbygger man en udviklingsorganisation, der maksimalt understøtter projektudvikling og biblioteksudvikling i et folkebibliotek anno 2014? En learning-by-doing.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

LEAN Akademy.
Sundhedsaftaler Dialog og input
1 Trekant-drama i et UM perspektiv – en sammenligning af ’The Change Triangle’ og formuleringer i UMs ’Generelle principper’
Digital formidling - med udgangspunkt i Ting Den 25. august møde i det faglige udviklingsforum.
Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
Præsentation af den nye folkeoplysningspolitik-guide Trine Bendix Knudsen Sekretariatsleder Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
Oplæg til projektmodel Godkendt til anvendelse på ”TOP 12” af AU IT, STUDIER, ØKONOMI og AU HR d i version 1.0. Nedenfor findes version 1.2.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Administrative pejlemærker i BUF
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Statens Museum for Kunst Præsentation på AUTO seminar d Helene Brøndholt Nielsen, SMK digital Louise Bugge Jacobsen, u.l.k.
v/ Anne Kathrine Skibelund, Roskilde Bibliotekerne
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Virksomheder - definition
Rum og relationer i multifunktionsrum
Fællesskaber fastholdelse og personlig udvikling
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
Ny Organisation pr. 1. januar 2012 Præsentation
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Oplæg til Strategi for kreds-FDF HB møde februar 2012, bilag 4.2 Status – februar 2012 Ver.2.5.
Underlige Forsknings Ræsonnementer Pia Bramming, Ph.d. Adjunkt, Copenhagen Business School, Institut for Organisation og Arbejdssociologi.
Nu er sitet jeres og hvad vil I gøre ved det?
State of the union INDKØB INFRASTRUKTUR FORMIDLING UDVIKLING.
Fundraising og biblioteker – europæiske perspektiver Hvorfor indgå i EU-projekter? Tine Vind, Kulturstyrelsen Kontorchef for Biblioteker November 2014.
Effektiviseringer af driften i almene boligafdelinger
Kompetencer Er meget centrale og nødvendige i forbindelse med innovation. Da innovation vil have indflydelse på snart sagt alle funktioner i en virksomhed,
Fundraising Hvor svært kan det være? Temadag: Fundraising og biblioteksudvikling – europæiske perspektiver Vejle 11. november 2014 København 12. november.
IT UNIVERSITY OF COPENHAGEN Thomas Hildebrandt Faglig koordinator for processer og IT Interessegruppen, Infinit Lektor og leder af forskningsgruppen for.
Kompetencestrategi med mening
Landsbyudvalg Bidrager til at igangsætte og understøtte udviklingstiltag i Skive Kommunes landsbyer og landområder - med fokus på, at der sker en udvikling.
18. Strategisk analyse af interne forhold
Geoforums udredningsarbejdeKortdage 2004 Bente Neerup Ny struktur på geodataområdet Geoforums udredningsarbejde i forbindelse med strukturreformen Råskitse.
Introduktion af forløbet. Forløbet sættes i gang gennem kickstart. Kickstart arbejder med de to første faser. De sidste to faser arbejder hver enkelt.
Odense Kommune 2007 v. Jørgen Clausen, Stadsdirektør
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Rundt om projekter og fondsmuligheder Roskilde Bibliotekerne 26. aug v/ Roskilde Bibliotekernes Projektsekretariat Anne Kathrine Skibelund
Uddannelseskommissorium Intention med uddannelse er at skabe konsensus i DAI. Konsensus skal forankres, videreføres og forøges i DAI’s grene.
Vesthimmerlands Landboforening ” Sådan gør vi hos os” Lisbeth Mør ck Christensen.
Organisationsudvikling Odense Zoologiske Have 1.Analyse af den eksisterende organisations-struktur 2.Oplæg til eventuelle ændringer i strukturen 3.Udarbejdelse.
Business cases.
Danskernes Digitale Bibliotek. DDB Indkøbssamarbejde DDB’s indkøbssamarbejde står for fælles indkøb, administration og forhandling af alle digitale materialer.
Workshop 4 Hjerteforeningens politiske arbejde
Store enheder Uddannelsesafdelinger HR afdelinger Projekt og udviklingsafdelinger.
Kampagne 3 Tiltrække og anerkende frivillige Navn Navnesen.
Forløbsbeskrivelse for helhedsorienteret udredning Kontakt til borger Nej Figur forklaring » Ja Nej Hvem har del i borgerens forløb?
PRINCIPPER FOR PROJEKTLEDELSE IT PROJEKTLEDELSE 14. marts 2014.
Frivilligkampagnen Styrker dig og fællesskabet DGI Ø ledelsesforum 30. november 2013 DGI Ø bestyrelsesmøde 10. december 2013.
IT Strategi og status Temadag - økonomi Indledning Ældre Sagen udvikler dig til en digital virksomhed IT er en central del af Ældre Sagens service og.
Projekt X – Udvikling af undervisning i et krydsfelt
Denne PowerPoint er til inspiration i forbindelse med at I skal planlægge og afvikle et møde, hvor I ønsker at drøfte HMUs forslag til ny strategi. I er.
Ørkenfortets strategi 2020
Valgkredsmøder 2016 IT-udvalget.
Udvikling af nye dialogformer
Baseline.
Fremtidens Forening Dialogseminar lørdag d. 8. oktober 2016
Introduktion af projektet til Ledermøde for Ældre- og Sundhedsområdet
dekansekretariater i den nye organisering
Danskernes digitale bibliotek
Styrk foreningen Ledelse og udvikling – opgrader foreningen.
Forankring Personlig udvikling i Det nye bibliotek SUPPLEMENT AS.
Et organisatorisk koncept til udvikling og prioritering
Administrativ organisering
Danske Handicaporganisationer
Danskernes digitale bibliotek
Udvikling af centralbiblioteket
Målopfølgning - Social- og Sundhedsudvalget
Det kompetente Nordjylland
Jobfunktionsroller 8. Marts 2016.
Præsentationens transcript:

Hvordan opbygger man en udviklingsorganisation, der maksimalt understøtter projektudvikling og biblioteksudvikling i et folkebibliotek anno 2014? En learning-by-doing case fra Odense Centralbibliotek Udviklingsorganisation og EU-ansøgninger

OC strategiske mødefora ny organisation Chefgruppen og Store Ledermøder MED-udvalget Udviklingsforum Uddannelsesudvalget

Udviklingsforum 2014 Sekretariatschef (mødeleder) Publikumschef Digitalchef Projektleder Projektkoordinator (medlem og sekretariatsfunktion)

Udviklingsforum Formål At understøtte chefgruppen i at skabe momentum og retning i udviklingen på OC – med udgangspunkt i vedtagne strategier og virksomhedsplaner At sikre en tilstrækkelig koordinering og samstemning mellem organisationens interessenter og forskellige organisatoriske hovedafsnit af udviklingstiltag og projekter Fremme synlighed og videndeling omkring relevante udviklingstiltag og projekter på OC Gennem idetaskforce at inddrage medarbejdere i OC i bred forstand i skabelsen af projektideer samt kvalificering af idekoncepter for udviklingstiltag og projektideer

Udviklingsforum Opgaver Initiere og igangsætte relevante interne / eksterne udviklingsprojekter og tiltag med afsæt i vedtagne strategier og virksomhedsplaner – og i den forbindelse håndtere ansøgninger til OC’s interne udviklingspulje Evaluere udviklingsprojekter igangsat i regi af Udviklingsforum – med henblik på eventuel stillingtagen i chefgruppen til hel eller delvis idriftssættelse. Håndtere projektansøgninger til eksterne puljer frem til endelig godkendelse i chefgruppen Initiere / understøtte videndeling og information omkring udvikling på OC Initiere nye ideer til projekter via idetaskforce Kvalificere udviklingskoncepter eller udviklingsproblemstillinger via idetaskforce Videreudvikle projektguide og komme med forslag til justering af projektorganisering

Idetaskforce 2014 Projektkoordinator (fast medlem og koordinator af Idetaskforce) 3 medlemmer fra Sekretariatet (inkusive Ekspedition og Logistik) 1 medlem fra Digital afdeling 6 medlemmer fra Hovedbibliotek og Lokalbiblioteker Alle udpeget for et år. Må ikke have ledende funktioner.

Idetaskforce Konkrete opgavetyper 2014: Udarbejde skabelon til bekskrivelse af ideer til udviklingsprojekter Udvikle et katalog over ideer til nye udviklingsprojekter Efter opgave fra Udviklingsforum at kvalificere ideer, udviklingsproblemstillinger eller råskitser til udviklingskoncepter på OC Komme med forslag til fremtidig rekruttering til Idetaskforce

Udviklingsværkstedet på OC - projektudvikling

Udviklingspuljen 2014 Udviklingspuljen opdelt i to (cirka lige store) dele i 2014: Idepuljen med tre deadlines (løbende ansøgninger fra de, der måtte have en ide) Retningsbestemte satsningsområder 2014: –”Frivillighed” og ”APP formidling på biblioteket”

Foreløbige konklusioner: –Fortsætte med Idetaskforce 2015 –Udvide Udviklingsforum (teamledere?!) –God evne til at udvikle projekter – men: Principielt aldrig helt færdig med at videreudvikle udviklingsorganisationen – processen er lige så vigtig som den konkrete form på et givet tidspunkt