Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afBertram Poulsen Redigeret for ca. et år siden
1
Store enheder Uddannelsesafdelinger HR afdelinger Projekt og udviklingsafdelinger
2
Omverdenens indholdsmæssige forandring AMU uddannelser tænkt sammen med: Puljemidler Projekter AMU uddannelser som led i opnåelse af faglige eller politiske strategier. Opnåelse af: Stratetiske mål Kvalitetsmål Faglige mål/udvikling
3
Opgaven er oftere og oftere Kompetenceudviklings forløb for hele personalegrupper (en række gentagelser af uddannelser) Forløb som er sammensat af flere uddannelser Opdelte uddannelser (Split kursus) Dele af et projekt Uddannelser tilpasset en bestemt målgruppe
4
SOSU skolens udfordring Hvordan rammer skolen sammen med virksomheden det mål som virksomheden har sat sig
5
Omverdenen som kompetencepartner Efterspørger virksomhedsintern kompetenceudvikling Uddannelser skal tilpasses virksomheden mål Afviklingen skal kunne realiseres uden afsavn af medarbejdere (logistik) Fagpersoner i virksomheden skal faglig og pædagogisk have forståelse for uddannelsen (mellemledere) Efterspørger arbejdsmarkeds kompetenceudvikling Opkvalificering af ufaglært (vikarer) Kompetenceudvikling for faglærte i andre fag Kvalificering til fremtidige opgaver (opgaveglidning)
6
SOSU skolen som kompetencepartner Netværksskabende Kompetente Kvalitetsbevidste Synlige og troværdige Fleksible og imødekommende
7
Fra kontrakt til AMUkursusafvikling Udfordringer og dilemmaer: Underviserkompetencer –--- opgaven Logistik( tid, sted, antal) –---- Underviserens vilkår Virksomhedens forventninger ---- underviserens planlægning, afholdelse og evaluering Virksomhedens ønske –---- underviserens viden skole virksomhed Kursister LogistikkompetencerOpgave
8
Organisering af opgaven inde i skolen Skolens koordinator/konsulent afholder selv AMU uddannelsen AMU uddannelsen afholdes i samspil med en anden (Sparring) En eller flere fra en gruppe afholder AMU uddannelsen
9
Konsulenten som underviser Forventninger fra virksomheden kan for andre være: Tydelig Utydelig Underviseren har indsigt i virksomheden og processen forud Sårbar –alene ansvar Vidensformidling i organisationen? Underviser og/eller konsulent kompetencer Hvem henvender virksomhederne sig til
10
Sparring mellem konsulent og anden/andre underviser(e) Forventninger fra virksomheden skal kunne kommunikeres Faglig og pædagogisksparring Kollega- eller lederrolle?
11
Fra Partner/konsulent- opgave til skoleopgave Fagkompetencer inddrages Fagteam om opgaven Viden formidles i skolen Underviser kan mangle kontakt til virksomheden
12
Hvad er vigtig for skolen som AMU kursus virksomhed? At vi har de rette underviserkompetencer At vi følger med i hvad der sker i samfundet/sektoren At vi stiller vores viden tilrådighed At den viden vi har bliver til organisatorisk viden At vi tænker med i projekt og pulje ansøgninger At vi har et lærerigt kollegialt godt miljø At vi tør tage udfordringer op At vi er fleksible og kvalitetsbevidste
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.