Region H/ PH Metropol Sussi Lauridsen Tekstside Underrubrik i fed tekst. For regular brødtekst klik på "forøge / mindske listeniveau" Velkommen! 25. november.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Videnledelse som facilitering af menneskers samblomstring
Advertisements

Rundt om modstand mod læring – hvordan motiverer man?
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Forskning i og med praksis
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Modul 1 - Processer.
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Ledelse i Praksis – 4. aften
Recovery gennem lokalsamfundsdeltagelse
Vejen går til Årets julemesse Klik med musen for at skifte billede.
Afsluttende konference
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Velkommen til dag 3 omsorg for personer med demens
Hjerneskadecentret Bomi
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Modul 5 Videndeling, visitering og virksomheder. Kvalificeringsforløbets opbygning Modul 1.Udfordringen og kendskab til hinanden Modul 2.Praktisk viden.
Klasseledelse Lene Heckmann.
FORSIDE FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FAGLIGHED I EN OMSKIFTELIG HVERDAG.
Visioner for udvikling af brugen af it i laboratoriespecialerne Nu i et nyt perspektiv…! 1 Dansk Selskab for Klinisk Biokemi ∙ Middelfart ∙
Almen praksis rolle i det nære sundhedsvæsen
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
Vejledningsforløb med læringskontrakt
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Forbrugsgenetik - Etiske aspekter Mickey Gjerris Lektor, Ph.d. Medlem af Det Etiske Råd.
Siddestilling og CP-børn
Kliniske retningslinjer!
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Geriatri med fokus på funktionsevne
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 3. SEPTEMBER 2014 MARIE KJÆRGAARD AARHUS UNIVERSITET AU WORKSHOP ATU, SEP
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Birgitte Ravn Olesen, phd
Hvordan griber vi det an? En stor del af de ambulante patienter vil have behov for støtte til at være aktive i hverdagen.
Introduktion til 6. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Workshop: Brobygning og integration på praksis og metodeniveau Marianne Melau, tidligere leder af OPUS; ph.d.stud., Psykiatrisk Center København.
Ledelse af frivillige Økumenisk efterårsmøde – 5. november 2011.
Recovery - At komme sig Aulum d. 10. oktober 2010
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Velkommen til 2. undervisningsgang Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Skift af farvetema: 1.Vælg ’Design’ i PowerPoint menubjælken 2.Vælg ’Farver’ 3.Vælg ’farveskema’ SKI_GRØN eller SKI_BLÅ Indsæt nyt billede i format H 17,3.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
KREDS MIDT TRÆF VELKOMMEN 1. INDHOLDSSIDE MED PUNKTOPSTILLING Tekst med Punktopstilling PUNKTOPSTILLING For at skifte til Underoverskrift i Fed tekst.
Læreren som læringsleder
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Tak for invitationen Helle Merete Nordentoft, Århus Universitet Birgitte Ravn Olesen, Roskilde Universitet.
Kommunikation - når tværfagligt samarbejde skal lykkes.
Årsmøde 27. april Dagkirurgi og hjemmepleje v/ sundhedschef Annemarie S. Zacho-Broe Aarhus Kommune.
Netværksledelse i den offentlige opgaveløsning
Flemming Riishøj Adjunkt Institut for Ledelse & Forvaltning
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 23. AUGUST 2016ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU ELEVAKTIVERENDE UNDERVISNING ‘ACTIVE.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
Forebyggelse og rehabilitering
Præsentationens transcript:

Region H/ PH Metropol Sussi Lauridsen Tekstside Underrubrik i fed tekst. For regular brødtekst klik på "forøge / mindske listeniveau" Velkommen! 25. november 2014 Side 1

Region H/ PH Metropol Sussi Lauridsen Tekstside Underrubrik i fed tekst. For regular brødtekst klik på "forøge / mindske listeniveau" Geriatrisk efteruddannelse Dagens program  Introduktion og formål  Arbejde med begrebet ”aktivitets analyse”  Graduering  Dysfagi - aktivitet og deltagelse  Diskussion/dialog  Opsamling og netværksdannelse? 25. november 2014 Side 2Geriatrisk Efteruddannelse Region H. Sussi Lauridsen MsOT, Lektor Metropol

Region H/ PH Metropol Sussi Lauridsen Tekstside Underrubrik i fed tekst. For regular brødtekst klik på "forøge / mindske listeniveau" Formål  Kritisk refleksion over egen praksis  Aktivitetsanalyse og dens anvendelse  Patientens aktivitet og deltagelse ift. dysfagi 25. november 2014 Side 3Geriatrisk Efteruddannelse Region H. Sussi Lauridsen MsOT, Lektor Metropol

Region H/ PH Metropol Sussi Lauridsen Tekstside Underrubrik i fed tekst. For regular brødtekst klik på "forøge / mindske listeniveau" Gruppe aktivitet Hvordan forstår i aktivitetsanalyse? 25. november 2014 Side 4Geriatrisk Efteruddannelse Region H. Sussi Lauridsen MsOT, Lektor Metropol

Region H/ PH Metropol Sussi Lauridsen Tekstside med bullets Niveauer ændres med "forøge / mindske listeniveau" TCOP, Taxonomic code of occupational performance, Taksonomi for aktivitetsudøvelse (Polatajko 2004,2006)  Betydningsfuld aktivitet, - en aktivitet eller række af aktiviteter som giver mening og værdi for individet  Aktivitet - en række opgaver med et formål  Opgave - en række handlinger med et bestemt slutmål (en del af en aktivitet)  Handling - at gribe, at løfte, viljemæssige bevægelser  viljestyret bevægelser eller - en simpelt viljestyret bevægelse eller mental aktivering psykiske processer 25. november 2014 Side 5

Region H/ PH Metropol Sussi Lauridsen Tekstside med bullets Niveauer ændres med "forøge / mindske listeniveau" Hagedorns taksonomi (9 niveauer) (Hagedorn 2000)  Social roles  Occupations  Routines  Activities  Tasks  Task stages  Performance units  Actions – interaction –reactions  Skill components. 25. november 2014 Side 6

Region H/ PH Metropol Sussi Lauridsen Tekstside med bullets Niveauer ændres med "forøge / mindske listeniveau" Polatajko Hagedorns  Betydningsfuld aktivitet  Aktivitet  Opgave  Handling  Viljestyret bevægelser eller psykiske processer 25. november 2014 Side 7 Social roles Occupations Routines Activities Tasks Task stages Performance units Actions – interaction –reactions Skill components. Begrebsafklaring

Region H/ PH Metropol Sussi Lauridsen Tekstside Underrubrik i fed tekst. For regular brødtekst klik på "forøge / mindske listeniveau" Begrebsafklaring Activity analysisBeskriver aktivitet i en eller to sætninger Ingen observation At køre på cykel, at lave mad, at skrive på computer Occupational analysisBeskriver hvordan og hvor personen normalt udfører sin opgave. Ingen observation Hvordan kører du på cykel? Hvordan skriver du på computer? Perfomance analysisAt beskrive kvaliteten af målrettede handlinger. Observerer/AMPS/ESI At løfte, at gribe, at transporterer etc. Samt beskrivelsen af kvaliteten af disse. Task analysisAt identificere grunden til personens begrænsning til at udføre dagligdags aktiviteter. Observerer Hvordan kan opgaven grauderes ift. Personens begrænsinger? 25. november 2014 Side 8Geriatrisk Efteruddannelse Region H. Sussi Lauridsen MsOT, Lektor Metropol

Region H/ PH Metropol Sussi Lauridsen Tekstside med bullets Niveauer ændres med "forøge / mindske listeniveau" Hvis ergoterapeuter har så meget forstand på aktivitet, så kunne vi jo…..  ….blive gode til at udtrykke os på TCOP-niveauer!  …se på hvilke niveauer, de forskellige undersøgelsesredskaber, undersøger på!  …se på om vi bruger de undersøgelsesredskaber der er behov for, eller om vi overhovedet bruger dem der er!  ….være mere præcise, i at undersøge på flere niveauer af aktivitet hos vores patienter  …..også analysere mere præcist på, hvilket niveau det går galt for hos vores patienter! 25. november 2014 Side 9

Region H/ PH Metropol Sussi Lauridsen Tekstside Underrubrik i fed tekst. For regular brødtekst klik på "forøge / mindske listeniveau" Gruppe aktivitet Hvis jeg kunne gøre hvad jeg ville med aktivitetsanalyse i mit (tværfaglige) arbejde, så ville jeg…………..! 25. november 2014 Side 10Geriatrisk Efteruddannelse Region H. Sussi Lauridsen MsOT, Lektor Metropol

Region H/ PH Metropol Sussi Lauridsen Tekstside Underrubrik i fed tekst. For regular brødtekst klik på "forøge / mindske listeniveau" Graduering /AMPS hieraki Graduering ift. omgivelser, personen, opgaven. AMPS hierakiet giver en sådan graduering. Baseret på Rasch-analyse. Kvaliteten af udførelsen Funktionsniveau, selvstændighed, minimum af assistance, moderat til maximal assistance, 25. november 2014 Side 11

Region H/ PH Metropol Sussi Lauridsen Tekstside med bullets Niveauer ændres med "forøge / mindske listeniveau" Gruppe aktivitet Hvordan kan man, i en tværfagligt sammenhæng, få aktivitet og deltagelse ind i hospitalsmiljøet hos mennesker med dysfagi? * 25. november 2014 Side 12

Region H/ PH Metropol Sussi Lauridsen Tekstside Underrubrik i fed tekst. For regular brødtekst klik på "forøge / mindske listeniveau" Gruppe diskussion Hvordan kan vi støtte patienten i restriktionerne omkring spisning? Hvad mener vi når vi som ergo´er siger; "sundhed gennem aktivitet" i relation til mennesker med dysfagi. 25. november 2014 Side 13

Region H/ PH Metropol Sussi Lauridsen Tekstside Underrubrik i fed tekst. For regular brødtekst klik på "forøge / mindske listeniveau" Gruppe aktivitet Ideer til udvikling af praksis med dysfagi og aktivitetsanalyse 25. november 2014 Side 14

Region H/ PH Metropol Sussi Lauridsen Tekstside med bullets Niveauer ændres med "forøge / mindske listeniveau" Opsamling Netværksdannelse Andre ideer til opfølgning af dagens indhold Hvordan arbejder i videre med området? Hvordan kan I hjælpe hinanden i udviklingen af praksis for mennesker med dysfagi 25. november 2014 Side 15

Region H/ PH Metropol Sussi Lauridsen Tekstside med bullets Niveauer ændres med "forøge / mindske listeniveau" Referenceliste  Borg, Runge, Tjørnov, Brandt, Madsen (red) (2007): Basisbog i ergoterapi – aktivitet og deltagelse i hverdagslivet. 2.udg.  Dekkers, M. (2011): Aktivitetsanalyse i ergoterapi. VIA SYSTIME  Fisher A. (2009): Occupational Therapy Intervention Process Model.  Fisher A, (2006) AMPS manual Vol. 1 & 2  Hagedorn R. (2000)Tools for Practice in occupational therapy; a structures approach to core skills and processes. Edinburgh Chruchill Livingstone  Kielhofner (2010): ”Ergoterapi – det begrebsmæssige grundlag”  Polatajko HJ,Davies JA, Hobson SJ, Landry JE, Mandich A, Street SL, et al. Meeting the responsibility that comes with the privilege: introducing a taxonomic code for understanding occupation. Can. J Occup Ther Dec. 71(5):268-8  Trombly; Radomski (red) (2002): ”Occupational therapy for phsysical dysfunction” 25. november 2014 Side 16

Region H/ PH Metropol Sussi Lauridsen Tekstside med bullets Niveauer ændres med "forøge / mindske listeniveau" Tak for i dag! 25. november 2014 Side 17