1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kandidaten i klinisk praksis
Advertisements

Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Fra regulering til engagement i arbejdsmiljøet
Forslag til Strategi for sygeplejens bidrag til udvikling og forskning ved de somatiske sygehuse i Vejle Amt År
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
Erfaringer fra Danmark efter 15 år
Klinisk sygeplejespecialist med en ph.d. i bagagen
Regionale kronikerprojekter. Regionale Kronikerprojekter Kort præsentation af tværgående projekter, der involverer deltagere fra kommuner og sygehuse.
Vision Borgere med hjerte- og lungesygdom får den bedst fysioterapeutiske behandling.
Patientforløbet blødende ulcus Implementering set i et fagligt, organisatorisk og patientoplevet perspektiv Dorthe Oxholm Klinisk sygeplejespecialist.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Læringsrum for implementering af akkrediteringsstandarder
Organisatorisk brugerinddragelse
Vi kjhh Samspil mellem forskning og praksis? Hvordan? Problematiseren og stillen spørgsmål, hvor ikke jeg har alle svarene! Ved sygeplejeforsker ansat.
CUPP konference Roskilde 9. november 2010 Sundhedsuddannelserne Campus Næstved.
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Lis Suhr Klinisk lektor
Susan Munch Simonsen Uddannelsesansvarlig sygeplejerske, MdE
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Kompetent til at støtte livet med kræft
Tværfaglig regional workshop Tidlig opsporing af kritisk sygdom
Projektorganisering – hvordan og hvorfor? Hvad har vi lært?
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
Hvordan ser det ud i dag?.
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
BrittL Lind Myrup, UKK, nefrologisk afdeling Sygeplejesymposiet 2010 Nefrologisk efteruddannelse – et regionalt samarbejde Hvordan ser vi et udbytte i.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Patientuddannelse - sundhedspædagogik i højsædet Udviklingschef Dorte Jeppesen og Underviser i sundhedspædagogik Helle Schnor.
Omrejsende ledere - Svendborg Kommunes interne konsulentkorps.
Evidens og accelereret patientforløb
Anne-Mette Sørensen, Allerød Kommune
Certificeret arbejdsmiljøledelse i et læringsperspektiv Cerva Lise Granerud, juni 2010 Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Velkommen til valgfaget: ”Kliniske retningslinjer – kvalitetsudvikling herunder implementering, sundhedsinformatik og evidens Udarbejdet af Lea D. Nielsen,
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 1 Arbejdsform og indhold Seminar 1 - Præsentation af principperne.
til implementering af retningslinjer i almen praksis
Status for arbejdet med KVIK Tal og fakta Hvad viser evalueringen af KVIK projektet og hvad siger I selv om arbejdet med KVIK? Hvad kan vi så lære af det?
Uddannelsespolitik set i et kommunalt perspektiv
Strategisk og systematisk kompetenceudvikling
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Uddannelsesrådet byder Velkommen Konference 26. maj 2010 Charlotte Simonÿ.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Inklusion og inkluderende processer
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
Bg · Udvikling af MUS 2. Netværksmøde 3. Sept
Kompetencerejsen Program informationsmødet 14. maj Velkomst ved Henrik Hjortdal, SCKK Hvad karakteriserer et godt forskningsmiljø?
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
Netværksledelse i den offentlige opgaveløsning
Evaluering som et ledelsesredskab Doku:SEN. Hvorfor og hvordan? Udarbejdet af Toke Knudsmark, Varde Ungdomsskole.
Aktuel forskning om fremmende og hæmmende faktorer i forbindelse med implementeringen af evidensbaseret praksis Temamøde Implementering af ergoterapeutiske.
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Udsatte børn i dagtilbud Hvad ved vi, hvad gør vi - og hvordan kan kvalitet fremmes? Oplæg på FOA Landskonference,
Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Vidensbaseret praksis i botilbud
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Sundhedspraksis - At blive bevidst om transfer
Mette Rosendal Darmer, Centerchefsygeplejerske
VIS 2012 – Videndeling Inden for Sygepleje
Præsentationens transcript:

1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference 16. september 2011 Marianne Tewes og Preben Ulrich Pedersen

2 Marianne Tewes, Hjertecentret Hjertecentret, Rigshospitalet Modtager patienter med hjerte- og lungesygdomme til højt specialiseret behandling og pleje Organiseret med en centerledelse og 3 klinikker Der er 201 senge og 31 intensivsenge Hjertecentret har ca. 850 fuldtidsstillinger, heraf 433 sygeplejersker 3 oversygeplejersker og en centerchefsygeplejerske 15 afdelingssygeplejersker 14 kliniske sygeplejespecialister Kardiologisk klinik Thoraxkirurgisk klinik Thoraxanæstesi- ologisk klinik Centerledelse

3 Marianne Tewes, Hjertecentret Agenda Baggrunden for eget uddannelses- og træningsforløb for erfarne sygeplejersker Interventionen – Uddannelses- og træningsforløbets opbygning, rammer og indhold Pædagogiske overvejelser Ledelsesmæssige overvejelser v/Marianne Tewes Teoretisk ramme for den kliniske indsats Evaluering af indsatsen: - metode - resultater v/Preben U. Pedersen Langtidseffekt af uddannelses- og træningsforløbet v/Marianne Tewes

4 Marianne Tewes, Hjertecentret Baggrund Der blev brugt mange ressourcer på uddannelse Forskning viste, at uddannelse ofte ikke fører til de ønskede ændringer i klinisk praksis Hjertecentret havde behov for, at sygeplejerskerne udviklede nye kompetencer - På den baggrund hentede vi inspiration i litteraturen til en anderledes måde at gøre det på!

5 Marianne Tewes, Hjertecentret Uddannelses- og træningsforløb for erfarne sygeplejersker siden 2001 Gennemføres ca. hver 1½ år med deltagere Bygger på en antagelse om, at når vi styrker syge-plejerskens: - analytiske kompetencer til at identificere kliniske problem-stillinger, indhente dokumenteret viden, kritisk vurdere, anvende og formidle denne viden i klinisk praksis - kompetencer til at anvende teori og begreber som afsæt for organisering og implementering af det kliniske projekt så fører det til forbedret pleje og behandling!

6 Marianne Tewes, Hjertecentret Evalueringsudfordringer Sygeplejerskerne arbejder med individuelle kliniske afsnitsproblemer - det kræver stort set up med forskellige metoder

7 Marianne Tewes, Hjertecentret Ernæringsområdet blev indsatsområde i 2005 Tværsnitsstudie Journal audit Konklusion: Behov for fælles strategisk indsats på centerplan med implementering af en ny klinisk retningslinje Beslutning: Etablere en struktur med en oversygeplejerske og en klinisk sygeplejespecialist som ansvarlige for ernæringsområdet Uddannelses- og træningsforløbet i 2005 skulle målrettes ernæringsområdet Gennemføre det som interventionsstudie

8 Marianne Tewes, Hjertecentret Uddannelsens opbygning og ramme I alt 144 timer til: undervisningsdage, vejledning, forberedelse, gennem- førelse af projektet med udarbejdelse af projekt- beskrivelse, implementeringsplan, poster & formidling - heraf 4 undervisningsmoduler af 3-4 dage á 6 timer Deltagere: sygeplejersker med særligt ansvar for ernæring Undervisere/ Vejledere: Ph.D.- og kandidatniveau klinisk del - fokus på pleje og behandling To spor pædagogisk del - fokus på ’implementering’ af projektet

9 Marianne Tewes, Hjertecentret Undervisningens indhold Klinisk Klinisk ernæring – identifikation af problemstillinger Motivation – aktiv inddragelse af patienter Litteratursøgning Pædagogisk Teori om læring og læremåder Kulturteori Forandringsteorier Projektmetoden Implementeringsplan Projektledelse – herunder hvordan implementeringsopgaven kan organiseres Formidling Udarbejdelse af poster Præsentation af projektet i auditorium

10 Marianne Tewes, Hjertecentret Pædagogisk tilgang Læring som en kognitiv proces Forstyrrelser er nødvendige for, at der kan ske læring Læring sker gennem aktiv involvering af dem, der skal lære Forskellige læremåder i dynamisk vekselvirkning - brug for begreber til at reflektere med og til at se nye måder at gøre tingene på - brug for at gøre – afprøve og øve i at anvende den nye viden i praksis Når arbejdsprocesser anvendes som læreprocesser, fører det til kompetenceudvikling Kolb 1984, Jarvis1994, Andersen 1999, Bottup 1994,2002

11 Marianne Tewes, Hjertecentret Ledelsesmæssigt perspektiv på forandring Antagelse: Uddannelse og træning kan skabe vedvarende ændringer, -når der er en kobling mellem det kliniske og det pædagogiske område i samspil med organisationen. Det kan illustreres i en model..

12 Marianne Tewes, Hjertecentret Kobling mellem det kliniske og pædagogiske i samspil med organisationen Faglige visioner og strategier Ledelse, der viser retning og skaber muligheder Klinisk sygeplejespecialist Vejleder Støtte implementering og kompetenceudvikling Sygeplejerske med særligt ansvar Klinisk projekt Implementering Afdelingssygeplejerske Lede udvikling og implementering Skabe rammer Støtte kompetenceudvikling Undervisning og vejledning i at vejlede Undervisning og vejledning i at drive udviklings- processer Uddannelses- & træningsforløb

13 Marianne Tewes, Hjertecentret Virker det så..?