Oplæg til koordinerings- gruppen Transfer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Advertisements

Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
Ledelsesakademiet, Erhvervsakademi Aarhus
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Voksnes læreprocesser – hvad er vigtigt i tilrettelæggelse af kompetenceudvikling for voksne? Norskkonferencen 2013 VOX 24. april 2013 Bjarne Wahlgren.
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Præsentation af teorien transfer
Gruppen der har arbejdet med transfer på SSA-uddannelsen
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Kompetanseutvikling av voksenlæreren 1 Nye tanker gjennom erfaringsdeling og gjensidig inspirasjon.
At udforske sin egen praksis
Hvad er specialpædagogiske kompetencer?
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
At inddrage studerende i udviklingsarbejde
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Kompetent til at støtte livet med kræft
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
aktionslæring En metode til arbejdet med og i praktikfaget Helen Nyboe
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Virksomhedsskolemodellen 29. september 2014 UU Danmark Samarbejde: UU og Jobcentret – Om unge.
Ipads i en skole i bevægelse Bente Meyer, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, København,
Læring i et vejledningsperspektiv
Læring og inklusion i skolen
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Etterutdanningskurs for lærere og ledere Kristiansand.
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Hva er god klasseledelse ?
Læringskultur og elevinddragelse
BrittL Lind Myrup, UKK, nefrologisk afdeling Sygeplejesymposiet 2010 Nefrologisk efteruddannelse – et regionalt samarbejde Hvordan ser vi et udbytte i.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Transfer Mellem efter/videreuddannelse og praksis.
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Helhedsorientering & Tværfaglighed
Transfer sammenhæng mellem uddannelse og anvendelse 31. januar 2013 FSUS temadag for kliniske vejledere Bjarne Wahlgren.
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Konference – Odense d. 11 sept Demonstrationsskoleprojekt Elevernes egenproduktion og elevinddragelse.
Transfer mellem uddannelse og arbejde Temadag om transfer Center for Strategi og Innovation 5. maj 201 Bjarne Wahlgren.
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Voksne i videregående opplæring – tilrettelegging,
Læring i praksis Tirsdag den 22. maj 2012.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
DPU – Aarhus Universitet
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Voksenlæring og voksenpædagogisk kompetence 1 Hvad ved vi om voksnes læring? Stavanger, 5. Marts.
KVIST projektet og dets udfordringer Lisbeth N. Hansen, seminarielektor, Kolding pædagogseminarium Susanne Minds, kursusleder, sosu-stv.
Læring mellem uddannelse og arbejdsliv Voksenpædagogisk Forums konference 2015 Transfer mellem uddannelse og arbejde 5. maj 2015 Bjarne Wahlgren.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning.
LP på CPH WEST Læringsmiljø – og pædagogisk analyse Symposium for forskere og fagfolk Fastholdelseskaravanen Der er blandt undervisere på erhvervsskoler.
Highlight anden linje i overskriften ved at markere ordet(ene) og vælge Overskrift-fonten VIA Type Office regular Vælg layout/design 1. Højre klik udenfor.
Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Transfer i AMU - Arbejdet med efter processen TUP Midtvejsevaluering onsdag den 14. Marts Roskilde Tekniske skole Sissel Kondrup, Forskerskolen i Livslang.
Det 3. læringsrum O Det 3. læringsrum: Hvordan kan virkeligheden indgå i Fysioterapeutuddannelsen? O Hvad vil vi gerne undersøge? Hvilket læringspotentiale.
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.

Bjarne Wahlgrens definition
Evaluering af projektet ”Transfer i AMU”
At gøre karriere.
©Evaluering. Af læring, undervisning og uddannelse
Vidensbaseret praksis i botilbud
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Oplæg om den styrkede pædagogiske læreplan V
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Temadag 2018.
Sundhedspraksis - At blive bevidst om transfer
Temadag om grundfag og de pædagogiske intentioner i eud-reformen
KLF - konference om chancelighed
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Præsentationens transcript:

Oplæg til koordinerings- gruppen Transfer 20. August 2012

Formål At få afklaret begrebet Transfer At koordineringsgruppen får et fælles afsæt for drøftelse af begrebet, så det kan inddrages i implementering af den nye uddannelsesordning.

Forskning i transfer Professor Bjarne Wahlgren DPU, Århus universitet ( forskning efter- og videreuddannelse) Lektor Vibe Aarkrog, DPU, Århus universitet (erhvervsuddannelse/ vekseluddannelserne)

Hvorfor transfer? Uddannelsessystemet hviler på målet om transfer Det er veldokumenteret at, eleverne ofte ikke anvender, eller synes at de anvender, det de har lært i undervisningen

Definition ” Transfer”: Transfer – fra latin ”Transfero” = at bære noget fra et sted til et andet I uddannelse betyder det : At anvende noget man har lært i en sammenhæng, i en anden og (lignende) sammenhæng eller tydeligere det forhold At læring erhvervet i en sammenhæng kan overføres og kvalificere handling i en anden

Hvorfor er det så svært at anvende det man har lært? Transfer en kompliceret proces, idet det involvere følgende elementer Forklaring 1: Person Situation 1 Situation 2 indhold anvendelse

Hvorfor er det så svært at anvende det man har lært? Forklaring 2: Identiske elementer Specifik transfer og generel transfer (indholdet) Nær transfer og fjern tranfer (situationerne)

Specifik og generel transfer Specifik transfer – mange identiske elementer, der kan anvendes kontekstspecifikt ( procedure – sår, drop, mundpleje osv.) Generel transfer – få identiske elementer i konteksten ( anvendelse af en teori eks. udviklingsteori). Jo mindre abstraktionsniveau eleven har, det større er behovet for mange identiske elementer

Nær og fjern transfer Nær transfer – betyder at man anvender det lærte i situationer, der har stor lighed med læringssituationen Fjern transfer – betyder at man anvender det lærte i situationer der er meget forskellige fra indlæringssituationen

”Teaching for transfer” Indholdet skal være meningsfuldt Deltagerne skal være motiveret for at anvende det lærte Opmærksomhed på elevens abstraktionsniveau Undervisningen skal indeholde elementer fra praksis, hvori det lærte kan anvendes – opmærksomhed på om der er tale om specifik eller generel transfer, og nær eller fjern transfer Opmærksomhed på metode - fremgangsmåde, anvendelsesform i forhold til tilegnelses situationen og anvendelsessituationen Vejlederen skal støtte eleven i ”at komme i tanke om” - og Undervisningen skal indeholde oplæg i overføring – transfer teori

Transfer - fortsat Forskningsmæssigt er fokus skiftet - fra tilegnelse til anvendelse ( at blive i stand til at handle) ifølge Wahlgren. Wahlgren understøtter Aarkrogs argumentation i forklaringsmodel 1 og 2 – og angiver hvordan der forskningsmæssigt er dokumentation for hvilke forhold der giver den største transfer effekt: De personlige faktorer (35 %)(behov for læring, målforpligtigelse, tiltro til egne evner) Faktorer i undervisningen (20 %) (identiske elementer ,træne i transfer, underviseren) I anvendelses kontekst (45 %) (organisering af arbejdssituationen, understøttende læringsmiljø, systematisk opfølgning/tvungen transfer) Altså fokus på personlige faktorer og anvendelseskontekst

Litteratur: Wahlgren, B. (2010). Voksnes læreprocesser. Akademisk Forlag, København. Wahlgren, B. (2009). Transfer mellem uddannelse og arbejde. Nationalt Center for Kompetenceudvikling. http://ncfk.dpu.dk/7285/ (oplæg transfer Bjarne Wahlgren og Vibe Aarkrog) http://www.dr.dk/DR2/Danskernes+akademi/Paedagogik_Psykologi/Hvorfor_er_det_saa_svaert_at_anvende_det_man_har_laert.htm (oplæg Vibe Aarkrog)

Hvilke udfordringer er der i skole /praktiksamarbejdet? Hvordan understøtter vi de forskellige elementer i transfer/ (transformationsprocessen)? Inspiration udlev. materiale: Didaktik i praktik – koblingspunkter mellem skole og praktik.