Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Det rummelige efterskolekøkken

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Det rummelige efterskolekøkken"— Præsentationens transcript:

1 Det rummelige efterskolekøkken
Brogården,Strib v. Janni Pedersen & Astrid Haim Waldemarsbo Efterskole

2 Waldemarsbo Efterskole
Hvem er vi? Elevgruppen Undervisningsformer Faciliteter

3 Waldemarsbo Efterskole
Struktur – populært ord eller udtryk for succes……….. Forudsætninger for succes Faglighed Pædagogik Fysiske rammer

4 Elevfunktioner Opvask Koldt køkken Salatbar Varmt køkken Bage
Dække bord Hygiejnebevis Alle funktionsområder varetages én uge ad gangen. Piktogrammer Rutine og forudsigelighed er nøgleord. Ro, fordybelse, øgede færdigheder

5 Fysiske Rammer Koldt køkken Varmt køkken Opvask

6 Inklusion Hvilke elevtypologier OBS-områder
AST – Aspergers, Tourettes, OCD, autisme. Trives med rutiner, små fysiske rammer, konkrete opgaver, gentagelser. Tager ikke ansvar for færdiggørelse Samtale - relation Visuel instruktion Tid/tålmodighed

7 Proces og/eller produkt
Pædagogikken som det bærende element. Eleverne skal have en oplevelse af, at de er med i hele processen, samtidig med at der er gjort et grundigt forarbejde i form af planlægning og tilrettelæggelse af dagens produktion. Èn-til-en Tålmodighed Selvhjulpenhed  succesoplevelse Reelt jobpotentiale

8 Små anekdoter…… Koldskål og kanelsnegle !! For meget gær………
Skal ambitionsniveauet passe til dig selv eller eleven ? Har eleven forstået opgaven? Man kan ikke tage for givet. Integration af dansk og matematik Undervisningen med praktisk tilgang Én opgave ad gangen Konkret >< ironi

9 Visuel inddeling af køkkenets funktioner
Fysiske rammer Visuel inddeling af køkkenets funktioner Rød - varmt køkken Gul - bageafsnit Grøn - frugt og grønt Blå - koldt køkken Ombygning Plads Opdeling

10 Tics og fløjtesang Emilie har Tourettes Syndrom og reagerer med tics (spjæt og ufrivillige bevægelser) på fløjtesang i køkkenet…. Opmærksomhed på og afkodning af elevens behov og forudsætninger. Lærerne må være opmærksomme på de små detaljer i elevens personlighed og tage hensyn i arbejdsprocessen.

11 Velbekomme! Udfordring og tryghed Ny læring og genkendelighed
Selvstændighed og relation Koncentration og sjov Produkt og proces ……..ingredienserne er de samme, men blandingsforholdet er forskelligt fra elev til elev!


Download ppt "Det rummelige efterskolekøkken"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google