Lægedage Uhensigtsmæssige forløb Identifikation Handling.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
God uddannelsesvejledning - Udvikling
Advertisements

”Kan ledelse kurere sygdom?” Masterclass, tirsdag den 21. juni 2011
Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
Fortsat kvalitetsudvikling indenfor sundhedsvæsenet
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland Workshop D Konference den 24. maj 2012.
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Psykoedukation til unge i OPUS
Undervisningsplanlægning
Voldsforebyggelse regionspsykiatrien Vest
Udvikling og implementering af en kommunal model for
Hændelsesanalyse - kort beskrivelse af metoden
Leise Passer Jensen Version EK Netværk Iværksætter og selvstændig - et forum for iværksætterkvinder i EK, der ønsker at imødekomme nogle.
360 graders evaluering i den lægelige videreuddannelse
Feedback i den lægelige videreuddannelse
Indførelse af elektronisk 360°- evaluering af yngre læger
Patientforløbet blødende ulcus Implementering set i et fagligt, organisatorisk og patientoplevet perspektiv Dorthe Oxholm Klinisk sygeplejespecialist.
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
At udforske sin egen praksis
Kommunikation og refleksion i et behandlingsforløb KAM-kongressen Sundvolden hotel Laila Launsø NAFKAM.
“Fra sygefravær til arbejdsevne”
Fokus på konkret viden forud for anvendelse af jura
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Kodeks for offentlig topledelse
Det uhensigtsmæssige uddannelsesforløb Mellem 3-10 %, ny undersøgelse i Århus 6,8 % Ikke forskel på køn Ikke forskel på alder Ikke forskel på speciale.
Den inkluderende skole
ICF Rønnegården i Gørløse i Nordsjælland.
Dan Zielke og 1.
Arbejdsmiljøledelse – hvad er det? Oktober Formål Arbejde målrettet og systematisk på at sikre medarbejdernes sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
De første erfaringer – og udfordringer?. De første erfaringer – og udfordringer?
Hospitalsenheden VEST
Projekt Seniorordning Sundhedsforvaltningen Københavns Kommune
Håndtering af Sygefravær
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland
XX-afd Feedback i den lægelige videreuddannelse. Oversigt Hvad er 360°’s feedback Metoden –elektronisk model –papirmodel Spørgsmål og kommentarer.
KOL i almen praksis. d d Hvad kan vi i almen praksis … Opsporing Udredning Behandling.
Sundhedsaftaler og sundhedskoordinationsudvalg Specialkonsulent Andreas Jull Sørensen Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Regionshospitalet Randers Regionshospitalet Randers Elektronisk 360°’s feedback.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Rationel klinikdrift Et bud. Rationel klinikdrift Rimelig arbejdstid.
Styrket indsats på virksomheden  Samtale inden 4 ugers fravær og information til kommunen (2010)  Fastholdelsesplan ved fravær over 8 uger, planen indgår.
Problematiske uddannelsesforløb - Hvordan håndteres de? Hvad er tillidsrepræsentantens rolle?
Intern audit af psykisk arbejdsmiljø i certificerede arbejdsmiljøledelsessystemer CAVI-referencegruppemøde 9. marts 2016 Anne Helbo Jespersen.
De Praktiserende Lægers Organisation -Hvordan kan vi fremme rekrutteringen til specialet? LÆGEDAGE – REKRUTTERING 11. NOVEMBER 2015 – BELLA CENTER - KØBENHAVN.
Classic/Sygedagpenge Myndighed Alle relevante akter skal være indscannet (sker løbende). Der oprettes enkeltsag i SB-sys: Forrevalidering, herunder delforløb.
Roller i arbejdsmiljøarbejdet 3 grader af aktivitet for TRIO Egen refleksion Lidt redskaber og idéer Erfaringsgrundlag: Balanceprojektet, Påbudssager,
Gode relationer, tydelige rammer og klar kommunikation - 10 trin til det gode samarbejde mellem efterskoler og kommuner omkring sårbare og udsatte unge.
Rationel klinikdrift Et bud. Rationel klinikdrift Rimelig arbejdstid.
Patient sikkerhed – fra sanktion til læring Teamlederne i ældreområdet NK
MTV af Demens: Patient og pårørende Britta Bjerrum Mortensen Sundhedsstyrelsen Monitorering og MTV.
Modul 3.1 – Hvorfor og hvordan dokumenterer vi?
Ansvar i Videreuddannelsen
Alle typer døgninstitutioner Private opholdssteder
Modul 3.1 – Hvorfor og hvordan dokumenterer vi?
Kodeks for godt arbejdsmiljø
Almen praksis og speciallægepraksis
Modificeret COPM Canadian Occupational Performance Measure.
Vidensbaseret praksis i botilbud
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Rehabilitering og hjemmehjælp
Stresshåndteringsgruppe
Patientens rejse i sundhedssektoren -
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Præsentationens transcript:

Lægedage Uhensigtsmæssige forløb Identifikation Handling

Lægedage Hvad er det mon ? Det uhensigtsmæssige uddannelsesforløb: Definition: ”uddannelsesforløb for en læge, som ikke inden for det planlagte forløb er i stand til at opnå de kompetencer, som uddannelsesprogrammet angiver”

Lægedage Hyppighed ? Ca. 5 % af forløb 0.5 % kræver omfattende indgreb.

Lægedage Vanskelige forløb - hvad gør vi ? Forebygger Identificerer problemer + søger årsager Intervenerer Evaluerer

Lægedage Vanskelige forløb - forebyggelse Realistisk og acceptabelt gensidigt forventningsniveau. Bevidsthed om uddannelsesfunktionen, systematik i supervision og evaluering, konflikthåndtering Bevidsthed om samarbejde og forståelse for praksis som organisation

Lægedage Symptomer Faglig usikkerhed Forsvindingsadfærd Bypass-syndrom (personale og læger sætter ikke patienter til) Brok Afvisende overfor konstruktiv kritik/råd Manglende engagement i egen uddannelse

Lægedage Hændelse/idenficeret problem Indsamling af konkret viden/dokumentation Vurdering af sværhedsgrad Er dette et stort eller lille problem? Er godkendelse truet? Består ikke ”onkel-testen” Vurdering af sværhedsgrad Er dette et stort eller lille problem? Er godkendelse truet? Består ikke ”onkel-testen” Kontakt uddannelseskoordinator Find årsag: Faglighed, helbred, miljø eller holdninger Find årsag: Faglighed, helbred, miljø eller holdninger Lav handlingsplan Aftal konkrete tiltag Dato for opfølgning Lav handlingsplan Aftal konkrete tiltag Dato for opfølgning

Lægedage Udredning Indsaml så mange oplysninger fra så mange kilder som muligt. Brug gerne kompetencevurderingsværktøjerne (f.eks. 360º el. ”fluen på væggen”). Hvordan har lægen fungeret tidligere? Hvis ændring – hvorfor?

Lægedage Årsager Faglighed: Faglig insufficiens - Inden for en af de syv roller (obs I-stilling!) Arbejdsmiljø: Arbejdstilrettelæggelsesforhold Insufficient læringsmiljø i praksis Personlighed: Kemi-uoverensstemmelse Misforhold i forventninger Helbred: Fysisk/psykisk sygdom Private: Problemer i privatliv

Lægedage Handleplan Overvej samtale med uddannelseskoordinator og evt. bisidder Aftal konkrete tiltag Aftal hvordan fremgang skal vurderes og dokumenteres Aftal dato for opfølgning (max 2 uger) Handleplan skal være skriftlig. Kopi til uddannelseskoordinator, hvis denne ikke allerede er involveret.

Lægedage Tiltag Øget supervision Øget feedback Ændret ansvarsfordeling Fokus på problemet Hyppigere samtaler Ved manglende bedring: Evt. flytning til anden praksis

Lægedage Opsummering Reager på ”symptomer” tidligt. Sørg for dokumentation Når ”uheldet først er ude” –juster opgaver og ansvar mens årsag udredes. –lav handlingsplan og anvend relevant intern/ekstern intervention og tidsfrist Hvem gør hvad Tutor I småtingsafdelingen giver tutor almindelig feedback til den uddannelsessøgende. Sørger for dokumentation. Derudover involveres koordinator. Koordinator Håndterer og intervenerer i almen praksis evt. i samarbejde med lektor. Skønner om øvrige interessenter skal involveres. Lektor: Bistår uddannelsesforløbet i dialog med koordinator..