Et samarbejde mellem DTU, EA Sj. og EUC Nordvestsjælland 14-09-2014 Projektleder Lene Smith, EUC Nordvestsjælland1.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Et metodeudviklingsprojekt i UU DANMARK UU Vestsjælland
Advertisements

Verden ind i undervisningen KEA, den 8. januar 2014.
Eventudvikling i Rebild Kommune
Praksisrettet uddannelse - på tværs af delprojekter Imodus – midtvejskonference – 20/ Henrik Hersom • Institut for Psykologi og Uddannelsesforskning.
Randers Kommune Borgermøde om infrastruktur. 2 Randers Kommune - Borgermøde om infrastruktur - 2 Dagsorden • Velkomst v/ Mogens Nyholm (B) • Præsentation.
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Innovation - viden i spilved Kirsten Lauta og Dorte Fensteen
Program – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? – 11.00: Innovation.
Fastholdelsesstrategier på EUC Syd Udfordringen  95 % af en ungdomsårgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse.  Det er nødvendigt at vi alle i fællesskab.
Unge på tværs flasher København, 31. marts Når uddannelsespålæg bliver et godt tilbud Uddannelsesstart - Til dig, der er på vej i en erhvervsuddannelse.
1. november 2007 Carl P. Knudsen
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
S AMMEN KAN VI MERE – N Y BROBYGNING TIL ERHVERVSUDDANNELSE OG ERHVERVSLIV UU Vestsjælland v. Helle Jacobsen Overordnet fokus: Implementering af brugbare.
Det udvidede klasserum
Projektbeskrivelse 10. Marts 2006 Carl P. Knudsen.
Talentvejen, hvad? Før start på ungdomsuddannelsen – prioritere brobygning og introforløb endnu højere. Styrket samarbejde med UU og folkeskole. Undervejs.
Visionen for ingeniøruddannelserne - erhvervslivets behov
Statens Museum for Kunst Præsentation på AUTO seminar d Helene Brøndholt Nielsen, SMK digital Louise Bugge Jacobsen, u.l.k.
Science i Mariagerfjord Kommune  Grundlæggende kompetencer. Dansk, matematik, engelsk.  Kreativitet, innovation, problemløsning og samarbejde.  Naturfaglige.
Kort statusopgørelse til styregruppen Efterår 2013 Projekttitel: Innovation i 1. linje – Praksisnær Lederuddannelse Navn på institution: VEU Center Øst.
Efterår 2010 Fra viden til værdi GENNEM FORETAGSOMHED & HANDLEKRAFT.
’Afklaring om valg af erhvervsuddannelse via frivillig brobygning’
ScienceLab -Et naturfagligt samarbejde i Faaborg-Midtfyn Kommune.
Tillykke, du er et talent!
Øget overgangsfrekvens til de videregående uddannelser
Fællesskaber fastholdelse og personlig udvikling
Styrelsen for International Uddannelse Susanne Suhr Andersen, Markedsføringsenheden Politiske Initiativer, konferencer, mv Sørup Herregård, 18. marts 2010.
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Deltager- og problemorientering i Kriminalforsorgen Workshop periode 2.
Uddannelsesudvikling – det handler om både organisation og didaktik
SAPA netværksmøde den 10. juni 2014
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Bekymringsmærker og kontaktvejleder.
IMODUS konference Campus Roskilde 20. Marts Lene Smith, EUC Norvestsjælland1.
SamfundsCup TIDSPUNKTPROGRAM Indtjekning og velkomst samt kort præsentation af SamfundsCup, årshjul og årets tema ved projektledere.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Til etablering af science klubber Materialet kan give: Inspiration til opstart af science klub Indblik i andres erfaringer Bud på, hvilke overvejelser.
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
Fælleskommunal arbejdsgruppe nedsat af UUVs styregruppe 4 møder i alt = beskrivelse af indhold og forslag til organisation UUVs styregruppe tager den endelige.
Arbejdsopgaver for Idrætsrådet Forslag fra udviklingsgruppen 2009.
Fronthouse workshop 8: Derfor skaber forsøgsprojekter fremtidssikrede renoveringer NCC. 16. Juni 2011 Søren Terkildsen, Ph.d-studerende, BYG:DTU.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
Projekt It for alle Projektets deltagere: Hanne Bjørn, Roskilde Bibliotekerne Susanne Kierkegaard, Roskilde Bibliotekerne Kirsten Syska, Roskilde Bibliotekerne.
TALENTUDVIKLING I GYMNASIET MATEMATIK-ØKONOMI-SAMFUNDSFAG  Hvad er talent?  Metoder  Organisation og motivation  Konkrete eksempler  Hvad er talent?
Lokale uddannelsesudvalg Uddannelsesinstitutionens redskab i arbejdet med kvalitetssikring.
Skanderborg-Odder Center for Uddannelse.  Baggrund for at søge Hold Fast midler  Hold Fast – introduktion  Hold Fast – introduktion: elevkommentarer.
Velkommen til 8. klasses forældre Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Janne Matthiassen Tlf:
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
 Learning happens away from your desk!  Succeed and fail!  Start small!  ”Opportunities is missed by most people because it is dressed in overalls.
IKT omstilling af undervisningsinstitutioner Forskning og udvikling på AAU V. Tom Nyvang
Klubledermøde - Syd 1. Juni Motion & Foreningsliv … 4 fokusområder i 2015 Klubudviklingsprojektet bliver en success Fastholdelse af unge I overgangen.
Præsentation af Akademiuddannelsen i Løn- og personaleadministration
Præsentation af resultaterne fra workshop 1 1. Workshop 1- hvad gjorde vi? Spor: Unge, uddannelse og beskæftigelse Tema 1 - Forebyggelse og sammenhæng.
Tværfagligt ungeteam i et uddannelsesmiljø  Baggrund/Hvorfor  Vision  Hvordan  Gør det en forskel? Bornholms Regionskommune Allan.
Hvad gør vi sammen, når vi kommer hjem? DET FÆLLES BEDSTE – Næste-skridt-workshops søndag d. 24. april kl. 10 – 14 for dit lokalområde. Forslag til facilitering.
Kontanthjælpsreformens betydning -i forhold til arbejdet med de unge Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland Jørgen Dan Pedersen centerleder.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Hvordan er den gode virksomhedsservice i centrum i Beskæftigelsesindsatsen? v/ Kontorchef Kirsten Thomsen,
I mentor ordningen på elevmentor.dk
Projekt X – Udvikling af undervisning i et krydsfelt
Velkommen til Round Table
Regionsprojekt på Campus Køge
Pædagogiske intentioner ved inspirationsforløb i erhvervsøkonomi
i VIA University College og University College Nordjylland
Velkommen til IMODUS midtvejskonference
Velkommen til dialogmøde Region Sjælland og Region Hovedstaden
Praktikken i it-uddannelserne
Præsentationens transcript:

Et samarbejde mellem DTU, EA Sj. og EUC Nordvestsjælland Projektleder Lene Smith, EUC Nordvestsjælland1

 Uddannelsesniveauet er generelt lavere end landsgennemsnittet, særligt i yderkanterne  Fastholdelse unge i uddannelse på samtlige uddannelsesniveauer  Rekruttering af drenge og mænd på samtlige uddannelsesniveauer Projektleder Lene Smith, EUC Nordvestsjælland2

 Formålet var at øge overgangen fra EUD til KVU ved fx ◦ Skabe en brobygningsmodel, der understøtter de 3 problemstillinger og bidrager til at løse disse  Opdeling i to delprojekter ◦ Innovation ◦ Bygning Projektleder Lene Smith, EUC Nordvestsjælland3

 Ingeniørhøjskolen (nu DTU) deltog med ingeniørstuderende fra Stærkstrøm  Erhvervsakademi Sjælland deltog med studerende fra Autoteknolog og Procesteknolog  EUC Nordvestsjælland deltog med elever fra Elektrikeruddannelsen Projektleder Lene Smith, EUC Nordvestsjælland4

 Forskellige deltagerforudsætninger  Forskellige fagligheder  Forskellige læse – studieplaner  Forskellige videreuddannelsesmuligheder Innovationstemaet blev løsningen Projektleder Lene Smith, EUC Nordvestsjælland5

 Afholdelse af internat camp på Science Center i Sorø ◦ Forkromet udgave over to dage  Afholdelse af dag camp på EUC Nordvestsjælland ◦ Tilpasset udgave over én dag Projektleder Lene Smith, EUC Nordvestsjælland6

 Elever / studerende inddeles i grupper på tværs af uddannelserne  Procesagenter styrer deltagerne gennem processen  Lokale virksomheder medvirker med autentiske case  Kåring af bedste forslag Projektleder Lene Smith, EUC Nordvestsjælland7

 Deltagerne i campen kunne bidrage med forskellige fagligheder  Det lykkedes at have idéen (erhvervs – og praksisrelevans) i centrum fra såvel lærere, arrangører og procesagenter  Praksisnærheden blev modtaget positivt af eleverne – (ikke skoleagtigt)  Stor koncentration og arbejdsdisciplin Projektleder Lene Smith, EUC Nordvestsjælland8

 Det strategiske niveau vil gerne medvirke i projektet  Bemanding - Udskiftning af medvirkende lærere og uddannelser  Læse – og studieplaner  Undervisernes interesser og muligheder  De studerendes / elevers interesser og motivation ◦ Whats is in it for me Projektleder Lene Smith, EUC Nordvestsjælland9

 Brobygningsforståelser  Kan workshoppen bidrage med nye ideer til brobygning på tværs af institutioner  Kan workshoppen bidrage med idéer / tanker til hvordan man kan overkomme de barrierer som projektet mødte ◦ Læse- studieplaner, deltagerforudsætninger mv Projektleder Lene Smith, EUC Nordvestsjælland10