Å RHUS A KADEMI v/ Peter Hall Oplæg på konferencen Holdt vi så Fast? Langkær Gymnasium – HF – IB World School 29. april 2011.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvad er familieklassen
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Forældreorientering Skolereformen.
Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
 Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne.
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne/
Læselektiefri – hvorfor?.  Lektielæsning integreret i undervisningen (20 % af lektion)  Flere undervisningstimer  Næste time begynder hvor sidste.
G OOGLE DOKUMENTER i undervisningen. I NTRO Hvad er Google dokumenterGoogle dokumenter  Netbaseret skriveværktøj  Giver mulighed for eleverne at skrive.
1. HF Introduktionsforløb Langkær Gymnasium og HF
Temperatur på unges motivation Oplæg på CeFu-konference
Mercantec NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Et væksthus for børn og voksne
Hold Fast Konsortiemedlemmer i UU Ringkøbing Fjords område: Deltagere:
Handelsgymnasiet JTP Idrætslinjen
Info-aften på HTX Vibenhus
I forlængelse af tydeliggørelsen af talentbegrebet, hvordan kan I så udvikle en læringsplan for talenter i forhold til de resterende ikke talenter? • Udvælgelse.
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Hhx – Handelsgymnasium Htx – Teknisk gymnasium
Hold Fast Oplæg ved UUO-møde om De gymnasiale uddannelser Christian Alnor rektor ved Middelfart Gymnasium og HF.
Observation af din/andres undervisning –
Mentorordningen i UUO Overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse.
Talent Tietgenskolen Deltagende indgang er merkantil Hvor mange undervisere er involveret? – På daglig basis 5 undervisere og 1 fuldtids talentmedarbejder.
Tre klare nationale mål
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Lektiehjælp og faglig fordybelse Lektiehjælp og faglig fordybelse frem til næste folketingsvalg: - Skolen skal tilbyde børnene lektiehjælp og faglig fordybelse.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Strategisk kompetenceudvikling
- Overgangsfrekvenser
Faglig overgang – Næstved Gymnasium og HF Dansk. Formål Primært at løfte det faglige niveau for alle elever, og herunder også at bidrage til at udligne.
Virtuel vejledning Handelsgymnasiet i Ballerup. Udfordring: Ved større skriftlige arbejder er det et problem, at kun et mindretal af vores elever søger.
Matematik C Lars Bronèe.
IT som hjælpemiddel til at styrke mundtligheden i matematik og naturvidenskabelige fag Horsens Gymnasium.
Gymnasierne Erhvervsskolerne Aars Handelsgymnasiet Teknisk Gymnasium Rektor/uddannelseschef Gert Husum.
Skanderborg-Odder Center for Uddannelse. Incitament til at søge Hold Fast midler:  Lektiecafé sidst på dagen virker ikke så optimalt: elever udebliver/er.
Info-aften på HTX Vibenhus
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Fremtidens fysikstudenter DFS debatmøde april 2007 Jette Rygaard Poulsen Frederikshavn Gymnasium og HF-kursus.
Fra erhvervsuddannelse til videregående uddannelse
Lektiefængsel på TG Tørring Gymnasium: 430 elever Landgymnasium
Statusrapporter fra de faglige fora Indtryk fra en læsning
Skrivefag. Udvikling af elevers skrivekompetence på tværs af fag ( ) Roskilde Katedralskole Roskilde Katedralskole, Skolestrategi for arbejdet.
Projekt HfO Obligatorisk skemalagt lektie- og opgaveværksted for 1. hf elever.
Oplæg Marsellisborg gymnasium 27/ Kan man bruge tilfredshedsundersøgelser i kvalitets og reformarbejdet? erfaringer Nykøbing Katedralskole.
Kort referat – Greve Gymnasium. Greves eget oplæg Velfungerende stor gymnasieskole – stx dominans (33 stx / 4 hf) – ca 10^3 elever Stx tilrettelagt efter.
EGU opgaver i et Jobcenter Hvordan ser arbejdet ud set fra den placering.
Skanderborg-Odder Center for Uddannelse.  Baggrund for at søge Hold Fast midler  Hold Fast – introduktion  Hold Fast – introduktion: elevkommentarer.
Arbejdsmiljø Stress Hvad mangler? Stresspolitik / retningslinier for forebyggelse, identificering og håndtering af stress Værktøjskasse Igangsætning af.
Tinderhøj Skole Status på FUEL 13. november 2012 Gurli Hartmann.
En samlet strategi for hele skolen giver bonus Struer Statsgymnasium.
Fravær og Frafald Birgitte la Cour Bergmann Vicerektor, Kursusleder
Hovedudfordringer Fravær og frafald er en hovedpine. ”Second chance-kursister” er ofte utrænede i forhold til god skolegang, døjer med mistrivsel osv.
EN NYTÆNKNING AF HVERDAGEN PÅ HG - TANKER OM SKEMAET Præsentation af rammeforsøg.
Fokusgruppeinterview med lektieintegreret hf PANG.
Oplæg om lektieintegreret undervisning Data og overvejelser.
Studietid på Sankt Annæ Jeppe Struve Larsen, pædagogisk leder Julie Debois, lektor (dansk, religion) Steffen Samsøe, lektor (matematik, fysik)
Greve Gymnasium Skemalagt elevtid Forsøg med start i skoleåret Forsøget omfatter hele skolen: -Alle fag med skriftlig dimension -Alle lærere og.
Omlagt elevtid og skemaet. Hvor mange dage er der på et år? Dage til undervisning: 174 dage Dage efter x-plan offentliggørelse (”eksamensperioden”):
Forsøg og udviklingsprojekter  Anvendelsesorienteret undervisning (projekt i Region Syd)  Lektiefri årgang (forsøg på Det Kristne Gymnasium i Ringkøbing)
Overskrift og underoverskrift i versaler. Underoverskrifter og brødtekst står altid i den fast definerede grå. EFTERVÆRN STØTTE TIL TIDLIGERE ANBRAGTE.
STUDIERETNINGSPROJEKTET 2016 Marselisborg Gymnasium.
Elevtrivselsundersøgelsen 2015
Hjertemotion i praksis
NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Det frie Gymnasium.
Evaluering af skoleåret og planlægning af skoleåret
Mindset og formativ evaluering i sprogfagene:
Temadag - omlagt elevtid Indledning og fælles sprog
Elevtrivsel Gymnasier og VUC'er 2018
Præsentationens transcript:

Å RHUS A KADEMI v/ Peter Hall Oplæg på konferencen Holdt vi så Fast? Langkær Gymnasium – HF – IB World School 29. april 2011

B AGGRUND  Generelt problem med lektielæsning  Udpræget problem med manglende afleveringer  Afsmittende virkning på fravær  Afsmittende virkning på frafald

A KTIVITER 2 aktiviteter sat i gang:  Faste ugentlige lektiemoduler  Skrivemoduler tildelt de enkelte fag med skriftligt arbejde

S UPPLEMENT TIL  Ønske om reduktion af frafald  Opstramning af fraværspolitik  Prioritering af og succes med mentorstøtte

L EKTIEMODULER  2 faste ugentlige lektiemoduler  Lige fordelt mellem faglærerne  Skemalagt midt på dagen  Mødepligt  Læse-lektier og afleveringer

E VALUERING - LEKTIEMODULER Eleverne:  Generel tilfredshed med modulerne  75% er tilfredse med antal af lektiemoduler  Resten ønsker flere lektiemoduler  Modulerne bruges på alle fag, men klar overvægt af naturvidenskabelige lektier  Udbredt ønske om lærerbemanding skævdeles  Oplevelse af styrkelse af fagligt niveau

E VALUERING - LEKTIEMODULER Lærerne:  Eleverne bruger lektiemodulerne målrettet  Eleverne bruger lektiemodulerne til skriftligt arbejde  Modulerne fungerer bedst til afgrænsede konkrete opgaver  Det faglige niveau styrkes  Ønske om lærerbemanding skævdeles  Studiegrupper

S KRIVEMODULER  Skrivemoduler i tilknytning til opgave  Faglæreren  Skemalagt (ofte i forlængelse af fagmodul)  Mødepligt  Instruks og igangsætning afleveringer

E VALUERING - SKRIVEMODULER Eleverne: Generel tilfredshed med modulerne Overvejende tilfredshed med antallet Hvis antal ændres, ønskes det øget Fungerer bedst i de naturvidenskabelige fag 80 % føler fagligt niveau er styrket

E VALUERING - SKRIVEMODULER Lærerne: Eleverne bruger skrivemodulerne målrettet Generel tilfredshed med fordeling af skrivemodulerne Ønske om et skrivemodul pr opgave Oplever elevernes tilfredshed med skrivemodulerne Skrivemodulerne styrker helt eller delvist elevernes faglige niveau

V IDEREFØRELSE ? Økonomi:  Selvfinansiering ?  Del af puljen til særlige behov/talenter  Del af og omlægning af tilbud om lektiecafé

V IDEREFØRELSE ? Dilemmaer:  Længere skoledag  Mødepligt  Lektiekvote opbrugt på skolen