En fast Kattegatforbindelse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer DANMARK I GLOBAL KONKURRENCE Fakta og myter om produktiviteten.
Advertisements

Gasdrift af busser – tid til at komme frem i bussen?
V-konference om rastepladser fredag den 3. oktober 2008 Infrastruktur og rastepladser v/ Kristian Pihl Lorentzen Trafikordfører for VENSTRE.
Skal forbrugernes adfærd eller luftfartens regulering ændres? Jacob Sørensen, NOAH Bæredygtighed DGI-byen, 23. november 2011.
Bjarne Ibsen Professor, Forskningsleder
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Hvordan bliver toget bedre end sit rygte?
Fremtidens energiplanlægning
A&B ANALYSEs Danmarkspanel - Foreningen ”Odinstårnet” -
Dansk Skovforenings foretræde for Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg 25. november 2009.
Vurdering af sygehusplaner baseret på:
Samfundsøkonomiske gevinster og omkostninger ved udvikling af ”orphan drugs” v. Dorte Gyrd-Hansen Institut for Sundhedstjenesteforskning, SDU.
Fremtidens vinderhold DI fødevarer årsdag
Region Sjælland; Forbindelsen mod Syd 3. oktober 2008
Anbefalinger til et fremtidigt samarbejde
FN’s standardregler Modul 1 Historie •Verdenshandlingsprogrammet 1982 •FN’s handicap-tiår •Midtvejsmøde i Stockholm 1987 •Forslag til konvention.
Hvordan kan et arbejdsmarked på tværs af Øresund fremme tilvækst og konkurrencekraft Professor Bent Greve Øresundsting, maj, 2007.
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Erhvervslivets gevinster ved forbedring af infrastrukturen
Esbjerg Trafik- & Mobilitetsplan
Infrastruktur og bosætning
ITB 2009 Grøn it Mere effekt end du tror …. ITB 2009 It – den ny klimahelt … It har potentiale til at blive klimahelt 2% brug af verdens energi, 5 gange.
Energibesparelser i offentlige bygninger
mulige reformstrategier
Er mere motorvej løsningen?
Infrastruktur som en vækstdriver for Danmark Københavns Lufthavne 9. marts 2011 Kan transportinfrastruktur skabe vækst? Niels Buus Kristensen 1.
Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Cykeltrafik – økonomi og baggrund.
Oplæg v./ Karin Gaardsted, 1. viceborgmester, Viborg Kommune
# DUA SEMINAR 2010 BRUGERINVOLVERING - hvordan? Ole Nielsen, COWI 5. oktober okt 2010 DUA SEMINAR 2010.
Infrastruktur, erhverv og vækst i hovedstadsregionen Den Sorte Diamant 23. maj 2011 Investeringer i infrastruktur i Hovedstadsregionen og Øresundsregionen.
Opfølgende analyser af Hærvejsmotorvej
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Evaluering af målopfyldelse og anvendte virkemidler i Pesticidplan ATV Jord og Grundvands møde den 16. juni, 2009 Cand.oecon. Henning Thomsen,
Vordingborg Idrætsråd
Michael Svane SummIT 18.maj 11 Summit IT som vækstmotor Hvor står transportbranchen ? v/branchedirektør Michael Svane, DI Transport.
Klar, parat, vækst Velkommen til erhvervstræf 2010 DI Vestsjælland.
Regionalpolitisk redegørelse 2010 TITEL DIAS Indsæt alternativt baggrundsbillede ved at højreklikke  Baggrund  Klik drop down menu  Effekter.
MOBILITY MANAGEMENT INTRODUKTION MOBILITY MANAGEMENT & BEVIDSTHED INTRODUKTION.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Mindre CO 2 fra transporten Et V-oplæg om reduktion af CO 2 udledningen fra transport – med omtanke.
Regeringens Investeringsplan med fokus på transportområdet TØF-konference Industriens Hus, Civilingeniør Thomas Krag Thomas Krag Mobilitetsrådgivning.
Hvor mange traktorer er nødvendige? - en tommelfingerregel !
Stedet som indgang til digital forvaltning
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Cykelkonference 2005 IDA, 14. oktober 2005 Thomas Krag Mobility Advice.
Placering af dagligvarebutik i Kvistgaard ‏ Kvistgård-Nyrup borgerforening 19. November 2014.
Region Midtjylland - Infrastruktur I dag - I morgen - I fremtiden Direktør Jens Egdal.
Argumenterne Motorvejen betyder: Tilgængelighed, erhvervsudvikling og konkurrenceevne Lige muligheder for Midt- og Vestjylland Grundlag for serviceniveau.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Afbrænding af husdyrgødning med sigte på energiudnyttelse Drifts- og samfundsøkonomiske analyser Seniorrådgiver Johannes Christensen Fødevareøkonomisk.
Masterplan for infrastruktur Region Midtjylland Give en status for hvordan infrastrukturen ser ud i dag, Redegøre for de udfordringer, vi står overfor,
Samfundsmæssige betydning af klimaændringer indenfor landbruget Brian H. Jacobsen, FOI, KU (KVL)
Er mere motorvej løsningen?
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Trafikdage Storbytrafik. Vækst i BNP og Trafikarbejdet.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Danmarks JordbrugsForskning Miljø- og energimæssige gevinster ved afbrænding af fiberfraktionen eller den.
Vicedirektør Søren Reeberg Nielsen
Anbefalinger fra Vækstforum Hovedstadens task force om erhvervsuddannelser Vækstforum Hovedstadens møde den 21. juni 2012 v/ Klaus Nørskov,
Norddjurs Kommune 30. april 2015
Cykelpuljen. Cykelpuljen baggrund Cyklen har i forhold til andre transport- former en række særlige fordele: Fylder mindre på vejene – reducerer trængsel.
Tværforbindelsen - vejen til vækst på Sjælland Bent Rasmussen Havnedirektør, Kalundborg Havn Fremtidens trafikale infrastruktur i Region Sjælland Sørup.
Copyright © 2013 Grontmij A/S | CVR V/ ANALYSECHEF BRIAN GARDNER MOGENSEN, GRONTMIJ A/S TILGÆNGELIGHED OG MOBILITETS BETYDNING FOR VÆKST PÅ FYN.
Transport- og EnergiministerietSide 1 Fast forbindelse over Femern Bælt Præsentation v. Claus F. Baunkjær.
ATV temamøde Den Danske Fødevaresektor – globale og fremtidige muligheder 10. december 2012 Flemming Nør-Pedersen Direktør, Landbrug & Fødevarer.
MEGATENDENSER OG FREMTIDENS TRANSPORT
Baggrund for præsentationen
Trafikale og miljømæssige effekter
Pressemøde Region Midtjylland
Forslag til masterplan for infrastruktur
Gladsaxestrategien omfatter også erhvervslivet
Præsentationens transcript:

En fast Kattegatforbindelse Præsentation på Sabro Kro tirsdag den 7. oktober 2008

En fast Kattegatforbindelse En ny overordnet infrastruktur model Hvilket valg står samfundet overfor Kattegatforbindelsens betydning for samfundsudviklingen Miljøaspekterne Driftsøkonomiske konsekvensberegninger Samfundsøkonomiske vurderinger Rambøll Management 07/04/2017

En ny overordnet infrastruktur model Det store H er fuldt udbygget med potentiel flaskehals på tværforbindelsen Kattegatforbindelsen giver en mere fleksibel struktur Rambøll Management 07/04/2017

Hvilket valg står samfundet overfor Kattegatforbindelsen er ikke et alternativ til en udbygning af infrastrukturen i Øst- eller i Vestdanmark Uden forbindelsen skal motorvejsnettet med de store broer snart udbygges Uden forbindelsen er der behov for store baneinvesteringer og det vil fortsat være svært for den kollektive trafik at vokse som ønsket En tredje Lillebæltsforbindelse er ingen løsning – kun en lille del af et alternativ Rambøll Management 07/04/2017

Hvilket valg står samfundet overfor Kattegatforbindelsen anslås at ville koste kr. 100 mia. Uden Kattegatforbindelsen er der andre investeringer, der med 2,2% trafikvækst, snart kan blive aktuelle: Vejlefjordbroen skal udvides i 2018 Lillebæltsbroen skal udvides i 2021 Vestfynsmotorvejen skal udvides i 2025 Hele strækningen fra Odense til København skal udvides 2025-41 Storebæltsbroen skal udvides i 2041 Jernbaneforbindelsen skal også forbedres på en række strækninger Kattegatforbindelsen erstatter ikke disse investeringer, men udsætter dem i 8-10 år. Rambøll Management 07/04/2017

Kattegatforbindelsens betydning for samfundsudviklingen Der vil ske en direkte sammenkobling af de to største byer og videnscentre Der vil ske en tilnærmelse mellem landets centre for videnserhverv Der vil blive skabt eet stort, bredt sammensat arbejdsmarked med stort udbud af specialiseret arbejdskraft Kortere afstande på tværs af landet giver større markedsgrundlag for virksomheder, institutioner og arrangementer Dvs: København bliver større uden øget centralisering Hovedstaden kommer tættere på de ”fjerneste dele” af landet til gavn for bl.a. Ringkøbing, Holstebro og Nordjylland Rambøll Management 07/04/2017

Kattegatforbindelsens betydning for samfundsudviklingen: Eksempler Forretningsservice: Større opland Københavns Lufthavn: Styrket i konkurrencen Foreninger og organisationer: Man kan mødes én dag Vestsjælland: Bliver et attraktivt bo-sted Samsø: Udviklingsmuligheder med mulighed for at takke nej Turistområderne: Mulighed for udbud af kombinationsprodukter Sport og kultur: Større arrangementer, større navne, større faciliteter Rambøll Management 07/04/2017

Miljøaspekterne Den umiddelbare effekt er en mærkbar reduktion af CO2 udledningen fra trafikken Kattegatforbindelsen vil med forudsætning om indsættelse af hurtigtog give den kollektive trafik en klar konkurrencefordel Der er en del naturbeskyttelsesområder, der skal tages hensyn til Vandmiljø, støj og barrierer er også vigtige miljøeffekter Vigtigt at huske på, at der er negative miljøeffekter af den større trafik uanset hvilket forløb den får Rambøll Management 07/04/2017

Driftsøkonomiske beregninger: 30 år, real forrentning på 3,5% p.a. Rambøll Management 07/04/2017

Samfundsøkonomiske vurderinger: 50 år, real forrentning på 6% p. a Samfundsøkonomiske vurderinger: 50 år, real forrentning på 6% p.a. med forudsætning om lavvækst i trafikken Anlægsinvesteringer -112 Drift og vedligehold -38 Tidsbesparelser +69 Transportomkostninger +45 Infrastruktur udvidelser +50 CO2 udledning +1-3 Diverse eksterne effekter +3-19 Netto samfundsøkonomisk effekt +18-36 Rambøll Management 07/04/2017

Ikke inkluderede samfundsøkonomiske effekter Besparelser på drift og vedligehold på forbindelsen over Storebælt Sparede fly-omkostninger (10-20 mia.) Tidsbesparelser vedr. køproblemer Værdien af en fordoblet jernbanekapacitet Sparede gener under anlægsarbejder, herunder såvel nyanlæg som udvidelser Værdien af den sikkerhed, den dobbelte forbindelse giver Rambøll Management 07/04/2017

Sammenfatning Kattegatforbindelsen giver potentiale for øget vækst, afbalanceret regionaludvikling og større national sammenhæng Kattegatforbindelsen giver store CO2 besparelser fra en reduceret transportafstand og fra omlægning fra færge og fly til bil Der er mange miljømæssige udfordringer vedr. naturbeskyttelsesområder, vandmiljø, støj og barrierer Kattegatforbindelsen er driftsøkonomisk rentabel Kattegatforbindelsenn er en attraktiv samfundsøkonomisk investering Rambøll Management 07/04/2017