+Læringsteori + Lovgivning + Samfund Klare rammer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Når lærere samarbejder med forældre
Mercantec NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Undervisningsplanlægning
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Medborgerskab – på sporet
HHX Grundforløbet 2005 Team B Portfolioevaluering
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Evaluering.
Produktionsskoleværkstedet – altid plads til en mere!
Forældremøde X årgang.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Hjælpemiddel under forløbet. •Kendt fra kunstnere, som en samlingsmappe over deres værker. •Vi bruger det her, som en samling over hvad du har lavet mens.
Et systematisk værktøj til Udvikling af Pædagogisk praksis
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
Udviklingsplaner Sønderborg
Portfolio -hvordan man arbejder med portfolio i billedkunstundervisningen og til eksamen.
Tanker om portfolie Den 21/10 Af Krea-gruppe.
Observation af din/andres undervisning –
IT i undervisningen.
Inspiration til reformarbejdet
- Hvad kan I forvente som forældre?
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
For de kreative, nytænkende, sære, unormale og geniale tankegange.
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Tanker om portfolie Den 21/10 Af Krea-gruppe. Program Kort om portfolie Fordele ved portfolie og SUS generelt I et uddannelsesmæssigt perspektiv Etiske.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Læring i et vejledningsperspektiv
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Problemstilling Hvordan tilrettelægges et læringsforløb der understøtter lærens kompetenceudvikling ved implementering af ipads i undervisningen Lærerne.
IT-baserede retteformer –erfaringer fra et udviklingsprojekt Udviklingsprojektets titel: Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive.
Hva er god klasseledelse ?
Læring, kommunikation og samarbejde
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
Planlægning, proces og evaluering
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
J. Schirmer 26. oktober 2007 Portfolio Undervisning Læring Evaluering Dokumentation Jørgen Schirmer Nielsen.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Vision mission værdier handleplaner
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højre klik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis tegne- hjælpelinjer på.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Workshop Fremmedsprog.  Eleverne skal fremstille en bordgrill i det fagspecifikke fag  Eleverne skal på fremmedsproget lave en fremstillingsbeskrivelse.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Formidling i Madkundskab Connie Greffel Frerks UC Syd/ Læreruddannelsen, Esbjerg.
Hvad er portfolio? Et pædagogisk redskab, der bygger på et mappeprincip, og hvis formål er at øge elevens bevidsthed om og ansvar for egen læring. Målet.
Evaluering.

John Hattie.
Det rummelige efterskolekøkken
Kompetence-, færdigheds- og vidensmål
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Vidensbaseret praksis i botilbud
Hvad er portefolie? Betyder at tage med sig
Præsentations-portfolio
Velkommen til fagligt samspil
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

+Læringsteori + Lovgivning + Samfund Klare rammer Kompetencebevidsthed på Silkeborg Produktionshøjskole: Forstå baggrunden. +Læringsteori + Lovgivning + Samfund Klare rammer +Taksonomi, + RKA, +Afslutningssamtale Plads til indflydelse + Generelfaglige, + Hvad skal med? Ejerskab +Tilpasses værkstedet + Laboratorium

Funktionssbeskrivelse: Kompetencebevidsthed lærer Kompetencebevis Funktionssbeskrivelse: - Kompetencemål - Produktion - Metoder R.K.A.: - Social - Generel faglig -Tekniskfaglig Port folie: - Bevidstgørelse - Ejerskab - Del- og helmål -Processer Værksteds kompetencer:

Kompetencebevidsthed elev Kompetencebevis Dagligt arbejde: - Selv evaluering R.K.A.: - Social - Generel faglig -Tekniskfaglig Port folie: - Bevidstgørelse - Ejerskab - Del- og helmål processer Afslutnings-samtale

i produktionsskoleværkstedet Portfolio i produktionsskoleværkstedet

Forvirring eller begrebsafklaring! Hvad er portfolio? Ordet Porte stammer fra fransk og betyder: At bære og Folio: Papir. Ergo betyder Portefolio: At bære papirer Portfolie eller portefolie eller portfolio eller portefølje er alle udtryk for det samme og kan staves som sådan. portfolio sb., -en el. portfolien, -er el. portfolier, -erne el. portfolierne (samling af dokumenter; ØKONOMI værdipapirbeholdning)-Kilde: Dansk Sprognævn/Retskrivning

"Tankens fönster & Handlingens spegel" Ellmin, 2010

To former for portfolio 1.Arbejdsportfolien 2.Præsentationsportfolien

En portfolio kan være en: Mappe fysisk Elektronisk

Indholdet i portfolien tegninger, skitser, tekster, billeder af produkter, produkter, ordrer, bestillingssedler. Et afrevet hjørne af en papkasse med en arbejdsinstruktion… En tegning på bagsiden af en konvolut …. Ting eller billeder af ting eleven har produceret Tekst på papir eller elektronisk Billeder eleven har tegnet/ malet Billedfiler og film /fotos Lydbånd / lydfiler C.V. – Beviser etc… Ting som viser hvordan eleven har tænkt om en eller anden opgave f.eks tanker om et forløb, fotos af før, under og efter og lignende.

Til overvejelse og diskussion Hvilke muligheder rummer portfolio i forhold til vores elever, lærere og forløb? Hvilke krav stiller portfolio til lærere og elever? Hvordan kan arbejdet med portfolio gribes an og organiseres?

Formålet med portfolie -At eleverne: aktive medspillere i deres egne læreprocesser. evaluere / vurdere egne kompetencer i forhold til krav. Dokumentere Konkret opkvalificering af eleverne på en produktionsskole.

Hvem jeg er Hvad jeg kan Hvordan jeg har udviklet mig Portfolio viser: Hvem jeg er Hvad jeg kan Hvordan jeg har udviklet mig

Portfolie og læring Læring er en proces, der foregår i eleven. Lærerens rolle er at tilrettelægge undervisning/praktisk arbejde, så elevens muligheder for at lære understøttes. Med portfolien følger en refleksiv proces. D.v.s. man lærer ikke alene gennem handling (arbejde). Man lærer også ved at overveje handlingerne. Der sker en opprioritering af elevernes individuelle mål og læringsbehov. Graden af elevernes medindflydelse på egne udviklingsmuligheder øges. Lærerne afgiver suverænitet. Der bliver større gennemskuelighed i forhold til læringsmuligheder på værkstedet. Der arbejdes med fokus på elevernes ressourcer, succes og fremskridt.

Portfolio som evalueringsmetode Det særlige ved portfolie som evalueringsmetode består i, at den kan: Dokumentere både proces og produkt. Inddrage eleven på en aktiv måde. Øge elevens bevidsthed om læringens mål og kriterier for vurdering. Skærpe elevens evne til at vurdere og målsætte egen indsats. Skabe grundlag for elevens refleksioner over læringens hvad, hvordan og hvorfor. Danne udgangspunkt for samtaler ml. elev/lærer og elev/elev Skabe en struktur og rød tråd i elevens læringsforløb. Give læreren grundlag for løbende og målrettet feedback afpasset den enkelte elev.

PORTFOLIE PÅ SPH Hvad er formålet? Bevidstgørelse om kompetencer. 1.Refleksion over egen læring 2.Vurdering/evaluering af præstation 3.Selvstændiggørelse, aktivitet og engagement

Hvordan? Arbejdsform konkret og visuel. eleverne finder ud af, at de kan noget og lærer noget. individuelle mål tages alvorligt. eleverne får opmærksomhed medindflydelse og medansvar.

1.Ejerskab og medinddragelse. (Dialogisk baseret undervisning) Elev: -Der er ind- og udskrivningssamtaler med eleven. -Eleverne skal høre mere om portfolie ved den første samtale på værkstedet. Lærer: -Motivation og medbestemmelse. -Synlige kompetencer

2.Rammer/kriterier (baseret på Bruners teori om Scaffolding.) At bygge stillads om elevernes videnskonstruktioner og læreprocesser er en fornem opgave -Læreren har det overordnede ansvar og er den der udstikker rammerne for valg og beslutninger -Er der en rød tråd i værkstedets læringsmuligheder, det reelle arbejde og vurderingskriterier, altså kompetencemålene i NP.

3.Del- og helmål.( Vygotsky: ”Zonen for nærmeste udvikling.”) Forudsætninger og potentialer. Realistiske mål indenfor overskuelig tid. Elev: - Vide , kunne forstå og gøre en given ting og hvad jeg kan lære ved at gøre det. Lærer: -Regeringens/lovmæssige, brede læringsmål=uklart p.t -Værkstedets læringsmål -Forløb eller projekters læringsmål -Aktiviteters mål

"Keep it simple” overskuelige mål forudsigelighed i arbejdsprocessen.

Læringsmuligheder i værkstedet R.K.A.: - Social -Tekniskfaglig - Generel faglig

Det lyder da ikke særligt svært,vel!