IT-baserede retteformer –erfaringer fra et udviklingsprojekt Udviklingsprojektets titel: Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Portfolioeksamen Studieområde 2
Advertisements

fra klasseværelse til cyberspace
Online kollaborativ undervisning
Mobil e-læring i proffesionsuddannelserne
Det tekniske: PC:  Tryk Start, programmer, tilbehør, underholdning, lydoptager  Tryk på den røde optagerknap og indtal din lydfil  Når du er færdig.
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
Mercantec NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Undervisningsplanlægning
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Det udvidede klasserum
HHX Grundforløbet 2005 Team B Portfolioevaluering
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Introduktion 7/9-11 Højstrupgård
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
Opsamling på gruppearbejde på SIP2. Tema SIP 3: ”At skolerne udvikler deres undervisningspraksis, undervisningsorganisering og årsplanlægning med henblik.
Projekt i billedkunst Resten af tiden.
Rammeforsøg på TEC-HTX Studietid Formål At skabe større sammenhæng mellem uddannelsestid og elevtid At øge lærertilstedeværelsen sammen med eleverne At.
Informationssøgning for ungdomsuddannelserne
Hhx – Handelsgymnasium Htx – Teknisk gymnasium
Observation af din/andres undervisning –
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Deltagerstyret undervisning
At udforske sin egen praksis
MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og.
Ressourcer og læremidler i et didaktisk perspektiv Læring og Læringsressourcer,
Refleksionsmodel – hvad går det ud på?
Faglig overgang – Næstved Gymnasium og HF Dansk. Formål Primært at løfte det faglige niveau for alle elever, og herunder også at bidrage til at udligne.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Hvordan lettes overgangen relevant
Tanja Miller CVU-Nord Evaluering Voksenspecialundervisning Vejle 2005 EVA rapport - anbefalinger Hvad er evaluering? Værdier og menneskesyn Selvevaluering.
Valg af introduktionskursus. 8. Klasse efterår/vinter.
Undervisningsorganisering,-former og -medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser Slutkonference for 3. runde af Forsknings-, udviklings-
Fagdidaktisk kursus i biologi
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
1. April 2014.
Pædagogisk forår i København
Præsentation af hhx-projekt: ”Læringsmiljø på hhx kvaliteter og udfordringer”. CeFU bestyrelsesmøde, 11. november 2008 Ved forskningsassistent Arnt Louw.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Skrivning i de store formater
Projekter og netværksdannelse på FG Fredericia Gymnasium 7. februar 2015 Orienteringsmøde om Udviklingsplanen fase 2.
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Fag Niveauer Mål Software Beskrivelse Dokumenter Lærer Projektoverblik Lærerplanlægning Eksempler og refleksioner Lærerressourcer Vurdering og standarder.
Kulturformidlende institutioner Konstituerende valgfag.
J. Schirmer 26. oktober 2007 Portfolio Undervisning Læring Evaluering Dokumentation Jørgen Schirmer Nielsen.
Formidlingskursus 2014 Gymnasiepraktik og Det rullende Universitet Klasserumskultur og elevernes forskellighed Susanne Th. Jensen Vicerektor Odder Gymnasium.
Efteruddannelse og kompetenceudvikling. Efteruddannelse før reformen Eksterne faglige kurser Kurser for hele faggrupper Skolebaserede kurser Pædagogiske.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
1 Skriftlighed på nye måder efter reformen Pædagogiske udfordringer: Bedre studiekompetence – større progression Mere fordybelse – bedre individuel vejledning.
Remote Sensing og GIS i Naturfagene - Hvorfor? - Hvordan? Torben P. Jensen.
Om anvendelse af forberedelse v. Jan Becher Sørensen Rektor, Paderup Gymnasium Konference d. 4. april
EUD (erhvervsuddannelse) EUX (EUD med gymnasiefag)
”Blog som læringsplatform”
Vision mission værdier handleplaner
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Direktørgruppen SAMlær Odense. Hvad er der gang i? Arbejdstidsaftaler Undervisningsdifferentiering og IKT IKT Blended Learning God undervisning.
Evaluering på EGY Disposition: - Fra evalueringsplan til evalueringsstrategi - konkrete evalueringer og ”værktøj” - perspektivering ”Man kan ikke måle.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene/valgfag I alt 20 uger.
Projektet Projektets titel: ”Profil, faglig identitet og anvendelsesorientering” Projektets primære formål: Øge elevernes aktivitet og autonomi Projektsdeltagere.
Kort om de gymanisale ungdomsuddannelser Ligheder og særlige karakteristika Mette Brinch Thomsen Oplæg på mentorkurset for SubUniversity 16. august 2016.
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Kompetence-, færdigheds- og vidensmål
Velkommen til Multimediekursus.
NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
At gøre karriere.
Skriftlighed i nv Skriftlighed i nv Aalborghus Gymnasium.
Evaluering af skoleåret og planlægning af skoleåret
Den pædagogiske læreplan
Mindset og formativ evaluering i sprogfagene:
EKsamen på Horsens Gymnasium 2019
Præsentationens transcript:

IT-baserede retteformer –erfaringer fra et udviklingsprojekt Udviklingsprojektets titel: Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive skriftlige arbejde i virtuel undervisning, på hhx, htx og stx (VUF) Deltagende institutioner: Aalborg Handelsgymnasium Aalborghus Gymnasium Aalborg Tekniske Gymnasium e-Learning Lab, Aalborg Universitet Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive skriftlige arbejde i virtuel undervisning, på hhx, htx og stx (VUF)

Projektets formål og indhold Projektets formål er at undersøge samspillet mellem procesorienteret feedback og virtuelle undervisningsformer, med fokus på kollektive dokumentationsformer. Hvordan opbygger vi en god praksis, og hvilke ændringer sker der med undervisningssituationen, når vi bevæger os fra traditionelle former for rettearbejde? Projektets indhold: udvikle, afprøve og evaluere eksempler på forløb med kollektive IT- baserede dokumentationsformer og rettemetoder (3 x 3 lærere) udvikle, afprøve og evaluere den pædagogiske praksis omkring forløbene (planlægning, observation, interviews med lærere og elever, dokumentanalyse, evalueringsdag) og udvikle modeller for god praksis på området. Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive skriftlige arbejde i virtuel undervisning, på hhx, htx og stx (VUF)

Perspektiver Forløbene vil tilsammen dække relevante fag, undervisnings- og arbejdsformer som karakteriserer de gymnasiale uddannelser, hhx, htx og stx. Evalueringen vil anlægge fire perspektiver: Elevroller: Læreprocesser, elevernes roller og deltagelse. Lærerroller: Lærernes roller og samarbejde omkring feedback. IKT-anvendelsen: Muligheder i forhold til mål, faglig progression, evaluering og ressourcer. Organisationsaspektet: Udvikling af virtuelle læringsrum og kollektiv kommunikativ praksis. Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive skriftlige arbejde i virtuel undervisning, på hhx, htx og stx (VUF)

Nye muligheder med IT Lettere at følge elevernes arbejde gennem skriveprocesserne Lettere at tilpasse skriveprocesser til elevernes arbejdsrytmer Mere fleksibelt at arbejde på fælles dokumenter ol. Lettere at kommunikere og dokumentere som fællesskab Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive skriftlige arbejde i virtuel undervisning, på hhx, htx og stx (VUF)

Fra papir til redigérbare filer –enten eller, eller både og? Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive skriftlige arbejde i virtuel undervisning, på hhx, htx og stx (VUF) ”Papirskriftlighed” Feedback på slutprodukt –intenderet fremadrettet Evaluering af færdigheder og perspektiv –udtrykt i arbejdet Rettearbejde –grundig et begrænset antal gange Afleveringer som kontrol med studieaktivitet Ressourcer kan planlægges i timer

Fra papir til redigérbare filer –enten eller, eller både og? Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive skriftlige arbejde i virtuel undervisning, på hhx, htx og stx (VUF) ”Papirskriftlighed””IT-skriftlighed” i papirskriftlige rammer Feedback på slutprodukt –intenderet fremadrettet +Procesorienteret feedback Evaluering af færdigheder og perspektiv +Fastholdelse og opmuntring til at afprøve færdigheder og perspektiv Rettearbejde –grundig et begrænset antal gange +Feedback flere gange under processen Afleveringer som kontrol med studieaktivitet +Daglig dokumentation af aktivitet (fraværsregistrering) Ressourcer kan planlægges i timer+Grænser mellem rettearbejde og forberedelse uklar

Fra papir til redigérbare filer –enten eller, eller både og? Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive skriftlige arbejde i virtuel undervisning, på hhx, htx og stx (VUF) ”Processkriftlighed”+slutbedømmelse Procesorienteret feedback+ feedback på slutprodukt –når det er absolut meningsfuldt Fastholdelse og opmuntring til at afprøve færdigheder og perspektiv + Jævnlige slutevalueringer af det samme Feedback flere gange under processen+Enkelte arbejder føres helt frem til slutprodukt som bedømmes på en bred vifte af mål Opbygning af portfolio –individuelt og klassebaseret Enkelte afleveringer som kontrol med studieaktivitet Ressourcer fordeles på mål og temaer

Hvordan tager vi udgangspunkt i en procesorienteret IT-skriftlighed? Rammerne ombrydes for både lærere og elever –husk eleverne! Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive skriftlige arbejde i virtuel undervisning, på hhx, htx og stx (VUF)

Hvordan tager vi udgangspunkt i en procesorienteret IT-skriftlighed? Rammerne ombrydes for både lærere og elever –husk eleverne! Tage udgangspunkt i det vi lærer –fx portfolio Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive skriftlige arbejde i virtuel undervisning, på hhx, htx og stx (VUF)

Hvordan tager vi udgangspunkt i en procesorienteret IT-skriftlighed? Rammerne ombrydes for både lærere og elever –husk eleverne! Tage udgangspunkt i det vi lærer –fx portfolio Opbygge praksis og vaner –forståelige rammer Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive skriftlige arbejde i virtuel undervisning, på hhx, htx og stx (VUF)

Hvordan tager vi udgangspunkt i en procesorienteret IT-skriftlighed? Rammerne ombrydes for både lærere og elever –husk eleverne! Tage udgangspunkt i det vi lærer –fx portfolio Opbygge praksis og vaner –forståelige rammer Opbygge producerende fællesskaber Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive skriftlige arbejde i virtuel undervisning, på hhx, htx og stx (VUF)

Hvordan tager vi udgangspunkt i en procesorienteret IT-skriftlighed? Rammerne ombrydes for både lærere og elever –husk eleverne! Tage udgangspunkt i det vi lærer –fx portfolio Opbygge praksis og vaner –forståelige rammer Opbygge producerende fællesskaber Fælles forståelse af væsentlighed og niveau –lærerens eksempel Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive skriftlige arbejde i virtuel undervisning, på hhx, htx og stx (VUF)

Hvordan tager vi udgangspunkt i en procesorienteret IT-skriftlighed? Rammerne ombrydes for både lærere og elever –husk eleverne! Tage udgangspunkt i det vi lærer –fx portfolio Opbygge praksis og vaner –forståelige rammer Opbygge producerende fællesskaber Fælles forståelse af væsentlighed og niveau –lærerens eksempel Ikke alt skal rettes –men det er vigtigt alligevel! Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive skriftlige arbejde i virtuel undervisning, på hhx, htx og stx (VUF)