High Level practice uddannelsen Overordnet mål Uddannelsen skal udbygge målgruppens innovations- og selvstændighedskompetencer (entre- og intraprenør kompetencer),

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Advertisements

Værktøj til CSR-dreven innovation Der skal udvikles et nyt værktøj til CSR-dreven innovation. Vores mål er, at værktøjet skal inspirere og hjælpe danske.
Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
Iværksætter-rådgivning for nydanskere Nyvirk Iværksættercenter, Århus
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Lederudvikling.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Af Udbudsjurist Janni Hadulla Nielsen
Undervisningsplanlægning
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Arbejdspladsudvikling
Et konkret kompetenceudviklingsforløb. •Omsætning :Over 500 millioner •Personale:Ca. 150 medarbejdere.
Målet med projekt Entreprenørskab på kryds & tværs er:
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
INFORMATIONSFORMIDLING KRÆVER EN PLAN SKANKOMP VIBORG LOUNGE TIRSDAG DEN 5. OKTOBER 2010.
Præsentation Michael Ahring Petersen Projektchef/Manager Projects Tel  Business Kolding Akseltorv 8, 6000 Kolding.
Visionen for ingeniøruddannelserne - erhvervslivets behov
Skabelon til strategisk plan
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Fra idé til virkelighed Den innovative Skole 2007 I V Æ R K S Æ T T E R.
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Det autentiske menneske
Danske fysioterapeuters og ergoterapeutforeningens Lederkonference
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
FRA BIKS TIL BUSINESS Vækstmuligheder for kvindelige selvstændige - OPGAVER Århus september 2010.
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Center for Sundhedsteknologi Baggrund:  Sikre regionerne uden for storbyerne gode rammebetingelser for vidensbaseret vækst og udvikling Formål:  At etablere.
BackIIBasic En undervisningscase i entrepreneurship
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
Samarbejde eksternt/Netværk Et inspirationsværktøj Det er ikke, hvad du ved, men hvem du kender, der tæller!
Kodeks for offentlig topledelse
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
- et udviklings- og dialogværktøj
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
Køge Erhvervsservice 6. Februar Agenda -Præsentation af os -Lidt om Køge Erhvervsservice -Vores biks og værdier.
Konference Internationalisering – velfærd og udvikling ”Internationaliserings perspektiv for rekruttering, efteruddannelse og.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
- et bedre sted at lære ”EUD-banditten… …..en kommende studerende”
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Det udvidet læringsrum En tentitativ beskrivelse af situeret læring i IDEATION som praxisfællesskab Martin Hesseldahl PBA Design & Business IDEATION 13.
Kontekst: - Kolding Kommunes tilbud for elever med autisme.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Tommy Engedal Kronborg
E-biz 2014 Idé – Koncept – Navn Varer – Målgruppe
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings- & Kompetencegivende coachingforløb.
NY ORGANISATIONSSTRATEGI Generalforsamling 23. marts.
Infomøde Kolding d. 26. april Én indgang… Lokal erhvervsservice Væksthus Syddanmark (specialiseret erhvervsservice) Virksomheder og iværksættere.
”Klart jeg kan” Et vejledningsforløb for ledige i Jobcenter Odsherred med fokus på motivation og kompetencer Peter Rummelhoff, områdeleder Jobcenter Odsherred.
Der startes mange nye danske virksomheder hvert år
Uddannelse i sygefraværshåndtering
SUF - gevinstrealisering
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Vækst og højtuddannet arbejdskraft
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

High Level practice uddannelsen Overordnet mål Uddannelsen skal udbygge målgruppens innovations- og selvstændighedskompetencer (entre- og intraprenør kompetencer), og dermed sætte dem i stand til efterfølgende a)At etablere egen virksomhed b)Rådgive om etablering af egen virksomhed c)Rådgive om innovation i bestående virksomheder d)Opnå ansættelse og deltage i innovation i bestående virksomheder. 1

High Level practice uddannelsen Målgruppen Det første forløb har deltagelse af 40 ledige i målgruppen - bredt sammensat fra de 3 A- kasser, fagretninger, privat/offentlige ansættelser, køn etc. Mangfoldigheden er central, da deltagerne indbyrdes under forløbet skal lære af hinanden både personligt, fagligt og netværksmæssigt 2

High Level practice uddannelsen Forventet tidsramme Undervisningsforløbet påbegyndes pr Bemærk at programmet for de 6 uger IKKE vil foreligge i detaljer ved uddannelsens start, da der skal udvikles og fokuseres ”mens vi går” Deltagere, der ønsker at etablere egen virksomhed efter kurset får tilbudt et forløb hos et af Væksthusene i fortsættelse af kurset 3

High Level practice uddannelsen De kortsigtede milepæle 1.At alle deltagerne har udarbejdet en solid handlingsplan for ”deres” forretningsidé ved uddannelsens afslutning 2.At deltagerne har et klart billede af egen person-, arbejds- og teamprofil/SWOT 3.At opnå 80 % fald i ledigheden hos de deltagende personer senest 3 mdr. efter afslutning af programmet 4.At 80% af de deltagende ledige betragter forløbet som godt eller meget godt 5.At opnå relevant presseomtale som medvirker til at profilere interessenterne 4

High Level practice uddannelsen M ålgruppe/Screeningskriterier 1.Nyledige - max 1 mdr. i ledighed eller opsagt og fritstillet - akademikere med stor erhvervserfaring fra CA, IAK og AAK a-kasserne i Hovedstadsregionen og Region Sjælland. Det er altså IKKE de nyuddannede. 2.Som har ønsker om at dygtiggøre sig indenfor innovation og selvstændighed 3.Som minimum har tanker om en forretnings ide, som Væksthusene vurderer som havende stort potentiale - ikke mindst eksportmuligheder og skalerbarhed. 4.Som har en personprofil, der påviser en lang række af nedennævnte entreprenante karaktertræk : Flexible Pursue opportunitis Alertness Curiosity Open minded Intuition Autonomy Self confidence Competitive Innovative Risk taker Networker Proactive Divergent thinking Action orientated (versus planning) Information sensitiv (Baseret på omfattende litteraturstudier i forb. med master uddannelse i ”Entrepreneurship teaching and training”. KT feb. 2009) 5

High Level practice uddannelsen Målgruppe/Screeningværktøjer og proces A-kasse stamdata inkl. ledig hvor længe Målgruppe får invitation til screening og bedes tilkendegive interesse One-pager tilsendes til pot. deltagere Pot. deltager tilbydes ”Insights” person- profil analyse inkl. 1 times afrapportering Samlede udvælgelse De udvalgte gennemføre en læringsstilanalyse A-kasser Væksthus CA Partnergruppe Væksthus NB! Dette foregår før uddannelsesforløbet på de 6 uger påbegyndes 6

High Level practice uddannelsen Overordnede pædagogiske forudsætninger ”High level practice” henviser til, at uddannelsen har et højt praktisk fokus, og hurtig skaber handling på konkrete ideer Partnergruppen og især Væksthusenes repræsentanter er garant for at relevant teori og værktøjer inddrages Bemærk at der sideløbende skrives en masteropgave af de 2 væksthus- repræsentanter med baggrund i projekt ideen, som fordre omfattende teoriinddragelse. ttp:// De primære teorier som inddrages underliggende i projektet vil være: Den traditionelle entrepreneurship teori Læringsstil teori (Dun & Dun samt Kolb) Multiple intelligenser (H. Gardner) Teori U (O. Scharmer) Div. pædagogiske teorier Vi tager udgangspunkt i den enkelte deltagers konkrete forretnings idé, for at sikre den nødvendige ”passion” og engagement, som er så vigtig for succes som entrepreneur 7

High Level practice uddannelsen Overordnede pædagogiske forudsætninger At uddannelsen tager udgangspunkt i den ”Best Practice”, som partnerskabskredsen hver især kan opdrive inden for området. Vi vil altså ikke opfinde den dybe tallerken igen, men arbejde videre på de erfaringer*, som er opnået via andre innovations- og entrepreneurship programmer, som vi identificere i udviklings- og afviklingsforløbet samt i den efterfølgende overordnede evaluering Vi vil arbejde/undervise/coache/facillitere ud fra de nyeste pædagogiske landvindinger/principper indenfor området, og vi er parate til at eksperimentere, eksempelvis med educational games, role games, experiental learning, co- created teaching/training samt læringsformer som er mere udbredt på de ”kreative studier” 8

High Level practice uddannelsen Overordnede pædagogiske forudsætninger Vi ønsker at inddrage et antal forsknings- og uddannelses- institutioner og deres studerende i projektet. Studerende fra CBS DK og CBS’ international MBA programmer inddrages som sparringspartnere til deltagerne til benefit for begge parter Øvrige stakeholders inddrages i undervisningen og formidlingen, når/hvor partnergruppen finder det relevant. Det kunne være Finansrådet/Vækstfondet, når vi sætter det økonomiske tema, Danmarks Eksportråd og DK’s 3 udenlandske innovationscentre når globalisering sættes på agendaen etc. Muligheder som opstår undervejs eksempelvis når internationale kapaciteter er ”i byen” vil også blive anvendt 9

Oplæg til forløb/indhold Før undervisningen påbegyndes foregår den tidligere omtalte screening 1 uge før start udfylder de studerende en læringsstil analyse hvis resultat både kendes af den enkelte studerende som underviserne/facilitatorerne og de øvrige studerende Første fokusområde i ”undervisningen” går på den personlige afklaring, og det antages pt. at der skal arbejdes med personlig afklaring, motivation, passion, robusthed og selvtillid under hele forløbet. Her har vi brug for kompetent indspark med såvel indhold som pædagogik. Lars/CA, Learning Lab DK/CBS/KU formodes også at kunne spille ind. Samtidig må de lokale jobcentre kunne identificere de absolut bedste ”eksterne aktører”. Til den individuelle coaching formodes det, at alle 3 A-kasser og Væksthusene har de fornødne ressourcer og kompetencer. Pt. forventer vi at % af vores indsats kommer til at ligge på ”det personlige” og det resterende på ”Business skills”. Dette er markant anderledes end de velkendte iværksætter kurser/programmer, hvilket skyldes vores valgte målgruppes allerede opnåede forretnings- forståelse gennem deres hidtidige karriere 10

Oplæg til forløb/indhold Andet fokusområde i ”undervisningen” går på de mere traditionelle forretningskvalifikationer. Hen over de 6 uger forventer vi pt., at der er konkret interaktion/konfrontationstid mellem facilitatorerne og de studerende svarende til 10 lange dage. Det fordeler sig med såvel plenum som i mindre grupper med identiske behov samt individuel coaching/mentor lignende tilgang. Hver 3. uge er der Advisory-board, hvor de studerende er leder af mødet og styre debatten uf fra sit behov. A-boardet består af Int. MBA’er. Den 7. uge er der et egentligt springboard, som afholdes i samarbejde med Connect Denmark. Umiddelbart før springboardet har hver studerende 2 timer med et reklamebureau til illustrering af sin ide Efter justeringer ( uge) forventes det at projekterne er klar til egentlig lancering/selskabsetablering og evt. præsentation for investorer etc.

Det personligt udviklende/afklarende indhold Læringsstile. (Analyse udfyldt før påbegyndelse af uddannelsen) The entrepreneurial mindset. Hvad er det? Passion & vision. Hvad driver dig? Hvilke værdier etc. Se/identificer muligheder og turde forfølge disse Selvtillid Netværk Handlingsstærk, nysgerrig og utålmodig Mission og mål Hvorfor er det nødvendigt at have/lære innovatør-/entreprenør kompetencer nu mere end nogensinde før? Sådan er hjernen indrettet En psykolog på og fortæl om følelser, tanke, handling og det kognitive apparat Bruger du din viden optimalt? Lær for ”at handle” i. Ikke blot for ”at vide” Det handler om kreativitet, innovation og muligheder Hvad er kreativitet? Vores barrierer for at være kreative? Hvad er innovation? Den enkeltes profil fra INSIGHTS personanalysen Sidst på dette tema lægges en personlig handlingsplan ud fra den personlige SWOT 12

Det faglige kompetenceopbyggende indhold Hvilket indhold har en forretningsplan Gennemgang jf. Startvaekst/Vækstfondet/Connect/Marinas etc. Std. iværksætter-grund-kursus 5 x 1½ time Finansiering. Salg & markedsføring. Jura, samarbejdsaftaler og selskabskonstruktion. Strategi & Ledelse. Internationalisering. Indlæg optages/klippes til nette/efterfølgende E-læring > lokal erhvervsservice ++ Værktøjer og hjælp til udarbejdelse af en forretningsplan Væksthjulet: Forretningskoncept,Kundefokus.Organisation.Drift Dine kompetencer/udgangspunkt d.d. jf. væksthjulsprofil. Kortlægges også ved afslutningen af programmet (uge 8) Lad os starte ved begyndelsen: Din ide! Har den et behov? Er der forretning i ideen? Hvem er kunderne? Beskriv din forretningside Konfronter kunderne! ½ dag i kreativitetens tegn Sådan får du ideer og ser muligheder…………(Måske under det personlige?) 13

Det faglige kompetenceopbyggende indhold skrive en topprofessionel forretningsplan Forretningskoncept (Nordvest kvadratet i Væksthjulet) Forretningside Forr. modeller. Hvilke passer til din ide/kunder Produktportefølje Målgruppebeskrivelse Markedsudvikling/se nye muligheder/fremtidsforskning og scenarier Prissætning Kundefokus (Nordøst kvadratet i Væksthjulet) Indkøbsstruktur hos dine kunder Salgsplanlægning Markedsføring og kommunikation Netværk Organisation (Sydøst kvadratet i Væksthjulet) Ledelse og medarbejdere. Kortlægning af Bestyrelse/A-board Finansiering Jura Partnerskaber Drift (Sydvest kvadratet i Væksthjulet) Processer, arbejdsopgaver og ansvar IT etc. Bogføring, moms, told, skat Produktionsapparat 14 De studerende Inddeles i grupper efter deres største udfordringer, således at ”undervisning” foregår i mindre ”behovsgrupper”. Ligeledes forsøger vi at lade dem med topkompe- tencer indenfor de centrale områder undervise de Øvrige. Det er bl.a. her vi gør brug af ”mangfoldighed”

High Level practice Deltagere/indhold Børsen/ Erhvervsbladet 40 studerende Forskellig akademisk og arbejdsmæssig baggrund Screenet (kriterier drøftes) TV DR-udd.afd. Vækstfonden Finansrådet/ bank ConnectVæksthusA-kasse Fitness center Udd. inst Daglig rådgivning/tilgængelig gennem alle 6 uger + efterfølgende Projektadministrator/Faciliteter Netværk og bestyrelsesnetværk Indlægsholder Best practice leverandør Evt. deltager i A-board/Bestyrelse Tovholder/part i udarb. af uddannelsen Teori/”akademisk garant# Screening og rekruttering af deltagere Best practice leverandør Indlægsholder Coach Evt. deltager i A-board/Bestyrelse Markedsføring/PR Part i udarbejdelse af uddannelsen Springboard efter 6 uger Evt bestyrelsesdeltagere Blåstempling Nyeste pædagogik (Learning Labs) Nyeste teori (Entrepreneurship) MBA Studerende som A-board x 2 Tilgang til datakilder og studerende som ”medarbejder” for deltagernes ideér Program ”Fra ansat til iværksætter” Program ”Fra ledig til gazelle Filmisk hjemmesideindhold PR og mediepartner Fysisk test Træningsvejledning Kostvejledning Indlæg: ”Sådan tænker pengene” Deltagelse i springboard Pot finansieringskilde til de nye virksomheder Div. øvrige stakeholders. 15 Den gyldne mulighed