Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
INDHOLD: VÆRDIER REGLER RUTINER PRAKSIS PÆDAGOGIK
Folkeskolereformen på Dronninggårdskolen Version 1 Skoleåret
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Læreprocesser med filmfortællinger
Ny mediepædagogik - med fokus på levende billeder
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Introduktion til Sprogpakken
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
FlexVid Følgeforskning
Skolereformen Overordnede mål:
Postkulturel kommunikation - fordi kultur ikke altid er vigtigst
Jeg støtter barnet ved:
Måltidet – lyst og fællesskab
Klasseledelse og cooperativ learning
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Æstetiske læreprocesser
Inspiration til reformarbejdet
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Folkeskolereform 2014.
Kærnehuset! Forældresamtaler -et nødvendigt onde eller brugbart pædagogisk værktøj?
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Virkeligheden er ikke en case Mangfoldighed er ikke til stede som viden – skal udforskes Mange historier – perspektiver og interesser Et barn – tilfældigheder.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Samarbejdet mellem medarbejderne i skolen. Petersmindeskolen
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
Børns Biblioteker To fagligheder i dialog – om børn, medier og professionsudvikling.
AKT på Dybbøl Skolen.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
Lærerens opfattelse af skolefaget Lærerens opfattelse af Læring og undervisning Skoleforhold og praktiske muligheder Elevernes op- fattelse af skolefaget.
Pædagogens univers.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
Tjørnegårdskolen og VUC Roskilde – Fællesskaber - ensomhed: Hvornår er man med i et fællesskab, og hvordan ser man, at nogen er ensom? – Fokus på fællesskab.
Pædagogens univers Fra vugge til krukke… En generalist uddannelse – Børn og unge – Mennesker med sociale problemer – Mennesker med nedsat funktionsevne.
Forsat arbejde med Indiens døtre og emnet læring
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Netværksledelse i den offentlige opgaveløsning
Relations kompetencer
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
Mentorskabets roller og relationer Lone Nordskov Nielsen Efterskoler,
Mentalisering Recovery Christian Bæk, cand.psych. Blå Kors Medarbejderkonference.
Den gode børnesamtale -handler om mere end barnets ret til at blive hørt Det handler om hvordan barnet bliver hørt.
Projekt X – Udvikling af undervisning i et krydsfelt
Bjarne Wahlgrens definition
Grænser.
Evaluering af projektet ”Transfer i AMU”
Matematikvejlederens virke Matematikvejlederuddannelsen ved UCSYD Modulet: ”Elever med særlige behov”
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Den pædagogiske læreplan
Undervisning i kommunikation - på Pædagogisk assistent uddannelsen
Kropslig læring - oplæg UCC. Mikael Lytzen
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Strategiske pejlemærker
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov Manden på spanden? Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov

Projektet overordnet Bevægelsen i projektet Udgangspunkt: Adventure pædagogik forestilling om flere kropslige og konkrete aktiviteter for unge mænd. Bevægelse 1: med udgangspunkt i interview med fokusgruppe af unge mænd, udviklede der sig en større bevidsthed om forskelle og ligheder omkring kønnede orientering og ønsker i uddannelsen. Mænds autonomi: ønske om inddragelse af det de kan allerede (interesse for rap musik, håndværk…)

Bevægelse 2: Varierede undervisningsformer et ønske for begge køn Bevægelse 2: Varierede undervisningsformer et ønske for begge køn. Eksperimenter og aktionslæring. (observation af hinandens undervisning) Bevægelse 3: Fokus på Transformativ læring og derfor større inddragelse af sanselighed og kropslighed i undervisning og øvelser.

Vendepunkter VIA Bruge de kompetencer de studerende har Konfronteret med egne forforståelser Interview studerende

Fokus God undervisning for drenge er varieret undervisning, som tager udgangspunkt i deres kompetencer og hvor kroppen gerne er inddraget.

At sætte sig i den andens sted Øvelse Made hinanden Tage sko og strømper af Læring Konfronteret med egne grænser Aha oplevelser Relateres til faglige begreber (Winther, 2012)

At mærke institutionslogikker og Socialisering på egen krop. At leve sig ind i rollen som barn At opleve den voksnes magt og position fra et nyt sted At relatere til tidligere erfaringer med børn At relatere til tidligere erfaringer som barn. At knytte de kropslige oplevelser an til teori og centrale begreber. At udvikle alternativer

Arbejde med opgaveløsning i relationer Samarbejdsøvelse Læring i sociale sammenhænge Walk and talk Læring Grupper løser opgaven hurtigere og bedre Kræver opmærksomhed på initiativer Refleksioner over egen deltagelse rollefordeling i gruppen Konstatere afhængigheden af den andens feedback

Diskussioner Er der nogle særlige udfordringer i forhold til mænds autonomibestræbelser som udfordrer uddannelsessystemet? Har undervisere forskellige forventninger til henholdsvis mandlige og kvindelige studerende og hvordan kommer dette til udtryk? Er det nødvendigt med et statusløft i uddannelsen for at tiltrække unge mænd? Hvilken betydning har pædofiliskrækken for uddannelsens tiltrækning af mænd. Hvordan imødekommer man mænds behov for fokus på produktorientering i uddannelsen? Hvordan kan man arbejde med at udvikle en undervisning hvor underviseren får arbejdet med egen opmærksomhed i rummet (dvæle) skolastificering

Litteratur Illeris, Knud (2006), Læring. Roskilde Universitetsforlag Winther, Helle (2012) Kroppens sprog i professionel praksis – om kontakt, nærvær, lederskab. Billesø og Baltzer