Seminar d. 6. sept. 2012. Hvad skal vi nå Hvorfor fokusere på bestyrelser Netværk for bestyrelser Tjekliste for bestyrelser Forretningsplan Bestyrelsen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
OMRÅDESELVRANSAGELSE OG PLANLÆGNING
Advertisements

Foreningsudviklingstesten
At forholde sig professionelt Anne Skov
TPG handleplans-skema
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
3-timersmødet 2013 TEMA: Samarbejde i teams og om patientforløb • Tankegangen bag den forløbsorienterede organisationen (FLO) er, at patienten og patientforløbet.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Forsiden 1.Denne knap bruges når du vil taste dagens resultater ind. 2.Denne knap skal kun bruges hvis du allerede har gemt data og du finder ud af at.
De næste 3 timer skal I Til gavn for jeres mission - beboerne
FOKUS! På vores udvikling.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Er mit barn klar til skolestart ?
TEMA I SUNDHEDSFREMMENDE LIVSSTIL
Sønderjydsk Fodbolddommerklub Strategi 2009 – 2011.
1 Administrativt samarbejde – hvordan kan det lykkes? Hvilke overvejelser skal der gøres i såvel det politiske som i det administrative felt? Hvilke strategier.
Skabelon til strategisk plan
Rekruttering af frivillige ledere MBU’s Årsmøde 2007.
Hverdagens Helte i Danfoss Floor Heating
Talentinternat modul 3..
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Relationen i institutionen – MI på MultifunC V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Mestring af ADHD som voksen.
Lærermiddelkultur(er)?
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra kommunale repræsentanters selvevaluering.
1 Udvikling af beboerdemokratiet 3. kreds Erkendelse 1 Fremtidens beboere betragter boligen som et forbrugsgode - Ikke som et forenings- eller.
1 Wischmann Innovation © BESTYRELSENS OPGAVER. 2 Wischmann Innovation © - udvikle visioner, mål og strategi Det er generalforsamlingen, som godkender.
Survey Organisering og styregruppehåndtering. Spørgsmål 1 62,5 % mener de har stor indflydelse på tilpasning af egen projektorganisation! Hvis projektorganisationen.
Procesværktøjer.
Blogging i Patent- og Varemærkestyrelsen Ana Petrina og Anders Due Bedst på nettet, 20. november 2007.
Hvad er mål/resultat (output)?
Den strategiske forretningsplan – hvordan
Vejlederens kommunikation
NETVÆRK Dit netværk er nyttigt, når du har brug for at få
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Det Folkelige Forum Brugerundersøgelse. Hvem er jeg? Studerende på Syddansk Universitet i Odense Studentermedhjælper i Horsens Sund By fra september 2009.
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
Kontekst: - Kolding Kommunes tilbud for elever med autisme.
Frivillighed på kommando findes ikke
Ledelse i forskellige retninger
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Øvelser Usability Metoder. I dag Evaluering af opgaver.  Aflevering.  Strukturen – (se senere). Aftenens øvelse: Usability plan.
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Hold styr på nøgletallene i din virksomhed September 2013.
Organisation & Kultur SOL3 september 2015 Elsebet Gjetting Cand.comm., konsulent.
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven Vi forebygger stress sammen.
Psykoedukation Indlagte patienter med dom til behandling eller anbringelse Session 6 – Kontaktpersonsfunktionen Undervisere:
3-timersmøderne 2016 Initiativ * Konkrete uddannelsesinitiativer + dialog * Konkrete uddannelsesinitiativ er + dialog Årlig rapport 3-timersmødet Vision.
Oplæg om PLO-K Om PLO-K’s organisering, økonomi, opgaver og roller, kontaktperson i PLO-R, samt om PLO’s kommuneudvalg.
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
3-timersmødet 2017.
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Evalueringsspørgsmålene fra udgivelsen: Styrk jeres realkompetencevurderinger - En guide til selvevaluering.
3-timersmødet 2017.
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Styrk foreningen Ledelse og udvikling – opgrader foreningen.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
3-timersmødet 2018.
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Seminar d. 6. sept. 2012

Hvad skal vi nå Hvorfor fokusere på bestyrelser Netværk for bestyrelser Tjekliste for bestyrelser Forretningsplan Bestyrelsen som TEAM Lars Liebst Templet og bestyrelsen Hvornår er en sag en bestyrelsessag Hvordan kan vi fremover lave vidensdeling mellem bestyrelser

Et par citater Mads Øvlisen: ”Vi ønsker, at bestyrelserne er besat, så de både kan tage de kunstneriske chancer, der er nødvendige, men også kan styre økonomien og løse den komplekse opgave, det er at styre en kreativ virksomhed. Mange overser det ansvar, det er at sidde i sådan en bestyrelse, fordi de bliver smigret over at blive opfordret til posten.” Tommy V. Christiansen (førende advokat) ” Bestyrelsen skal være på tæerne. Det er altså ikke tilstrækkeligt blot at forlade sig på, hvad direktionen måtte finde det hensigtsmæssigt at orientere bestyrelsen om.”

Kan vi noget, ingen andre kan? Et spillested/musikfestival osv. har en række kompetencer TrivielleSpecielle ( det som mange kan)(det som vi kan bedre end andre)

Smågrupper Præsenter kort hvor du kommer fra, og hvad I laver. Hvad har du været mest tilfreds med/stolt over på jeres spillested/festival eller i jeres forening indenfor det sidste år? Hvorfor vælger du lige netop dette? - indiv. i 5 min. - lav notater - summegrupper hvor I hver især fortæller - læg mærke til, om der er gennemgående træk

Bestyrelsens opgaver Ledelse og bestyrelse: I forhold til omverdenen: Overvågning Udvikling Interaktion I forhold til Spillestedet/foreningen Organisering Beslutninger Kontrol

Overvågning - Hvilke trends og forudsigelige ændringer betyder noget for vores spillested/forening? - Hvilke muligheder indebærer de og hvilke trusler? Udvikling - Vende sig fra bakspejlet fra regnskaber og rapporter og rette blikket fremad - Strategiudvikling Interaktion - Hvem er vore vigtigste interessenter og samarbejdspartnere - Hvordan kan vi hjælpe og styrke hinanden Organisering - Sørge for forsvarlig organisering af spillestedet/foreningen - Sikre kompetent daglig ledelse Beslutninger - Strategiske og principielle beslutningssager Kontrol - Økonomi med månedlige nøgletal - Status på vedtagne tiltag/projekter

Tjekliste for bestyrelser Vedtægter Forretningsorden Beslutningsprotokol Kontrolsystem for økonomi Møderytme for bestyrelsesmøder Årsrytme (strategi – budget – forretningsplan) Forretningsplan - Mission, Vision, Forretningskoncept, Formel organisering, Økonomi, SWOT, Fokusområder Tilstrækkelig forskellige kompetencer i bestyrelsen

”Problemer har der været nok af i mit liv. Men de fleste blev nu ikke til noget” Mark Twain

Tjekliste – praktisk arbejde Udfyld hver især skemaet ( Bilag) Gå sammen i jeres respektive bestyrelser – resten fordeler sig. Hvor er I godt kørende. Hvor skal I evt. justere noget – sætte specielt ind.

Team Er der forskel på en gruppe og et team?

Team Hvad er en gruppe? En gruppe er en samling af mennesker, som (1) oplever at have en fælles kontekst, (2) gensidigt påvirker hinanden, (3) er psykologisk bevidst om hinanden, og som (4) opfatter sig selv som en gruppe. Der er fokus på individuelle præstationer og ansvarlighed. Man ’blander sig’ typisk ikke i hinandens arbejde. (Schein) Regnestykket: = 3 Motto: Enhver gør sit bedste Eksempler: Arbejdsgruppe, udviklingsgruppe, styregruppe

Team Et team er et overskueligt antal mennesker (< 10-12) med komplementære færdigheder, der har forpligtet sig til et fælles formål, et fælles præstationsmål og fælles fremgangsmåde, som de holder hinanden fælles ansvarlig overfor. (Katzenbach) Regnestykket: > 3 Motto: Én for alle og alle for én. Eksempler: Håndboldhold, kampgruppe, lærerteam, operationsteam Hvad er et team?

Team Gruppens ’forstand’ Påstand: Det er muligt for en gruppe af individer, der hver især besidder gennemsnitlig intelligens at fungere sammen, som om gruppens ’forstand’ er på geni-niveau Det er også muligt for en gruppe individer, der hver især er genier at fungere sammen, som om gruppens ’forstand’ er på idiot-niveau. Hvad skyldes forskellen??

Kompetencer Personlige kompetencer:  Introvert/ekstrovert  Resultatorienteret/procesorienteret  Tanke – følelse - vilje Faglige kompetencer:  Økonomi  Regler og juridiske forhold  Kunststøttesystem – det politiske system og sprog  Følge med i samfundsudviklingen  Følge med i teknologisk udvikling  Musiklivet

Fordeling i bestyrelsen Hvordan ser du din egen fordeling på personlige og faglige kompetencer? Hvordan ser du den samlede bestyrelses fordeling?

Netværk Hvordan kan vi styrke netværk mellem bestyrelser? Hvad kunne være de første skridt?

Tak for i dag Man kan ofte mere end man tror