Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

”Markedsføring og pressetræning”

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "”Markedsføring og pressetræning”"— Præsentationens transcript:

1 ”Markedsføring og pressetræning”
Velkommen til ”Markedsføring og pressetræning” v. Jeanette Lund, journalist og kommunikationsrådgiver Markedsføring og pressetræning for landsbypiloter – 25. februar 2014 – Jeanette Lund Kommunikation –

2 Uddannet journalist fra Danmarks Journalisthøjskole
Kort om mig Uddannet journalist fra Danmarks Journalisthøjskole Master i ”Oplevelsesledelse i Yderområder”, RUC 10 års erfaring fra amt og kommune Selvstændig kommunikationsrådgiver siden 2009 Rådgiver landsbyer om bla. pressearbejde, markedsføring, borgerinddragelse, udviklingsplaner og er initiativtager til ”Landsbypiloterne”. Markedsføring og pressetræning for landsbypiloter – 25. februar 2014 – Jeanette Lund Kommunikation –

3 Hvorfor markedsføre sig og i pressen?
Aftenens oplæg Hvorfor markedsføre sig og i pressen? Stedbundne potentialer og målgrupper Hvad har andre gjort? Kold og varm markedsføring Valg af medier Nyhedskriterierne! Pressens arbejdsvilkår Den gode pressemeddelelse Kontakt til pressen Øvelser undervejs Markedsføring og pressetræning for landsbypiloter – 25. februar 2014 – Jeanette Lund Kommunikation –

4 Hvorfor markedsføre sig og komme i pressen?
Cirka 940 landsbyer i Danmark Alle synes deres landsby er den mest fantastiske Skal landsbyen nedlægges eller udvikles? Den der råber højest er synlig Markedsføring og pressetræning for landsbypiloter – 25. februar 2014 – Jeanette Lund Kommunikation –

5 Hvordan taler vi om landdistrikterne?
Kilde: Gunnar Svendsen, forsker i landdistrikter, SDU Markedsføring og pressetræning for landsbypiloter – 25. februar 2014 – Jeanette Lund Kommunikation –

6 Øvelse: Kender du nogle landsbyer (gennem pressen) udenfor din egen region? Hvilke og for hvad?
Markedsføring og pressetræning for landsbypiloter – 25. februar 2014 – Jeanette Lund Kommunikation –

7 Hvorfor vil I gerne i pressen? Synlighed Tilflyttere Arbejdspladser
Hvorfor i pressen? Hvorfor vil I gerne i pressen? Synlighed Tilflyttere Arbejdspladser Turister ….? Markedsføring og pressetræning for landsbypiloter – 25. februar 2014 – Jeanette Lund Kommunikation –

8 Find det unikke Det der adskiller jer Ikke kan kopieres
Hvad er jeres stedbundne potentiale? Find det unikke Det der adskiller jer Ikke kan kopieres Hvilke fyrtårne har I? Hvilke kan udvikles? Skab en fortælling! Markedsføring og pressetræning for landsbypiloter – 25. februar 2014 – Jeanette Lund Kommunikation –

9 Vælg en målgruppe - så præcis som muligt
Surfere Den kreative klasse Ældre Børnefamilier Fuglekiggere Øvelse: Hvad er jeres stedbundne potentiale? og hvem kan I tiltrække til det – altså; hvem er jeres målgruppe? Markedsføring og pressetræning for landsbypiloter – 25. februar 2014 – Jeanette Lund Kommunikation –

10 Eksempel - Klitmøller Fra et slumrende fiskerleje Til hovedstaden i ”Cold Hawaii” gennem masterplan: Surfing som bosætning og uddannelse: HF Cold Hawaii Markedsføring og pressetræning for landsbypiloter – 25. februar 2014 – Jeanette Lund Kommunikation –

11 Eksempel – Vestervig – Årets Landsby 2013
Fælles mål og plan: væk med dårlige huse! - Eget byfornyelsesselskab 12 huse nedrevet Ny børnehave Tilbygning i hallen Åben by arrangement Satser på presseomtale Markedsføring og pressetræning for landsbypiloter – 25. februar 2014 – Jeanette Lund Kommunikation –

12 Pressecoaching for landsbyer – 8
Pressecoaching for landsbyer – 8. november 2011 – Jeanette Lund Kommunikation –

13 Eksempel – Vestervig Markedsføring og pressetræning for landsbypiloter – 25. februar 2014 – Jeanette Lund Kommunikation –

14 Eksempel – Branding Fur
Tilflytterundersøgelse: personlig kontakt og god oplevelse Brandingprojekt: Furs særkender skulle brandes Erfaringer: masser af presseomtale, de stedbundne kvaliteter skal bringes i spil sammen med de lokale, det er borgerne der skal synliggøre herligheds-værdierne Markedsføring og pressetræning for landsbypiloter – 25. februar 2014 – Jeanette Lund Kommunikation –

15 Kold og varm markedsføring i en landsby Kold Folder Plakater
Hjemmeside Film Udstillinger Annoncer Reklamer Logo og slogan Presse Varm Glade beboere: ambassadører Mentorkorps Det personlige møde Mund til mund (fortællingen) Åbent hus/Events Beta-beboere Efterløn, sygehuse der lukker, skoler der lukker, valg, ny lovgivning der ændrer livet på landet Markedsføring og pressetræning for landsbypiloter – 25. februar 2014 – Jeanette Lund Kommunikation –

16 Nedsæt markedsføringsudvalg Udnævn presseansvarlig,
Organisér jer Nedsæt markedsføringsudvalg Udnævn presseansvarlig, hjemmesideansvarlig osv. Find dem der kan/vil – sørg for at uddanne dem Sæt jer mål: Eksempel: ”Vi vil i pressen hver 3. uge” Evaluér på det I gør – hvad virker?
 Markedsføring og pressetræning for landsbypiloter – 25. februar 2014 – Jeanette Lund Kommunikation –

17 Lokale medier og ugeaviser Landsdækkende medier Fagblade
Valg af medier Lokale medier og ugeaviser Landsdækkende medier Fagblade Sociale medier Øvelse: Lav en liste over relevante medier for din landsby Markedsføring og pressetræning for landsbypiloter – 25. februar 2014 – Jeanette Lund Kommunikation –

18 A – Aktualitet V – Væsentlighed I – Identifikation S – Sensation
Nyhedskriterierne A – Aktualitet V – Væsentlighed I – Identifikation S – Sensation K – Konflikt (huskeregel: AVIS-K) Markedsføring og pressetræning for landsbypiloter – 25. februar 2014 – Jeanette Lund Kommunikation –

19 Aktualitet Hvad er aktuelt lige nu? Debatter Årets gang Arrangementer
Lokale spørgsmål .... Markedsføring og pressetræning for landsbypiloter – 25. februar 2014 – Jeanette Lund Kommunikation –

20 Har historien betydning for andre? Ændrer det noget for læseren?
Væsentlighed Har historien betydning for andre? Ændrer det noget for læseren? Har det betydning for mange eller få? Hvilke konsekvenser har det? Markedsføring og pressetræning for landsbypiloter – 25. februar 2014 – Jeanette Lund Kommunikation –

21 Hvad har din historie med læseren at gøre?
Identifikation Hvad har din historie med læseren at gøre? Kan læseren se sig selv i historien? ”Det kunne ske for mig” ”Godt det ikke er mig” ”Gid det var mig” Lokale cases breder de landsdækkende historier ud Markedsføring og pressetræning for landsbypiloter – 25. februar 2014 – Jeanette Lund Kommunikation –

22 Det utrolige, der ikke kan ske Det overraskende Det anderledes
Sensation Det helt usædvanlige Det utrolige, der ikke kan ske Det overraskende Det anderledes Markedsføring og pressetræning for landsbypiloter – 25. februar 2014 – Jeanette Lund Kommunikation –

23 En konflikt er pr. definition altid interessant
Er der én der helst ikke vil have historien bliver bragt? Uenigheder, en anden holdning Markedsføring og pressetræning for landsbypiloter – 25. februar 2014 – Jeanette Lund Kommunikation –

24 Find en god historie, du gerne vil have i pressen
Øvelse Find en god historie, du gerne vil have i pressen Snak med din sidemand om hvilke AVIS(K) kriterier den opfylder Fem minutter hver A – Aktualitet V – Væsentlighed I – Identifikation S – Sensation K – Konflikt Markedsføring og pressetræning for landsbypiloter – 25. februar 2014 – Jeanette Lund Kommunikation –

25 Hav respekt for pressens arbejdsvilkår Vær hurtig Invitér i god tid
Sig hvornår I kan vende tilbage Gå ikke i forsvar, men vær behjælpelig Sig aldrig ”ingen kommentar” Noter dig de dygtige journalister Markedsføring og pressetræning for landsbypiloter – 25. februar 2014 – Jeanette Lund Kommunikation –

26 Den gode pressemeddelelse Max. én side
Fortæl det vigtigste først/dit budskab Besvar: hvem, hvad, hvor, hvornår, hvorfor i det første afsnit Herefter uddyber du Slut af med relevante links og kontaktperson (som kan træffes) Markedsføring og pressetræning for landsbypiloter – 25. februar 2014 – Jeanette Lund Kommunikation –

27 Øvelse: Skriv en pressemeddelelse
Vælg en god historie fra din landsby, som ikke er fortalt Diskutér budskab og medie med din sidemand Skriv en overskrift og indledning på pressemeddelelsen (og mere, hvis du kan nå det) Markedsføring og pressetræning for landsbypiloter – 25. februar 2014 – Jeanette Lund Kommunikation –

28 Tak for i aften! Facebook/landsbypiloterne Facebook/jeanettelundkommunikation www.jeanettelund.dk
Markedsføring og pressetræning for landsbypiloter – 25. februar 2014 – Jeanette Lund Kommunikation –


Download ppt "”Markedsføring og pressetræning”"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google