Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Konferenceoplæg om frafald på efterskoler

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Konferenceoplæg om frafald på efterskoler"— Præsentationens transcript:

1 Konferenceoplæg om frafald på efterskoler
Ro til at holde fast Konferenceoplæg om frafald på efterskoler Midtjysk Efterskole 24. april 2017

2

3

4 Ledelsesstrategi 1* År Strateginiveau 1 Strateginiveau 2 2008
Ledelsesstrategi for fastholdelse Definere de forskellige medarbejdergruppers og rolle i forhold til eleven Arbejde med lærer/elev relationen Lærer/ledelsessparring 2009 Arbejde med værdiord og gennemførelse i praksis Lave et ”brand character” for Midtjysk 2010 Relationsarbejdet i det ”frie rum” Arbejde med skole-opstart. Relationsproblematikker – elev- elev, Arbejde pædagogisk/realtionelt med aktiviteter i det frie rum. Både lærer/elev og elev-elev Afklaring af elevproblematikker før skolestart Afklaringsskema Førskole planlægning

5 billede af brandord

6 Mennesket skabes gennem fortællinger om det, der er vigtigt.
Derfor er dialog en vigtig brik i dannelsesprocesser.

7 Ledelsesstrategi 2* 2011 Arbejde i teamstrukturer, der skal underbygge relationsarbejdet og de udfordringer, den enkelte lærer løber ind i. Ressourceteam med fast mødestruktur med viceforstander 2012 Uddannelse af lærer i den svære samtale. Intern uddannelse i samtalen – den svære samtale. Ledelsen kursus Ledelse af ledelse 2013 Uddannelse Uddannelse i samtalekompetencer

8 Plexus Model til ledelse af ledelse
Plexus for Kontekst – Evaluering Handling - hvad skal der ske og hvordan? Fokus Tegn- hvad vil du gerne se? Vision – arrangementets formål

9 Fra rådgiver til vejleder - lærerrolle

10 Elevprofil H - kan ikke falde til og savner dem hjemme
I - har en diagnose J - laver sine egne regler K - kommer med en helt særlig livshistorie Elevprofil

11 Jorn Uden titel. Protræt af Elna Fonnesbach Sandberg 1945 Munch Kvinde med rødt hår og grønne øjne

12 Ledelsesstrategi 3* 2014 Konflikthåndtering
Få værktøjer til at få konflikter løst, så hurtigt, som muligt. 2015 Gruppesamtaler Sparingsmetoder i forbindelse med forældre - elev - lærer samtaler Projekt: Midtjysk Mentor Når elever hjælper elever Inklusion Lave struktur omkring inklusion 2016 Forskellige øvelser i den svære samtale Kollegial sparring - kontaktlærere imellem Gruppesamtalen indføres i konfliktløsning Arbejde med stressniveau Hurtig afklaring af elevernes stressniveau Ekstern evaluering Undersøgelse af om vi lever op vil vores værdier. Gør vi det vi siger vi gør.

13 skoleår 2006/7 2007/8 2008/9 2009/10 2010/11 2011/12 2012/13 2013/14 2014/15 2015/16 2016/17 * Udmeldte elever 1. halvår 4 13 7 3 5 6 Udmeldte elever 2. halvår 1 2 Bortviste elever Udmeldte elever i alt 10 14 12 8 Start elevantal 122 119 124 128 132 134 136 138 142 Slut elevantal 115 116 118 129 135 141 Elever der er kommet senere 11 elever der gennemførte hele året 114 107 111 117 130 131 139 Gennemførselsgrad i % (i forhold til antal start elevantal) 93,4 89,9 89,5 91,4 97,0 94,1 94,9 94,4 97,9 frafald i % 8,2 11,8 10,5 9,4 5,3 3,0 5,9 5,1 4,2 4,9 2,1

14

15 Vi gør, det vi siger, vi gør.

16 Uddannelse Den svære samtale Kontaktlærer sparring på to niveauer

17 Hvad er fastholdelse og hvorfor kalder vi det ikke frafald?
Hårdt arbejde Det tager et år Fællesskabets kollegiale kraft Kommunikation At kunne være i problemer uden nødvendigvis at ville løse dem – FIXE problemer Ro, tålmodighed, evnen til at være i det svære Intergenerationelle Relation- R – R Tilknytning Farvel filmen De gode råds klub


Download ppt "Konferenceoplæg om frafald på efterskoler"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google