Kompetencer i dansk – hvorfor? Rasmus Fink Lorentzen
En kompetencetilgang til faget er en systematisk og logisk måde at udvælge og begrunde fagets indhold – hvilket er en af lærerens væsentligste opgaver! En kompetencetilgang har sit fokus på elevernes fremtid frem for fagets fortid (derfor er fx en begrundet litteraturundervisning vigtigere end en – bevidstløs – kanonpædagogik!)
Gennemgående tanke: Skolens indhold må rette sig mod det senmoderne samfund eleverne skal dannes til (se også Klafki) Læreren må udvælge et indhold til undervisningen som tager højde for disse udfordringer
Eksempler på udfordringer i det senmoderne: Kontingens Krav om øget refleksivitet Nye komplekse kommunikationssituationer Netværkssamfund (socialt og på arbejdspladsen) Moralsk og etisk stillingtagen Klafkis epokale nøgleproblemer
Hvorfor kompetencebegrebet? Nogle svar: – Det refleksivt moderne samfund (Giddens, Sennet, Castells) – Emacipation forudsætter handlekraft hos den enkelte (E. Kant) – Vi kan ikke forudsige morgendagens jobs, derfor livslang læring og omstillingsparathed – Kompetencebegrebet er situativt – Målet er det gode liv for den enkelte i et fællesskab Bemærk overvejelserne her er almendidaktiske!
Kompetencebegrebet Kompetence er at vide hvad der skal til, og at kunne håndtere udfordringerne i en given situation, såvel kropsligt, som kognitivt og følelsesmæssigt – og at ville håndtere disse udfordringer (dvs. have kræfterne til det (energi), synes det er væsentligt (motivation) og godt (etik)). Kompetencer i dansk s 13 Se model samme side
Der er tre typer kompetencer som danskfaget kan bidrage med: Sociale kompetencer Fortolkningsmæssige kompetencer Kommunikative kompetencer (se figur s. 12) Derudover arbejder danskfaget med typer af tekster og typer af modaliteter. Se hjulet
petencehjulet/index.php petencehjulet/index.php
Fagets kerne er altså at bidrage til at eleverne udvikler en række kompetencer gennem arbejde med tekster i givne genrer og produceret i givne modaliteter (Kompetencer i dansk s. 19) Hjulet er et didaktisk redskab til planlægning af undervisning (målsætning) og/eller analyse af undervisning og tekster
Litteratur Jeppe Bundsgaard, Eva Therese Christiansen, Sanne Harder Flamant, Thorkild Hanghøj, Rasmus Fink Lorentzen, Karen Monrad, Betina Poulsen og Helle Rørbech (2009): Kompetencer i dansk, København: Gyldendal