De fællesoffentlige samarbejder inden for geodataområdet Kåre Clemmesen, KMS 9. juni 2011.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
FFC / 1 FOTdanmark status og perspektiver Jysk/Fynsk GIS-konference Kulturhuset, Skanderborg 9. juni 2011.
Advertisements

Porteføljestyring
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Flemming Nissen Kort & Matrikel styrelsen
Jens Krieger Røyen 11. oktober 2012 Den digitale vision for Danmark - en fælles udfordring.
Kortforsyningsseminar 24. marts 2009 Anne Buch-Larsen Kort & Matrikelstyrelsen Mail:
Christian Plaschke, Den Digitale Taskforce
Opstartsmøde fase 2: Implementering og etablering af miljøerne
Udviklingen i Kort & Matrikelstyrelsen Kortforsyningsseminar 2010 Kåre Clemmesen Vicedirektør.
DDB Hindsgavl den 26. maj 2011 René Birkemark Olesen
Indsæt billede her Kortfosynigsseminar Marts 2011 Jørgen Larsen de Martino
10.2a – Samordnet genbrug af ejendoms- og bygningsdata
Thomas. FOTdanmark Aktuelle kort giver styr på tingene.
Servicefællesskabet for geodata - workshop den 11. juni København Teknik og infrastruktur - datamodeller, portaler, ajourføring mm. v/lektor og.
Klimatilpasning, fælleskomponenter og Open Source
Hvorfor er fællesoffentligt samarbejde en god ide ? v/ Kontorchef Michael Busk-Jepsen, Økonomistyrelsen HRKS majkonference, 14. Maj 2009.
Tillid Temadag for AMIR
Kortforsyningen - strategi Thorben Hansen Markedschef.
Partnerseminar den 2. maj 2007 ved Nikolaj Veje Fælles offentlig geografisk infrastruktur og KMS' rolle.
INSPIRE. INSPIRE principper: Data skal kun indsamles én gang, og bør vedligeholdes.., hvor det gøres mest effektivt. Geodata fra forskellige kilder i.
Grunddataprogrammet.
Grontmij Grontmij Status på udvikling af ny JordWeb ENVINA JORD 25. September 2013 Copyright © 2013 Grontmij A/S | CVR Musikhuskvarteret - Aalborg.
Regionale Kontaktfora på handicapområdet Møde med repræsentanter fra DH Stig Langvad, formand, DH.
Hvad betyder Kommuneaftalen
Geodata - Visioner Barrierer Løsninger Geoforum Danmark1 Geodata i spil - Distribution, aftaler m.v. Vagn W. Laursen Visioner Barrierer Løsninger.
Fælles EPJ til hospitalerne i Region Midtjylland
Offentlige data i spil Konference i DGI Byen Torsdag den 4. februar 2010 Kim Lindskov Knudsen Områdechef Anvendelse & Rådgivning Kort & Matrikelstyrelsen.
Statsaftalen Kortforsyningsseminar 2009 Jens Hollænder.
Fagligt indlæg 22. april 2004Bente Neerup1 Ny struktur på geodataområdet ? Ændring af den administrative struktur: Hvordan udnytter GI-sektoren de nye.
Geografien i de ny registre - Geforum 10/ miniMAKS – et nyt matrikulært system miniMAKS - fra proprietære produktionssystemer til element i digital.
Projekt FOTdanmark fælles geografisk infrastruktur FOT Status lige nu og planer på det korte sigt Jørgen Grum – Kort & Matrikelstyrelsen Medlem af FOTdanmarks.
© 2007, Grontmij | Carl Bro A/S 1 FOT – set fra en løsningsleverandørs synspunkt Geoforum – den 20. juni 2007 Nils Bo Wille-Jørgensen.
DEN GEOGRAFISKE INFRASTRUKTUR OG DIGITAL FORVALTNING Digital forvaltning, INSPIRE og FOT Jes Ryttersgaard.
Brugstedet.dk Eksempelsamling ”Geodata skaber værdi” Nils Bo Wille-Jørgensen Grontmij.
Videnskabsministeriets arbejde med åbne standarder Vicedirektør Mikkel Hemmingsen, Videnskabsministeriet
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
”Vis Stedet”, fælleskomponenter og Open Source Thorben Hansen Kort & Matrikelstyrelsen.
Fælleskomponenten ”Vis Stedet” – reducerede udviklingsomkostninger og større genkendelighed og sammenhæng på tværs ved brug af geodata Arne Simonsen Kort.
Vis Stedet - i kommunal sammenhæng Maj-konference 2009 Områdechef Kim Lindskov Knudsen Anvendelse & Rådgivning Kort og Matrikelstyrelsen.
Effektiv adgang til data Niels Mørck, Carl Bro GIS & IT  Carl Bro GIS og IT  Problemstillingen  Nordjyllands Amts Blanketsystem  Centralisering / decentralisering.
Fællesoffentlige løsninger Henrik Frost Christophersen,
Stedet som indgang til digital forvaltning
Indsæt billede her Samordningsstrukturen på geodataområdet Arne Simonsen Geografisk Infrastruktur, Kort & Matrikelstyrelsen.
Kortforsyningsseminar 2011 Samarbejdsmodel for infrastruktur for (geografisk) information Et idéoplæg vedrørende fremtidig forretningsarkitektur og samarbejdsmodel.
Hvordan lagrer Amterne data Relationer til Miljøportalen Hans-Erik Jensen Biolog Viborg Amt, Miljø og Teknik, Naturkontoret Skottenborg 26, 8800 Viborg.
Partnersamarbejde - om gensidige forventninger til partnersamarbejdet Thorben Hansen Markedschef - infrastruktur for kort og geodata.
Geoforums udredningsarbejdeKortdage 2004 Bente Neerup Ny struktur på geodataområdet Geoforums udredningsarbejde i forbindelse med strukturreformen Råskitse.
Nyt fra KMS Direktør Jesper Jarmbæk. Miljøministeriet.
Visionerne for matrikulær infrastruktur KMSs oplæg til processen med at skabe en fælles vision for matrikulær infrastruktur 16. september 2003.
Arkitektur og forretningsmodel for topografiske vektordata
Kortforsyningen ® Partnerseminar 2006 Kursuscentret Rolighed marts 2006.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Vicedirektør Søren Reeberg Nielsen
Geopolitiske emner i tiden Kommunalreformen Fælles kommunal teknisk – topografisk kortlægning Fremtidens ejendomsdannelse.
Indsæt billede her Geografisk information i den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi Flemming Nissen, Kort & Matrikelstyrelsen Kortforsyningsseminar.
Handicapråd i Ballerup Kommune - af Servicedirektør Ole Nielsen
Vejforvaltning med vejman.dk V/Paul Stühler, projektleder vejman.dk MapInfo konference 2006.
Fællesoffentlig brugerstyring Brugerstyringssekretariatet i Økonomistyrelsen v/ Ellen Syberg.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Fællesoffentlige grunddata - program, datafordeler og model David Graff Nielsen Digitaliseringsstyrelsen.
Strukturreformen i Danmark
Information fra Danmarks Miljøportal
Klar til Smart Vækst – Udbredelse af smart city løsninger i DK – fokus på smart affaldsindsamling Jesper Bøttcher Gate 21.
Fælleskommunale arkitekturmål 2018
Seminar ”Kunden i centrum” seminar på hotel Føroyar
Digitalisering i den offentlige sektor
Hvad er Virk? Er det en portal? Er det en linksamling?
Danskernes digitale bibliotek
Danskernes digitale bibliotek
Fælleskommunale arkitekturmål 2018
Præsentationens transcript:

De fællesoffentlige samarbejder inden for geodataområdet Kåre Clemmesen, KMS 9. juni 2011

Kort & Matrikelstyrelsens strategiske grundlag

Eksempler på samarbejde Grønt danmarkskort

Fælles Offentlig geografisk Administrations- grundlag - FOT – 94 kommunale medlemmer Frederiksberg Kommune har meldt sig ind i medio april

Koordinationsfora for hhv. stat og kommuner Hovedfokus er hhv. statsaftalen og kommuneaftalen for geodata samt fælles udbud Udvalg for hhv. staten og for kommunerne med KMS’ sekretariatsbetjening Skal drøfte og beslutte rent statslige hhv. kommunale forhold om KMS’ data og tjenester Drøfter ex. afklaring af interesser i anskaffelse af geodata / tjenester og fælles indkøb/udbud KMS har opgave med koordinere tværgående mellem udvalgene

Realisering af potentialet Accepteret og aftalte arbejds- og byrdefordeling med tilhørende spilleregler Beslutningsstruktur hvor der kan træffes forpligtende aftaler, herunder om finansiering

Fælles data og fælleskomponenter Fra KMS’ strategiske grundlag om fællesoffentlige geodata: ”Det forudsætter, at der etableres accept blandt de offentlige parter om fælles standarder, funktionalitet, indhold og arbejdsdeling med tilhørende ansvar for og forpligtelser til indsamling, vedligeholdelse, distribution og anvendelse af geografiske data”. Fra KMS’ strategiske grundlag om fælleskomponenter: ”Det er derfor centralt, at der udvikles velfungerende og sammenhængende fælleskomponenter, der kan understøtte adgangen til geografiske data samt funktionaliteten i den offentlige digitale forvaltning”.

Fællesoffentlige tjenester og fælleskomponenter Løser opgaver, som er fælles for en række anvendelser Typisk en byggesten – en komponent Kan bruges i en række forskellige sammenhænge og slutbrugerløsninger Reducerer udviklingsomkostninger Understøtter adgangen til data samt funktionalitet i offentlig digital forvaltning Borgeren opnår større genkendelighed og sammenhæng på tværs af myndigheder Fælleskomponenter:

Fælles komponenter, tjenester og tilgængelighed

Danmarks Højdemodel i kommunerne 88 kommuner bruger Danmarks Højdemodel

Den private sektors rolle og betydning Innovationen i den private sektor skal bidrage til at udvikle og effektivisere både den offentlige og private sektor Den private sektors viden, kompetencer og ressourcer skal udnyttes til fælles fordel Opgaver forbundet med udvikling af data og nettjenester skal udbydes til løsning på det private marked. Den offentlige sektor er afhængig af synergi med den private sektor, så data for alvor kan bringes i spil

Natur- og miljøområdet

Det fælles krisebillede Værktøjer og menuer On-line brugere Datalag Tekstbeskeder Logning af brugeraktivitet Information om datalag Skrivefelt Aktuel information Journal Informationsfællesskab på beredskabsområdet

Maritim infrastruktur for geografisk information Der er et stigende behov for et fælles grundlag for opgavevaretagelsen på havområdet. Det drejer sig om opgaver med miljø- og naturbeskyttelse, planlægning, rettighedsregistrering og andre administrative opgaver.

Ejendomsområdet

Dataindsamling og aktualitet

Den offentlige infrastruktur for geografisk infrastruktur bør stilles til rådighed for borgere og virksomheder

Nye forretningsområder for den private sektor En veludviklet infrastruktur for geografisk information vil give private virksomheder et standardiseret og veldokumenteret udgangspunkt for udvikling af løsninger og hermed give grundlag for innovation og forretningsudvikling. Mulighed for genbrug af det offentliges information Dette vil give nye og bedre forretningsmuligheder for virksomheder og bidrage til økonomisk vækst.

Borgerinddragelse og demokratisering Borgerens muligheder for at sikre sine individuelle rettigheder og for at deltage i den samfundsmæssige debat vil blive styrket, ligesom borgerens interaktion med det offentlige, fx gennem selvbetjeningsløsninger, vil blive lettere.

Processen i geodata-sektoren Fokus på: Kort - som grundlag for analyser og beslutninger Data (+ kort) Fokus på etablering af data, kvalitetssikring, samt opbevaring af data i fællesskab (fælles objekttyper) Data og funktionaliteter / services (+kort) Fokus på at kunne -tilgå data let/smart, -redigere i data, -distribuere data, -få data i spil til andre brugere Fokus på infrastruktur (fælles offentligt administrat.grundlag) Infrastruktur er både data, services og aftaler !

Forskellige typer funktionaliteter Behov for services til håndtering af data: Opbevaring Søgning Visning Redigering Distribution Validering Mange opgaver Stor forvirring Spørgsmål: Hvordan arbejde struktureret med dette, når der er mange interessenter ? Og der skal sikres finansiering… Indtænke services som fælleskomponenter (passer godt med ”service-orienteret arkitektur”)

FOT-systemunderstøttelse – FASE 1 Fokus på håndtering af fælles data - FOT som kortgrundlag –System til opbevaring af data –Simpel distribution af data via GML-download og WMS-/WFS-services –Browser med simpel funktionalitet (Ændringsudpeg- ning, Fejl / Mangler, editering af attributter) –Indledende udfordring at skaffe finansiering til systemet Kommunalt krav, at der ikke blev brugt ressourcer på LSA-tilkobling Integration med værktøjer udenfor FOTdk’s ansvarsområde (f.eks. KL-knappen)

FOT-systemunderstøttelse – FASE 2 Fokus på funktionalitet - FOT som administrationsgrundlag –Servicebaseret / interaktiv adgang til data (høj tilgængelighed – ”on-line”) –Services der understøtter smidig vedligeholdelse af data (LSA) Integration med fagsystemer, upload af data, entydige forretningsprocesser, validering af data mv. –Deling af data med andre systemer og løsninger Nøgler, koblingstabeller Indledende arkitekturproces gennemført med bistand fra Devoteam Consulting Rapport med anbefalinger foreligger

Spørgsmål og problemstillinger Hvem har ansvar ? (både data og tjenester) Hvem skal finansiere ? (både data og tjenester) Hvem skal styre/beslutte ? Hvem skal udføre ? (både etablering og drift) Ofte ”høste-så”-problematik: Nogen står for etablering data/tjenester Mens … … andre er store brugere af disse data/tjenester Afgørende: Hvem har brug for at dele hvad med hvem ? Hvem har brug for at arbejde med de samme data ? Hvem har brug for at gøre noget parallelt med andre ? Skelne mellem data og funktionaliteter/services

Forskellige typer krav til samarbejde 1)Data bruges af både kommuner og stat [herunder integreret brug – dvs. flere arbejder med samme data] Stiller krav om fælles funktionaliteter Fælles offentlig opgave på tværs af stat og kommuner [Eksempel FOT, DMP] 2) Data bruges på samme måde i kommunerne, men ikke i staten [parallel brug af funktionaliteter, men ikke fælles brug af data] En række fælles servicekrav for kommunerne Fælles kommunal opgave Brug for at aftale spilleregler – også på tværs Fælleskomponenter: Brugeradgang, distribution, visning, udsøgning, redigering Klarhed om ”governance” !

Forskellige krav til samarbejdsfora 3) Data bruges af statsinstitutioner i fællesskab [herunder integreret brug – dvs. flere arbejder med samme data] Stiller krav om dataspecifikationer og fælles funktionaliteter [Eksempel: Maritim SDI – bruges af FRV, SFS, NST, ENS, KDI, KMS, FD] 4) Data bruges på tværs af fagområder i den enkelte kommune Stiller krav om dataspecifikationer og fælles funktionaliteter Dermed ”høste-så”-problematik Kræver klare aftaler internt i kommunerne

Hvordan sikre medspil ? Hvis andre skal være brugere, skal det være lettere at tilgå data (web-services / brugervenlighed / klar genkendelighed) Klar kommunikation om fordele Klare simple aftaler (”standardaftaler”) Skal have committed direktører/chefer i forvaltningerne Generel udfordring: Hvordan prioritere, hvad der skal udvikles først ? Arkitekturen skal gennemtænkes ! Mulighed for trinvis implementering Og klar forventningsningsafstemning !

FOT-systemunderstøttelse – Overgangsfase Fokus på bedre tilgængelighed til data i FOT2007 indtil nyt system i fase 2 er klar –Mulighed for vedligeholdelse af FOT-data med GIS- værktøjer via GML-upload/GML-download Ekstern vurdering af om FOT2007 er tilstrækkelig robust som grundlag for en ny systemløsning Videre forretningsmæssige og arkitekturmæssige afklaringer med udvalgte sektorer (bygning, vej og vandløb) som grundlag for udformning af krav til nyt system. Afklaring af servicekrav til nyt system (SLA behov) –svartider, oppetid, servicedesk, fejlrettelser mv.