Præsentation d. 11. maj 2010. Programteorien Anvendelse af cases kvalificerer lærerstuderendes teori-praksis analyser og fremmer deres lærerfaglige dømmekraft.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Om nærhed og distance mellem uddannelsesinstitution og praksisfelt
3. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 20.maj 2010 Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
på seminariet Tankegange og indhold
Læring i Multikulturelle Kontekster
MÅL-KATEGORIER FOR LÆRING OG UDDANNELSE
Progression i samfundsfag
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
Grundlæggende IT, niveau G
Almen studieforberedelse
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Velkommen til Campus Roskilde
Evaluering af forsøgsskoleprojektet Læreruddannelsen i Aarhus
Fagets formål, fokus og fagmål
Lærerprofessionen - en definition.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Innovation og diversitet - Venner eller fjender i design og implementering af uddannelsesforløb Ole Ravn Christensen Annie Aarup Jensen Paola Valero Institut.
Velkommen til Bacheloropgaven! Dagens korte program: 1.Valg af linjefag og linjefagsvejleder 2.Opgavens rammer og prøveform 3.Temaer v. plenumkonferencer.
Ekspert i Undervisning 1. delrapport Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i Silkeborg Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i.
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Kompetencematrix Digitale kompetencer
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Teori og metode Stine Heger, cand. mag
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Grundkursus i analyse Stine Heger, cand.mag.
aktionslæring En metode til arbejdet med og i praktikfaget Helen Nyboe
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Et refleksivt perspektiv på de socialpædagogiske område v. Jan Jaap Rothuizen d
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Teori og praksis i pædagoguddannelsen ›V. Lene Storgaard Brok, UCC og Lisbeth Haastrup,
Ekspert i undervisning Efteruddannelse af læreruddannelsens lærere.
Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af et undervisningsforløb.
Virkeligheden er ikke en case Mangfoldighed er ikke til stede som viden – skal udforskes Mange historier – perspektiver og interesser Et barn – tilfældigheder.
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Indsæt billeder Klik på ikonet og indsæt et billede Billedbanken findes her: f60c93adc/ Vælg layout 1.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Om brug af empiri i bachelorprojektet
Fra novice .. imod ekspert!
IT-højskolen – E-Buss Knowledge Management Session 4 Miniprojektet Organisatorisk læring.
Bacheloropgaven i idræt i ny LU
- Et samarbejdsprojekt om praksislæring
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG Eksperimenter.
” Fremtiden kommer af sig selv, fremskridtet gør ikke.”
Praktikforberedelse - på ‘seminariet’. Indhold Hvordan forstår vi arbejdsdelingen? – Forholdet mellem teori og praksis Hvordan arbejder vi med vores del.
Tom Nyvang Forandring af undervisningsorganisationer.
Censormøde i Odense tirsdag den 29
Linda Greve Center for Undervisningsudvikling
Teori-praksis i læreruddannelsen
Valgfri tekst FORMÅL Kan selvstændigt udvælge en relevant tekst for modulet. Kan argumentere for, hvad teksten bidrager med i forhold til modulets teoretiske.
A) Professionens arbejdsområder og opgavefelt Hvad, hvorfor og hvordan: Hvad: Vi forventer den studerende får indblik i misbruger/ socialt udsatte, og.
Intern audit af psykisk arbejdsmiljø i certificerede arbejdsmiljøledelsessystemer CAVI-referencegruppemøde 9. marts 2016 Anne Helbo Jespersen.
Program for dagen Intro ved Eva og Mette 5 min Den didaktisk ramme og erfaring fra Canada Nikolaj Schnurre. 15 min Den didaktiske model og rundtur på EMU.
SRO SKRIV!.
…………Skal blive så dygtige som de kan
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Prøvedidaktik i en professionsuddannelse
Vejledertyper Indhold Form Problem Fag Proces Produkt Kontrol
Kompetenceudvikling i Studieområdet del 2
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Pædagogiske intentioner ved inspirationsforløb i erhvervsøkonomi
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Talentudvikling SOSU elever.
Praktik. Censorformand: Niels Tange Lokaler: Århus: D2.02 Kbh: K5.18
Ændring i praktikmål 6 for SSH
Flipped Classroom i butiksøkonomi Kim Skaaning, Lektor
Sundhed I den pædagogisk praksis
Præsentationens transcript:

Præsentation d. 11. maj 2010

Programteorien Anvendelse af cases kvalificerer lærerstuderendes teori-praksis analyser og fremmer deres lærerfaglige dømmekraft

Anvendelse af cases, tre faser 1 Cases i undervisningen, linjefag og pæd. fag 2 Cases i observationspraktikken 3 Cases i praktikken og i årsopgaven

Lærerfaglig dømmekraft, bek.: Fag-fagligt Undervisningsfagligt Faglig teoretisk indsigt Beskrive Analysere Anvende Planlægge Vurdere Evaluere

Undersøgelse af programteorien 1 Cases i undervisningen, linjefag og pæd. fag 2 Cases i observationspraktikken 3 Cases i praktikken og i årsopgaven Hvad virker for hvem under hvilke omstændigheder?

Anvendelse af cases, tre faser 1 Cases i undervisningen, linjefag og pæd. fag 2 Cases i observationspraktikken 3 Cases i praktikken og i årsopgaven Stedfortrædede vidnesbyrd for andres praksis ”Kontekst-uafhængig” Ingen deltagelse i praksis Cases bearbejdet gennem: - common sense teori - fagteori Erfaret vidnesbyrd fra andres praksis Kontekst-afhængig Perifér deltagelse i praksis Cases bearbejdes gennem: - common sense teori - praksisteori - fagteori Erfaret vidnesbyrd fra egen praksis Kontekst-afhængig Fuldgyldig deltagelse i praksis Cases bearbejdes gennem: - praksisteori - fagteori

Teori-praksis i de tre faser ekspert praksislæring skolastisk læring novice 1 2 3

Veje til lærerfaglig dømmekraft Casebearbejdning gennem pædagogik-kritik* a) Beskrivelse b) Tolkning c) Evaluering d) Tematik *) Elliot Eisner

Pædagogik-kritik, Elliot Eisner Tolkning Evaluering Tematik Beskrivelse Case

Studerende: ”Casearbejde er motiverende stimulerer lysten til faglig fordybelse øger mulighederne for faglig forståelse øger ikke i alle tilfælde mulighederne for faglig forståelse kvalificerer til kommende lærerarbejde støtter faglige drøftelse på hold / praktikgruppe”

1 Brug af cases i undervisningen har en positiv indvirkning på din motivation for at arbejde med et fagligt-pædagogisk emne? I høj grad (5) (4) (3) (2)I ringe grad (1) 5161 I høj grad (5) (4) (3) (2) I ringe grad (1) 3126

2 Du oplever, at indholdet i casen medvirker til at give en forståelse, der igangsætter din mulighed for selv at arbejde videre med et fagligt- pædagogisk emne? I høj grad (5) (4) (3) (2) I ringe grad (1) 8112 I høj grad (5) (4) (3) (2) I ringe grad (1) 3153

3 Arbejde med cases støtter dine muligheder for at tilegne dig fagbegreber og arbejde analytisk? I høj grad (5) (4) (3) (2) I ringe grad (1) 4134 I høj grad (5) (4) (3) (2) I ringe grad (1) 37821

4 Du oplever, at casearbejde kvalificerer dig i forhold til kommende lærerarbejde? I høj grad (5) (4) (3) (2) I ringe grad (1) 7104 I høj grad (5) (4) (3) (2) I ringe grad (1) 3972

5 Casearbejde støtter faglige drøftelser på holdet / praktikgruppen? I høj grad (5) (4) (3) (2) I ringe grad (1) 7122 I høj grad (5) (4) (3) (2) I ringe grad (1) 110

Pædagogik-kritik, bedømmelse Common sense Fagbegreb

Præstationens karakter set med Biggs’ model Præstationens karakter set med pæ.-kritik Præstationens karakter set med set med Rammepapiret Identificere Navngive Definere Gengive Opliste uordnet viden Kategorisere Forståelse Sammenligne Anvende viden fra forskellige områder Kan anvende viden i problembehandling Bedømme Vurdere Beskrivelse Tolkning Evaluering Tematik Undersøgelseskompetence: observere, beskrive, analysere og vurdere sammenholde erfaring, empiri og teori anvende relevante teoretiske perspektiver som redskaber til analyse af Problemstillinger Formidlingskompetence skelne mellem beskrivelse, analyse og vurdering udarbejde problemformulering redegøre for grundlæggende metode argumentere sagligt og udarbejde noteapparat og litteraturfortegnelse beherske skriftsproget som led i tilegnelsen af videnskabelig metode og akademisk arbejdsmåde