Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
Om formidlingens mangeartethed
Webanalyse Om formidlingens mangeartethed
2
Plan for i dag Lidt om sidst Lidt om kursushjemmesiden Hvad karakteriserer Internettet som medie at kommunikere gennem? Fagligheden: Formidler på Nettet Vurdering af formidling (model) Litteratur til næste gang Øvelse og plenum
3
Om sidst
4
Kursushjemmesiden www.itu.dk/courses/DFMN/F2005/ Opdateres løbende…
Litteraturændringer/Pias oplæg om Ethos Jeres præsentationer ”Skriv til nettet” og ”Journalistisk formidling og research” Elisabeth Hoff Clausen
5
Hvad karakteriserer Internettet som medie at kommunikere gennem?
Fokus Fagets ”afgræsning”
6
Hvad karakteriserer Internettet som medie at kommunikere gennem?
www kom i 1993 Ikke kun tekst – billeder, lyd, grafik Grænser mellem fagligheder brydes
7
Hvad karakteriserer Internettet som medie at kommunikere gennem?
Digitalt liv 2 overordnede funktioner: Redskaber til navigation Mediedesign Modtagerens ”dobbeltrolle”: Modtagerposition Aktiv medvirken
8
Hvad karakteriserer Internettet som medie at kommunikere gennem?
Analyse af hjemmeside (I.E.) Det multimediale Det hypertekstuelle Det interaktive Interaktivitet handler om (E.H.C.): Påkrævet brugerindsats Lydhørhed overfor bruger Registrering af brug (cookies, sessions) Lethed af informationstilførsel Interpersonel kommunikation
9
Struktur, funktion og form (I.E)
Teknisk konstruktion Brugsmæssig funktionalitet Æstetisk dimension Formen (?) Brugskontekst Verbale elementer Grafiske lag Dynamiske lag Auditive lag
10
Funktionalitet, Æstetisk og Indhold
Trekantmodel 1/2 Funktionalitet, Æstetisk og Indhold
11
Trekantmodel Forundersøgelsen
12
Funktionalitet, Æstetisk og Indhold
Trekantmodel 1/2 Funktionalitet, Æstetisk og Indhold
13
Funktionalitet, Æstetisk og Indhold
Trekantmodel 2/2 Funktionalitet, Æstetisk og Indhold Funktionalitet drejer sig om: Traditionel brugervenlighed (navigation), teknik og programmering. Det æstetiske drejer sig om: Design, layout, æstetik (fonte, billeder, lyd og video). Indhold drejer sig om: Formål, information, kommunikation mellem afsender og modtager, sprog, værdier…
14
Formidlingen til øvrige fagligheder
Trekantmodel 1/2 Formidlingen til øvrige fagligheder
15
Hvad karakteriserer Internettet som medie at kommunikere gennem?
Genre (forventningen, funktionen) Stil (stilbrud, ikke branchebestemt) Genren: how-to-design-websites Minimalistisk stil: Grafisk interessant stil: Grafisk avanceret stil (overkill?):
16
Hvad karakteriserer Internettet som medie at kommunikere gennem?
To dynamikker: Det stilskabende Det stabilitetssøgende
18
Most Advanced Yet Acceptable
MAYA Most Advanced Yet Acceptable Hvor den nye stil skabes: Mål: at brugeren bliver positivt overrasket ”Amatørarbejde” - ikke accept ”Traditionel” - accept ”Avanceret” - accept ”Over kill” - ikke accept + Overraskelse
19
Hvad karakteriserer Internettet som medie at kommunikere gennem?
A.F.: Uforudsigelig udvikling Dog 5 stabile tendenser: Konvergens Interaktivitet Det visuelle interface Kompleksiteten Mobiliteten
20
Hvad karakteriserer Internettet som medie at kommunikere gennem?
E.H-C.: kapitel 2 Fysisk adskillelse Adskillelse i tid Grænsefladen Forløb
21
Hvad karakteriserer Internettet som medie at kommunikere gennem?
E.H-C.: Hypertekst Tekstblokke forbundet elektronisk Flad struktur Nonlineært Ingen start/slut -> Stiller krav til brugerens evne til at stykke en mening sammen – et forløb.
22
Hvad karakteriserer Internettet som medie at kommunikere gennem?
E.H-C.: Internettet er dynamisk En igangværende tekstuel proces Foranderlighed Genrer under hurtig udvikling
23
Hvad karakteriserer Internettet som medie at kommunikere gennem?
E.H-C.: Receptionssituationen Problemer: Låst placering Tid Skærmen Overblik Overskuelighed Brugervenlighed Surf Minus æselører Distraktion 10) Kompleksitet 11) Tekniske problemer 12) Konventioner 13) Hypertekst 14) Troværdighed
24
Hvad karakteriserer Internettet som medie at kommunikere gennem?
E.H-C.: Produktionssituationen Lige muligheder for publicering og produktion? Cluetrain Manifesto
25
Fagligheden: Formidler på Nettet
Hvordan ser terrænet af fagligheder ud? Hvad skal vi kende til? Formidler – hvor, hvorfor, hvordan
27
Fagligheden: Formidler på Nettet
Informationsarkitektur Tekstformidling Webudvikling Webdesign Informationsstrategi Målgruppeanalyse Brugervenlighed
28
Fagligheden: Formidler på Nettet
Informationsarkitektur Tekstformidling Webudvikling Webdesign Informationsstrategi Målgruppeanalyse Brugervenlighed Cms Databasedesign Struktur Navigation
29
Fagligheden: Formidler på Nettet
Informationsarkitektur Tekstformidling Webudvikling Webdesign Informationsstrategi Målgruppeanalyse Brugervenlighed Nyhedsbreve Fortælleteknik Tekstopsætning Opdatering
30
Fagligheden: Formidler på Nettet
Informationsarkitektur Tekstformidling Webudvikling Webdesign Informationsstrategi Målgruppeanalyse Brugervenlighed Behovsanalyse Programmering
31
Fagligheden: Formidler på Nettet
Informationsarkitektur Tekstformidling Webudvikling Webdesign Informationsstrategi Målgruppeanalyse Brugervenlighed Layout Farver Grafik Animation Lyd
32
Fagligheden: Formidler på Nettet
Informationsarkitektur Tekstformidling Webudvikling Webdesign Informationsstrategi Målgruppeanalyse Brugervenlighed Søgemaskiner Kendskab til site Andre medier
33
Fagligheden: Formidler på Nettet
Informationsarkitektur Tekstformidling Webudvikling Webdesign Informationsstrategi Målgruppeanalyse Brugervenlighed Metode Segmentering Analyse
34
Fagligheden: Formidler på Nettet
Informationsarkitektur Tekstformidling Webudvikling Webdesign Informationsstrategi Målgruppeanalyse Brugervenlighed Heuristikker Metoder Guidelines
35
Fagligheden: Formidler på Nettet
Formidler – hvor, hvorfor, hvordan På et webbureau Projektleder Kommunikationsrådgiver I en organisation/virksomhed Webansvarlig POINTEN: HVORLEDES FORMIDLER MAN MEST HENSIGTSMÆSSIGT VHA. MULIGE TEKNISKE, SPROGLIGE OG MULITIMEDIALE VIRKEMIDLER
36
En model til at vurdere formidlingen udfra
Peter Morville: om infromationsarkitektur og strategi
37
Peter Morville: om informationsarkitektur og strategi
38
En model til at vurdere formidlingen udfra
Usefull: Brugbarhed – et overordnet begreb? Usable: Brugervenlighed i traditionel forstand Desirable: Image, identitet (det emotionelle) Findable: At brugeren kan finde hvad de leder efter (udefra og indefra) Accesible: Også for folk der har handikap ( Credible: Troværdighed Valuable: Vedr. profit virksomheder: at sælge Vedr. non-profit: at give brugeren en oplevelse/indsigt
39
Usefull: Brugbarhed – et overordnet begreb?
Øvelse og plenum Find et website der i vidste muligt omfang opnæår topkarakterer inden for alle de 7 punkter: Usefull: Brugbarhed – et overordnet begreb? Usable: Brugervenlighed i traditionel forstand Desirable: Image, identitet (det emotionelle) Findable: At brugeren kan finde hvad de leder efter (udefra og indefra) Accesible: Også for folk der har handikap Credible: Troværdighed Valuable: Vedr. profit virksomheder: at sælge Vedr. non-profit: at give brugeren en oplevelse/indsigt Giv hjemmesiden karakterer 1-5 hvor 5 er højest Argumenter for karaktergivningen.
40
Gruppeinddeling
41
Litteratur til næste gang
(2) Side ”Set gennem nettet”: side
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.