Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kvikkursus i start af Biblioteksklubber Signe Amalie Svenningsen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kvikkursus i start af Biblioteksklubber Signe Amalie Svenningsen"— Præsentationens transcript:

1 Kvikkursus i start af Biblioteksklubber Signe Amalie Svenningsen side@hillerod.dk

2 So ein ding muss ich auch haben.

3 Strategi Hvad ønsker biblioteket at få ud af en klub? - markedsføring, arrangementsreklame, ambassadører, virksomhedsplan, nye brugere, personliggørelse af biblioteket. Formål Hvad kan borgerne få ud af en klub? - oplysning, samvær, ansvar og rabatter. Ledelse og projektledere/tovholdere. Brug tid på dette. Hillerød: Arrangementsreklame, rabatter, ambassadører og virksomhedsplan.

4 Hvem er klubbens målgruppe? Voksne, unge, familier, eksisterende brugere og/eller nye brugere Hvordan får man fat i dem? Markedsføringsplan Koncept (gratis, Club Lorry, tværkulturelt samarbejde) Ledelse og projektledere. Brug tid på dette. Hillerød: Voksne, eksisterende brugere og Club Lorry koncept.

5 Projektledere/tovholdere Hvem, tid, skemalægning og økonomi. Planlægning Koncept design, personliggørelse, medlemskort, mail, medlemsoptegnelse, kontaktmail, hvervefolder, velkomstfolder, regler, lav en formålsbeskrivelse, planlæg evaluering. Gennemgang af forløb fra start til medlem. (Forestil dig du er et kommende medlem) Projektledere. Brug tid på dette. Hillerød: 2 personer, ca. 6 timer om ugen og tydeligt design.

6 Samarbejdspartnere Hvem og hvorfor? Ud af huset og sælge, kommercielle partnere, kulturaktører og/eller kommunale partnere. Strategi Opsæt delmål, pleje af samarbejdspartnere og interne retningslinjer. Ledelse og projektledere. Brug tid på dette. Hillerød: Kommercielle, kulturelle og kommunale partnere, og 300 medlemmer på 3 måneder.

7

8 Salg og benarbejde - ud af huset. Salgstips og forberedelse -Sælg biblioteket, vend tilbage, vær 2 personer og skift rolle. Stå fast på koncept, lær af jeres afslag, brug humor og forståelse for deres betænkeligheder, tal om deres fordele. Vær personlig. Brug eksisterende kontakter. Brug formålsbeskrivelse/virksomhedsplan til at hjælpe jer. Projektledere. Brug tid i starten på dette. Forbered jer og kast jer ud i det. Hillerød: Boghandler, luksusvarer, museum og foreninger.

9 Intern start Orientering – sælg ideen, fordeling af roller, skema og tid. Ekstern start Markedsføring, kontakt til presse, fordeling af foldere, sociale medier, arrangement/begivenhed, arrangementsfolder. Projektledere. Fuld fokus i 1 måned. Hillerød: Fredagsorientering, alle uddeler foldere, kage ved 100 medlemmer.

10 Udvikling og vedligeholdelse af klubben Arrangementer for medlemmer, nye samarbejdspartnere, ideudvikling med personale, forventningsafstemning med ledelse. Besøg samarbejdspartnere. Tjek virksomhedsplanen igen. Ny/bredere målgruppe? Kontakt til medlemmerne, frivillige, hvervekampagner og medlemspleje. Ledelse og projektledere. Skemalæg tiden. Hillerød: Personlig kontakt til medlemmerne, små kampagner, brainstorm over kaffe. Mange kopper kaffe.

11 Evaluér Notér succes og fiaskoer hele tiden. Lær af fejl. Evaluering Succeskriterier, plan for afslutning, overdragelse af klubben eller ændring af koncept. Ledelse og projektledere. Evaluer efter ½ år og 1 år. Hillerød: Ca. 50.000 kr. brugt efter ca. 2 år. Udvider til børnefamilier, Udfaser kommercielle virksomheder, 2200 medlemmer og udsolgte arrangementer.

12


Download ppt "Kvikkursus i start af Biblioteksklubber Signe Amalie Svenningsen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google