Tydeliggørelse af anvendelsesdim ension i undervisningen Kvalitativ undersøgelse Vi afventer resultatet af vores undersøgelser ??? Kvantitativ undersøgelse.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Advertisements

på seminariet Tankegange og indhold
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Evaluering og effektmåling i aktiveringsindsatsen
Fastholdelsesstrategier på EUC Syd Udfordringen  95 % af en ungdomsårgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse.  Det er nødvendigt at vi alle i fællesskab.
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Netværksseminar ”Anvendelsesorienteret undervisning”
At gøre projektbeskrivelsen til et nyttigt værktøj
Projektbeskrivelse 10. Marts 2006 Carl P. Knudsen.
Udvikling og implementering af en kommunal model for
Program for d Introduktion til projektet – formål og indhold Målgruppen for projektet Ungeteamet Kompetencer Koordinatorrollen – sagsholder.
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
”Sammenhængskraft som dynamo i klasserummet” August 2010 – September 2012.
Værktøjskassen Anvendelsesorienteret undervisning
LENA LINDENSKOV LEKTOR AARHUS UNIVERSITET INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) 5. FEBRUAR 2014 UNDERVISNINGSFORSØGETS RESULTATER LENA LINDENSKOV.
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Fra undervisningsevaluering til skolens kvalitetsarbejde
Vejledningsforløb med læringskontrakt
Facilitatorordningen i almen praksis Eva Branner
Innovation og diversitet - Venner eller fjender i design og implementering af uddannelsesforløb Ole Ravn Christensen Annie Aarup Jensen Paola Valero Institut.
Fællesskaber fastholdelse og personlig udvikling
18. april 2002Q-udvikling af e-læring Kvalitetsudvikling af e-læring i Videregående Voksenuddannelse v. Centerchef Michael Lund-Larsen Århus
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
Implementering af inkludering af børn i vanskeligheder indenfor adfærd, kontakt og trivsel på skolerne i Horsens Kommune.
Øget fokus på differen- tierede CL struktureres anvendelighed i forhold til en generel kønsspecifik indlæringsproblematik Nye arbejdsmetoder/nyt værktøj.
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Strategisk kompetenceudvikling
Præsentation til opstartsmøde for projektledere 12. oktober 2010.
Hvad er LP-modellen? LP-modellen er udviklet af professor Thomas Nordahl 3-årigt forskningsbaseret projekt En model til pædagogisk analyse og handleplaner.
SMTTE-modellen Baggrundstekster til evaluering
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
Tanja Miller CVU-Nord Evaluering Voksenspecialundervisning Vejle 2005 EVA rapport - anbefalinger Hvad er evaluering? Værdier og menneskesyn Selvevaluering.
Dagsorden 1.netværksmøde matematik
Evaluering - metoder og værktøjer -
Bedre faglig læsning og skrivning i den faglige undervisning Ansøger EUC Nord og EUC Nordvest Har gennemført tiltag i den faglige undervisning for implementering.
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
OBS – gør som det passer dig!  Denne skabelon er med vilje ikke særlig stramt designet. Det er for at du selv kan lægge det indhold og detaljeniveau i.
1. April 2014.
ELEV-RELATIONER OG KROPPEN I LÆRINGSRUMMET. HVAD HAR VI GJORT?
Samarbejdet mellem medarbejderne i skolen. Petersmindeskolen
Hvilket arbejde udfører AKT-læreren
Velkommen til Udviklingsdag 2 TUP Maj 2013.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Projekter og netværksdannelse på FG Fredericia Gymnasium 7. februar 2015 Orienteringsmøde om Udviklingsplanen fase 2.
Skriv titel Skriv årgang, fag og initaler Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Odense tirsdag d. 8. december 2009 Workshop
Kronikerkompasset v. kontorchef Birgitte Haahr, Nære Sundhedstilbud
6. Evaluere og vurdere vores strategier og virkelig- gørelsen af dem 3. Tegne vores strategier Strategicirklen 5. Følge op på vores strategier i dagligdagen.
Efteruddannelse og kompetenceudvikling. Efteruddannelse før reformen Eksterne faglige kurser Kurser for hele faggrupper Skolebaserede kurser Pædagogiske.
Fastholdelse i HF Strategier og erfaringer. 95%-målsætningen og HF HF-kurserne har forskellig forudsætninger HF-eleverne har forskellige forudsætninger.
PI-modellen: fra Projektidé til Innovation
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
JOBVÆKST Mariagerfjord Værktøj til analyse og formulering af Vækst/Forretningsstrategi.
LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
Evaluering som et ledelsesredskab Doku:SEN. Hvorfor og hvordan? Udarbejdet af Toke Knudsmark, Varde Ungdomsskole.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
INDSATSTEORI I UNGNORD EKSEMPLER – UDFORDRINGER - FORDELE.
Strategi for efteruddannelse og kompetenceudvikling Undervisningsministeriets konference i Vejle d Peter Henrik Raae, IFPR, SDU.
Konferenceoplæg om frafald på efterskoler
KRAP Sammenhæng Mål Tegn Tiltag Evaluering
Aktionslæring og forløbsskema – ligheder og forskelle
Kompetence-, færdigheds- og vidensmål
TPACK-modellen Teknologisk viden Pædagogisk viden Fagfaglig viden
Lotte Hviid Dhyrbye Tænketanken Fremtidens Biblioteker
Virksomhedssamarbejde
Pædagogiske intentioner ved inspirationsforløb i erhvervsøkonomi
Vejlednings- og netværksdag – Aarhus Matematikworkshop
Projekt: Koncept til formidling
SMTTE MODELLEN ET PÆDAGOGISK OG DIDAKTISK ARBEJDSREDSKAB
Præsentationens transcript:

Tydeliggørelse af anvendelsesdim ension i undervisningen Kvalitativ undersøgelse Vi afventer resultatet af vores undersøgelser ??? Kvantitativ undersøgelse Kompetenceudvikling Projektkvalificering Konkretisering af værktøj Formidling af værktøj Vejledning i brug af værktøjskasse ??? Formidling om pædagogisk it og værktøjskassens pædagogiske muligheder Veje til implementering i ny praksis Anvendelsesorienteret undervisning – Drenge Odense Katedralskole PI-modellen: fra Projektidé til Innovation

SMTTE-modellen

Sammenhæng Hvilke(n) sammenhæng foregår projektet i? Hvad er projektets kontekst? Drenge har en lavere gymnasiefrekvens end piger. Vi vil derfor undersøge hvad der tiltrækker og frastøder drenge i gymnasiet Andre skoler har ligeledes vanskeligt ved at fastholde/tiltrække drenge. Derfor vil de kunne bruge vores undersøgelse Mål Formål: Lærerne skal opnå større forståelse for drengenes tilgang til undervisningen Produktmål: Vi afventer resultatet af vores undersøgelse Nyttemål: Større forståelse og indsats overfor frafaldstruede drenge Tegn Motivation, frafald, præstationer (drengenes) Tiltag Kvantitativ og kvalitativ undersøgelse. Eksempler på forløb. Refleksioner Evaluering og formidling Intern og ekstern (SDU) evaluering. Formidles videre til de andre deltagende skoler via wikispaces og netværksmøder. Anvendelsesorienteret undervisning – Drenge Odense Katedralskole Projektbeskrivelse og –styring SMTTE-modellen: Titel: Tydeliggørelse af anvendelsesdimensionen