Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Frivilligkampagnen Styrker dig og fællesskabet DGI Ø ledelsesforum 30. november 2013 DGI Ø bestyrelsesmøde 10. december 2013.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Frivilligkampagnen Styrker dig og fællesskabet DGI Ø ledelsesforum 30. november 2013 DGI Ø bestyrelsesmøde 10. december 2013."— Præsentationens transcript:

1 Frivilligkampagnen Styrker dig og fællesskabet DGI Ø ledelsesforum 30. november 2013 DGI Ø bestyrelsesmøde 10. december 2013

2 Navn Navnesen Formålet er at understøtte foreningernes arbejde med at tiltrække og anerkende frivillige og sætte fokus på værdien af foreningen, som ramme for Østjydernes idrætsdeltagelse Det vi kommunikerer til omverdenen Formål DGI Ø bestyrelsesmøde 10. december 2013

3 Formål Navn Navnesen Formålet med Frivilligkampagnen er at understøtte foreningernes arbejde med at tiltrække og anerkende frivillige gennem forenings- og aktivitetsudvikling Fokus på vores kontakt til og dialog med lokalforeningerne med henblik på at skabe udvikling lokalt. Redskab til i højere grad at rette DGI Østjyllands ressourcer og aktiviteter mod foreningsudvikling. Synliggørelse og profilering af DGI Østjyllands styrker og kerneydelser i forhold til frivillighed og foreningsliv. Internt formål (DGI Ø) DGI Ø bestyrelsesmøde 10. december 2013

4 Navn Navnesen Faser i kampagnen 1. jan. 2014 1. maj 2014 31. dec. 2014 Fase 1: Politisk proces og design Fase 2: Intern mobilisering og kompetence- udvikling Fase 3: Kampagne- perioden Fase 4: Forankring og fortsat arbejde med foreningerne Ledelsesforum 30. nov. 2013 Kick-off arrangement 2. maj 2014 Konference: Frivillighed og Foreningsliv 29. nov. 2014 DGI Ø bestyrelsesmøde 10. december 2013

5 Navn Navnesen Fase 2: Intern mobilisering og kompetenceudvikling Forankre Frivilligkampagnen i hele DGI Ø’ organisation. Fokus på foreningskontakt – hvordan skaber vi kontakten? Alle aktivitetsgrupper laver en klar formuleret strategi og handlingsplan for foreningskontakt. Skabe overblik og kendskab til DGI Ø’s produkter for frivillige, undervisere og medarbejdere med særligt fokus på ”Styrk Foreningen”-kurser. Uddannelse og opbygning af task force. Udarbejdelse af strategi for foreninger til længerevarende udviklingsforløb: hvem og hvordan? Udarbejdelsen af ”Køkkenkatalog” over foreningsudviklings- elementer Elementer i kampagnen DGI Ø bestyrelsesmøde 10. december 2013

6 Navn Navnesen Fredag d. 2. maj kl. 16-22 Kick-off for frivillige og medarbejdere i DGI Ø Forkælelse og ander- kendelse Fagligt teoretisk indlæg Overblik over Frivillig- kampagnen DGI Ø bestyrelsesmøde 10. december 2013

7 Navn Navnesen Fase 3: Kampagneperioden Øget foreningskontakt Udbredelse af ”Styrk Foreningen”-kurser med særligt fokus på at tiltrække og anerkende frivillige i foreningerne Min. 20 foreninger igangsætter længerevarende foreningsudviklingsforløb. Udbrede kendskabet til og anvendelsen af foreningsguiden Kommunikation af budskabet, de gode historier og synligheden af DGI Ø’s produkter – internt og eksternt Elementer i kampagnen DGI Ø bestyrelsesmøde 10. december 2013

8 Navn Navnesen Lørdag d. 29. november 2014 Målgruppe: Foreningsledere, DM foreningerne, årets foreninger, kommunale embedsmænd, medarbejdere og frivillige i DGI Østjylland Teoretisk fagligt indhold Frivillighed og foreningsliv Konference DGI Ø bestyrelsesmøde 10. december 2013

9 Navn Navnesen Fase 4: Forankring internt i DGI Ø og fortsat arbejde Evaluering og handlingsplan for forankring af det fortsatte arbejde med formålet Elementer i kampagnen DGI Ø bestyrelsesmøde 10. december 2013

10 DGI Ø ledelsesforum 30. november 2013 Navn Navnesen

11 Organisering af opgaver – få mere tid til det sjove Team – udnyt kompetencer og ressourcer Fællesskab og samarbejde – samspil med foreningens øvrige frivillige Frivillige – skab en attraktiv forening for frivillige Kommunikation – skab synlighed Ledelse og udvikling – opgrader foreningen Styrk foreningen – en kursusrække der gør din forening mere attraktiv DGI Ø bestyrelsesmøde 10. december 2013

12 Navn Navnesen Delvist subjektiv vurdering af konsulent og frivillige ud fra følgende kendetegn: Flere veje til et længerevarende forløb og forskellige veje gennem forløbet, fx starte og slutte stort, eller starte småt og slutte stort. Strategisk udvalgt af DGI eller ”tilfældigt opstået”. Flere temaer: Arbejdet med min. 3 af 7 temaer (udgangspunkt i Foreningstesten): Ledelse, Frivillige, Medlemmer, Aktiviteter, Faciliteter, Kommunikation, Lokalsamfund Tid og/eller volumen, fx udvikling over flere måneder og/eller mange indsatsområder, konsulentopgaver, resultater Længerevarende udviklingsforløb DGI Ø bestyrelsesmøde 10. december 2013

13 Konsulenter Navn Navnesen Konsulenter er tovholdere – frivillige løser afgrænsede opgaver Task force Frivillige/undervisere Tovholdere/ Kontaktperson/ Procesmager Tilrettelægger forløb og følger foreningen hele vejen gennem forløbet Skal kunne det indledende visions- og målsætningsarbejde Kobler relevante undervisere og procesmagere på forløbene Uddannes via individuelle indsatser og sidemandsoplæring Procesmagere/ Foreningsudviklere Afgrænsede foreningsudviklingsop gaver, lønnet Skabe netværk og erfaringsudveksling i gruppen Aktivitetsgrupper/ Politikere Ambassadører Salg, ulønnet Undervisere på kurser Afgrænsede opgaver, lønnet Uddannes til at varetage udvalgte kurser DGI Ø bestyrelsesmøde 10. december 2013

14 Navn Navnesen Værktøj og produkter Styrk foreningen Forenings- test Forenings- under- søgelse Proces- orienteret møde- ledelse ?? Proces- guide til Forenings -udvikling Forenings- guiden ?? DGI Ø bestyrelsesmøde 10. december 2013

15 Navn Navnesen Kommunikation Synlighed af produkter (internt og eksternt) Gode historier Forenings- guiden DGI Østjyllands ”Køkkenkatalog”: Eksempler på gode historier Inspirerende udstillingseksempler Attraktive pakketilbud om foreningsudvikling DGI Ø bestyrelsesmøde 10. december 2013

16 Navn Navnesen Min. X (75) deltagere til Kick-off arrangement X (20) frivillige undervisere i task force Klar formuleret strategi og handlingsplan for foreningskontakt for alle aktivitetsgrupper Dialog med x antal foreninger om frivillighed, rekruttering og anerkendelse X (20) længerevarende foreningsudviklingsforløb med fokus på rekruttering og anerkendelse af frivillige X antal ”Styrk foreningen”-kurser afholdt Foreningsguiden præsenteret skrifteligt for alle foreninger og mundtligt for x antal foreninger X antal pressehits med fortælleringer om frivillighed X (100) antal deltagere til foreningskonferencen Andet ? Succeskriterier kvalificeres af ledelsesforum Forslag til succeskriterier DGI Ø bestyrelsesmøde 10. december 2013

17 Navn Navnesen Alle aktivitetsgrupper formulerer deres bidrag til målsætningerne/succeskriterierne for Frivilligkampagnen. Deadline: 1. februar 2014. Forslag til mulige deltagere til Task force-gruppen. Deadline for forslag den 1. februar 2014. Forslag til foreninger, der kunne være særligt relevante at have fokus på til et længerevarende udviklingsforløb. Deadline for forslag den 1. februar 2014. Alle aktivitetsgrupper laver en klar formuleret strategi og handlingsplan for foreningskontakt og opfyldelse af målsætningerne. Deadline: 1. maj 2014. Sæt Frivilligkampagnen på dagsordenen i aktivitetsgrupperne DGI Ø bestyrelsesmøde 10. december 2013

18 Navn Navnesen Især egnet for flerstrengede foreninger Tænk profilbeklædning ved foreningskontakt Tænk over hvordan vi bruger hinanden bedst på tværs af aktiviteterne Task force bør forankres i de ansatte i første omgang for at sikre sammenhæng, erfarings- og vidensopsamling, og derefter udbrede til frivillig Task forcen skal sammensættes efter behovet og af de mest kompetente snarere end netop 20 Kommentarer fra Ledelsesforum den 30. nov. 2013 DGI Ø bestyrelsesmøde 10. december 2013

19 Navn Navnesen Navnet på kampagnen er Frivilligkampagnen. Arbejdsgruppen fastsætter de konkrete succeskriterier. Arbejdsgruppen fortsætter arbejdet med forberedelse og gennemførsel af Frivilligkampagnen. Arbejdsgruppen har ansvaret for løbende at følge udviklingen af kampagnen og foretage eventuelle justeringer og tiltag for at sikre målopfyldelsen. Arbejdsgruppen har ansvaret for at koordinere og justere DGI Østjyllands kampagne med Frivilligkampagnen på landsplan. Aktivitetsgrupperne orienteres om bestyrelsens beslutning vedrørende design af kampagnen, samt om forventningerne til aktivitetsgrupperne med diverse deadlines. Orienteringen sker gennem bestyrelsens informationsbrev, bestyrelsens kontaktpersoner og aktiviteternes tilknyttede medarbejdere. Bestyrelses kontaktpersoner sikrer at aktivitetsgrupperne har fokus på Frivilligkampagnen. Arbejdsgruppen holder bestyrelsen orienteret om kampagnens forløb, og inddrager bestyrelsen i kampagnen. Indstilling til bestyrelsesmødet den 10. dec. 2013 DGI Ø bestyrelsesmøde 10. december 2013


Download ppt "Frivilligkampagnen Styrker dig og fællesskabet DGI Ø ledelsesforum 30. november 2013 DGI Ø bestyrelsesmøde 10. december 2013."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google