Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Seminar ”Kunden i centrum” seminar på hotel Føroyar

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Seminar ”Kunden i centrum” seminar på hotel Føroyar"— Præsentationens transcript:

1 Seminar ”Kunden i centrum” seminar på hotel Føroyar Vejportalsamarbejdet Et samarbejde mellem Vejdirektoratet, kommuner og Sund & Bælt Hans Jørgen Larsen, Vejdirektoratet Projektleder for vejportalsamarbejdet

2 Agenda Om Vejportalsamarbejdet Vejportal.dk er et samarbejde Digitalisering og effektivisering Udviklede tjenester - eksempler Fremtiden

3 Baggrund Udnyttelse af allerede eksisterende faciliteter
Borgerne i centrum: Én indgang til veje og trafik for borgere, trafikanter, virksomheder og andre offentlige myndigheder, f.eks. Politiet og private aktører f.eks. forsikringsselskaber Den digitale vejforvaltning: nem udveksling på tværs i sektoren og til andre offentlige myndigheder udvikling af fælles webservices effektivisering gennem digitalisering

4 Hvad er Vejportalsamarbejdet?
Vejsektorens søgemaskine Samarbejde om standarder for sektoren Samarbejde om udvikling af digital forvaltning og borgerservice Samarbejde om udvikling af e-tjenester (webservices)

5 Konceptet

6 Digital Vejforvaltning
Borgere, trafikanter, presse, fagfolk, … Selvbetjening: Den borgernære, virtuelle vejforvaltning Web-brugerflade, fx kommunens www eller Vejforvaltnings-systemer: Web-services fra VD og andre (VIS/VEJMAN, Rosy m.fl.) Forvaltn. & kunde-betjening Trafikant-service Prior. og planlægn Vej- og trafik-analyser Uheld og trafik-sikkerhed Info og overblik Selv-betjening (ansøgn.) Fælles admin. grundlag: km off.veje x.000 km priv.fæll y.000 km stier ”Centralt vej- og stiregister” (CVS): standard vej-id, kobling til FOT m.m. Individuelle vej- og trafikdata Fælles vej- og trafikdata

7 Regeringen, KL og Danske regioner
digitalisering, der er målrettet mod at skabe forbedringer i servicen til borgere og virksomheder digitalisering der muliggør effektivisering og flytter ressourcer fra administration til borgernær service koordinering og prioritering af digitaliseringsindsatsen i den offentlige sektor gennem mere forpligtende tværgående samarbejde på alle niveauer

8 Forside af vejportal.dk
Vejportal.dk - Indgang

9 Vejportal.dk side 2

10 Udviklede tjenester Borgerrettede services:
Søgemaskine – opdateres hver nat Hvem er vejmyndighed Hvem er vejmyndgihed - trafikken.dk E-blanketter: Lejlighedsskiltning, Lejlighedsskiltning på vejsektoren.dk Særlig serviceskiltning, Særlig Råden over vejareal ROV Vejen i billeder Vejen i billeder Trafikantservice (TRIM, hovedstaden mm)TRIM Rejsetid Tjenester til forvaltningen Procesguide til afgørelsessager på vejområdet Procesguide på vejsektoren.dk Hjælp til klagevejledninger Klagevejledning - hjælp. vejsektoren.dk Webserviceguide til leverandører Anbefalinger til indhold på hjemmeside Datastandardisering

11 Procesguide. Hjælpeværktøj til afgørelsessager
Eksempel på en ny tjeneste: Procesguide. Hjælpeværktøj til afgørelsessager

12 Fordele ved medlemskab
Bedre og nemmere borger- og virksomhedsbetjening. Tjenester kan indlægges på egen hjemmeside Søgemaskine til alle relevante vejoplysninger Service til politikere og presse, e-tjenester til digital forvaltning Mere effektiv vejforvaltning Fælles datastandarder -> forudsætning for digital forvaltning Mulighed for indflydelse – men intet krav om arbejdsindsats! Billigst og nemmest at stå sammen om at udvikle og indføre digital vejforvaltning

13 Planer for 2007 Implementering af ”Særlig råden over vejareal”
”Graveansøgning” – etablering af 1 fælles ansøgningsløsning med udpegning på kort, koordineret med LER og eksisterende ansøgninger ”Særlig råden over vejareal”, fase 2 med kobling til ESDH systemer ”Lejlighedsskiltning” og ”Særlig Serviceskiltning” fase 2 med kobling til ESDH systemer e-ansøgning for ovekørsler / adgangsforhold OIOXML standardisering af udviklede løsninger

14 Vejportal.dk på egen hjemmeside

15 Resumé Gennem samarbejde: Medvirken til udvikling af sektoren -> digital forvaltning og borgerservice. Webservices som alle kan benytte – uanset medlemskab Webservices kun for medlemmer! Medlemmer kan indbygge tjenesten på eget intranet og på kommunes hjemmeside Medlemskab giver mulighed for indflydelse på prioriteringen af udvikling Medlemmer får ved fælles udvikling nem adgang til flere e-tjenester og borgerservice Udnyttelse af digitale værktøjer og ændrede arbejdsgage sparer ressourcer

16 Medlemskommuner i DK primo 2007

17 Nyttige links http://modernisering.dk/ http://vejportal.dk/

18 Tak for ordet ! Hans Jørgen Larsen


Download ppt "Seminar ”Kunden i centrum” seminar på hotel Føroyar"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google