Velkommen til infomøde om Skolereformen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvor er vi nu? En levende skole – hele dagen Viden og ikke vaner
Advertisements

Skolereform august 2014………………
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Forældreorientering Skolereformen.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Et fagligt løft af folkeskolen
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Skolereformen på Peder Syv Skolen
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Skolereformen i Greve - lad os sammen gøre en god skole bedre Møde i Samfund & Skole 30. oktober 2013.
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Kontaktforældremøde Skelgårdsskolen 11. november 2013.
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Ny folkeskolelov Ikrafttrædelse August Overordnede rammer En længere og varieret skoledag • 30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, • 33 timer.
Et væksthus for børn og voksne
Skolereform 2014.
Folkeskole-reformen August 2014.
Skolereformen 2014 Herningsholmskolen 8. August 2013
På vej mod folkeskolereformen
DE TRE KLARE MÅL - REFORMEN  Folkeskolen skal udfordre alle eleverne, så de bliver så dygtige de kan.  Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Skolereformen Overordnede mål:
Reformmesse på Sofiendalskolen
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereform 3 overordnede mål:
Velkommen til valgmøde
Skolereformen – og vejen dertil…
Skolereformen kort fortalt - reformens mål
Et fagligt løft af folkeskolen
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Folkeskolereformen på Kirkebakkeskolen Anette Leonhard
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Folkeskolereformen - generel information
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Folkeskolereformen - et overblik. Et fagligt løft af folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal.
Folkeskolereform Version 1.0
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Folkeskolereformen Esbjerg kommune
Skolereform 2014 Hodsager Skole.
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereform 2014.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 12. juni 2014.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Læringsreform i Hillerød. Tre overordnede mål: 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen.
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
FOLKESKOLEREFORM FELDBORG SKOLE JUNI TRE MÅL  FOLKESKOLEN SKAL UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, DE KAN  FOLKESKOLEN SKAL MINDSKE.
SKOLE- REFORM En ny retning – en ny skolevej. De gode intentioner Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen.
Velkommen til Vestervangsskolen
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
Præsentationens transcript:

Velkommen til infomøde om Skolereformen Lillerød Skole tirsdag den 10. juni kl. 16.00 – 17.30

Dagsorden 1. Velkomst og indledning ved ledelsen (orientering) 2. SFO’ens rolle fremover (orientering) 3. Fakta om skolereformen (orientering) 4. Informationer (orientering) 5. Spørgetid (dialog)

Velkomst og indledning Ved Michael Bach, konstitueret skoleleder

SFO’ens roller fremover Ved SFO-leder Henrik Anderson

Fakta om skolereformen Ved Frank Schultz Mortensen, konstitueret souschef

Den nye Folkeskolereform - Indføres i to trin: Trin 1: Fra august 2014 Trin 2: Efter næste Folketingsvalg

De tre overordnede formål Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis

De fire nationale resultatmål Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne i de nationale test Andelen af de allerdygtigste elever i dansk og matematik skal stige år for år Andelen af elever med dårlige resultater i de nationale test for læsning og matematik skal reduceres år for år Elevernes trivsel skal øges

De tre overordnet indsatsområder En længere og varieret skoledag med mere og bedre undervisning og læring Et kompetenceløft af lærere, pædagoger og skoleledere Få klare mål og regelforenklinger

Hvad dækker begrebet en længere og mere varieret skoledag? Mere tid til klasseundervisning med faglig fordybelse Mere tid til sprogfag, natur/teknik, praktisk-musiske fag, dansk og matematik samt valgfag Mere tid til varierede og differentierede læringsformer Bedre rammer for at udfordre og udvikle både de fagligt stærke og fagligt svage elever

Eksempler fortsat…. Bedre muligheder for praktiske og anvendelsesorienterede undervisningsformer, der åbner skolen mod omverdenen (”år 0” er dedikeret til samarbejdet mellem pædagoger og lærere – herefter vil vi udvikle og kvalificere samarbejdet med eksterne virksomheder og foreninger= Bedre muligheder for arbejdet med innovation, entreprenørskab og kreativitet (større udbud af obligatoriske valgfag fra 7. kl.) Fysisk aktivitet hver dag (45 min/dag) - implementeres som en del af den almene fagundervisning (fx gangeleg, løb og læs m.v.) Mulighed for lektiehjælp om eftermiddagen

Reformens indførsel i trin Faglig fordybelse og tilbud om lektiehjælp bliver obligatorisk for skolerne at tilbyde, men frivilligt for forældrene at tilmelde deres børn til. NB! Placeres om eftermiddagen!

Definition af faglig fordybelse Faglig fordybelse og tilbud om lektiehjælp skal have fokus på faglig træning, udfordringer eller turboforløb, som er tilpasset børnenes niveau og behov. Fx morgenløb, boldspil, idrætsundervisning, aktivitetsforløb i samarbejde med idrætsforeninger, og bevægelse der bruges pædagogisk til at arbejde med fagenes indhold.

Eks. på gennemsnitligt timetal inkl. lektiehjælp (2016) Børnehaveklasse – 3. klasse: 30 timer 4. – 6. klasse: 33 timer 7. – 9. klasse: 35 timer Man Tirs Ons Tors Fre 8.00-14.00 Man Tirs Ons Tors Fre 8.00-15.00 8.00-14.00 Man Tirs Ons Tors Fre 8.00-15.00

Timetal før og nu? - Indskoling

Timetal før og nu? - Mellemtrin

Timetal før og nu? - Udskoling

Understøttende undervisning – hvad er det? Understøttende undervisning skal supplere almenundervisningen (lærerne har ansvaret for indholdet og de faglige mål i samarbejde med pædagogerne) Eleverne kan være sammen på tværs af alder/niveau Centralt omdrejningspunkt i udviklingen af folkeskolen Mulighed for nytænkning, for nye lærings- og aktivitetsformer I ”år 0” er det lærere og pædagoger, der varetager undervisningen i den understøttende undervisning (50/50). Pædagoger kan også varetage andre afgrænsede undervisningsopgaver i indskolingen.

Understøttende undervisnig fortsat… Faglig fordybelse og lektiehjælp- Aftalen stiller krav om, at skolen generelt åbner sig mod det omgivende samfund og etablerer samarbejder med idræts-, kultur og foreningsliv. Eleven skal bevæge sig gennemsnitligt 45 min. hver dag (er fremadrettet en del af almenundervisningen). Vi bestræber os på at lægge den understøttende undervisning i bånd, således at der bliver øget mulighed for holddannelse på tværs.

Nye mål for fagene i skolen UVM (Undervisningsministeriet) er i gang med at udarbejde nye mål til fagene. Disse vil i øget grad have fokus på elevernes læringsudbytte. Forenkling og præcisering af Fælles Mål (færre og mere præcise delmål). Understøttes af konkrete, digitale læringseksempler.

Valgfag Obligatorisk fra 7. årgang. Skal indgå i projektopgaven på 9. årgang. Etårige fagforløb med periodevise temaer. Katalog udsendes til eleverne, så de kan nå at melde sig til fagene inden sommerferien.

Prøveaflæggelse og overgang FSA (Folkeskolens afgangsprøven) omdøbes til 9. klassesprøver. Flere digitale prøver. Afsluttende prøve i idræt. Øget fokus på uddannelsesparathed

Ovrførte ”værdier” Vi tager det med som virker fra i år Fortsat samarbejde i årgangsteam med lærere og pædagoger. Forsat en klasselærerfunktion. Vi vil bestræbe os på at afholde ”anderledes uger” gennem skoleåret. Fortsat fokus på kvalificere det høje faglige niveau blandt eleverne. Forsat fokus på samarbejde med skolens interessenter og relevant inddragelse af disse.

Forventninger til forældre Udarbejdelse af principper i skolebestyrelsen for forældrenes samarbejde med skole (under udvikling). Forventning om nysgerrighed, involvering i skolens daglige virke og eget barns udvikling og progression.

Informationer Første skoledag mandag den 11. august 2014. 0. klassernes første skoledag tirsdag den 12. august 2014.

Spørgsmål?

Tak for i aften Med venlig hilsen Henrik, Michael og Frank