Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
Digital dannelse i dansk
Rasmus Fink Lorentzen, lektor, ph.d., VIA UC Mette Engberg-Sønderskov, cand. pæd., SSP-konsulent, projektmedarbejder og Skoleastronaut i Syddjurs kommune
2
Digital dannelse Bygger på dannelse
Oplysningstidens dannelsesbegreb begrundet i fornuften som universel instans (fra Kant til…) … Klafki: Kritisk-konstruktiv dannelse Udvikle etisk, æstetisk og empatisk fornemmelse og dømmekraft
3
Digital dannelse Digital dannelse er dannelse i relation til digitale teknologier, herunder: Kommunikation Ansvarlig deltagelse Kritisk bevidsthed Teknologiforståelse (Bundsgaard, 2017)
4
Hvorfor er digital dannelse aktuelt?
Blandt andet fordi børn og unge møder og anvender nye teksttyper på nettet
5
Hvad karakteriserer disse tekster?
Multimodalitet - semiotisk domæne (J.P. Gee) Udgør sociale fællesskaber - affinity groups (J.P. Gee) Slørede afsenderforhold Søger likes, følgere og views – community building (C. R. Miller) Selviscenesættelse og rollespil – selfdisclosure (C. R. Miller) & frontstage/backstage/face (E. Goffman)
6
Eksempler på digitale multimodale tekster
7
Eksempler på digitale multimodale tekster
8
Eksempler på digitale multimodale tekster
9
Hvor er danske skoleelever? - Fire kompetenceniveauer (ICILS 2013)
Kompetenceniveau 1 (de mindre gode): Kan bruge computeren som redskab Kompetenceniveau 2 (de middelgode): Skelne mellem søgeresultater der er reklamer og søgeresultater der er almindelige links på en søgeside. Kan udarbejde simple digitale produkter Kompetenceniveau 3 (de dygtige): Evaluere pålideligheden af information på en hjemmeside. Designer digitale produkter Kompetenceniveau 4 (de meget dygtige): Kan evaluere pålideligheden af information som har til formål at promovere et produkt på en kommerciel hjemmeside. Kan designe avancerede multimodale produkter
10
Fordeling af elevernes CIK-score
(ICILS 2013)
11
Børn og unge har brug for at udvikle en kommunikationskritisk kompetence, som sætter dem i stand til at være kritiske, produktive og ansvarligt deltagende Danskfaget kan bidrage hertil Status
12
Tekstkompetence At kunne forstå og fortolke tekster andre har udformet
At kunne skabe tekster selv At kunne fortolke indholdet i teksten At kunne se teksten som en del af en mellemmenneskelig kommunikation At kunne være kreativt skabende At kunne mestre kulturelt stabile tekstmønstre Anne Løvland, På mange måtar. Samansette tekstar i skolen, 2007
13
Lærerens dilemma – mellem ideal og praksis
Hvilke potentialer og hvilke barrierer viser sig i lærerens arbejde med innovativ undervisning, hvor eleverne arbejder analytisk og produktivt med digitale multimodale tekster med det formål at udvikle elevernes kommunikationskritiske kompetence?
14
Hvad siger dette forskningsprojekt?
Et dialektisk blik på teknologi i undervisningen er et nuanceret blik på teknologi i undervisningen. Designet er et materielt afsæt der medierer lærerens handlinger og refleksioner
15
Troværdighed i nettekster
© Rasmus Fink Lorentzen
16
En vlogteksts fingerede autenticitet
Hvordan kan man skabe en tilgang til dybere undersøgelse af vlogtekster, og hvorfor skal man arbejde med vloggenren i danskfaget? En vlogteksts fingerede autenticitet
17
Genre som social handling
Nye genrer er et udtryk for nye samtidstendenser Når samme sociale motiv gentager sig i samme type tekster, er der tale om en genre Community bulding og self- disclosure
18
Kommunikation med mange forskellige modaliteter
Multimodalitet Kommunikation med mange forskellige modaliteter
19
Selviscenesættelse og fingeret autenticitet
Frontstage/Backstage (E. Goffman) Face (E. Goffman) Self-disclosure (C. R. Miller)
20
Analytisk tilgang til vlogtekster
Analytiske dimensioner Fokus Modalitetsanalytiske dimension Analyse og fortolkning af nonverbale modaliteter Indholdsanalytiske dimension Analyse og fortolkning af verbale modaliteter Narrationsanalytiske dimension Analyse af narrative strukturer og kompositionen Platformsanalytiske dimension Analyse af filmteknisk udstyr og platform Institutionsanalytiske dimension Analyse af producent, initiator og distributør
21
Poweranalyse af en vlogtekst ”How to be a girl”
Gå sammen i mindre grupper Undersøg følgende nonverbale modaliteter: klipninger, kameravinkler, farver og lyd (00:00-02:00) Hvilken fortælling bidrager disse modaliteter til?
22
Poweranalyse af en vlogtekst ”How to be a girl”
Hvilken information får vi i slutningen af vloggen?
23
poweranalyse af en hjemmeside ”abortlinien”
Gå sammen i mindre grupper Hvordan udnyttes samspillet mellem tekstens modaliteter? Hvem er tekstens reele afsender? I hvilken grad er der overensstemmelse mellem afsender, tekstens budskab og den måde budskabet formidles på? Hvilket billlede tegner teksten af virkeligheden, og hvordan belyses dette billede af andre kilder?
24
Poweranalyse af ”jydsk atomkraft”
Hvorfor griner vi?
25
Referencer Bundsgaard, J. (2017): Digital dannelse. Pædagogisk rækkevidde 1, nr. 1, Aarhus: Aarhus Universitetsforlag Lorentzen, R.F. (2017): Lærerens dilemma – mellem ideal og praksis: en virksomhedsteoretisk analyse af progressiv undervisning med it i dansk, ph.d.- afhandling, DPU Lorentzen. R.F (2014): Atomkraft i Jylland? Om kritisk læsning af nettekster, Viden om literacy nr. 16 Engberg-Sønderskov, M. (2017): En vlogteksts fingerede autenticitet - Behovet for en kommunikationskritisk analysetilgang til vlogtekster, Specialeprojekt, DPU
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.