Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov Manden på spanden? Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov
Projektet overordnet Bevægelsen i projektet Udgangspunkt: Adventure pædagogik forestilling om flere kropslige og konkrete aktiviteter for unge mænd. Bevægelse 1: med udgangspunkt i interview med fokusgruppe af unge mænd, udviklede der sig en større bevidsthed om forskelle og ligheder omkring kønnede orientering og ønsker i uddannelsen. Mænds autonomi: ønske om inddragelse af det de kan allerede (interesse for rap musik, håndværk…)
Bevægelse 2: Varierede undervisningsformer et ønske for begge køn Bevægelse 2: Varierede undervisningsformer et ønske for begge køn. Eksperimenter og aktionslæring. (observation af hinandens undervisning) Bevægelse 3: Fokus på Transformativ læring og derfor større inddragelse af sanselighed og kropslighed i undervisning og øvelser.
Vendepunkter VIA Bruge de kompetencer de studerende har Konfronteret med egne forforståelser Interview studerende
Fokus God undervisning for drenge er varieret undervisning, som tager udgangspunkt i deres kompetencer og hvor kroppen gerne er inddraget.
At sætte sig i den andens sted Øvelse Made hinanden Tage sko og strømper af Læring Konfronteret med egne grænser Aha oplevelser Relateres til faglige begreber (Winther, 2012)
At mærke institutionslogikker og Socialisering på egen krop. At leve sig ind i rollen som barn At opleve den voksnes magt og position fra et nyt sted At relatere til tidligere erfaringer med børn At relatere til tidligere erfaringer som barn. At knytte de kropslige oplevelser an til teori og centrale begreber. At udvikle alternativer
Arbejde med opgaveløsning i relationer Samarbejdsøvelse Læring i sociale sammenhænge Walk and talk Læring Grupper løser opgaven hurtigere og bedre Kræver opmærksomhed på initiativer Refleksioner over egen deltagelse rollefordeling i gruppen Konstatere afhængigheden af den andens feedback
Diskussioner Er der nogle særlige udfordringer i forhold til mænds autonomibestræbelser som udfordrer uddannelsessystemet? Har undervisere forskellige forventninger til henholdsvis mandlige og kvindelige studerende og hvordan kommer dette til udtryk? Er det nødvendigt med et statusløft i uddannelsen for at tiltrække unge mænd? Hvilken betydning har pædofiliskrækken for uddannelsens tiltrækning af mænd. Hvordan imødekommer man mænds behov for fokus på produktorientering i uddannelsen? Hvordan kan man arbejde med at udvikle en undervisning hvor underviseren får arbejdet med egen opmærksomhed i rummet (dvæle) skolastificering
Litteratur Illeris, Knud (2006), Læring. Roskilde Universitetsforlag Winther, Helle (2012) Kroppens sprog i professionel praksis – om kontakt, nærvær, lederskab. Billesø og Baltzer