Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Baggrund for præsentationen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Baggrund for præsentationen"— Præsentationens transcript:

1 Baggrund for præsentationen
Formålet: At ændre ledelsens holdning til Mobility Management – koblet med beslutningsoplæg om, at gå i gang med arbejdet. At få en drøftelse af, hvordan man ønsker at arbejde med mobility managment Budskab: Giver det mening for forretningen ikke at forholde sig til transport, mobilitet og fremkommelighed?

2 Mobilitet i [XXX] - Et aktivt valg
Mobility Management er at skabe mulighed for at vælge de fornuftige og bæredygtige transportløsninger, når man transporterer sig. Det handler om at tage stilling og at tage ansvar for de valg, man træffer, når man sætter sig ind i en bil, bus, på en cykel eller andet. Uanset hvad man vælger, så har det en betydning for én selv og for det omgivende samfund. Mobilitet i [XXX] - Et aktivt valg

3 Holdninger til valg af transport
Når man taler om mobilitet – og om hvorfor det giver mening, at vi som virksomhed arbejder med holdninger til transport blandt medarbejderne – så kan man drage en parallel til rygeloven. Den første rygelov i Danmark blev vedtaget i Det er 10 år siden. For bare år siden kunne vi ikke forstille os, at virksomheder skulle ‘blande sig’ i medarbejdernes rygning. Motion og sundhed er også i dag en del af virksomhedspolitikken, fordi det reducerer sygefraværet og giver bedre trivsel blandt medarbejderne. Transport udgør 41 % af CO2 udledningen i Danmark. (Kilde: Energistyrelsen og Energi- og olieforum: Samtidigt er bilisme en ‘passiv’ transportform, og i mange tilfælde kan man uden større problemer (især på korte strækninger) ‘overflytte’ folk til fx cykel eller kollektiv transport, og begge dele vil være et grønnere og sundere alternativ. En aktiv holdning til transport understøtter FN’s 17 verdensmål betydeligt. Særligt inden for grøn energi, CO2, infrastruktur, vækst, bæredygtighed, sundhed. Så er det relevant, at vi overvejer også at udnytte det potentiale, der ligger i at arbejde med en bevidst holdning til, hvordan vi transporterer os?

4 Mobility Management taler ind i CSR strategien
Trængsel, transporttid, tilgængelighed Sundhed, trivsel og raske medarbejdere Attraktiv arbejdsplads Erhvervskørsel, vognparker og p-pladser Miljø, ansvar og samfundsudvikling Economy Environment Social Mobility Management er en ledelsesdisciplin som andre ledelsesdiscipliner. Mobility Management går på tværs af fagområder. Derfor det giver rigtig god mening at have fokus på, hvordan transport indgår i forretningen hele vejen rundt. Både i kerneforretningen, i forhold til medarbejderne, miljøet og det samfund, vi er en del af – lokalt og globalt. Det handler om, at vi ser på, hvor det giver mening for forretningen, og hvor det ligger i naturlig forlængelse af den måde vi løser opgaverne på, og: At vi ledelsesmæssigt tager aktivt stilling, At vi stiller de relevante fysiske rammer til rådighed, At vi skaber et grundlag, som gøre det nemmere at træffe nogle bæredygtige transportvalg (fx ved at informere om mulighederne). CSR Miljø – CO2 HR – Kommunikation Facility management Økonomi

5 ‘Next Level’ i mobilitetstænkningen
Det større perspektiv Udfordringen her og nu Tendensen inden for transport og infrastruktur er under forandring Trafikplanlægning: Mere vej = flere biler Bevidst valg mellem flere transportløsninger (Cykling, bus, bil, delebil osv.) Manglende fremkommelighed = Hindring for vækst og at tiltrække og fastholde medarbejdere. Som virksomhed genererer vi trafik, derfor vil vi også tage medansvar for løsningerne. Trængslen omkring Bagsværd skaber utilfredshed hos medarbejdere i [XXX]. [xxx] lokation i Lyngby = Mere transport og trafik Fra 2018: Letbanen langs Ring 3. Påvirker transport til arbejde og kørslen i arbejdstiden. Vejarbejdet vil varer i 5-6 år. Alle prognoser siger, at trængslen vil stige markant i takt med vækst og udvikling i regionen. En vækst som vi også selv vil have del i og bidrage til. Lige som andre virksomheder ligger [XXX] attraktivt, hvor der er god infrastruktur – og er dermed med til at generere mere trængsel. Trængselsproblemer kan ikke alene løses ved at planlægge infrastrukturen. Man er nødt til at finde andre veje og kombinere en række tiltag. Ingen kan løse trængselsudfordringerne alene, men vi kan gøre noget hver for sig og i samarbejde med andre.

6 Transportundersøgelse i virksomheden:
Gennemført april 2016 xxx medarbejdere xxx besvarelser Det gør vi i dag Cykelfremme: Parkering, bad, omklædning samt cykelservice Mulighed for at arbejde hjemme / fleksibel mødetid Mulighed for virtuelle møder Firmacykler til tjenestekørsel Mulighed for erhvervskort Vi har allerede faciliteter, der understøtter cykling og grøn mobilitet. Men hvornår blev de løsninger implementeret? Hvorfor? Og hvad findes der af andre muligheder, som også kunne gøre det nemmere for medarbejderne at komme til og fra arbejde, og til møder m.v.? OG som understøtter bæredygtige transportløsninger?

7 Her kan vi tage fat… Klar, coporat holdning til bæredygtige transportvalg Sikre relevante muligheder for alle Fremme fleksible mødetider og undgå transport Ca. 70% møder kl. 7-9, hvor trængslen er størst. Brug Skype Fremme cykling Særligt ved kørsel under 15 km. Evt. test en el-cykel kampagne Brug ‘Vi cykler til arbejde’ aktivt. Information om offentlige transportmuligheder fx pendlerplatformen, info til gæster Informere om letbanen og anlægsfasen Samkørselsmuligheder Sikre at medarbejderen kan komme hjem (fx via app-løsning, delebil el. el-cykel). Eksponere eksisterende tiltag Cykelservice Mødefaciliteter Synliggørelse af faciliteter Erhvervskort Indarbejd tiltag i CSR arbejdet Virksomheden har fået gennemført en transportundersøgelse. Med den er vi blevet klogere på medarbejdernes transportvalg. Vi ved bl.a..: 66 % af medarbejderne pendler i bil til arbejde. 41 %, som kører i bil til arbejde er ikke tilfredse med parkering. 25 % som kører i bil er ikke tilfredse med tilkørselsforhold til området de arbejder i. Vi kan også se, at cyklisterne faktisk er mest tilfredse med deres transport til arbejde. Desuden er vi blevet opmærksomme på, at der siden vores nuværende tilbud blev etableret, så har verden udenfor forandret sig, og der er kommet langt flere tilbud, som medarbejderne kan få en relativ nem adgang til bl.a. ved hjælp af teknologi / app o.l.

8 Drøftelse Har vi i vorksomheden en aktiv holdning til mobilitet?
Kan vi gøre mere for at understøtte medarbejdernes valg af transport til og fra arbejde og i arbejdstiden? Hvor kan vi se mulighederne ift. HR, CSR, Branding, Facility, Økonomi? [Præsentation for casen slutter her. Brug evt. andre slides fra bruttopræsentationen.]


Download ppt "Baggrund for præsentationen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google