Forandringsteorier som kortlægning af fælles praksis

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Medarbejderudviklingssamtalen
Advertisements

Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Assens Kommune 16. November 2012
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Styring og autenticitet
Styring og håndtering af dilemmaer
Narrativ terapi Bedre Psykiatri, Slagelse 26/ Jacob Mosgaard
PPRs roller og kunsten at inkludere
22. marts 07 Styring med fokus på effekter og faglighed Frederiksberg Kommune 26. januar 2012.
Tværprofessionelt samarbejde om børn og forældre
Samskabende styringsdialoger En rejse gennem tre styringsfortællinger (med ophold ved de brændende spørgsmål fra 22. maj) Workshop Århus 4. Juni 2012.
Fremtidens offentlige styring Hvor er vi på vej hen efter NPM?
Styring og dilemmaspil Workshop
Helhed og sammenhæng i arbejdet med børn og unge Fra ord til handling
Opsamling på gruppearbejde på SIP2. Tema SIP 3: ”At skolerne udvikler deres undervisningspraksis, undervisningsorganisering og årsplanlægning med henblik.
Innovation og gejst som drivkraft i kommunal omstilling Nye veje i folkeskolens overbygning KL 24. april 2012.
SSP-Samrådet Værdier, mission og visioner
Implementeringsudfordringen 4 faldgruber – 4 svar Nye løsninger på ældre- og sundhedsområdet Socialstyrelsen 19. april 2012.
Implementeringsudfordringen Fra projektjungel til koodineret udvikling
Ringkøbing-Skjern Kommune 12. September 2013
Kampen om fremtidens kompetence- og dannelsessyn Lilleskolernes Ledertræf 20. september 2012.
Strategi som forandrings- skabende dialog
Visioner for fremtidens offentlige styring Enkel styring – rig dialog
Velkommen til pædagogisk dag!
Inklusion i folkeskolen: Vision og byggesten
Hvad skal en vision kunne? Kommunalbestyrelsesmøde Hørsholm Kommune 8. oktober 2012.
- Et arbejdsredskab til videndannelse
Nyt partnerskab mellem stat og kommuner SF, Kommunalpolitisk landsmøde 6. februar 2011 Klaus Majgaard.
Tillidsbaseret ledelse: Faldgruber og forudsætninger
Lokalsamfundet som læringsrum Ledelsesseminar i Gribskov Kommune 10. oktober 2012.
Strategisk ledelse i kommuner Hvad skal en strategi kunne?
Styringens dilemmaer på beskæftigelsesområdet
Kvalitet i styringsdialog
Udviklingsstrategier for styring
Forsvarsakademiet 20. September 2012
Teori, metodologi og metode
Forløbsprogrammer – et værktøj i kronikerbehandlingen
Efter New Public Management
Nye strukturer i ledelse: Pædagogisk ledelse som holdsport Ungdomsringen 25. oktober 2012.
Effektivitet, kvalitet og udvikling i daglig drift Konference om tværprofessionelle uddannelsesperspektiver Professionshøjskolerne, Aarhus 22. maj 2012.
Narrative strategier og fornyelse af velfærd
Fremtidens styring Hvad er på vej?
Tre perspektiver på styringsmodellen: Fokus – Fornyelse - Dialog
Møllevangskolen 22. November 2012
Ny velfærd – Ny offentlig styring Tendenser og strategiske muligheder
Det gode børneliv - og det tværprofessionelle samarbejde Børn og Kultur Internt seminar 22. Juni 2012.
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Forandringsstrategier på børne- og undervisningsområdet Koncernfælles ledelsesseminar I Ministeriet for Børn og Undervisning 24. September 2012.
Rammesætning og frihed under krydspres Rebildkonferencen 2012 Skolelederforeningen.
Opstartsworkshop Tirsdag d. 17. marts 2015.
Jagten på autenticitet i offentlig ledelse og styring
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Institutionsledelse i sparetider Institutionslederens mulighed for at skabe oprigtighed og fællesskab om institutionens udvikling, når ressourcerne er.
Inklusionens arkitekter PPR i en ny kontekst Århus 20. juni 2012.
Ledelse af inkluderende læringsmiljøer Nyborg Strand 8. juni 2012
Visioner for fremtidens offentlige lederskab Dansk Kommunikationsforening 20. marts 2012.
Effektdokumentation i bibliotekerne: Får vi sat fokus på det væsentlige? Biblioteksledermøde 7. september København.
Mod en ny oprigtighed i offentlig styring: Fra sorteper til partnerskab KIOL 21. november 2012.
Fremtidens velfærdsrelationer og offentlig værdiskabelse
Fornyet styringsdialog mellem stat, kommuner og institutioner BKF Region Syd 26. oktober 2012.
Kan man evaluere leg? Anne Kjær Olsen Områdechef, EVA Pædagogiske Konsulenters Landskonference 2012 Nyborg, 18. april 2012.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Vidensbaseret praksis i botilbud
Den pædagogiske læreplan
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Dialog og tillid som ny styringsdagorden
Barnesyn og børneperspektiv
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Forandringsteorier som kortlægning af fælles praksis Jobcenter og F86 Frederiksberg Kommune den 27. april 2012

Fælles erkendelse – rationalitet og tillid Transformativ rationalitet: Synergi Reflekteret rationalitet: Forskellige verdener Arbejdet med forandringsteori Simpel rationalitet: Mål og midler

Fokus på mål og effekter Målhierarki Simpel rationalitet: Mål og midler Fokus på mål og effekter Målhierarki Indsatser Ministermål Beskæftigelses-strategi Beskæftigelses-plan Målgruppe Forandringsteorier

Forandringsteorier Årsag-virknings kæder Simpel rationalitet: Mål og midler Forandringsteorier Årsag-virknings kæder Kontekst Effekter Indsatser Ressourcer Kausale sammenhænge er konkrete og kontekstafhængige Forandringsteorier lægger op til en undersøgende praksis, hvor vi klarlægger og afprøver vores antagelser i et eksperimenterende samspil med konteksten

Dilemmaer Brugen af forandringsteorierne Reflekteret rationalitet: Forskellige verdener Dilemmaer Brugen af forandringsteorierne Standardisering Eksperimentel læring Forandringsteori på et højt abstraktionsniveau Er foreskrivende: anviser sammenhænge, der bør være Bruges til at skabe formel organisatorisk sammenhæng Forandringsteori er konkrete og nuancerede Er undersøgende: opstiller kausale hypoteser Bruges til at skabe læring og fælles erkendelsesprocesser

Dilemmaer Faglige rationaler Reflekteret rationalitet: Forskellige verdener Dilemmaer Faglige rationaler “Beskæftigelsesperspektiv” Pres, “vende i døren”, fastholdelse af normalitet Matchgruppeopdelte indsatser “Socialperspektiv” Behandling, intensitet og helhedsorientering Tværgående og parallelle indsatser

Dilemmaer Organisatoriske rationaler Reflekteret rationalitet: Forskellige verdener Dilemmaer Organisatoriske rationaler Konkret Indhold Kvalitet Professions- kultur Opfyldelse af formelle proceskrav Nedbringe enheds- omkostninger Myndigheds- kultur

Strategier i dilemmaer Reflekteret rationalitet: Forskellige verdener Tillid Oprigtighed/ åbenhed Refleksion Dekobling - hykleri Dilemmaspil Desperate Governance Fundamentalisme

Bag om dilemmaerne Hvilke fortællinger gemmer sig bag f.eks. Transformativ rationalitet: Synergi Bag om dilemmaerne Hvilke fortællinger gemmer sig bag f.eks. Personaer som:“Fastlåst – er ikke i arbejde” eller “Umotiveret ung” ? Faglige kategorier som: “beskæftigelsesperspektiv” og “socialperspektiv” Kulturelle kategorier som: “myndighedskultur” og “projektkultur” Kan disse fortællinger være bidragende til, at vi fastholdes i bestemte modstillinger og dilemmaer i indsatsen? Er der andet at fortælle? (mod-narrativer: det atypiske, undtagelser) Kan der her være åbninger for andre måder at forstå og handle? Fortællinger er ikke bare et spejl af verden, men med til at forme og organisere verden Input fra 1. dag?

Rigere sprog Transformativ rationalitet: Synergi Narrative sprog Kausale sprog (forandringsteori) Formelle sprog

Enkel styring – rig dialog Transformativ rationalitet: Synergi Enkel styring – rig dialog Enkel styring: Få langsigtede effektmål Meningsfuldt lokalt handlerum Tydelig og ikke-ydmygende feedback Hotline ved kvalitetssvigt Fjerne distraherende faktorer: enkelhed Rig dialog Udformning og afprøvning af forandringsteori som fælles undersøgende praksis Bruge kausale sprog, men gå bag om dets kategorier via en undersøgende narrativ praksis

Tillid og synergi Tillid opstår gennem fælles erkendelse og erfaring Transformativ rationalitet: Synergi Tillid og synergi Tillid opstår gennem fælles erkendelse og erfaring Tillid kan institutionaliseres – gennem en styringsdialog, som giver plads til fælles erkendelse og erfaring, til at dele kompleksitet og dilemmaer og til at finde nye veje sammen Tillid er selektiv og stærkt disciplinerende (og giver ingen fribilletter) Tillid er grundlaget for synergi – at vi bruger hinandens forskelligheder til at skabe værdi

Rationalitet og tillid Ressourcer Indsatser Effektmål Målgrupper Kvalitet i dialog Enkel og effektorienteret styring Undersøgende i forhold til indhold og sammenhænge