Workshop 1 d. 9/9 2014 Humaniora Gry Sandholm Jensen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Progression i de større skriftlige opgaver:
Advertisements

Det Internationale Område Studieområde 3/
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
V. Kristoffer Brix Larsen, Phillip Dimsits, Tom Weinreich
(I bedes sætte jer gruppevis) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Skabelon til strategisk plan
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
V ORES A GENDA  Os og vores speciale  Godt ved specialeprocessen  Knapt så godt ved specialeprocessen  Vejledning  Grupper  Gode råd.
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
(almene målsætninger)
Studieretningsprojekt
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Analyse af praksis.
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Holmen 21. Juni 2005 Action Learning Videnskalas Bo Tovby Jørgensen & Lise Rosendal Østergaard
Almen sTudieforberedelse - AT
Lene Tortzen Bager og Tine Wirenfeldt Jensen
Vt-9 kursus program 2. møde
Implikationer, resultater og validitet Situationelle Metoder, F2012 Brit Ross Winthereik 8/24/20141.
Agenda  Erfaringer med kvalitative interviews og deltagerobservation ifbm studier af teknologier for ældre (med reference til teksterne), v. Peter Lutz.
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Teori og metode Stine Heger, cand. mag
Synopsis VIP3/2012.
Grundkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand.mag.
Lynkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand. mag
Grundkursus i problemformulering Stine Heger, cand. mag
Grundkursus i analyse Stine Heger, cand.mag.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
OM METODER Sund fornuft gange to Klaus Frovin Jørgensen.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 3. SEPTEMBER 2014 MARIE KJÆRGAARD AARHUS UNIVERSITET AU WORKSHOP ATU, SEP
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Generel introduktion til EC
Kom godt fra start med masterprojektrapporten
Introduktion til opgaveskrivning
Akademisk arbejde.
Informationsformidling Brian Kjær Andreasen Hovedaktivitet 4. [ Viborg]
Problemorienteret projektarbejde
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Skriftlighed er bundet til arbejdet med: Genrer Formidling Læsning
1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
DUN-konferencen 2008, Hanne Nexø Jensen, IFS, 20. juni 2008 Dias 1 BA-projekt intro, 26. nov v/ HNJInstitut for StatskundskabInstitut for Statskundskab.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Henriette Lungholt Uge Akademisk skrivning - Opgaven som et argument.
Afleveres senest mandag den 3. maj, kl til Mikael via mail.
Delphi-evaluering og Green Field Evaluering af event Som start på Green Field.
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
Linda Greve Center for Undervisningsudvikling
NANNA JOHANNE AUDE AARHUS UNIVERSITET AKADEMISK ARBEJDE NANNA JOHANNE AUDE 8. SEPTEMBER 2015 AKADEMISK ARBEJDE.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light Tilpas dit navn og titel ved at tilgå Diasmaster under Vis i topmenuen SEPTEMBER 2015 ANNA BAGER-ELSBORG.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Educational Battle seminar. Vejledning til PP Alle blå PP er skjult for deltagere. Anvendes som huskesedler af facilitator.
Den faglige opgave Mini-srp. Hvad er mini-srp? Formålet med mini-SRP er at træne det at skrive en tværfaglig, argumenterende opgave. Der er i dette.
SRO SKRIV!.
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Instruktion til mødeledere
SSO - Større skriftlig opgave
Eksamen på B-niveau Af Signe Elise Bro, formand for Religionslærerforeningen og medlem af ministeriets læreplansudvalg.
PROBLEMFORMULERING | SYNOPSIS | METODEAFSNIT
SRO 2018 hHx.
AT1 PROBLEMFORMULERING | problemstillinger FAGLIGE METODER
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Præsentationens transcript:

Workshop 1 d. 9/ Humaniora Gry Sandholm Jensen

Præsentation Cand.mag. I litteraturhistorie og dramaturgi Arbejder med akademisk genre, skriveprocesser og peer feedback Tværfaglige kurser i akademisk skrivning Workshops, opgavevejledning og udvikling af undervisningsmaterialer 2

Program workshop Akademisk arbejdsproces og faglige problemer Idegenerering Videreudvikling af egne ideer frem mod problemformuleringer Pentagonmodellen Udkast til tekst om jeres egne undersøgelsesideer 3

Den akademiske undersøgelsesproces Arbejdet foregår ikke lineært Processen kan ikke styres fuldstændig Der vil løbende opstå nye erkendelser Ideudvikling og skrivning foregår ofte i samspil med andre 4

Ikke sådan …Men sådan … 5

Practical problem vs research problem (efter Booth, Colomb & Williams: The Craft of Research) Praktisk problem: Udspringer af omstændigheder i verden. Løsningen er en ændring af noget i verden. Videnskabeligt problem: Udspringer af manglende viden eller forståelse. Løsningen er en bedre forståelse af verden. 6

Jeres bidrag til faget ”Små sten til videnskabens store hus” 7

Nonstopskrivning Skriv i et på forhånd fastsat tidsrum Skriv hele tiden (gentag evt. en sætning eller skriv overskriften igen og igen) Undgå at være kritisk – ret ikke undervejs Bearbejd teksten efterfølgende Husk at nonstopskrivning i udgangspunktet kun er til eget brug. 8

Problemformuleringens funktioner En hjælp i vejledningen Hjælp til litteratursøgningen Styrepind for dispositionen (afgør, hvad der skal med i hvilken rækkefølge) Gør det nemmere at skrive en konklusion Gør det tydeligt for dig selv og læseren, hvad opgaven vil gøre og hvorfor og hvordan. 9

3 typer af problemformuleringer Hvad – beskrivelse: Beskrivende, undersøgende, problemidentificerende, diagnosticerende, klassificerende. Hvorfor – forståelse: Forklarende, forstående, fortolkende. Hvordan – løsning (vurdering, diskussion): Problemløsende, normativ, handlingsanvisende, vurderende. 10

Gode råd til PF Formuler spørgsmålet åbent. Lav PF så konkret, som muligt. Problemformuler højt ift. Blooms taksonomi. Udfyld videnshul. Skriv PF kort og tydeligt markeret i teksten. 11

Opgavens pentagon Problemformulering Fremgangs- Formål måde Teori/metode Empiri Analyse 12