Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afAda Fog Redigeret for ca. et år siden
1
Fremtidens fysikstudenter DFS debatmøde april 2007 Jette Rygaard Poulsen Frederikshavn Gymnasium og HF-kursus
2
Naturvidenskab for alle? Nuværende 3.g’er i Frederikshavn 9% af eleverne har fysik A 46% af eleverne har fysik B 45% af eleverne har naturfag
3
Naturvidenskab for alle? Næste års 3.g’er i Frederikshavn 21% af eleverne har NV og fysik A 16% af eleverne har NV og fysik B 63% af eleverne har NV og fysik C
4
Fysikundervisningen før Alle matematikere på B-niveau ”tungt” at få alle med Omfattende pensum Fysik A i en ”blandet” klasse eleverne kender ikke hinanden Intet samarbejde med matematik Fokus på paratviden
5
Fysikundervisningen fremover Elever med interesse for fysik kan være samlet i samme stamklasse Læreplanerne giver valgfrihed og plads til ”moderne fysik” Tæt samarbejde med matematik Mere fokus på kompetencer
6
Skriftlighed før reformen
7
Skriftlighed fremover
9
Almen studieforberedelse (AT) Fysik indgår i nye sammenhænge i AT - eleverne ser andre sider af fysikken
10
Som jeg læser læreplanen…. Strukturere en opgave At kunne bruge viden i konkrete sammenhænge Kunne perspektivere viden og problemer Holde en deadline (on time, on budget) Kunne præsentere sin viden
11
Fremtidens fysikstudenter Meget engagerede i naturvidenskabelige problemstillinger Mindre ensartede i faglige ”kundskaber” –”Kernepensum” er blevet mindre Gode til at ”tænke selv”…. Kender mange sider af fysikken –Forholde sig til problemer som har relevans i personlige og samfundsmæssige sammenhænge –Anvende naturfaglig viden og naturvidenskabelige metoder i disse sammenhænge
12
Fire målsætninger Leg, undren og videbegærlighed Anvendelighed Sammenhæng og samspil Væk med skyklapperne
13
Har fysik et imageproblem?
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.