1. April 2014.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Digitalisering og medialisering
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Understøttende undervisning, Vejle Kommune, mandag d. 28. oktober 2013.
Mercantec NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Aftalen om et fagligt løft af folkeskolen
Undervisningsplanlægning
Læringsstile og ambitiøs it-anvendelse i undervisningen
Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.
Lærerprofessionen.
Det udvidede klasserum
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Flipped Classroom IT-faciliteret omlagte undervisningsformer.
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Et systematisk værktøj til Udvikling af Pædagogisk praksis
Skolereform august 2014………………
Brug af tablets/mobiltelefon i undervisningen foråret 2014
PUC Pædagogisk Udviklingscenter
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
It og medier Folkeskolens formål Elevens alsidige personlige udvikling dansk, historie, sprog … matematik, natur og teknik … idræt, sløjd, billedkundskab,
Opsamling på gruppearbejde på SIP2. Tema SIP 3: ”At skolerne udvikler deres undervisningspraksis, undervisningsorganisering og årsplanlægning med henblik.
Rammeforsøg på TEC-HTX Studietid Formål At skabe større sammenhæng mellem uddannelsestid og elevtid At øge lærertilstedeværelsen sammen med eleverne At.
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Vejledningsforløb med læringskontrakt
Innovation og diversitet - Venner eller fjender i design og implementering af uddannelsesforløb Ole Ravn Christensen Annie Aarup Jensen Paola Valero Institut.
At udforske sin egen praksis
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
1 Christian Wang: »Skolens nye roller og redskaber i vidensamfundet« SkoleIntra Træf Nyborg 13. april 2005 Skolens nye roller og redskaber i.
Øget fokus på differen- tierede CL struktureres anvendelighed i forhold til en generel kønsspecifik indlæringsproblematik Nye arbejdsmetoder/nyt værktøj.
Fra enkeltlærerprojekt til skoleprojekt Konference om undervisningsformer og –medier i de gymnasiale uddannelser, AU 29. april 2014 Dorte Fristrup, rektor,
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
aktionslæring En metode til arbejdet med og i praktikfaget Helen Nyboe
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
- fra digitalt læremiddel til digitalt læringsforløb
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
EUD-reformkonference 17 sep Talentarbejde i Praksis.
Problemstilling Hvordan tilrettelægges et læringsforløb der understøtter lærens kompetenceudvikling ved implementering af ipads i undervisningen Lærerne.
IT-baserede retteformer –erfaringer fra et udviklingsprojekt Udviklingsprojektets titel: Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive.
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Lærerprofessionen.
Tydeliggørelse af anvendelsesdim ension i undervisningen Kvalitativ undersøgelse Vi afventer resultatet af vores undersøgelser ??? Kvantitativ undersøgelse.
Pædagogisk forår i København
Ældre- og Handicapforvaltningen PRAKTIKVEJLEDERTRÆF Roller og ansvar 28/
Diskussion - It og medier i danskfaget / TH & RFL DPU Konference //
Klasserumsledelse og elevinddragelse Arbejdsseminar 28. august 2014 Camilla Hutters & Astrid Lundby Center for Ungdomsforskning, Aalborg Universitet København.
Efteruddannelse og kompetenceudvikling. Efteruddannelse før reformen Eksterne faglige kurser Kurser for hele faggrupper Skolebaserede kurser Pædagogiske.
Anden information Delprojekt III: IT-fagdidaktik og lærerkompetencer i et organisatorisk perspektiv Alice Nissen, VIA Birgitte Lund Nielsen, VIA & AU.
Læring i praksis Tirsdag den 22. maj 2012.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Kompetenceudvikling for pædagogmedhjælpere FØR. Indledende samtaleguide - kursisten Indledende samtaleguide - lederen UNDER. Kursistportfolio og underviserportfolio.
Genrepædagogik på Sølystskolen - hvorfor, hvad og hvordan? 7. møde for SFL i professionerne Sprogbaseret pædagogik i praksis 4.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Model for læsevejledning baseret på aktionslæring Formål med modellen:
Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
Læring og it Læringsstile og it 1. læring og it Spændvidde i undervisningen AKTIV Eksperimenterende Handlende REFLEKTERENDE Observerende Lyttende IT-læringsobjekter.
Transfer i AMU - Arbejdet med efter processen TUP Midtvejsevaluering onsdag den 14. Marts Roskilde Tekniske skole Sissel Kondrup, Forskerskolen i Livslang.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Evaluering af projektet ”Transfer i AMU”
Pædagogiske intentioner ved inspirationsforløb i erhvervsøkonomi
Digital dannelse i gymnasiet
Præsentationens transcript:

1. April 2014

Aktionslæring Aktionslæring som pædagogisk udviklingsværktøj Virtuelt Videncenter konference 1. april 2014 Aktionslæring Aktionslæring som pædagogisk udviklingsværktøj Aktionsforskning vs. aktionslæring Metode til struktureret refleksion over læringseksperimenter i egen praksis: - struktureret dialog - fastlagte rammer (beskrivelse af fælles eller eget udgangspunkt) - observation (supervisor / kollega) - tydelige mål (målbar, konkret, praksisnært) - evaluering (fællesskab) - refleksion (den varme stol) - kompetenceudvikling in situ = omgående transfer

Formålet Formålet med aktionslæringsprojektet: - kompetenceudvikling Virtuelt Videncenter konference 1. april 2014 Formålet Formålet med aktionslæringsprojektet: - kompetenceudvikling - differentieret undervisning - læringsstile - anvendelse af IT - organisering og tilrettelæggelse under andre vilkår - indførelse af ny undervisningsteknologi - sætte spot på det der foregår i klasserummet - klasserumsledelse Emner: - nyt projekt om diagramtegning og printudlægning - E- portfolio og avanceret IT anvendelse - gruppearbejder i forbindelse med teoriformidling

Refleksion i aktionslæring Virtuelt Videncenter konference 1. april 2014 Refleksion i aktionslæring Refleksionen er omdrejningspunktet for forandringen Refleksionen er sket i et arbejdsfællesskab – og således indlejret i en social sammenhæng med mulighed for at udveksle erfaringer, oplevelser, forståelser af eksperimenterne Refleksionen er en tænkeform, hvor situationer, hændelser og praksisser er blevet belyst, overvejet og diskuteret. Refleksionen bidrager dermed til kvalificering af læringseksperimenter , ændret praksis – ændrede undervisningsformer Refleksionen fordrer et trygt og tillidsfuldt rum – men er samtidig medskaber af dette, hvor fortolkninger og forståelser, usikkerheder og vanskeligheder kan bearbejdes

Facts ….og videre Læreren som leder af klasserummet 5 måneder Virtuelt Videncenter konference 1. april 2014 Facts ….og videre Læreren som leder af klasserummet 5 måneder 80 elever involveret 8 lærere 4 forskellige nye forløb udviklet Aktionslæring som forandringsmetode - direkte målbare resultater - udgangspunkt i egen praksis = umiddelbart brugbart - personlig udvikling til at sættes sig selv i rollen som leder af elevernes læringsudvikling

- …..så er aktionslæring svaret ! Virtuelt Videncenter konference 1. april 2014 Hvis spørgsmålet er … - hvordan pædagogisk udvikling og daglig forberedelse kan forenes ? - …..så er aktionslæring svaret !