Kompetencer i dansk – hvorfor? Rasmus Fink Lorentzen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
Advertisements

Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive
Dansk I Mange Retninger – et fagdidaktisk møde Helle Rørbech
5 IT-didaktiske principper
Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus
Litteratur og medier i et dannelsesperspektiv
Struktur: ”Quiz og byt”
Elevernes faglige resultater • Et spørgsmål om social baggrund • Samt individuelle forskelle i evner, motivation mv. • Og et beskedent, men signifikant,
Energi- & Vandværkstedet
Foredrag for Dansklærerforeningens seminariesektion
Undervisningsplanlægning
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Lektor Rasmus Fink Lorentzen
Lærerprofessionen.
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Evaluering.
Dannelsens indhold i det senmoderne samfund
KOMpetenceMål i PraksIS
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Illustration fra Kort om kræft figur 4.1.
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Videndeling i det hyperkomplekse samfund Trine Schreiber
Reality-tv – konstrueret virkelighed
Innovativ undervisning med it Rasmus Fink Lorentzen, cand.pæd.
Elevforudsætninger og Kompetencer i dansk
Indføring i fagets didaktik
Hvorfor har jeg fravalgt golfbanen – og ikke jobbet?
Ungemiljø på Rosengårdskolen 13. februar 2011
Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive
At udforske sin egen praksis
Justering af den skriftlige prøve i dansk på hf
Hvad er læring? Redegørelse for læringssyn og dettes betydning for genstandsfeltet: Mennesker med ADHD.
Eksperimenterende undervisning
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Digital literacy Et didaktisk design til 9. klassetrin, med fokus på kommunikation på livsstilsbloggen.
Selvfordobling Hegel, Heiberg: Dannelse er en selvfremmedgørelse, en selvobjektivering, hvor man bliver i stand til at erkende sig selv og derigennem overskride.
Dannelse og kompetencer
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Hvorfor dette initiativ?
Lærerprofessionen.
Det senmoderne samfund
Ungebasen.
2.møde, 1. Time forskning - projektarbejde
Skriv titel Skriv årgang, fag og initaler Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
2. lektion: Anthony Giddens og det senmoderne samfund
J. Schirmer 26. oktober 2007 Portfolio Undervisning Læring Evaluering Dokumentation Jørgen Schirmer Nielsen.
Produktion af musikvideoer 8. årgang, dansk, CA, AD, KU, KK Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Oplæg til Symposium: Læring i bevægelse 23. november 2012
Højere kvalitet gennem forøget brug af læringsmål?
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
læse- skrivevanskeligheder
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Projektledelse – introduktion, oktober 2016
Formativ vurdering i undervisningen.
Om Ny Læring - didaktik, oplevelseslitteratur og publicering v
Digital dannelse i dansk
Bløde færdigheder er hård valuta
Digital dannelse i gymnasiet
Projekt: Koncept til formidling
Didaktiske planlægningsmodeller
Præsentationens transcript:

Kompetencer i dansk – hvorfor? Rasmus Fink Lorentzen

En kompetencetilgang til faget er en systematisk og logisk måde at udvælge og begrunde fagets indhold – hvilket er en af lærerens væsentligste opgaver! En kompetencetilgang har sit fokus på elevernes fremtid frem for fagets fortid (derfor er fx en begrundet litteraturundervisning vigtigere end en – bevidstløs – kanonpædagogik!)

Gennemgående tanke: Skolens indhold må rette sig mod det senmoderne samfund eleverne skal dannes til (se også Klafki) Læreren må udvælge et indhold til undervisningen som tager højde for disse udfordringer

Eksempler på udfordringer i det senmoderne: Kontingens Krav om øget refleksivitet Nye komplekse kommunikationssituationer Netværkssamfund (socialt og på arbejdspladsen) Moralsk og etisk stillingtagen Klafkis epokale nøgleproblemer

Hvorfor kompetencebegrebet? Nogle svar: – Det refleksivt moderne samfund (Giddens, Sennet, Castells) – Emacipation forudsætter handlekraft hos den enkelte (E. Kant) – Vi kan ikke forudsige morgendagens jobs, derfor livslang læring og omstillingsparathed – Kompetencebegrebet er situativt – Målet er det gode liv for den enkelte i et fællesskab Bemærk overvejelserne her er almendidaktiske!

Kompetencebegrebet Kompetence er at vide hvad der skal til, og at kunne håndtere udfordringerne i en given situation, såvel kropsligt, som kognitivt og følelsesmæssigt – og at ville håndtere disse udfordringer (dvs. have kræfterne til det (energi), synes det er væsentligt (motivation) og godt (etik)). Kompetencer i dansk s 13 Se model samme side

Der er tre typer kompetencer som danskfaget kan bidrage med: Sociale kompetencer Fortolkningsmæssige kompetencer Kommunikative kompetencer (se figur s. 12) Derudover arbejder danskfaget med typer af tekster og typer af modaliteter. Se hjulet

petencehjulet/index.php petencehjulet/index.php

Fagets kerne er altså at bidrage til at eleverne udvikler en række kompetencer gennem arbejde med tekster i givne genrer og produceret i givne modaliteter (Kompetencer i dansk s. 19) Hjulet er et didaktisk redskab til planlægning af undervisning (målsætning) og/eller analyse af undervisning og tekster

Litteratur Jeppe Bundsgaard, Eva Therese Christiansen, Sanne Harder Flamant, Thorkild Hanghøj, Rasmus Fink Lorentzen, Karen Monrad, Betina Poulsen og Helle Rørbech (2009): Kompetencer i dansk, København: Gyldendal