Forceret proces Introduktion til design og facilitering af netværk samt workshop 6. november 2008, Science kommuner Tore Wanscher Partner, Wanscher og.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sociale medier og læring
Advertisements

[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
De næste 3 timer skal I Til gavn for jeres mission - beboerne
Energi- & Vandværkstedet
Præsentation af mig selv
Lederudvikling.
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
Arbejdspladsudvikling
Det udvidede klasserum
Medindflydelse • Ligeværd • Arbejdsfællesskab • Frivillighed • Fokus på ressourcer ARK´en Satspuljemidler 2010 kr. afsat midler til etablering af Arbejdsrehabiliteringsklubber.
Forældremøde X årgang.
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Bedste praksis i vandplanarbejdet Irene Wiborg Projektchef Det siger EU – Guideline nr. 8 om involvering.
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
Talentinternat modul 3..
Forskellige typer netværk Det personlige netværk: Uformelt Grænseløst Komplekst Det organiserede netværk: Noget, man er medlem af En defineret ramme Quiero.
Kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Relationer – børn og voksne
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Velkommen til konsulentuddannelsesdagen 18. marts 2010.
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Forretningsmodel.
Alle børn er alles ansvar
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
Deltager- og problemorientering i Kriminalforsorgen Workshop periode 2.
Styring af styregrupper
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Læring og inklusion i skolen
Omgangstone og kollegialitet
Vejlederens kommunikation
Rekruttering og motivering
Køb det fulde sæt til 299 kr + moms
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Workshop om vidensdeling og kompetencer ved samarbejder i partnering Hvilke kompetencer er vigtige ved samarbejde i partnering af Michael Stig Ørbech,
Workshop om organisatoriske udfordringer & strukturelle løsninger v/ projektleder Helle Stuart.
Omrejsende ledere - Svendborg Kommunes interne konsulentkorps.
Vidensamfundet (netværkssamfundet) ”Jeg kan jo ikke vide alt. Som topleder i en stor virksomhed er jeg nødt til at træffe beslutninger på baggrund af den.
Ungdommens Uddannelsesvejledning Odder & Skanderborg
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Ledelse af frivillige Økumenisk efterårsmøde – 5. november 2011.
Randers Kommune. 2 Stabene i Randers Kommune - 2 Møde gruppen af stabsledere – Velkommen v. Klaus Christiansen - Introduktion til arbejdsprocessen.
Innovation præsentations eks. Start med at forklare hvilket problem du mener dit innovative forslag ville kunne løse. Mit innovative forslag tager udgangspunkt.
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
Ledelse på vej Gentofte Kommunes uddannelse af ledelsestalenter Personalepolitisk Messe Bella Center, 12. januar 2010.
Dialogmøde Forældresamarbejde - forældre og forældrebestyrelsen imellem.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Workshop: At arbejde med myter og holdninger blandt personale v/ projektmedarbejder Tine Gomard.
Wanscher og Nielsen I wogn arbejder vi med at designe og drive netværk til understøttelse af videndeling, læring og organisationsudvikling. Vi er eksperter.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Netværk, netværk, netværk Andreas Rønne Nielsen.
Præsentation af resultaterne fra workshop 1 1. Workshop 1- hvad gjorde vi? Spor: Unge, uddannelse og beskæftigelse Tema 1 - Forebyggelse og sammenhæng.
Kampagne 3 Tiltrække og anerkende frivillige Navn Navnesen.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
17. – 25. august Kl : Velkomst Kl – 17.00: Orientering og dialog om aktuelle forhold og politiske indsatser v/ Dorte Andreas og Claus.
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Oplæg til Hustræf 2011 Inddragelsens niveauer og perspektiver
Stresscoaching forløb Et individuelt stresscoaching forløb for dig, der har fået stress. Forløbet tager udgangspunkt i din stress-situation og strækker.
SUF - gevinstrealisering
Karen Sandfær Lysholm Norbøll
Handlingsplan 2015.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
En ny bog er i gang – skrevet af addicts, for addicts
Observations-informeret lærersamarbejde og undervisningskvalitet
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Forceret proces Introduktion til design og facilitering af netværk samt workshop 6. november 2008, Science kommuner Tore Wanscher Partner, Wanscher og Nielsen

Definition af netværk Sociale netværk De polycentriske netværk hvor hver enkelt er centrum og relationerne er baseret på frivillighed Designede netværk Organisationsform baseret på frivillighed, men med fælles mål - Selvorganiserede netværk - Sponsorerede netværk A B IndividRelation Socialt netværkDesignet netværk wogn  2008

Adgang - til ressourcer, indflydelse, andre netværk m.m. Læring - praksis- og kompetenceudvikling, innovation m.m. Fællesskab - sparring, frirum og støtte m.m. Værdiskabelse i netværk wogn  2008

Udbytte af netværk i og imellem organisationer Distribution af viden Praksisfællesskaber Feed back loop Kultur Ansvar / Kompetencer Faglighed/ Produkter Projekter

Værdiskabelse i netværk Vertikal: Værdiskabelse Hvem opnår værdi? Horisontal: Målsætning Er der fælles fokus? Individuel Sponsor HomogenHeterogen wogn  2008

Værdiskabelse i netværk Værdiskabelsen i det designede netværk sker på selve mødet Det centrale er samtaler, der tager udgangspunkt i virkelige problemstillinger som skaber nødvendighed Møderne skal derfor designes med det formål at sætte den nødvendige samtale i centrum Relation- skabelse Innovation Læring wogn  2008

Incitamenter Anerkendelse: Synlighed, titler, spændende opgaver, ledelses- opmærksomhed... Belønning: Kontanter, gaver, rejser, kompetenceudvikling, forfremmelse... Facilitering: Specielle rammer, tjekkede processer, attraktivt indhold, minimumsindsats fra deltagerne... MIT - Excellence Awards

Netværkets livscyklus Aktivitet Tid Intro DriftAfvikling/ relancering Stagnation

Tips og tricks Klar start og klar slut Oplæg skal aldrig være mere en 30 minutter Coaching af oplægsholdere Vekselvirkning mellem oplæg og dialog Gruppeinddeling: Storgrupper, minigrupper, makkerpar og individuelt Tilpas variation – tænk på en gudstjeneste Brug af effekter Deltagerforberedelse At sælge budskabet

Workshop Brain Storm Hvilke faglige udfordringer står jeg overfor i forhold til at udbrede naturfagsformidlingen og hvilke kompetencebehov indebærer det? Siddende ved borde Gruppedannelse Alle vælger én udfordring, de vil arbejde videre med Vi bevæger os rundt i rummet Konkretisering Deltagerne arbejder spørgeliste + støtteværktøjer. Resultatet skrives på wiki. Fordelt i flere lokaler Præsentation Lynpræsentationer Samlet i dette lokale igen