Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Mads, Rune og Camille - Gruppe 10

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Mads, Rune og Camille - Gruppe 10"— Præsentationens transcript:

1 Mads, Rune og Camille - Gruppe 10
Elisabeth Hoff-Clausens: Bloggens Karakter: Mellem individ og fællesskab Mads, Rune og Camille - Gruppe 10

2 Elisabeth Hoff-Clausen (født 1973)
Uddannelse Ph.d. afhandling i retorik om Online Ethos Cand.mag. i retorik, Københavns Universitet BA i retorik og litteratur videnskab. Ansættelser Forsker, Center for Virksomhedskommunikation, Handelshøjskolen, Aarhus Universitet Kommunikationsrådgiver, hhv. EHC Kommunikation og Kjaer & Kjerulf Kommunikation Webredaktør, LookSmart netportal Tekstforfatter og konceptudvikler, Net Bureauet

3 Webblogs – en definition
” A blog is a personal diary. A daily pulpit. A collaborative space. A political soapbox. A breaking-news outlet. A collection of links. Your own private thoughts. Memos to the world. Your blog is whatever you want it to be. ” ” A blog gives you your own voice on the web.” Blogger.com

4 Webblogs – lidt tal 133 mill. indekserede blogs siden 2002
7.4 mill. publiceringer på blogs indenfor de sidste 120 dage 1.5 mill. publicerede blogindlæg indenfor den sidste uge publicerede blogindlæg indenfor det sidste døgn Technorati.com, juni 2008

5 Webblogs – årsag til popularitet?
Voyeurisme + Ekshibitionisme Miller og Shepherd

6 Casestudie af webblogs – Undersøgelsesfeltet
”Ukendte” afsendere ”Personlige” blogs Dansksprogede Primært verbale indlæg Jævnlig publicering Høj genrebevidsthed

7 Casestudie af webblogs – Undersøgelsesforløb
Orientering om enkeltskribenters personlige weblogs (maj 2005 til marts 2006) Sampling og begrebsorienteret observation af kritiske cases (marts 2006 til sommer 2006) Udvikling af hypoteser på genreplan – bloggerens inventive ethopoiia (sommeren 2006)

8 Et diakronisk perspektiv: Udvikling af en bloggers karakterfremstilling
3 faser: Opsætning af rammer Opbygning af relationer Opretholdelse af handlekraft Fra: A) webloggen bliver til med sit første indlæg Til: B) bloggen muligvis har udviklet sig til en platform for retorisk handlekraft inden for det relevante blogmiljø

9 1. Opsætning af rammer Den generiske rammesætning
Rolle som blogger  ideologi, social orden Genre  passende praksis Den individuelle rammesætning Tilpasning: design/skabelon, titel, links Retorisk stil Bloggenre: Entusiasme dialogisk (”a powerful global conversation”), Cluetrain Manifesto, bible of blogging Idealisme: ligestilling mellem kommunikationens parter, afsender/modtager U: definitioner fra technorati, blogger.com, litteratur om blogs Egen stemme, personlig

10 Humoristisk (”bill gates is my homeboy”)
Kort og kontant Meningsdannende Mange små links til andre nyheder

11 2. Opbygning af relationer
Bloggerens sociale nærvær online Hvornår, hvad og hvordan skrives der til bloggen Aktualitet, fortsat kommunikation Følelse af umiddelbarhed Ufiltreret og spontan Bloggerens sociale interaktioner online Udveksling: a) blogger: nyt indlæg, b) læsere: svar/tavshed, c) blogger: reaktion U: andre artikler

12 17 min fra spg til svar

13 3. Opretholdelse af handlekraft
Flere læsere => større ændringer og forventninger For de få Meritokrati baseret på originale og relevante bidrag til fællesskab Retorisk handlekraft i blogosfæren Sociale ændringer kræver receptiv handlekraft Opretholdelse af værdier: individuelle perspektiver, sager af principel interesse og ligeværdige parter  ethos Handlekraft = udvirke ændringer U: andre artikler

14 Realiseringen af ethos
en blogs søskendetekster en blogs metatekster Problemer: Ingen kvantificeringer, f.eks. ”tredje fase er for de få” – hvor mange blogs dør? Hvad med de blogs hun kiggede på? Ikke så empirisk baseret konklusioner Hvad med blogs hvor interaktion med udgiveren ikke er nødvendigt, første indlæg er nok? Høj handlekraft, men begrænsede relationer. Måske ikke en blog? Hendes scope gør faserne til en ”self fulfilling prophecy”

15 kollaborativ konstruktion
To perspektiver på online ethos: 1: bloggerens interaktion med andre i blogmiljøet 2: bloggeren skaber sig selv, men gennemvæves af kommentarer. Det er respons der bidrager til fremstillingen.

16 Uligheder mellem parterne
Bloggeren er ansvarshavende readaktør, med magt til at fjerne indlæg bloggere nyder forskellige grader af autoritet


Download ppt "Mads, Rune og Camille - Gruppe 10"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google