Målgruppeanalyse MGA og Kommunikation.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Advertisements

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet januar 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse INTRODUKTION TIL FAGET.
AT og faget Engelsk På de følgende dias får du nogle gode tips til, hvordan faget engelsk mest hensigtsmæssigt indgår i AT-eksamen.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Coaching - det handler om at stille de rigtige spørgsmål…
Borgernes barrierer for brug af IT
Om formidlingens mangeartethed
Udvikling af informationskompetencer hos folkeskoleelever i 9. klasse
v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Kompleksitet, relevans og tillid.
Sprog/billeder på Internettet
15 Promotion Oversigt Promotionformer (herunder reklame)
Corporate Identity og Branding
Softwarekonstruktion
Metode 2 Kvantitativ metode Spørgeskema
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet august 2008 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Introduktion til faget.
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet september 2008 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Kompleksitet.
Lidt om ham Austin Performativer der virker…. Opgør med den klassiske forståelse af sproget: Klassisk: Udsagn kan være beskrivende eller erklærende Disse.
To modsatrettede Opfattelser Organisation, Trojka, 4. udgave, 2007
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
Præsentation af Det retoriske kompas
Præsentation af Det retoriske kompas
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Hvad er målgruppeanalyse
TEMA-EVENT OM KØN, KROP OG KOMPETENCER KØBENHAVNS UNIVERSITET 17/11/2010 Uniformerede mænd og maskuliniteter.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Metode 4 Farer og fejlkilder.
Digital literacy Et didaktisk design til 9. klassetrin, med fokus på kommunikation på livsstilsbloggen.
Selvfordobling Hegel, Heiberg: Dannelse er en selvfremmedgørelse, en selvobjektivering, hvor man bliver i stand til at erkende sig selv og derigennem overskride.
Henriette Lungholt 3. maj 2010 Mundtlig kommunikation.
Henriette Lungholt Formidling og metode – uge 47, efterår 08 Mundtlig kommunikation.
Mads, Rune og Camille - Gruppe 10
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
Styr på begreberne EUX - REBSLAGERVEJ.
Case-opgave på HG2 uge 41,  I skal lave en slags avis til nettet – ikke nødvendigvis en avis som BT eller Politiken … det kan godt være en slags.
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet April 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse OPSUMMERING.
Målgruppeanalyse MGA og Kommunikation.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Motiver, motivation og barrierer.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2005 Formidling på Nettet Webanalyse Formidlingsparametre Afslutning på tema.
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
1. INTRODUKTION Intro Uddannelsesinstitutionernes situation i den nye kapital Problemformulering Hvorledes udarbejdes en værdibaseret visuel identitet.
Den Humanitære Online Genre Og Mads Elkær, projekt-eksamen 17. juni 2005.
Kommunikation og Kompleksitet i forbindelse med formidling
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2005 Formidling på Nettet Målgruppen i formidlingen på nettet.
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 Medie- og kommunikations- videnskabelige metoder 27/
Ipk-model.2 idé Ideen med at modellere en interpersonel kommunikationssituation – set med videnskabsteoretiske øjne er at vise og give overblik over :
| DIGITAL ÆSTETIK OG KOMMUNIKATION | DDAK | ITU | DKM | E2003 Lisbeth Thorlacius & Roman Jakobsons kommunikationsmodel.
INTERPERSONEL KOMMUNIKATION MODEL 1
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
BA International Erhvervskommunikation Sproglig teori og metode (IV)
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet Opsummering - og eksamen.
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
1 Målgruppeanalyse ITU forår 2011 Paul R. Metelmann.
DANSK Intro Dagens program.
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Kommunikationsmodeller Gruppe 6: Frederik Arend Sørensen, Christian Fennert, Josepine Errebo, Nora Henriksen.
Virksomhedssamarbejde
INTRODUKTION TIL FAGET
Målgruppeanalyse MGA og Kommunikation.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Målgruppeanalyse MGA og Kommunikation

Plan for i dag Opsummering Kommunikation Gruppearbejde Litteratur til næste gang

Informationsstrategi Problemfelt, spørgsmål og hypoteser Kursusoversigt Intro og def. på MGA Kommunikation (X) Kompleksitet Kategorisering Informationsstrategi Problemfelt, spørgsmål og hypoteser Kvalitativ metode Kvantitativ metode Analyse Farer og fejlkilder Formidling

MAX:15 sider + 5 sider pr. ekstra person Eksamen MAX:15 sider + 5 sider pr. ekstra person Dvs. 1 person: 15, 2 personer: 20 osv. Er dog retningsgivende. Hellere kort og præcist end langt og vævende.

Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse er undersøgelse af: Hvad er relevant afgræsning af målgruppe i forhold til den konkrete case? Hvad er målgruppens behov og præferencer vedrørende casen? Hvilken metode er mest hensigtsmæssig for at undersøge dette? - Valg af metode er ofte ureflekteret

Vores baggrund betinger vores fokus Elisabeth Hoff-Clausens baggrund i retorik betinger hendes primære fokus på Ethos. Jakob Nielsens baggrund som ingeniør betinger hans primære fokus på en behavouristisk brugervenlighedsforståelse Ida Engholms baggrund som kunsthistoriker betinger hendes fokus på det grafiske design Peter Movilles baggrund som indenfor information og bibliotekar betinger hans fokus på informationsstruktur Min baggrund som sociolog betinger mit fokus på Målgruppens kulturelle univers

Tværfaglig forståelse af Målgruppeanalyse Homo Socius Homo Faber Homo Sapiens Homo Ludens Sociale, arbejdende, refleksive, legende (oplevende)

GENERALIST-modellen (på vej) Indhold Internettet som medie FORMIDLING PÅ NETTET Æstetik Målgruppe- perspektivet Funktionalitet

GENERALIST-modellen - de enkelte forhold Indhold Internettet som medie Digitalt liv Reduktion af kompleksitet Kommunikation Multimedial Hypertekstuel Interaktiv Tid + rum adskillelse Receptionssituation Æstetik Målgruppe- perspektivet Funktionalitet

GENERALIST-modellen - de enkelte forhold Indhold Internettet som medie Etablering af tillid Brugerorienteret formål MålgruppeR(!) MAYA Behov, præferencer, lyst, interesser, forståelse. Æstetik Målgruppe- Perspektivet Funktionalitet

GENERALIST-modellen - de enkelte forhold Indhold Internettet som medie Formål Koncept Branding Viden Brugerinteraktion Sprog Værdier Etos Æstetik Målgruppe- perspektivet Funktionalitet

GENERALIST-modellen - de enkelte forhold Indhold Internettet som medie Grafisk design Layout Æstetik Integration Dynamiske lag Auditive lag Grænseflade Genre og stil Æstetik Målgruppe- perspektivet Funktionalitet

GENERALIST-modellen - de enkelte forhold Indhold Internettet som medie Tilgængelighed Hastighed Navigation Findbarhed Æstetik Målgruppe- perspektivet Funktionalitet

GENERALIST-modellen I INTERNETTET SOM MEDIE AFSENDER MODTAGER E Æ F

Supplerende litteratur: Side 406-413 (Windahl og Snitker) Kommunikation Supplerende litteratur: (Kompendiet) Side 14-21 (Bondebjerg) Side 149-157 (Kristensen) Side 257-273 (Qvortup) Side 386-405 (Thompson) Side 406-413 (Windahl og Snitker)

Kanyleteorien (Laswell): Kommunikationsmodeller Kanyleteorien (Laswell): Shannon og Weaver:

Ønsker om adfærdsændring Laswells model Hvem er afsender? Identitet, brand En eller flere afsendere Er afsenderen diffus (PR bureau, spin doc) Organisme: Firmaer Organisationer Virksomheder Foreninger Institutioner Fagligheder: Designere Projektledere Reklamefolk Informationsarb. Udviklere Ingeniører Produkter/ideer: Fysiske varer Ønsker om adfærdsændring Serviceydelser

Brug af forskellige medier Strategi Mediets fordele ulemper F, I og Æ Laswells model Formidlings- og distributionsmedier Mediet Ressourcer Brug af forskellige medier Strategi Mediets fordele ulemper F, I og Æ Internettet Reklamer Mund-til-mund Aviser Magasiner Butikker Radio/TV

Medieret interaktion (Thompson)

Hvem er modtageren? (Alder, køn, kultur, status) Laswells model Hvem er modtageren? Hvem er modtageren? (Alder, køn, kultur, status) Modtagerens informationsbehov og -niveau Modtagerens holdninger til emnet? Forudsætninger/barrierer hos modtageren Konsumenter Medarbejdere Informationshentere (presse, studerende…) Konkurrenter

Laswells model Hvad er effekten? 3 slags: 1. Umiddelbare effekt mens opleves 2. Effekt efter oplevelsen- drager konklusion, ændrer adfærd 3. Langtidseffekt. F.eks. Betydning af det levende ord (anmeldelsen mund-til-mund) (Effekt kan være modsat det tiltænkte. F.eks. humor i en forkert kontekst til målgruppen.)

Fortolkning Charles S. Peirce (1839-1914) "Et tegn eller repræsentamen er noget, der for nogen står for noget, i en vis henseende eller egenskab. Det taler til nogen, det vil sige skaber et ækvivalent tegn i den pågældende persons bevidsthed, eller måske et mere udviklet tegn. Det tegn, som det skaber, kalder jeg interpretanten af det første tegn. Tegnet står for noget, dets objekt.” (Side 94 i Peirce 1994)

Fortolkning Tegnet i den kommunikative kontekst Oplevelser er ikke absolutte Forudsætningerne skaber meningen Betydning og fortolkning

Fortolkning Vil du læse mere: Peirce, Charles Sanders. 1994: Semiotik og pragmatisme. Samlerens Bogklub. Jensen, Klaus Bruhn. 1997: Medier, kommunikation og social semiotik. In: Jørgensen, Keld Gall (red.): 'Anvendt semiotik'. Samlerens Bogklub. Side 400-416. Helseth, Tore. 1999: Levende bilder som historisk kilde. In: Historisk Tidsskrift 3/1999 Thorlacius, Lisbeth: Model til analyse af lexi-visuel, æstetisk kommunikation - med et særligt henblik på websites (Ph.d.-afhandling). Institut for Kommunikation, Datalogi og Journalistik. Institut 7. Roskilde Universitetscenter. September 2001.

Hvad karakteriserer Internettet som medie at kommunikere gennem? Fortolkning Hvad karakteriserer Internettet som medie at kommunikere gennem? Modtagerens ”dobbeltrolle”: Modtagerposition Aktiv medvirken

Selektionskriterier

Selektionskriterier Luhmann anser kommunikation som værende til stede, når mindst to psykiske systemer deltager, og når der forekommer en hændelse, hvor tre selektioner er repræsenteret: selektion af information selektion af meddelelse selektion af forståelse

Selektionskriterier Hvilken selektion af information og meddelelsesform fremprovokerer hvilken forståelse og hvad er kommunikationspartnernes personlige og institutionelle kriterier for at foretage disse selektioner?

Selektionskriterier Eksempel 1.ste orden: X vil finde informationer om at støtte Røde Kors og vælger at finde deres hjemmeside. Fokus på den umiddelbare aktivitet: at finde hjemmesiden, at reagere på denne og opleve reaktionen fra hjemmesiden. 2.den orden: Her er der fokus på den del af kommunikationen der handler om at X og hjemmeside handler udfra en forståelse af den andens forståelse og motiver/hensigter med kommunikationen. 3.die orden: Hvem står bag hjemmesiden. Er mediet sikkert? Er mediet den rigtige måde at kommunikere dit og dat på. Hvordan udtrykker vi (Røde Kors) os bedst som en seriøs hjælpeorganisation. Hvad er X’s tidligere erfaringer med tilsvarende kommunikationssituation.

Modtagerens redskaber: Opsummering og anvendelse Modtagerens redskaber: Viden om afsenderen – f.eks. ”hvad er afsenderens motivation?” Viden om sig selv – f.eks. ”hvad er relevant for mig i denne situation?” Viden om den kommunikative sammenhæng – f.eks. ”hvad er en Internetbaseret søgemaskine, hvilke fordele/ulemper er der i forhold til face-to-face kommunikation, i hvilken sammenhæng indgår denne hjemmeside?” Institutionaliseret erfaring – f.eks. ”hvad er mine tidligere erfaringer med tilsvarende søgemaskiner?” og ”forstår jeg afsenderens sprog- og symbolbrug?” Visuel orientering – f.eks. ”hvordan lever designet op til min smag, og kan jeg forstå det anvendte visuelle sprog?” Tillid som forankring – f.eks. ”tør jeg foretage en pengetransaktion?” Rekontekstualisering – f.eks. ”på baggrund af mine erfaringer og kulturelle baggrund fylder jeg de tomme pladser ud mellem hjemmesidens enkeltdele”. Relevans – f.eks. ”er sammensætningen af hjemmesidens indhold, funktionalitet og det grafisk-æstetiske udtryk relevant for mig?”

Skriftlig forberedelse på en halv side: Øvelse og aflevering Skriftlig forberedelse på en halv side: Kort beskrivelse af case (f.eks. om firmaet der står bag, hvad produktet/emnet handler om). En målformulering om hvad undersøgelsen skal lede frem til Nogle overordnede betragtninger om hvem afsender og målgruppe FORMODES at være. Beskrivelse af analysefokus. Er der f.eks. tale om:- en helt ny innovation? - evaluering af et allerede eksisterende produkt? - en målgruppeanalyse af informationsstrategien vedrørende spredning af produktet? - primært et fokus på SELVE produktet (og altså ikke så meget hvorledes det spredes indenfor målgruppen). BEMÆRK ovennævnte er kun ment som inspiration til hvad en casebeskrivelse - på nuværende, indledende tidspunkt - kunne indeholde. Beskrivelsen af jeres case er ej heller bindende - jeres case vil uden tvivl ændre sig løbende undervejs. Hvis mere end halvdelen af jeres gruppe af en eller anden årsag ikke kan komme til øvelsestimerne på onsdag, så send en mail om et alternativt tidspunkt for at mødes med mig. Jeg er tidsmæssigt relativt fleksibel i den nærmeste tid.

Litteratur til næste gang Kompendie: Side 91-93 (Giddens), side 335-377 (Sepstrup). + ”Målgruppeanalyse”: side 35-46.