Bestyrelsesdag Middelfart 28.09.2014 Generationsskifte i korpsene - fornyende organisation.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PR KAMPAGNE.
Advertisements

Caseoplæg om Facebook.
Markedsføring af Tivoli Friheden med henblik på de årige
Modul 3C Ideudvikling med anvendelse af principper som stimuli.
SEO (Search Engine Optimization) - Hvordan bliver du mere synlig på nettet?
Lederudvikling.
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
”Markedsføring og pressetræning”
Arbejdspladsudvikling
BUDSKABER TIL FORÆLDRE:
Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt?
15 Promotion Oversigt Promotionformer (herunder reklame)
Red Barnets frivillignet
Online annoncer og bannerreklamer
Innovation og iværksætteri
19 April 2006 Virksomheds Dialog Gruppen Mødeleder Valdemar Thomsen 1 Om at forstå praksis fælleskaber / netværk og hvorfor de forandrer.
SPØRGESKEMA-UNDERSØGELSE FTK (KUN SENDT TIL SENIORER) 36 besvarelser 29 seniorer 6 junior forældre 1 junior.
Et af mine fortrukne medier Af: Hr. Skafte. Husets markedsføring • Nyheder • Kurser • Netværk • Job • Blogs • Foreninger • Jura • Gratis / Medlemskab.
Digital jobklub Velkommen til Digital Jobklub 2. dag.
Sociale Medier og Jobsøgning - Sælg dig selv på nettet.
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Introkursus for frivillige
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Sådan skaber vi et kampagnekorps Baggrund Foreningen skal bruge flere frivillige til centrale og lokale events For fortsat at sikre midler til foreningens.
Virksomhedernes erfaringer med nydanske medarbejdere v/ Integrationskonsulent Pernille Kiær -
FRA BIKS TIL BUSINESS Vækstmuligheder for kvindelige selvstændige - OPGAVER Århus september 2010.
Kampagneaktiviteter September – December 2006 v/Gitte Casparij, Microsoft.
Intern kommunikation PR og presse
Den fremsynede virksomhedsledelse Hvilke udfordringer har Danmarks almene boliger? Styringsreform Moms på administration Konkurrenceevne Boligerne.
Kommunikation Intern kommunikation
SPONSOR ARBEJDET Wischmann Innovation © 13 trin på vejen Mod en god sponsoraftale. Wischmann Innovation ©
Kvikkursus i start af Biblioteksklubber Signe Amalie Svenningsen
TPI U /2015.
SOCIALE MEDIER LinkedIn Facebook Twitter Google+ Instagram Pinterest Vimeo.
Snak med din sidemand om dette et par min.
Vision Danmark aktiverer sin gæstfrihed under klimakonferencen.
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Læse/studiegrupper.
Bestyrelsesdag Middelfart Opmærksomhed.
Børn og unges sociale liv online Hvilken rolle spiller forældrene?
Biblioteket som læringscenter
5 års planer Forebyggende arbejde er bedre end ”hovsa”-løsninger!
Børn og unges sociale liv online
”Sociale medier i jobsøgningen”
De informationsvidenskabelige kompetencer og arbejdsmarkedet Leise Hein Voss Kommunikation og Sprog.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Sjældne Diagnoser – Hvem er vi? Hvad laver vi?. Hvad og hvem er Sjældne Diagnoser? Mere end 25 år på bagen Fra netværk til organisation, fra 2012 med.
Reklame & Markedsføring
LANDSBYHAVEN OG KORNING SKOLE
Videregående pc-vejledning 60+Bornholm Velkommen til.
Fællesoffentlig kampagne for offentlig digital selvbetjening 2013 Fokus og mål: Informere om overgangen til obligatorisk digital kommunikation - med.
Profilfag Julemarked Alle er på padlet i gruppen og har materialet fra sidste gang Alles padlet skal I dag kl indeholde: 1. Det der mangler fra.
Introduktion til borger.dk- ugen 2011 og bibliotekernes medvirken i kampagnen - v. projektleder på borger.dk-ugen og kommunikationsmedarbejder Jeanette.
Vejle 4. oktober 2012 Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt? Jeanette Leah Vinther, Kommunikations- og kampagnemedarbejder,
Delphi-evaluering og Green Field Evaluering af event Som start på Green Field.
Overordnet mål POSITIV OMTALE ? ”Skal ikke ses om en erstatning til print coverage – men som et supplement” V. Nikolaj Skarbye.
E-biz 2014 Idé – Koncept – Navn Varer – Målgruppe
Landsindsamling Hjerteforeningens Regionskursus 10. april 2015.
Frivillighed og sociale medier Region Syddanmarks lokalkomiteer
Aarhus 16.marts Karen Skou. Se alt her: r/sider/Danmark-spiser-sammen.aspx
I kan begynde med at fortælle om det! Den måde, I vejleder på efterskolerne, er unik! I gør det i ”det skjulte” – og taler ikke højt om det Få det frem.
Sprøjtefri Have.
Hjertecafèer - tilbageblik
Velkommen til.
VoksenBadminton… Er det noget for jer?
Simpel Markedsføring Af mindre virksomheder og projekter
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Hvem er jeg 1980 Flyttede til Vordingborg
Hvorfor dansk på GF1?.
Præsentationens transcript:

Bestyrelsesdag Middelfart Generationsskifte i korpsene - fornyende organisation

Dagsorden Velkomst Kort præsentationsrunde A - Formål med korpsbestyrelser og frivillige Øvelse: Vi sætter ord på forskellene…. Gennemgang af barrierer for udvikling af korps 10 min. pause B – Intern forventningsafstemmelse og kommunikation C – Hvad kan vores bestyrelse, og kan vi reelt det vi har behov for? A= B+C Opskrift på korpsfornyelse Hvad så nu?

Præsentationsrunde Navn Hvad laver du til dagligt? Korps Anciennitet i korps Særlige poster i korps/BiD Et ord, der starter med dit forbogstav, og et, der starter med foregående sidemands forbogstav

A – Formål med korpsbestyrelser og frivillige Hvorfor findes vi? Hvem skal overtage vores indsats, hvis vi ophører med at virke?

Øvelse Notér to 2-3 fordele og ulemper ved hver gruppe af mennesker i lokalet, set med BiD øjne

Barrierer for udvikling af korps Fordomme Forventninger Kommunikation

Gruppeopdeling Min. 10 år i bestyrelse(r) Børnebørn Pensionist Efterlønsmodtager Du er i gruppe B Du har barn/børn Bor i eget hus Har to biler i husstanden Kan du sige JA til mindst én af disse ting, så sæt dig venligst midterst i lokalet. Du er i gruppe 0 Du har ingen børn Bor til leje Er under uddannelse/praktik/elevplads Mindre end 10 år i et korps Har to biler i husstanden Kan du sige JA til mindst én af disse ting, så sæt dig venligst til højre i lokalet. Du er i gruppe A

B – Forventningsafstemmelse og kommunikation Hvorfor er du egentlig med i en donorarbejdet? – Hvad får du ud af det? Hvad kræver det at være en del af en korpsbestyrelse? Står kravene på skrift? Hvordan holder vi hinanden op på de krav? – Gør vi det overhovedet? – Hvad sker der, hvis vi ikke lever op til det forventede?

C – Hvad skal en bestyrelse kunne? Kan jeres bestyrelse og frivillige? 1) Markedsføring – Reklamere for donorsagen og korpsets arbejde 2) Presse – Pressemeddelelser og netværk til historier 3) Trykte medier – Fremstilling af flyers, plakater, annoncer 4) Digitale medier – Hjemmeside, online reklamer, bannerreklamer 5) Sociale medier – Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest 6) Foredragsholdere – Gymnasiebesøg, virksomhedsbesøg, temadage 7) Kasserer – Korpsøkonomi 8) Administratorer – Følge op på dagsordener, aftaler og stå til rådighed for BiD 9) Praktiske grise – Henter, bringer og opstiller stande og materialer 10) Planlæggere - Arrangere, koordinere og afvikle arrangementer og events 11) Sælgere – Sælge det gode budskab 12) Den eksterne interne – Deltage i udviklingen af BiD, regionsarbejde, LK, FU, MFU, IU 13) Idéskabere og initiativtagere – Kommer med nye forslag og initiativer til f.eks. Sociale arrangementer, nye kampagner, nye kontakter osv. 14) Andet?

A=B+C OPSKRIFT PÅ KORPSFORNYELSE (-) Fordomme (+) forventninger og (+) kommunikation Kvalifikationer og evner

Hvad så nu? Behovsafdækning – vi ”trakter” – Hvad kan vi? Hvad har vi behov for nu og længere fremme i tiden? – Stiller vi særlige krav/forventninger? Hvad vil vi? – Forøge, fornye, forbedre, holde lidt igen, øge samværet, Hvilken gruppe passer ovenstående ind i? (AB0) – Måske vi mangler fra flere grupper (AB0) – Hvor opsøger vi bedst den/de vi har brug for? – Tilpas materiale og afsøgning