Præsentation d. 11. maj 2010
Programteorien Anvendelse af cases kvalificerer lærerstuderendes teori-praksis analyser og fremmer deres lærerfaglige dømmekraft
Anvendelse af cases, tre faser 1 Cases i undervisningen, linjefag og pæd. fag 2 Cases i observationspraktikken 3 Cases i praktikken og i årsopgaven
Lærerfaglig dømmekraft, bek.: Fag-fagligt Undervisningsfagligt Faglig teoretisk indsigt Beskrive Analysere Anvende Planlægge Vurdere Evaluere
Undersøgelse af programteorien 1 Cases i undervisningen, linjefag og pæd. fag 2 Cases i observationspraktikken 3 Cases i praktikken og i årsopgaven Hvad virker for hvem under hvilke omstændigheder?
Anvendelse af cases, tre faser 1 Cases i undervisningen, linjefag og pæd. fag 2 Cases i observationspraktikken 3 Cases i praktikken og i årsopgaven Stedfortrædede vidnesbyrd for andres praksis ”Kontekst-uafhængig” Ingen deltagelse i praksis Cases bearbejdet gennem: - common sense teori - fagteori Erfaret vidnesbyrd fra andres praksis Kontekst-afhængig Perifér deltagelse i praksis Cases bearbejdes gennem: - common sense teori - praksisteori - fagteori Erfaret vidnesbyrd fra egen praksis Kontekst-afhængig Fuldgyldig deltagelse i praksis Cases bearbejdes gennem: - praksisteori - fagteori
Teori-praksis i de tre faser ekspert praksislæring skolastisk læring novice 1 2 3
Veje til lærerfaglig dømmekraft Casebearbejdning gennem pædagogik-kritik* a) Beskrivelse b) Tolkning c) Evaluering d) Tematik *) Elliot Eisner
Pædagogik-kritik, Elliot Eisner Tolkning Evaluering Tematik Beskrivelse Case
Studerende: ”Casearbejde er motiverende stimulerer lysten til faglig fordybelse øger mulighederne for faglig forståelse øger ikke i alle tilfælde mulighederne for faglig forståelse kvalificerer til kommende lærerarbejde støtter faglige drøftelse på hold / praktikgruppe”
1 Brug af cases i undervisningen har en positiv indvirkning på din motivation for at arbejde med et fagligt-pædagogisk emne? I høj grad (5) (4) (3) (2)I ringe grad (1) 5161 I høj grad (5) (4) (3) (2) I ringe grad (1) 3126
2 Du oplever, at indholdet i casen medvirker til at give en forståelse, der igangsætter din mulighed for selv at arbejde videre med et fagligt- pædagogisk emne? I høj grad (5) (4) (3) (2) I ringe grad (1) 8112 I høj grad (5) (4) (3) (2) I ringe grad (1) 3153
3 Arbejde med cases støtter dine muligheder for at tilegne dig fagbegreber og arbejde analytisk? I høj grad (5) (4) (3) (2) I ringe grad (1) 4134 I høj grad (5) (4) (3) (2) I ringe grad (1) 37821
4 Du oplever, at casearbejde kvalificerer dig i forhold til kommende lærerarbejde? I høj grad (5) (4) (3) (2) I ringe grad (1) 7104 I høj grad (5) (4) (3) (2) I ringe grad (1) 3972
5 Casearbejde støtter faglige drøftelser på holdet / praktikgruppen? I høj grad (5) (4) (3) (2) I ringe grad (1) 7122 I høj grad (5) (4) (3) (2) I ringe grad (1) 110
Pædagogik-kritik, bedømmelse Common sense Fagbegreb
Præstationens karakter set med Biggs’ model Præstationens karakter set med pæ.-kritik Præstationens karakter set med set med Rammepapiret Identificere Navngive Definere Gengive Opliste uordnet viden Kategorisere Forståelse Sammenligne Anvende viden fra forskellige områder Kan anvende viden i problembehandling Bedømme Vurdere Beskrivelse Tolkning Evaluering Tematik Undersøgelseskompetence: observere, beskrive, analysere og vurdere sammenholde erfaring, empiri og teori anvende relevante teoretiske perspektiver som redskaber til analyse af Problemstillinger Formidlingskompetence skelne mellem beskrivelse, analyse og vurdering udarbejde problemformulering redegøre for grundlæggende metode argumentere sagligt og udarbejde noteapparat og litteraturfortegnelse beherske skriftsproget som led i tilegnelsen af videnskabelig metode og akademisk arbejdsmåde