Udviklingen i salgs- og servicesektoren Kap 8 Udviklingen i salgs- og servicesektoren Kapitel 8
Handelsvirksomheder og servicevirksomheder Kap 8 Handelsvirksomheder og servicevirksomheder En handelsvirksomhed er en virksomhed, der videresælger producenternes varer til andre virksomheder eller forbrugerne. Handelsvirksomheder kan opdeles i to grupper: Engroshandelsvirksomheder Detailhandelsvirksomheder
Distributionskæden Varens vej fra producent til forbruger kaldes for Kap 8 Distributionskæden Varens vej fra producent til forbruger kaldes for distributionskæden.
Engroshandel Grossistens ydelser til detailhandlere: Kap 8 Engroshandel Grossistens ydelser til detailhandlere: Sammensætning af et sortiment, der er rettet mod en bestemt gruppe detailhandlere. Markedsføring af dette sortiment mod detailhandelen. Fysisk distribution til en bestemt gruppe detailhandlere. Lagerføring. Kreditgivning over for detailhandelen.
Kap 8 Engros- handel
Detailhandel Detailhandelens ydelser: Kap 8 Detailhandel Detailhandelens ydelser: Sammensætning af et sortiment, der er rettet mod en bestemt gruppe brugere. Sikre at der er lagre af de nødvendige varer. Fysisk distribution til slutbruger. Gennemføre reklameindsats i form af reklameaviser, annoncer og butiksaktiviteter. Finansiere varerne indtil slutbrugerne køber dem. Behandle reklamationer.
Kap 8 Servicevirksomhed
Udviklingen i engroshandel Kap 8 Udviklingen i engroshandel De mange detailhandelskæder, der er kommet til i de seneste 15-20 år, har opbygget deres egne grossistvirksomheder. Et stigende antal producenter mener, at de med fordel kan levere direkte til butikkerne, og derfor ønsker at ”springe grossisten over”.
Udviklingen i detailhandelen Kap 8 Udviklingen i detailhandelen Nye kæder Brancheglidning i detailhandelen Nye butikstyper
Udviklingen i servicevirksomheder Kap 8 Udviklingen i servicevirksomheder Vækst i forbrugernes behov og ønsker for serviceprodukter Mange nye jobs inden for servicesektoren (eks. IT) Effektivisering af produktionen (eks. Home banking)
Udviklingen i oplevelsesindustrien Kap 8 Udviklingen i oplevelsesindustrien